Blankvåbentilladelse?
Fra : Herman Persson

Dato : 18-02-03 16:46

Dette er noget uden for NG’ens emne, men jeg håber at kunne finde råd her.
Hvor kan man ellers spørge?

Mine spørgsmål er absolut seriøse, selv om humoren tager lidt overhånd

Og jeg er meget interesseret i jægeres erfaringer med hensyn til tilladelser
eller afslag. Jægere har jo ligesom sportsskytter bevist sine
kvalifikationer mht. at eje våben.

Jeg er pistolskytte med tilladelse til både .22 og 9mm. Nu har jeg lyst til
at anskaffe nogle blankvåben. Det er meningen at de skal hænge på væggen.

På ansøgningsblanketten står der:

’Ansøgerens beskrivelse af sin interesse for samling af våben/ aftagelige
magasiner - tiden forud for ansøgningen:’

Hvad i al verden skriver man her? Jeg er interesseret i våben og har lyst
til at samle på dem

Der står også:

’Politiets påtegning (bl.a. om, hvordan ansøgeren har godtgjort at være
våbensamler):’

Hvis jeg ikke havde pistoler, ville jeg ikke kunne blive våbensamler, før
jeg var våbensamler

Jeg skal også skrive under på at jeg kender reglerne for opbevaring. Og det
er vel blot ’ skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er utilgængeligt
for uvedkommende.’

Men er de forsvarligt opbevarede, hvis de hænger på væggen?

Hvilke af de i § 14 nævnte våben kan man med en blankvåbentilladelse
erhverve sig?

Opbevaring

§ 20. Våben og ammunition mv., der er nævnt i våben- og
eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, og stk. 2, litra a-c, og i denne

bekendtgørelses § 14, skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er
utilgængeligt for uvedkommende.

§ 14. Det er forbudt uden tilladelse fra politimesteren
(politidirektøren) at erhverve, besidde, bære eller anvende:

1) skarpe våben eller stikvåben, hvis klinge overstiger 12 cm,

2) knive med tværstillet greb beregnet til stød (push daggers),

3) springknive og springstiletter,

4) faldknive og faldstiletter,

5) enhåndsbetjente foldeknive (hurtigtræksknive) og foldeknive med
todelt skæfte, hvis klinge kan foldes ud ved brug af

en hånd (butterflyknive),

6) kårdestokke og andre tilsvarende skjulte våben,

7) slag- eller stødvåben, herunder knojern, totenschlægere,
gummiknipler og lignende,

8) våben, der er beregnet til at virke lammende, bedøvende eller
blændende ved udladning af elektrisk strøm,

9) kastestjerner, kasteknive og lignende og

10) spraydåser til selvforsvarsbrug, herunder
tåregasampuller, -spraydåser og -patroner.

Stk. 2. De våben mv., der er nævnt i stk. 1, må kun overdrages til andre
eller overlades til andre, hvis erhververen eller

modtageren foreviser fornøden tilladelse fra politimesteren
(politidirektøren).

Stk. 3. Dolke og knive, hvis klinge overstiger 12 cm, kan uanset stk. 1,
nr. 1, uden tilladelse anvendes i erhverv, til

husholdningsbrug eller ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, hvis de er
udformet hertil. Tilsvarende gælder uanset stk. 1, nr.

7, for slagvåben til jagt eller lystfiskeri. De nævnte våben kan erhverves,
besiddes og bæres til den nævnte brug. De kan

endvidere overdrages eller overlades til andre, hvis det må antages, at
erhververen eller modtageren kun vil anvende dem som

anført.

Hilsen Herman.

Fra : Peter Weis

Dato : 18-02-03 18:38

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> wrote in message

> [...]
> magasiner - tiden forud for ansøgningen:'
>
> Hvad i al verden skriver man her? Jeg er interesseret i våben og har

Jeg har ikke megen forstand på det.
Med dette forbehold kan jeg jo frit mene, at du fx udviste interesse
for at samle våben, hvis du havde købt flere våben, end du lige har
brug for som sportsskytte.
Du kunne også have en lille samling af knive at henvise til.

mvh
Peter

Fra : Erik Prestmo

Dato : 20-02-03 00:04

Glad jeg bor i Norge - der kan man ennå kjøpe seg en kniv, uten at
myndighetene skal stikke nesen borti den! Uansett hvor lang den er (kniven
da!!)

Hadde dere ikke et søsterparti til Fremskrittspartiet i Danmark? Fikk de
ikke utrettet NOE?

--
ErikP

Endel nye og brukte våpen til slags:

http://atodalseftef.tripod.com/atodalseftef/Index.htm

Peter Weis <p.weis@email.dk> skrev i news:b2trsl$ovs$1@sunsite.dk

Fra : JPo

Dato : 21-02-03 10:44

"Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> da!!)
>
> Hadde dere ikke et søsterparti til Fremskrittspartiet i Danmark? Fikk de

Kære Erik.

Vi er da også glad for, at du bor i Norge.
Hvert land har jo sine regler. Norge har jo også sine mærkværdigheder.
F.eks. skal riffelmagasinerne være plomberet til 3 skud. Der kan sikkert
findes flere.

Med hensyn til knive - kan man skam også i Danmark købe alle de knive man
vil, og i hvilken længde man vil, hvis de skal/kan bruges til jagt og
fiskeri, i husholdningen og til erhverv, og lignende anerkendelsesværdige
gøremål.

Når vi taler blankvåbentilladelser er det jo blankvåben - såsom bajonetter,
sværd, sabler og andre våben, som direkte er udformet som våben. Og sådan en
tilladelse kan alle få, som man ikke befrygter vil gøre brug af våbnene til
skade for andre mennesker. Det må da selv en nordmand være glad for.

Så hører man altid den her " Jamen man kan jo have alle de køkkenknive
hængende man vil" o.s.v. Det er da også korrekt - men der sker jo også
fantastisk mange drab på ægtemænd og koner, (Nok også i Norge) hvor
køkkenknive har været anvendt.
Men det er så den pris vi må betale, for at kunne håndtere vores dagligdag i
husholdningen.
Men fordi nogle personer synes det er interessant at kunne have lov til at
bære rundt på bajonetter, sabler mv. Det er ikke en pris, som står mål med
udbyttet.
Jeg vil ihvertfald ikke være med til at betale den.
Derfor har samfundet den ventil, der hedder en blankvåbentilladelse - som
kan sortere de mennesker fra, som grundet deres vandel i samfundet, ikke tør
overlades disse våben.

Så det ser ikke så slemt ud.

M.v.h.

J.Po

Fra : Erik Prestmo

Dato : 21-02-03 11:17

JPo <spamfri_pregeh@adslhome.dk> skrev i

> [...]
> kan sortere de mennesker fra, som grundet deres vandel i samfundet, ikke

BlæææhhH!

Slikt tullprat må du ikke skrive, ikke på alvor.

I allefall ikke på engelsk, om du noensinne har tenkt å besøke våre
landsmenn som bor over på den andre siden av atlanteren.....

Samfunnet har muligens bruk for endel ventiler - noen av dem burde vært
instillet på TASTATURER, det er øyensynlig ingen ende på hvor mye tullprat,
engstelse og unødig oppstyr slike skal stelle til for folk flest!

Spiller det noen rolle, noen som helst rolle overhodet, for et eventuelt
offer, om det er blitt rammet av en bajonett, en sabel eller en ganske
alminnelig brødkniv?

Her i landet hadde vi nylig en STOOR "sensasjon" i tabloiderne, en Etiopisk
asylsøker stakk ned og drepte sin rom-nabo på asylmottaket, deretter satte
han seg på bussen og stakk ned og drepte bussjåføren, mens bussen beveget
seg i ca 70 kilometer i timen......

Begge drap ble utført med brødkniv..... stort "verre våpen" finnes ikke,
det er personlig ansvarlig for ca 70% av alle drap i Norge, om man skal
følge din logikk.....

Min logikk sier at det var et menneske som drepte, også kan jo I skabhunde
debattere om det var et viktig poeng at gjernings-mennesket stammet fra
Etiopia...... Jeg synes ikke det.....

Fra : JPo

Dato : 22-02-03 01:53

> [...]
> debattere om det var et viktig poeng at gjernings-mennesket stammet fra

Kære ErikP

Jeg kan godt lide du giver mig ret i mine synspunkter.
70% drab er 70% for meget. Men det er jo prisen for at du kan få lov til at
skære dine norske hvalbøffer ud med en kniv.
Og man har jo ikke skade af at høre andres mening uden at man på den måde
skal blive modbydelig. Det er jo ikke debat - næh det er mig bedre vidende.

mvh. (trods alt)
Jpo

Fra : Erik Prestmo

Dato : 22-02-03 16:08

> [...]
> Og man har jo ikke skade af at høre andres mening uden at man på den måde
> skal blive modbydelig. Det er jo ikke debat - næh det er mig bedre

ETT drap er alt for mye!

Poenget er at man leter på FEIL sted, når man forsøker å gi livløse ting
sjel og ansvar for slikt (å gjøre det er for øvrig filosofisk sett det samme
som Sjamanisme, å tro på at døde ting har sjel og egne ønsker og muligheter
for å påvirke den virkelige verden.....)

Skal man komme uvesenet med mord og voldsbruk til livs, må man stille
siktene inn på de som i virkeligheten bærer ansvaret, nemlig menneskene,
ikke verktøyet de velger å bruke i hvert enkelt tilfelle.

Går man etter verktøyet er man som ovenfor nevnt på steinaldernivå, omtrent,
og dessuten håpløst på defensiven, fordi onde mennesker til stadig vil
oppdage nye redskaper å bruke.

Siden du og likesinnede flagger en sterk forbudsvilje, og en sterk vilje til
å FJERNE problemene kirurgisk og kjapt: det ville antakelig være ærligere å
si like ut at dere ønsker å fjerne menneskene, hva med å foreslå dødstraff?

Så kan vi jo diskutere hvor lavt grensen for dødsstraff skal settes, feks
ved krysning av gate mot rødt lys?

Det ville nok løse problemet med drap og vold - til slutt!

Fra : PJ

Dato : 18-02-03 18:55

Ansæt en advokat til disse "slemme" spørgsmål - Hvis du ikke kan finde ud af
det, bør du aflevere pistoler og tilladelser - du er sku` for farlig at have
rendende med våben - Føj

PJ

Fra : Buck

Dato : 19-02-03 08:32

> [...]
af
> det, bør du aflevere pistoler og tilladelser - du er sku` for farlig at

Nå nå... Siden hvornår skal man være professor i jura for at have
våbentilladelse?
Hvis det er tilfældet er Herman nok ikke den eneste der skulle aflevere
våben og tilladelser!
--
/Buck

Fra : Buck

Dato : 19-02-03 08:40

> Dette er noget uden for NG'ens emne, men jeg håber at kunne finde råd her.
> Hvor kan man ellers spørge?

tja... dk.fritid.jagt er nok det UseNet forum der kommer tættest på...

> [...]
det
> er vel blot ' skal opbevares forsvarligt og på et sted, der er

Du sku nok lige finde reglerne for samlervåben og læse dem grundigt.
Jeg mener politiet har en folder el.lign der beskriver disse.

> Men er de forsvarligt opbevarede, hvis de hænger på væggen?

Nu er jeg ikke sikker, men er det ikke noget med at "ikke-funktionsdygtige"
våben må hænge frit fremme?
Dvs. f.eks. plomberede skydevåben og knive/sværd der ikke er skarpe.
--
/Buck

Fra : Andy T

Dato : 27-02-03 15:01

"Herman Persson" <Hr.Mand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke af de i § 14 nævnte våben kan man med en blankvåbentilladelse
> erhverve sig?

Her er hvad der står på min tilladelse. Som en hver forstandig person kan se
er det en nærmest sygelig perverteret våbenlov vi har. En i den grad
indskrænkelse af den personlige frihed som stort set ikke findes andre
steder i den vestlige verden.
Hilsen
Andy

VILKÅR FOR SAMLING AF SKARPE VÅBEN ELLER STIKVÅBEN. HVIS KLINGE OVERSTIGER
12 CM.

1. TILLADELSEN KAN TIL ENHVER TID TILBAGE­KALDES. TILLADELSEN SKAL
TILBAGESENDES

TIL POLITIET VED FORNYELSE, ELLER HVIS TILLADELSEN IKKE LÆNGERE BENYTTES.

2. BORTKOMST AF VÅBEN ELLER TILLADELSEN SKAL STRAKS ANMELDES TIL POLITIET.

3. TRANSPORT MÅ KUN SKE I FORBINDELSE MED KØB OG SALG, UDSTILLING ELLER
MØDER I SAMLER­FORENINGER. VABEN SKAL DA VÆRE INDPAKKET OG TILLADELSEN
MEDBRINGES.

4. OVERDRAGELSE MÅ KUN SKE TIL PERSON MED

GYLDIG TILLADELSE.

5. VÅBEN SKAL OPBEVARES FORSVARLIGT OG UTIL­GÆNGELIGT FOR UVEDKOMMENDE.

6. TILLADELSEN OMFATTER IKKE:

A. SPRINGKNIVE OG SPRINGSTILETTER

B. FALDKNIVE OG FALDSTILETTER

C. ENHANDSBETJENTE FOLDEKNIVE (HURTIGTRÆKS­KNIVE) OG FOLDEKNIVE MED TODELT
SKÆFTE. HVIS KLINGE KAN FOLDES UD VED BRUG AF EN HÅND (BUTTERFLYKNIVE).

D. KARDESTOKKE OG Til SVARENDE SKJULTE VABEN

E. SLAG- ELLER STØDVABEN, HERUNDER KNOJERN,TOTENSCHLÆGERE, GUMMIKNIPLER OG
LIGN.

F. KASTESTJERNER, KASTEKNIVE OG LIGNENDE.

7. SAMLINGEN KAN ANVENDES TIL DEKORATIVT

FORMAL.

Fra : Jan

Dato : 27-02-03 20:21

Og hvad sygeligt & perverteret er der så i det ?
I mine ører lyder det ganske fornuftigt.

Jan Selchau-Hansen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 28-02-03 00:27

Du skjønner selv hva som er sykelig ved en slik lov, den dag du tar opp din
brødkniv, måler den og finner at den er over 12 cm (min er!) og samtidig ser
i berlingske at du må søke politiet om tilatelse til å beholde den.....

Eller begynner å tenke etter hvor mange mennseker som har de reneste
samlinger av skarpe våpen, godt over lovens minste tillatte mål - på
kjøkkenet!
Og tenker godt etter hvilken FARLIG verden du lever i! LOL!

Pisspreik - jeg lager meg et sverd på ca 15 minutter med en stålbit og en
skikkelig vinkelsliper........
DET er noe å tenke på det, hva med et forbud mot vinkelslipere, eller
newsgrupper hvor slikt diskuteres, eller - enda bedre - hva med bokbål total
nettsensur og konsentrasjonsleire, like godt først som sist?

--
ErikP

Ladebokens hjemmesider:
http://ladeboken.tripod.com/Index.htm

Jan <jan@selchau-hansen.dk> skrev i

Fra : Søren GP

Dato : 28-02-03 23:07

Nu skal man jo ikke altid tro på, hvad der står i aviserne.
En brødkniv eller forskærerkniv er ikke et våben og falder derfor ikke
ind under lovens bestemmelser.

Mvh..........Søren

Fra : Tommy Hasen

Dato : 28-02-03 10:32

> Og hvad sygeligt & perverteret er der så i det ?
> I mine ører lyder det ganske fornuftigt.
>
> Jan Selchau-Hansen

Der er det galt, at kan du lide våben er man pr. definition små pervers.
Derfor har vi den våbenlov vi har i Danmark, da det ikke er populært at
stille spørgsmålstegn ved nye lovforslag.
Det kræver tilladelse at samle magasiner, det er ulovligt at samle tomme
messinghylstere. Blandt mange andre love, savner disse saglige argumenter.
På et tidspunkt havde jeg et hanegevær jeg ville bruge til dekoration. Jeg
foreslog justitsministeriet at fjerne så meget af kamrene det kunne lade sig
gøre uden dette ville kunne ses, og svejse kamrene til, hvorved dette våben
aldrig ville kunne bruges igen. Justitsministeriet hold på at begge løb
skulle saves igennem på langs, hvilket fuldstændig ville ødelægge
dekorationsværdien i dette våben.
Jeg kunne ikke få nogen saglig grund til denne fuldstændig tåbelige
fortolkning af loven om uskadeliggørelse af våben.
Og sådan kunne jeg blive ved.

Tommy

Fra : Jan

Dato : 28-02-03 16:11

Vi kunne jo prøve at tage eet punkt ad gangen.

1. TILLADELSEN KAN TIL ENHVER TID TILBAGE­KALDES. TILLADELSEN SKAL
TILBAGESENDES TIL POLITIET VED FORNYELSE, ELLER HVIS TILLADELSEN IKKE
LÆNGERE BENYTTES.
(Ja, er det ikke helt naturligt)

2. BORTKOMST AF VÅBEN ELLER TILLADELSEN SKAL STRAKS ANMELDES TIL
POLITIET.
(Ja, selvfølgelig)

3. TRANSPORT MÅ KUN SKE I FORBINDELSE MED KØB OG SALG, UDSTILLING
ELLER
MØDER I SAMLER­FORENINGER. VABEN SKAL DA VÆRE INDPAKKET OG TILLADELSEN
MEDBRINGES.
(Det er vel også de eneste formål med transport)

4. OVERDRAGELSE MÅ KUN SKE TIL PERSON MED GYLDIG TILLADELSE.
(hvem skulle man ellers overdrage sine våben til ?)

5. VÅBEN SKAL OPBEVARES FORSVARLIGT OG UTIL­GÆNGELIGT FOR
UVEDKOMMENDE.
(Eller ville I opbevare dem UFORSVARLIGT & TILGÆNGELIGT for
uvedkommende)

6. TILLADELSEN OMFATTER IKKE:

A. SPRINGKNIVE OG SPRINGSTILETTER (nej, dem samler vi vel ikke på)

B. FALDKNIVE OG FALDSTILETTER (heller ikke dem her, vel ?)

C. ENHANDSBETJENTE FOLDEKNIVE (HURTIGTRÆKS­KNIVE) OG FOLDEKNIVE MED
TODELT
SKÆFTE. HVIS KLINGE KAN FOLDES UD VED BRUG AF EN HÅND
(BUTTERFLYKNIVE).
(De her bruges vist mest i ghettoen, eller hvad ?)

D. KARDESTOKKE OG Til SVARENDE SKJULTE VABEN
(Ku de være sjove at ha med til fest ?)

E. SLAG- ELLER STØDVABEN, HERUNDER KNOJERN,TOTENSCHLÆGERE,
GUMMIKNIPLER OG
LIGN.
(Så er det vist ikke samlerobjekter til en blankvåbensamler mere)

F. KASTESTJERNER, KASTEKNIVE OG LIGNENDE.
(Nej, heller ikke dem her, vel)

7. SAMLINGEN KAN ANVENDES TIL DEKORATIVT FORMAL.
(hvilke andre formål ku I ellers tænke Jer)

For mig at se er det ren paranoia, at flippe ud over disse regler,
under henvisning til "den personlige frihed".

Jan Selchau-Hansen

Fra : Tommy Hasen

Dato : 28-02-03 19:36

Hej jan
Når nu loven er her, så lyder de fleste punkter rimelige.
Men tag feks. enhåndsbetjente knive, nu er mange håndværkeres Letherman tool
blevet ulovligt fordi politiet siger den kan åbnes med en hånd, jeg vil
påstå at næsten alle jægeres foldeknive kan åbnes med en hånd, måske står vi
for skud næste gang.

> For mig at se er det ren paranoia, at flippe ud over disse regler,
> under henvisning til "den personlige frihed".

For mig er det ikke så meget "den personlige frihed", men mere den manglende
logik og saglighed i mange af de love der bliver vedtaget.
Det er tillad at gå med en foldekniv så længe den ikke er mere end 7cm lang,
jeg er sikker på den stadig er livsfarlig når "Brian" tager den med i byen.
Det burde slet ikke være tilladt at gå med kniv, hvis det ikke tjener noget
formål, erhverv, jagt osv.

Tommy

Fra : Andy T

Dato : 28-02-03 22:35

Ååå nej for det aldrig ende? Dit første indlæg var ellers ganske fornuftigt.
Men nedenstående er skú noget af det det mest stupide jeg længe har hørt.
Sig mig er du ved dine sansers fulde fem????
Vores regering forsøger at få os til at tro at svaret på alle vores
problemer er at lovgive om alt ting. Regeringen har med medierne som
velvilligt formidler sikret at hjernevaske den Danske befolkning til at tro
at det er våben der skaber kriminalitet og at det ikke længere er de
kriminelle der bruger våbnene som er problemet. I deres øjne er det våbnene
der er det onde og dem der forårsager kriminalitet. Det er det samme som at
sige at biler er årsag til at vi har spritbilister!

Staten skal tjene folket, ikke regere det.

Venlig hilsen

Andy

Fra : Tommy Hasen

Dato : 28-02-03 23:54

> Men nedenstående er skú noget af det det mest stupide jeg længe har hørt.
> Sig mig er du ved dine sansers fulde fem????

Det skulle jeg mene, tak for omsorgen.

>I deres øjne er det våbnene der er det onde og dem der forårsager
kriminalitet.

De er med til at forværre kriminaliteten, se bare USA. Jeg ser stadig ingen
grund til at folk går med kniv i byen, og min pointe er stadig den underlige
logik i loven.

Tommy

Fra : Andy T

Dato : 28-02-03 21:19

Jan Selchau-Hansen, folk som dig gør mig angst. Du og dine er netop årsagen
til den perverterede våbenlov vi har både med hensyn til skyde og
blankvåben.
Det er folk som dig der gør det så uendeligt nemt for statsmagten at lovgive
omkring borgernes personlige frihed (som jeg vælger at kalde det), thi de
ved
hvad der er bedst for os.

Systemet kaldes populært for Salami-metoden. Man tager en skive af gangen og
berører derved kun et mindretal og ingen tager notits af stramningen på det
pågældende område, i dette tilfælde våbenloven. Alle de som ikke lige
bliver berørt af den pågældende stramning holder kæft, dette uagtet at de
har samme interesseområde, for nu gik de jo fri - denne gang!

Jan hvis det stod til mig var der ikke nogen lov omkring blankvåben. Alle
ville kunne erhverve hvad de ville om det var fra kastestjerner over
springknive til kasteøkser og alle måtte bære dem hvor og hvornår de måtte
ønske det uden nogen indblanding fra offentlige myndigheder. Alt dette er
naturligvis under ansvar, det vil sige at hvis man forøver uretmæssig vold,
hærværk, trusler etc. med disse "våben" er det en skærpende omstændighed og
konsekvenserne skulle være utvetydige og stå i forhold til gerningen i
modsætning til de straffe der udmåles i dag.

Men nu kan vi jo lige gå dine synspunkter igennem:

"Jan" <jan@selchau-hansen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> 1. TILLADELSEN KAN TIL ENHVER TID TILBAGE­KALDES. TILLADELSEN SKAL
> TILBAGESENDES TIL POLITIET VED FORNYELSE, ELLER HVIS TILLADELSEN IKKE

Nej det er det ikke, der burde ikke forefindes blankvåben tilladelser
jævnfør ovenstående.

> 2. BORTKOMST AF VÅBEN ELLER TILLADELSEN SKAL STRAKS ANMELDES TIL
> POLITIET.
> (Ja, selvfølgelig)

Ja såfremt man skal have forsikringen til at dække tabet og dette fordre en
politirapport som dokumentation for et faktuelt indbrud.

> [...]
TILLADELSEN
> MEDBRINGES.
> (Det er vel også de eneste formål med transport)

Hvorfor skulle jeg ikke have lov at medbringe mine "våben" hvor jeg vil og
hvornår jeg vil, under ansvar som ovenfor beskrevet.

> 4. OVERDRAGELSE MÅ KUN SKE TIL PERSON MED GYLDIG TILLADELSE.
> (hvem skulle man ellers overdrage sine våben til ?)

Til dem som måtte have interesse i dem.

> 5. VÅBEN SKAL OPBEVARES FORSVARLIGT OG UTIL­GÆNGELIGT FOR
> UVEDKOMMENDE.
> (Eller ville I opbevare dem UFORSVARLIGT & TILGÆNGELIGT for
> uvedkommende)

Du bliver nød til at definere din opfattelse af UFORSVARLIGT & TILGÆNGELIGT.
Jeg ville opbevarer dem i mit hus som er aflåst, det må vel være alt
rigeligt. Eller låser du også dine kokkeknive og flækøkse ind i et
våbenskab?

> 6. TILLADELSEN OMFATTER IKKE:
> A. SPRINGKNIVE OG SPRINGSTILETTER (nej, dem samler vi vel ikke på)

Lige nøjagtigt min pointe. Dem samler Jan Selchau-Hansen ikke på så dem skal
vi bare forbyde.
Nej Jan dem samler vi ikke på FOR DET MÅ VI IKKE.

> [...]

> (BUTTERFLYKNIVE).
> (De her bruges vist mest i ghettoen, eller hvad ?)

Er du ikke en smule fordomsfuld her? Som jeg nævnte tidligere, hvis de
bruges uretmæssigt skal det have konsekvenser, dette uagtet at det foregår i
en "ghetto" eller et indkøbscenter.
Nu kunne jeg faktisk godt tænke mig at samle på enhåndsbetjente foldeknive,
og hvis du én gang har set på feks. Spyderco's eller Benchmades's produkter
ville du sandsynligvis også få lyst til at samle på dem. Til jer derude der
måtte have en Leatherman Wave (undværlig multitool der er solgt mere end
5000 stk. af herhjemme) så vær opmærksom på at i gør jeg skyldige i en
våbenlovsovertrædelse som følge af den sygelige og utilpassede Danske
våbenlov.

> D. KARDESTOKKE OG Til SVARENDE SKJULTE VABEN
> (Ku de være sjove at ha med til fest ?)

Ja det kunne de da, og hvis det stod til mig kunne du frit gøre det. Hvorfor
det kunne være sjovt ved jeg ikke, og jeg VIL HELLER IKKE blande mig i det.
Men personligt syntes jeg det kunne være interessant at samle på Kårdestokke
fra for eksempel midten af 1800 tallet til nu.
Men det gør jeg ikke for det MÅ JEG HELLER IKKE.

> E. SLAG- ELLER STØDVABEN, HERUNDER KNOJERN,TOTENSCHLÆGERE, GUMMIKNIPLER OG
LIGN.
> (Så er det vist ikke samlerobjekter til en blankvåbensamler mere)

Nej det er det ikke (blankvåben) hvorfor det er fuldstændigt ubegribeligt at
de er nævnt. Men derfor kan det jo for nogen være sjovt at samle på dem
alligevel eller bare at have dem for nu engang at have dem. Men statsmagten
benyttede sig jo lige af lejligheden til også at få den slags forbudt.

> F. KASTESTJERNER, KASTEKNIVE OG LIGNENDE.
> (Nej, heller ikke dem her, vel)

Nej for dem samler Jan Selchau-Hansen ikke på så dem skal vi bare forbyde.
Gud forbyde om man måtte være interesseret i at samle på alle typer af
østens
blankvåben.

> 7. SAMLINGEN KAN ANVENDES TIL DEKORATIVT FORMAL.
> (hvilke andre formål ku I ellers tænke Jer)

Det er kun fantasien der sætter grænser men feks.personligt forsvar jævnfør
§13
stk.1 kunne være et bud.

> For mig at se er det ren paranoia, at flippe ud over disse regler,
> under henvisning til "den personlige frihed".
> Jan Selchau-Hansen

Ja det er det der gør dig og dine så farlige for os andre der kan
administrere den personlige frihed, og det kunne have været retten til at
besidde blankvåben af enhver art UDEN TILLADELSE.
Det er kun ca. 1% der ikke kan begå sig i vores ellers civiliseret samfund
og på grund af det er jeg underlagt alle mulige tåbelige love og
restriktioner der begrænser mig i diverse interesser og handlinger. I sidste
ende er det altså mig og mine ligesindede der bliver straffet for andres
tåbeligheder.
Dette er ikke acceptabelt i et såkaldt "frit land".
Et våben er et værktøj, hverken bedre eller værre end et hvilket som helst
andet værktøj.
Et våben kan bruges og misbruges, det er hverken bedre eller værre end
personen der anvender det.
De bliver aldrig fjernet fra gaden eller fra de kriminelle, så hvorfor skal
de fjernes fra mig?
Venlig hilsen
Andy.

Fra : Tommy Hasen

Dato : 01-03-03 00:17

> [...]
> bliver berørt af den pågældende stramning holder kæft, dette uagtet at de
> har samme interesseområde, for nu gik de jo fri - denne gang!

Der er vi fuldstændig enige.

> [...]
> konsekvenserne skulle være utvetydige og stå i forhold til gerningen i
> modsætning til de straffe der udmåles i dag.

Flyt til USA.
Nu du selv nævner spritkørsel, skulle det også være tilladt ? Jeg tror ikke
det hjælper forældrene til et dødsoffer, at spritbillisten skal sidde bag
tremmer i feks 40 år.
Jeg vil give dig ret i at man også skulle kunne samle feks kastestjerner, de
høre jo naturligt med hvis det er østens våben der har ens interesse, dette
vil naturligt foregå i hjemmet. Men sidder du nede på "den lokale" med
lommen fuld af kastestjerner skal politiet selvfølgelig konfiskerer dem, og
det har ikke noget at gøre med personlig frihed, men sund fornuft, og det er
det jeg savner fra Christiansborg.

Tommy

Fra : Peter Nielsen

Dato : 01-03-03 12:20

Det er spændende at følge denne debat om blankvåbentilladelse, men det er
absolut også beskæmmende at se hvor mange der har en helt forkvaklet
opfattelse af hvordan vi skal omgås våben og hinanden. Den eneste der har en
ganske fornuftig holdning og som tilligemed fremkommer med den er Andy T.

Vi talte engang om forbuds Sverige og var meget forargede over hvor mange
restriktioner de havde, men vi er selv ved at være et folk som er begrænset
af lovgivning, snart set alle vegne. Men folk lader bare som ingen ting og
indfinder sig med det. Hvis der er en der syntes det er urimeligt som f. eks
Andy, så får han at vide at han bare kan flytte til USA, og endda af en
forbundsfælle ( Jagtkammerat ) som burde dele hans interesse for at modvirke
den ofte tåbelige lovgivning. Når man ikke en gang kan spore en rimelig
holdning til de ting blandt jægere og andre våbeninteresserede så ser det
sort ud. Men måske mange jægere går mere op i Gammel Dansk end det som
ellers betyder noget for omgangen med våben mv. i fremtiden.

Med tåbelig lovgivning mener jeg f. eks at man lovgiver om noget som ingen
ikke rigtig forstår meningen med, og ikke kan give en fornuftig forklaring
på. Hvorfor skal det f. eks være under tilladelse at samle på Magasiner til
gamle våben, hylstre mm, det er jo kun med det formål at generer folk. Hvis
en pæn mand får besøg af Politiet og han har nogle blankvåben hængende,
konfiskeres de, igen magtmisbrug og overformynderi. Han burde høfligt gøres
opmærksom på reglerne og hjælpes med en evt. tilladelse. Og det skal
selvfølgelig som Andy også er inde på være muligt at samle på hvad man har
lyst til, det er ikke det at besidde de omhandlende effekter der er
problemet, det er brugen af dem, der er og bør være strafbart. Altså handler
det om omstændighederne hvormed de anvendes og ikke det at besidde dem. Det
er frihed.

Nogle få personer foretager sig handlinger som gør at lovgivningen strammes
til skade for den brede befolkning og man finder sig i det.

Og Tommy, du nævner spritkørsel og om det skulle være tilladt. Hvordan kan
du spørge så dumt? Alle de ting der skader andre med et forsæt skal
selvfølgelig ikke være tilladt. Drikker du og køre bil ved du at du
foretager dig noget som kan skade andre. Den pæne borger der går med sin
Leatherman tool ( som er et fantastisk stykke værktøj ) gør ikke noget
ulovligt før han fremdrager den og skærer halsen over på sin nabo, men det
er handlingen og IKKE kniven der er ulovlig. Jeg kan til en hver tid vente
på at du kommer ned på gaden og så køre dig ned med min bil, skal vi ikke
forbyde biler?.

Fra : Tommy Hasen

Dato : 01-03-03 16:55

> [...]
> Andy, så får han at vide at han bare kan flytte til USA, og endda af en
> forbundsfælle ( Jagtkammerat ) som burde dele hans interesse for at

Jeg deler absolut hans interesse for at modvirke den tåbelige lovgivning.
Men jeg kan ikke tilslutte mig tanken om at Andy kan gå en tur ned af
gågaden lørdag eftermiddag bevæbnet med sabler, svær og kasteknive, og så
kan politiet følge efter ham og vente og se om hans vælger at stikke noget
ned, inden de griber ind.

> [...]
gøres
> opmærksom på reglerne og hjælpes med en evt. tilladelse.

Jeg har selv lige været turen igennem. Blev dømt for at have ladet et
proffecionel maskinværksted dreje gevind på løbet af min salonriffel, dette
skule være gjort af en bøssemager, jeg vil påstå værkstedet har større
erfaring end mange bøssemagere.
Jeg fik konfiskeret 3 blypatroner cal. 12, disse var ca. 100 år gamle, der
skulle jeg som du skriver, hjælpes med en tilladelse, selv den mest emsige
politimand kunne regne ud, at jeg ikke skulle på jagt med dem.
For at gøre det hele værre fik jeg udleveret en kasse blyhaglspatroner til
et 6mm jagtgevær, her mangler der virkelig logik, og saglighed.

> [...]
> selvfølgelig ikke være tilladt. Drikker du og køre bil ved du at du
> foretager dig noget som kan skade andre.

Som du stiller det det op, er det så ikke et indgreb i din peronlige frihed
at du ikke må køre spritkørsel, nogle kan jo godt køre i påvirket tilstand ?

Fra : Søren GP

Dato : 01-03-03 13:09

Andy, du bruger udtrykket "frihed under ansvar" og giver hermed udtryk
for, at såfremt alle blot lever op til det, så kan man bare give folk
lov til at eje de våben, som de nu har lyst til.
Men sådan er det jo ikke ude i det virkelige liv. Hvis folk har et
våben i deres nærhed i en presset situation, så bruger de det! - Og
hvis man vil forhindre drab og lemlæstelse i et samfund, så gælder det
om, at mængden af våben er så lille så mulig eller opbevaret
forsvarligt.
"Frihed under ansvar" er en teoretisk floskel, som ikke har mening for
den enkelte i en presset situation, hvor vedkommende måske er blevet
psykisk ustabil.
Du bruger udtrykket "os andre, der kan administrere den personlige
frihed". Det kan vi alle sammen, hvis vi bliver spurgt, men
virkeligheden er som bekendt en anden. - Og vi er vel alle lige for
loven?
Hvis vi kigger over "dammen" ser vi det her praktiseret i
virkeligheden.
"Guds eget land" er ikke et eksempel til efterfølgelse, men i det her
tilfælde nærmest en karikatur på den personlige frihed. Jeg ville føle
mig temmelig utryk ved at færdes i USA, man ved jo ikke, hvem der lige
pludselig kunne pege på en med en pistol. Det er i hvert fald ikke
frihed, når man ikke kan færdes trykt og sikkert på gaderne!
Forleden læste jeg om nogle amerikanere, som var dybt forargede over,
at kun jægere bosat i staten New York måtte gå på jagt med pistol i
New York. Gud fader bevares.

Mvh......Søren

Fra : Peter Nielsen

Dato : 01-03-03 13:59

Søren, selv om du svarer på Andys indlæg må jeg lige give dig lidt med på
vejen.

Der er forskel på den person som i sit hjem hygger sig med at samle på
blankvåben og så de kriminelle der tager knive m.m. med i byen for at bruge
dem på uskyldige borgere. De vil altid gøre det, lige meget hvor meget du
lovgiver mod det. Det eneste du opnår er at generer den lovlydige borger.
Vi er lige for loven, ja men der er nogle ting du ikke har overveget, de
mennesker der ofte overfalder dig og altså vil bringe dig i en "Presset"
situation er ofte uden arbejde, eller har en alder hvor de ikke har det
store ansvar endnu, de har ikke et Hus, ejerlejlighed, familie osv. Som de
har ansvar for og regninger til husleje der skal betales. De kan ofte gøre
som det passer dem, det gør dem intet at de kommer i fængslet og de mister
ikke hus og familie af den grund. Har du et arbejde hvor du bliver fyret
hvis du får en voldsdom er du meget mere udsat ved at forsvare dig selv frem
for dem der intet har at miste, for nedlægger du voldsmanden eller gruppen
af voldsmænd så får du ofte svært ved at forklare at du er den det gik ud
over, og så har du et problem.

Som det er nu vil der ske følgende når du bliver overfaldet. En flok
mørklødige personer har slået dig ned, de er ved at trampe på dit hoved og
jeg kommer ved et tilfælde forbi, jeg kan nu gøre følgende, tiltale gruppen
og bede dem om straks at holde op. Gruppen er kamptrænet og deres slag og
spark har samme effekt som fra et stort slagvåben. Ringer jeg til Politiet
og fortæller hvad der sker og det er en gruppe mørklødige personer, går der
en halv time før der kommer politi frem, da de ikke tør køre frem før de er
en 3 - 4 biler. Imens bliver du tæsket til invalid. Det er virkeligheden i
dagens Danmark.
Hvis du har fuldt lidt med i pressen ved du at man snart heller ikke kan
føle sig tryg i eget hjem.
Nej lighed er svær at finde i det spørgsmål.

Tilbage til snakken om Blankvåbentilladelse..

Venligst

Peter Nielsen

Fra : Søren GP

Dato : 02-03-03 01:10

"Peter Nielsen" <PeterN@ofir.dk> wrote in message news:<3e60ae8d$0$4257$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
> lovgiver mod det. Det eneste du opnår er at generer den lovlydige borger.

Der er da heller ikke noget galt i at samle på blankvåben, hvis man
holder sig til det. Besværlighederne med at skaffe sig de nødvendige
tilladelser er da også til at leve med, hvis man virkeligt holder af
sin fritidsbeskæftigelse.

> [...]
> som det passer dem, det gør dem intet at de kommer i fængslet og de mister

Det var dog en uhyggelig samling fordomme. Jeg er for øvrigt aldrig
blevet overfaldet og føler mig helt tryk ved at færdes på gaden.

> [...]
> dagens Danmark.
> Hvis du har fuldt lidt med i pressen ved du at man snart heller ikke kan

"mørklødige" det bliver da også værre og værre.
Den virkelighed du der beskriver er hentet ud af formiddagspressens
jagt på sensationer. Det gælder ikke om at beskrive virkeligheden, men
om at sælge aviser, og så er sandheden det første offer.

> Tilbage til snakken om Blankvåbentilladelse..

Helt fint for mig. Indlæget der startede denne tråd havde for øvrigt
intet med jagt at gøre.

Mvh........Søren

Fra : Andy T

Dato : 01-03-03 14:37

> [...]
> for, at såfremt alle blot lever op til det, så kan man bare give folk
> lov til at eje de våben, som de nu har lyst til.

Nu var det blankvåben vi talte om og ikke skyde våben, men den kan vi da
godt tage med.
Problemet er netop at alle ikke kan leve op til det ansvar og det skal jeg
så straffes for, er det rimeligt?
Hundredvis bliver dræbt, kvæstet, overfaldet etc. pga. alkohol, men der er
ingen der taler om at forbyde eller registrere det enkelte individs forbrug
heraf vel?
Vi har altså accepteret et vist tab på den konto for at folk skal kunne
indtage kunstige stimulanser i frihedens navn. Dette til trods for at mange
ikke kan administrere deres forbrug til gene og ulempe og i mange tilfælde
til fare for os andre der godt kan.
Men årsagen til at der ikke gøres noget er jo nok den med fare for at
generalisere at det at halvdelen af befolkningen er mere eller mindre
alkoholiseret. Der er altså ikke tale om en minoritet man uhørt kan slå ned
på.

> [...]
> hvis man vil forhindre drab og lemlæstelse i et samfund, så gælder det
> om, at mængden af våben er så lille så mulig eller opbevaret

Der er ingen tvivl om at der vil forekomme flere affekt drab hvis der kommer
flere våben mellem hænderne på befolkningen, men det mener jeg opvejes at
det faktum at langt flere nu vil være i stand til at forsvare sig selv og
sine nærmeste på lovlig vis og dermed undgå død og lemlæstelse.
Det ville være rart om det for en gang skyld var gerningsmanden der blev
offer. Som det er nu har de kriminelle, som jo ikke har nogen intentioner om
at følge den våbenlovgivning som vi andre lovlydige borgere følger, stats
garanti for at deres potentielle ofre er værgeløse.

> [...]
> frihed". Det kan vi alle sammen, hvis vi bliver spurgt, men
> virkeligheden er som bekendt en anden. - Og vi er vel alle lige for

Vi er ikke alle lige for loven nogen er mere lige end andre, se bare på
politikerne som vedtager de love vi andre skal efterleve.

> [...]
> Forleden læste jeg om nogle amerikanere, som var dybt forargede over,
> at kun jægere bosat i staten New York måtte gå på jagt med pistol i
Jeg ved ikke hvorfor vi altid skal sammenlignes med U.S.A. I U.S.A. kan du
netop i modsætning til herhjemme færdes trygt på gaderne, da den lovlydige
befolkning har mulighed for lovligt at bevæbne sig. Det har de kriminelle
ikke. (Har du været der?) Flere kriminelle bliver skudt af civile i lovligt
nødværge end politiet gør. Er det ikke pragtfuldt?
Med hensyn til din perfide bemærkning om jagt med håndvåben kan jeg oplyse
at jeg har skudt 2 styks Whitetail med revolver. Det var kun ønskværdigt
om vi kunne få lov til det samme herhjemme. Men samme reaktion som du nu
udtrykker, opstod da der var en dansker der for mere end 25 år siden
foreslog at man skulle tillade buejagt herhjemme som man gjorde det i U.S.A.
Et rama skrig af dimensioner. Nu er det det mest ædle man kan foretage sig
herhjemme (har selv buetegn) og højt respekteret i de fleste kredse.
Jagt med håndvåben er særdeles spændende og udfordrerne. Man operere inden
for samme afstand som med bue og en god pistol skytte skyder lige så præcist
som en bue skytte på de afstande, og bedre end mange danske jægere med deres
riffel.
Med venlig hilsen
Andy.

Fra : Søren GP

Dato : 02-03-03 00:45

"Andy T" <timelapse08@hotmail.com> wrote in message news:<3e60b791$0$184$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> Nu var det blankvåben vi talte om og ikke skyde våben, men den kan vi da
> godt tage med.

Om det er blankvåben eller skydevåben - problematikken er den samme.

> Problemet er netop at alle ikke kan leve op til det ansvar og det skal jeg
> så straffes for, er det rimeligt?

Du bliver da ikke straffet. Du bliver bare - på linie med alle andre
borgere - begrænset i dine muligheder af hensyn til almenvellet.

> Hundredvis bliver dræbt, kvæstet, overfaldet etc. pga. alkohol, men der er
> ingen der taler om at forbyde eller registrere det enkelte individs forbrug
> heraf vel?

Personer under 18 år må ikke få udskænket alkohol på værtshuse, og for
et par år siden blev der indført forbud mod at personer under 15 år
køber alkohol. Så der sker da heldigvis noget på området. Jeg finder
det helt fint at begrænse den personlige frihed på dette område af de
årsager, som du selv nævner.

> Men årsagen til at der ikke gøres noget er jo nok den med fare for at
> generalisere at det at halvdelen af befolkningen er mere eller mindre
> alkoholiseret.

Det var da noget af en påstand!

> Der er ingen tvivl om at der vil forekomme flere affekt drab hvis der kommer
> flere våben mellem hænderne på befolkningen,

Ja, men det er da fuldstændig uacceptabelt at der skulle komme flere
affektdrab. Det er ikke en løssluppen sport for gentlemen. Vi snakker
om at slå andre mennesker ihjel!

> Det ville være rart om det for en gang skyld var gerningsmanden der blev
> offer.

En gerningsmand har også børn og familie som vil blive kede af det,
hvis han dør.

> Vi er ikke alle lige for loven nogen er mere lige end andre, se bare på
> politikerne som vedtager de love vi andre skal efterleve.

Hvis du her tænker på de ministre, som for nyligt er blevet filmet,
hvor de kørte for stærkt, få de altså også bøder som alle andre.

> I U.S.A. kan du netop i modsætning til herhjemme færdes trygt på gaderne,

Det afhænger da af, hvor man færdes.

> da den lovlydige befolkning har mulighed for lovligt at bevæbne sig. Det har > de kriminelle ikke.

De kriminelle er da bevæbnet alligevel! - Og hvis de ikke var det, var
der vel heller ingen undskyldning for at andre skulle være det??

> Flere kriminelle bliver skudt af civile i lovligt
> nødværge end politiet gør. Er det ikke pragtfuldt?

Det er det da ikke. De kriminelle har da også børn, familie og venner,
som bliver kede af det, hvis de dør.

Debatten er ved at komme lidt langt væk fra jagt, som er denne
nyhedsgruppes emne.

Mvh............Søren

Fra : Erik Prestmo

Dato : 01-03-03 11:41

Andy T <timelapse08@hotmail.com> skrev i
> [...]
> modsætning til de straffe der udmåles i dag.
>
> Men nu kan vi jo lige gå dine synspunkter igennem:

***********

Jeg er meget enig med Andy her, og referer gjerne hva for slags regler vi
har i Norge, som etter min mening (enda) er bedre.

For det første alle kniver er i fritt salg.

Men våre myndigheter har sett seg nødt til å legge begrensninger på BRUKEN.

DVS man kan fritt bære kniv når og hvor som helst man har god grunn for å
gjøre det.

Det betyr at en snekker - på byggeplassen, eller en sportsfisker her nede
ved den utmerkede lakseelven Orkla, i Trøndelag, Norge (alle dansker er
hjertelig velkommen, siste sesong var historens beste!) fritt kan bære
fiskerkniv nede ved elven, alle jegere fritt kan bære flåkniv på jakt....

Men at alle skal legge igjen kniven hjemme når de går til pub'en for å ta
seg en iskald øl....

Det synes det å være ganske bra oppslutning om her, blant fjell og daler,
vikingblodet kommer jo lett i kok når det serveres alkohol!

Dessverre har vi fått en ungdomsgenerasjon som gir faen i slike regler, går
med kniv og bruker dem på hverandre. At det innen dette miljøet ferdes
gjenger med ulik etnisk bakgrunn bidrar til å skape myter om rasisme også
videre, men dessverre totalt sett, har terskelen for å bruke våpen blitt
vesentlig lavere blant spesielle grupper.

Hva skal man så gjøre med det?

Forby politiske holdninger? Tjaaaaa det har ikke vært ukjent det, og
forslagene har, om man ser i historiske annaler, stort sett bestandig kommet
fra samme hold som de som skriker opp om et eller annet våpenforbud.

De første forbud mot salg av (billige) revolvere kom fra
Sørstats-demokratene i USA. Det var lutfattige svarte som kjøpte disse
våpna, til selvforsvar mot feige folk i hvite, spisse hetter.
Sør-stats demokratene var restene etter det politiske aristokratiet som
styrte sør før den amerikanske borgerkrigen, slave-eierne rett og slett.

Eller for å si det på en mere brutal måte: forslag om våpenforbud har nesten
alltid vist seg å komme fra fascistisk inspirerte hold, men disse politiske
kretsene er blitt flinkere til å skjule mål og hensikter, og når det går opp
for folk flest, er det dessverre som regel for sent.

Derfor bør folk flest ha en stor skepsis til forslag om å frata og begrense
borgernes rettigheter, nettopp fordi folk flest og flertallet av borgerne er
moralske og rettferdige, akkurat som oss!

Noen kommentarer til punktene nedenfor også:
--
> [...]

> "Jan" <jan@selchau-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> Nej det er det ikke, der burde ikke forefindes blankvåben tilladelser

Det er umulig i det lange løp å håndheve et slikt forbud, ettersom alle som
virkelig ønsker det kan fremstille sine egne, med enkle verktøy - det finnes
for øvrig flere flotte lærebøker for knivmakere på Norsk - skal man begynne
å brenne bøker også? (huuu der så jeg et bilde fra bokbålene i Berlin på
1930-tallet for mitt indre øye!)

> Ja såfremt man skal have forsikringen til at dække tabet og dette fordre
en
> politirapport som dokumentation for et faktuelt indbrud.

Her på berget er situasjonen slik at politiet ikke lenger etterforsker
vanlige innbrudd, man sikrer ikke spor, fingeravtrykk også videre, en
anmeldelse sees kun som en administrativ sak, som et saksgrunnlag for en
forsikringssak. Politiet har ikke tid til å drive politiARBEID, fordi de er
travelt opptatt med en masse papirarbeid, og håndheve en milliopn
unødvendige lover, som feks at man drev og beslagla Soft-air pistoler som
guttunger ønsket å leke med!

> TILLADELSEN
>
> Hvorfor skulle jeg ikke have lov at medbringe mine "våben" hvor jeg vil og
> hvornår jeg vil, under ansvar som ovenfor beskrevet.

Og det er da overmåte dumt å gjøre snekkeren til en lovbyter, når han er på
vei til Jan's hjem for å reparere badet, de daglige bøtene ville selvsagt
medføre at Jan's hjem ble så dyrt, at han måtte selge det!

> Til dem som måtte have interesse i dem.

Dessuten, så lenge det ikke er serienummer på kniver, er det umulig å føre
kontroll. Og det finnes intet sted på jordkloden, med et mulig unntak av et
merkelig land ved navn Danmark, hvor noen finner på å opprette offentlig
register, med offentlig serienummer-registrering for kniver.
Tenk et øyeblikk etter, om man er villige til å betale la oss si 1500 kroner
for en brødkniv....

> [...]
> Jeg ville opbevarer dem i mit hus som er aflåst, det må vel være alt
> rigeligt. Eller låser du også dine kokkeknive og flækøkse ind i et

For å få fatt i mine kniver og bajonetter (som er i fritt salg i Norge) må
en liebhaber gjøre et lovbrudd, nemlig et innbrudd. Å lage enda en lov i
denne sakens anledning imponerer IKKE lovbrytere.

Lovbryteres fremste karaktertrekk er at de IKKE respekterer lover.

Våpeneiere derimot respekterer lover - det ligger i sakens natur.

> [...]
skal
> vi bare forbyde.
> Nej Jan dem samler vi ikke på FOR DET MÅ VI IKKE.

Det eksisterer et forbud mot springkniver i Norge, men man er mer opptatt av
at de ikke skal medbringes til offentlig sted, slik som restauranter. En
kniv i en skuff, eller montert i en glassmonter utgjør ikke noe problem for
noen.....

> Er du ikke en smule fordomsfuld her? Som jeg nævnte tidligere, hvis de
> bruges uretmæssigt skal det have konsekvenser, dette uagtet at det foregår
> en "ghetto" eller et indkøbscenter.

Fordomsfull? Reinspikka rasist etter min mening, og som over nevnt, det
tidligste våpenforbud kom fra rasister, og var rettet mot det man kalte
"ghetto"-boere.....

> [...]
produkter
> ville du sandsynligvis også få lyst til at samle på dem.

Jeg har slik jobb at jeg daglig går med kniv, og hadde en slik billig kopi
av en Spyderco. Dessverre mista jeg den for ei tid tilbake, vi får håpe den
ikke har begitt seg til Danmark på egen hånd, ondsinnet som den sikkert er!

> [...]
Kårdestokke
> fra for eksempel midten af 1800 tallet til nu.
> Men det gør jeg ikke for det MÅ JEG HELLER IKKE.

Well, slike finnes her, er kamerat har en, det er en upraktisk sak, og noe
som er morsomt å snakke om, men ikke mer..... Oppskrytt!

Fra : Tommy Hasen

Dato : 01-03-03 19:34

> [...]
>
> Det synes det å være ganske bra oppslutning om her, blant fjell og daler,
> vikingblodet kommer jo lett i kok når det serveres alkohol!

Jeg ved ikke om vi misforstår hinanden, men dette er præcis som det burde
være i Danmark. Som jeg læser det, vil Andy have lov at gå med kniv alle
steder, og det er der vi er uenige.

Tommy

Fra : Andy T

Dato : 02-03-03 00:20

> [...]
er
> moralske og rettferdige, akkurat som oss!

Tak for din moralske støtte Erik.
Din ovennævnte udtagelse for mig til at tænke på et citat fra en kendt
billed kunstner:

"The most foolish mistake we could possibly make would be to allow the
subject races to possess arms. History shows that all conquerors who
have allowed their subject races to carry arms have prepared their own
downfall by doing so"
--Adolf Hitler.
Venlig hilsen
Andy.

Fra : Erik Prestmo

Dato : 02-03-03 19:56

> [...]
> subject races to possess arms. History shows that all conquerors who
> have allowed their subject races to carry arms have prepared their own

Aaaah! du referer til den kjente klatte-maler Alfred Schiklgruber.......

Drev det til å dekorere en og annen bierstube med håpløse bonderomantiske
smørerier, før han gav opp og fant seg annet levebrød.

Hadde også store aspirasjoner om å virke som arkitekt, men var av utålmodig
vesen og insisterte på å fjerne alle spor av tidligere og konkurrerende
arkitektur, før han var villig til å gripe teghneblyanten fatt.

Enkelte så det som uttrykk for dårlig selvtillit......

LOL!