Genladning ???
Fra : Tikka

Dato : 19-02-03 19:05

JA hej igen

Nu er jeg løbet ind i et genladnings spørgsmål igen ......

Jeg har købt nogle projektiler men hvor lang skal den færdige patron være
????
Jeg ved godt at jeg skal kigge i Ladetabellen for dette projektil fabrikat.
MEN JEG KAN IKKE FINDE DEN LADETABEL PÅ DERES HJEMME SIDE.

Er der nogle der har et link til tabellen ????

Der er af mærket :
Patroner 6.5 x 55.

Projektil :

Hornady 6.5 mm
140 GR SP
Interlock

Hvor finder jeg lige tabellen ???

Mvh. Tikka

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-02-03 19:11

Du skal måle længden på dit kammer der ved finder du ud af hvor lang den
skal være !!! sov du da du var på genladnings kursus jk.
Du tager dit projektil og sætter det LET fast ved begyndelsen af
riffelgangen, det skal lige nøjagtig sidde så fast at du kan vende din
riffel. Dernæst tager du din rensestok og stikker ind i piben fra mindingen
og sætter en streg med en tusch. dernæst tager du projektilet ud og lukker
låsen og gentager proceduren med rensestokken, så har du den nøjagtige
længde på patronen TIL DIN RIFFEL!!! den længde du finder frem til trækker
du en 2 -3 tiendedele fra så den ikke går fast når du putter den i kammeret
første gang.

Mvh
Martin
www.danhunters.dk

Fra : Claus Johannsen

Dato : 19-02-03 20:01

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> længde på patronen TIL DIN RIFFEL!!! den længde du finder frem til trækker
> du en 2 -3 tiendedele fra så den ikke går fast når du putter den i

Det er den nemmeste måde at gøre det på, uanset hvilke projektil du vil
anvende, eller hvad der stå i din ladetabel. Så passer det lige nøjagtig
til din riffel.

Claus.

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 19-02-03 20:14

Den længde du så har er fuld partonlængde UDEN friflugt, du skal så trække
en nærmere bestemt lænde fra for eks. 1,5 mm- 2 mm, så har du en færdig
patron til brug. Hvis du ikke har friflugt, kan du få meget for stort tryk.
Mhv. Bjarne

Fra : Tikka

Dato : 19-02-03 21:54

Hej

Og NEJ jeg sov skam ikke....Det kniber med at huske.
Men nu kan jeg godt huske det, jeg skulle bare lige hjælpes.....

Men kan jeg ikke finde ladetabellen aligevel.

Så jeg kan sammen ligne mit målte mål og deres ??
BARE FOR SJOV SKYLD.

Mvh. Tikka

Fra : Tikka

Dato : 19-02-03 22:22

Hej igen

Nu har jeg målt....

Det giver 79 mm.

Hvad siger i så til jeg laver dem 76 mm. Det er 3 mm luft.. ???

Det er hvad tabellen siger (Nemlig 76 mm.)

Mvh. Tikka

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 20-02-03 17:58

On Wed, 19 Feb 2003 22:21:56 +0100, "Tikka" <Tikka@REMOVEadslhome.dk>
wrote:

>Hej igen
>
>Nu har jeg målt....
>
>Det giver 79 mm.
>
>Hvad siger i så til jeg laver dem 76 mm. Det er 3 mm luft.. ???
>
>Det er hvad tabellen siger (Nemlig 76 mm.)

Det finnes nok ingen fasit på hvor lang friflukt som gir den beste
presisjon. Gjenlading for å finne den beste patron for en individuell
rifle baserer seg på prøving og feiling med alle de parametre en som
hjemmelader kan variere (ulike typer og mengder krutt, ulike
tennhetter, ulik friflukt osv. osv.)

Jeg har fått meget god presisjon med svært lang friflukt i en av mine
rifler (lette, butte kuler som jeg måtte sette så langt bak for at de
i hele tatt skulle henge fast i hylsen...)

Selv bruker jeg å ta 1-2 omdreininger tilbake på isetter-dien, fra
max-lengden. Det utgjør i overkant av 1mm, såvidt jeg kan huske.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-02-03 21:52

Hvordan kan han få et for stort tryk ved at friflugten er 2 mm istedet for 3
tiende dele ??? Konkurrence skytter der lader selv lader så projektilet
rører riffelgangen eller endog lader riffelgangen skubbe projektilet den
sidste 1/10 i !!! grunden til at du lader med 1-2 mm friflugt er da at så
får du en riffelpatron der glider nemt til jagt brug!!??

ret mig hvis jeg tager fejl

Martin

Fra : Bjarne Aakerman

Dato : 20-02-03 09:24

Nu fremgik det jo ikke lige at det var ladning til konkurrence brug, for der
lader man rigtig nok så kuglen rører riffelbommene. Men det kræver jo så at
krudtmængden bliver tilpasset herefter. Hvis du går ud efter de almindeligst
forrekommende ladetabeller, er de lavet for jagt og for at få max fart, og
alt andet lige hvis du bruger disse ladninger, og lader kuglen røre bommene,
så får du ganske sikkert et forhøjet tryk, om ikke en farlig sprængning af
enten hylster eller hvad værre er måske våbnet.
Desuden er det også en fordel at man kan aflade, uden at kuglen bliver
hængende på bommene, og krudtet løber net i aftrækker og magasin, kan du se
det for dig på jagt???
Mvh. Bjarne

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 20-02-03 14:06

Der er lige et par forudsætninger der skal være opfyldt foruden det du
beskriver:

1. Kuglen skal minimum sidde en kaliber ned i hylstret.
2. Patronen må ikke blive så lang at den ikke kan være i magasinet, eller
der er utilsigtet kontakt mellem patron/kugle og riffel ved repetering.

Jeg har 3 mm friflugt på min Krico .308Win med en 180 grains Nosler
partition. Friflukten burde kunne gøres mindre med så stor/lang en kugle.
Det kan den også uden at overtræde pkt. 1. - til gengæld er der problemer
med pkt. 2 hvor patronen ikke kan være i magasinet.

Mvh Steen

Martin Sørensen <ms@danhunters.dk> wrote in article

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-02-03 00:00

Ikke spar på sikkerheten!

Kjøp nu for fanden Ladeboken! Den er norsk, javel, men den er den beste på
nordisk språk!

--
ErikP

Endel nye og brukte våpen til slags: