lagring af træ
Fra : Brian mailand

Dato : 04-03-03 20:52

Jeg har lavet et par knive selv og har af en kollega fået en frisk
elmeknude.

Mit spørgsmål er så

Hvordan skal sådan en lagres for ikke at sprække og vride sig så jeg kun
står med et stykke pejsebrænde?

Har I evt. nogel link jeg kan bruge

Fra : J Nielsen

Dato : 04-03-03 23:05

On Tue, 4 Mar 2003 20:52:10 +0100, "Brian mailand" <brm@esenet.dk> wrote:

> [...]
>elmeknude.
>
>Mit spørgsmål er så
>
>Hvordan skal sådan en lagres for ikke at sprække og vride sig så jeg kun

Det bedste vil nok være at save knuden op i passende stykker med det
samme, det vil dels fremskynde tørringen væsentligt, dels vil det forhindre
flækning af træet. Selve lagring stiller ikke særlige krav, når blot du
undgår fugt.
--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Mogens Dammand

Dato : 05-03-03 00:17

Du kan godt save det op i passende stykker, men du skal behandle dem i
enderne, ellers VIL de sprække og revne.

Du kan eventuelt male dem med en god kraftig maling eller behandle trælim.

Jeg lagrer selv træ til drejebænk og det ligger i ca. 2 år, i min carport,
tørt, og rimelig mørkt, men alligevel får det også den fugt der skal til for
at det ikke tørrer for hurtigt, for så sker skaden.

Held og lykke

Mvh
Mogens

Fra : Erik Munck

Dato : 05-03-03 08:46

Jeg har set at skibsbyggere når de lagrer egeplanker, slår et brædt for
enden af planken.

Muncken