Valnøddeskaller
Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-03-03 18:39

Hej

Nu har jeg været ude for at finde noget granuleret valnødde skaller jeg kan
komme i min hylster tumbler men syntes at jeg er lidt for nærig til at give
350,- for en lille kasse med "savsmuld" fra rcbs, findes der nogle
alternativer eller et sted hvor det er billigere ??

Mvh'
Martin

Fra : Henning & Birgith Ra~

Dato : 02-03-03 19:42

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 350,- for en lille kasse med "savsmuld" fra rcbs, findes der nogle
> alternativer eller et sted hvor det er billigere ??

Jeg var, som dreng på fiskehjulsfabrikken "CAMO" i Bjerringbro. Vi havde en
stor tromle med tandhjul i jern, som stod natten over og kørte med alm.
savssmuld. Når vi kom om morgenen, var alle flere hundrede tandhjul pæne
blanke og uden grater. Prøv med savssmuld, som du kan få på en minkfarm. det
skal være den grove.
Lad mig høre fra dig.
Hilsen Henning

Fra : Martin Sørensen

Dato : 02-03-03 19:46

Jeg har faktisk en "balle" af det grove smuld fra dlg,,, det var da et
førsøg værd.

/Martin

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-03-03 20:22

Hmm. jeg har tumlet lidt med en tumler ( he he), ikke til hylstre men til
stansede messingfjedre i forb. med mit arbejde, og så slog det mig lige -
hvad med træpiller? De bliver vel efterhånden til smuld, men de virker lidt
"skarpere" end spåner. Ca 1 kr / kg. Hvis du prøver det så lad høre.
MVH Niels

Fra : Erik Prestmo

Dato : 02-03-03 19:46

> [...]
> 350,- for en lille kasse med "savsmuld" fra rcbs, findes der nogle
> alternativer eller et sted hvor det er billigere ??

*************

I føge amerikanske venner på ladelister over there, finnes det et billig og
bra alternativ i dyrebutikken:

Det selges noe som de kaller "cat-litter", som er samme produkt, eller
tilsvarende av corn-cobs eller lign. pakket i 50 lbs pakker......

Og prisen sies å være riktig, 1/10 pr kg......

Nå bor jeg ikke i USA, ei heller i Danmark, ikke har jeg katt, og en
dyrebutikk har jeg ikke satt min fot i på denne siden av
tusenårsskiftet.....

Men det finnes kanskje noen som vet hvordan situasjonen er i Danmark?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/Index.htm
Endel nye og brukte våpen til slags:
http://atodalseftef.tripod.com/atodalseftef/

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-03-03 21:17

Det ku lyde somom amerikanerne benytter majsaffald som kattegrus. Det lyder
ikke usandsynligt, da man derovre vist dyrker masser af majs. Her til lands
er majsaffald ikke så almindeligt, dansk majs fodres vist op helt, til
gengæld har vi masser af moler, som også er glimrende til kattegrus.
Beklager, men "Catlitter" er nok et helt andet produkt på vores side af
dammen.
MVH Niels

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 02-03-03 22:07

Hovsa, minder mig om--- Mine unger brugte en gang en slags økologisk
"kattegrus", købt i Bilka til deres marsvin. Det var ganske almindelige
træpiller, hvilke de så benytter nu.
MVH Niels

Fra : Jakob Hansen

Dato : 02-03-03 22:49

On Sun, 2 Mar 2003 18:38:44 +0100, "Martin Sørensen"
<ms@danhunters.dk> wrote:

> findes der nogle
>alternativer eller et sted hvor det er billigere ??

Man kan købe kirsebærsten til brug i stokerfyr. Har vel samme hårdhed
som valdnøddeskaller..

Eller hvad med en håndfuld korn?? De fleste landmænd kan vist undvære
en lille pose byg... Til en fornuftig pris..

Hilsen
Jakob Hansen

Fra : Tikka

Dato : 03-03-03 21:28

Hej

Jeg er også nærig.

Jeg vil prøve med et kilo Hvede.

Min tumbler er ikke færdig før på Fredag, så mit svar må vente til næste
uge.

Mvh. Tikka

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 04-03-03 20:53

Hvoffor lige hvede? Det er vist da den blødeste og "rundeste" kornsort du
kan finde. Skal det være korn ville jeg da afgjort prøve med foderbyg. Det
er mere ru i overfladen. Glem nu ikke at lade høre om resultatet.
MVH Niels

Fra : Tikka

Dato : 04-03-03 22:05

Hej du skal nok høre nærmere, og du skriver også lige hvis du finder noget
godt.

Hvede valgte jeg fordi det er det fineste, og det regnede jeg med var det
bedste....

Min maskine mangler bare nu og blive malet og samlet.
Jeg glæder mig.

Mvh. Tikka

Fra : J Nielsen

Dato : 04-03-03 23:05

On Tue, 4 Mar 2003 22:05:28 +0100, "Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk> wrote:

> [...]
>bedste....
>
>Min maskine mangler bare nu og blive malet og samlet.

Hvis du vil have et ordentligt resultat med tromling af dine hylstre skal du
tilsætte et polérmiddel - ellers vil det tage for lang tid. Mogens fra
Thorup Genladning http://www.explosive.dk/ sælger en pasta som er ganske
effektiv. Den skal arbejdes grundigt ind i polergranulatet, hvilket lettes
gøres med hænderne (brug et par engangshandsker)

En god fidus (som jeg også har fra Mogens) er først at tromle hylstrene 20-30
minutter i varmt vand tilsat en kopfuld citronsyre (eller et rengøringsmiddel
som indeholder citronsyre). Det giver skinnende rene hylstre som
efterfølgende ikke kræver særlig lang polértid. Citronsyre virker ætsende så
vær forsigtig, og husk at tilsætte syren til vandet og ikke omvendt. Brug en
plast spand med et tætsluttende låg som anbringes i tromlemaskinen. Sørg for
at skylle hylstrene grundigt og sørg for at de er ABSOLUT tørre før den
endelige tromling.

--
Knæk og bræk

J. Nielsen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 04-03-03 17:52

Tikka <Tikka@REMOVEadslhome.dk> skrev i
> Hej
>
> Jeg er også nærig.
>
> Jeg vil prøve med et kilo Hvede.
>
> Min tumbler er ikke færdig før på Fredag, så mit svar må vente til næste
> uge.

Bygger du selv?

Etter tegning??

Kan man se vidunderet, planer etc???

Fra : Tikka

Dato : 05-03-03 20:39

Hej

Den er ved at blive malet i aften/nat på mit arbejde.....

Den er vild smart, kører på 12 Volt.

Jeg har selv tegnet den, og lavet den ud fra min vildeste fantasi......

Tegninger kan sendes på mail.
Men kan kun åbnes i Pro.

Hvad med Punch5 programmer lige til at sende i revolver stanser ???

Har du en revolverstanser ??

Mvh. Tikka

Fra : Buck

Dato : 06-03-03 08:11

> Tegninger kan sendes på mail.
> Men kan kun åbnes i Pro.

De tegninger ku jeg da osse godt tænke mig at se, men hvad er "Pro" ?

--
/Buck
buck@sol.dk

Fra : Martin Sørensen

Dato : 05-03-03 21:21

Hej

Jeg har lavet min tumbler i rustfrit stål, fungerende som en tombola tromle
til lodsedler. Den bliver drevet af en 12V gearmotor fra en mælke køler
(omrører motor)
Inde i tromlen er der monteret en "løfter" i form af en nylon skinne.

/Martin