Hvilken kugle skal jeg vælge til 6,5 x 55?
Fra : Søren GP

Dato : 18-02-03 13:38

Min jagtriffel er udskiftet til en 6,5 x 55, så jeg har mulighed for
at skyde då- og kronvildt, - og jeg skal muligvis til USA og skyde
sortbjørn, men ellers skyder jeg mest råvildt.
Jeg vil helst have en kugle, jeg kan bruge til det hele.
På Norma's balllistikside kan jeg se, at forskellen i faldet på en 7,8
grams kugle og en 10,1 grams kugle på 200 m er 5,7 cm. Såfremt det er
generelt, at forskellen i kuglefald ikke er større, kan jeg lige så
godt bruge den tungeste kugle.
Allerhelst ville jeg have en kugle af partion-typen, men hvem laver en
sådan i 10,1 gram?
Jeg kender en, som vil lade for mig, og hører meget gerne jeres
forslag og kommentarer.

Med venlig hilsen
Søren
http://www.webbyen.dk/vishjemmeside_privat.asp?mode=top_frame&id=94120&side=&webside=1154007

Fra : Jack Jensen

Dato : 19-02-03 11:58

"Søren GP" <sgpe@ar.stam.dk> wrote in message
> [...]
> grams kugle og en 10,1 grams kugle på 200 m er 5,7 cm. Såfremt det er
> generelt, at forskellen i kuglefald ikke er større, kan jeg lige så

Hej
Få ham til at lade (Lapua Mega 10,1g) - den virker.
Jeg skyder selv med den.
Mvh
Jack

Fra : Steen Th. Pedersen

Dato : 19-02-03 12:47

Hej Søren

Min kammerat skyder også med 6,5x55 og jeg har været ved at kigge efter
premium kugler til ham, da jeg lader for ham. De fleste producenter af
kugler er amerikanske, og der ovre er det mit indtryk at de mest af alt
betragter 6,5mm som en "pygmæ"/varmint kaliber, og derfor vil vælge en
større kaliber til større vildt. Derfor er de tungeste kugler i 6,5mm jeg
har kunnet finde fra de amerikanske producenter været 140 grains (9,1
gram).

I skandinavien har kaliberen et helt andet anvendelsområde og derfor kan
der skaffes 156 grains fra både Lapua og Norma. Jeg valgte derfor Normas
Oryx til min kammerat - men om den er ringere eller bedre end Lapuas Mega
(som Jack nævner) skal jeg ikke gøre mig klog på.

Jeg vil til enhver tid vælge en tung kugle fremfor en let, men en 156
grains kugle i 6,5mm giver en meget lang kugle (i forhold til diametren)
hvilket kan give en ustabil kugle hvis stigningen på din riffel ikke er i
den hurtige ende. Jack har du nogle erfainger med det?

Mvh Steen

Søren GP <sgpe@ar.stam.dk> wrote in article

Fra : Søren GP

Dato : 19-02-03 18:30

"Steen Th. Pedersen" wrote in message:
> [...]
> hvilket kan give en ustabil kugle hvis stigningen på din riffel ikke er i

Mange tak for jeres svar.
Jeg kender ikke stigningen på riflen, men jeg kan oplyse, at det
drejer sig om en Sauer 200 STR baneriffel, som jeg vil anvende til
jagt.
Grunden til at jeg vil anvende en baneriffel er en større pressision
og et ergonomisk kolbehals og højdejusterbart skæfte og bagkappe.
Det er godt nok en tung sag, men jeg skal heller ikke slæbe rundt på
den, som det fremgår af billedet på min hjemmeside.

Mvh...................Søren

Fra : Jack Jensen

Dato : 20-02-03 10:41

"Steen Th. Pedersen" <steen-p@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> hvilket kan give en ustabil kugle hvis stigningen på din riffel ikke er i
> den hurtige ende. Jack har du nogle erfainger med det?

Hej Steen

Jeg har skudt 5 elge med denne kugle (ikke for at prale
Den ene var en ko, da vi forlagde den, troede vi der var sprængt en
håndgranat indeni den.
Men den var skudt med en hjemmeladet - personligt tror jeg, at den havde for
stor krudtladning.
- Mit råd er derfor - overhold den krudtladning, som fabrikken bruger.

Jeg er ikke fanatisk Lapua-fan - men jeg vil ikke give 100 kr. mere for 1
pakke Norma.
Jeg har skudt meget med Norma, men jeg synes Lapua er bedre.

Mvh
Jack

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-02-03 18:39

Jeg ville vælge en 9.1 grams kugle og give den lidt mere fart på, derved kan
du opnå (lidt) højere anslagsenergi en med den tunge kugle. Økonomien
spiller jo osse en lille rolle her mht til projektil valg men i den dyre
ende er der nosler partition ,,,, en 9,1 grams Speer kunne også være
anvendelig.
Jeg tror det har lidt med "religion" at gøre om det hedder norma, lapua,
nosler osv.
Hvad skal du skyde med den ??????

Fra : Lasse Holm

Dato : 28-02-03 02:34

Jeg tilslutter mig anbefalingen af Lapua Mega 10,1 g.
Det kan lades til fremragende præcision, og er også et godt bud på
et universalprojektil, fordi konstruktionen gør, at det kun
ekspanderer moderat i " småvildt" som rådyr. Møder det derimod
alvorlig modstand, som i en kronhjort, en elg eller en bamse, vil
det ekspandere maksimalt som det også skal. Hvis du vil bruge
Nosler Partition, som altid ekspanderer maksimalt, vil du ofte
finde råvildt temmelig ilde tilredt.
Jeg skal dog tilføje, at min mening selvfølgelig er subjektiv, og
kommer af, at jeg har gode erfaringer med netop dette projektil.
Hvis du vælger et anerkendt jagtprojektil der ikke er alt for let,
tror jeg ikke du kan finde noget som er direkte dårligt. Fordelen
ved at du eksperimenterer med forskellige projektiler vil
hovedsagelig være, at så får du meget mere træning på skydebanen.
Venlig hilsen Lasse

Fra : Søren GP

Dato : 07-03-03 17:42

Mange tak for jeres input!
Er der nogen, som har erfaringer med Hornady 160 grains? Den er blødnæset.
- Og hvad betyder det rent praktisk mht. ekspantionen?

Mvh........Søren

Fra : Søren T

Dato : 19-03-03 18:48

Hornady er, efter min erfaring, en god en rigtig god kugle/ patron.
Billig fabriksladet amo, med fin præcision, hos K.r. O. Skov til kr.7
stykket.

Selv har jeg skudt buk, vildsvin og ræv med den(150 gr).
Stor effekt uden kødødelæggelse på råvildt og vildsvin, men ræven er den
hård ved.
Ps. jeg skyder med 308W, men forskellen er vel ikke stor på normale
afstande.

Venlig hilsen Søren T