P-pillers negative indflydelse... langt
Fra : Ann K.

Dato : 08-03-03 15:59

Hejsa.
Som flere herinde ved har vi i mandags kastreret vores Monstermis
Tia....
Jeg har valgt at skrive det her, for at I kan se, hvor dårligt det kan
gå, når kattens psyke ikke kan tåle p-pillerne...
Noget har jeg skrevet om tidligere - men det har for det meste været i
forbindelse med andre tråde... her har jeg forsøgt at samle det....

Tia var indtil ca 2 uger før kast. en rimeligt sød og venlig mispige,
som havde gjort mange ting for at få et godt forhold til resten af vores
Bande... Hun kontaktede dem alle på en god og fin måde - og
respekterede, hvis de afviste hende. Hun fik hurtigt en fantastisk god
kontakt til Aske (de nyssedes allerede på anden-dagen) og Tjalfe
accepterede også at hun var der - i hvert fald smed han hende ikke ud af
sin hule, som hun ellers straks stjal Ranje var mere forsigtig
overfor hende, men hun var ikke på nogen måde truende overfor ham og i
løbet af en uges tid, havde han fundet ud af at hun var god nok - og så
gav hun ham nogle gange lov til at spise hendes mad... jo - en helt fin
mis Namacoola har ikke haft alt for gode erfaringer med andre
katte - og hun hvæsede og knurrede som en Rottweiler i flere dage, når
hun så Tia - Tia ignorerede dette... og forsøgte konstant at være venlig
i sin kontaktform....
Der havde været nogle dominans"udfald" mod mine andre katte... men Tia
var stoppet omgående, når hun kunne se at hun fik den "rette" respons -
enten en hvæsen eller en kat, som bare gloede på hende, som om hun var
tosset Faktisk ikke så meget bøvl i det... og da langt mindre end,
hvad vi egentlig havde forventet, når man tager en 2½ år gammel kat og
omplacerer den til en flok ligeledes voksne katte... Hun var faktisk til
sidst i stand til at være sammen med lille Namacoola uden en hel masse
"råben og skrigen"...
Dog kunne vi se at hun blev mere og mere "utidig" - hendes udfald var
lige pludselig ikke længere kun udfald, nu kunne hun finde på at "gå
efter" den anden kat - med kløerne fremme Det eskalerede til noget,
der af og til kunne minde om en krigszone den sidste uge inden kast...
Hun begyndte at give igen, hvis hun blev udsat for dominans (fx vask)
fra enten Aske eller Tjalfe (som IKKE slås!!! Men nøjes med at nidstirre
evt syndere) - og havde et voldsomt opgør med Tjalfe for knapt en uge
siden... heldigvis var både Manden og jeg tilstede og kunne lynhurtigt
gribe ind... Tia havde vist rodet sig ind i noget, som hun ikke kunne
klare!
Tia forsøgte sig også med Aske... heller ikke her fik hun succes... men
det var dog heldigvis ikke nær så voldsomt som med Tjalfe...
Ranje fik sin bekomst en dag, da han ville på bakke!!! Igen fik vi
stoppet Monsteret, men denne vandt hun....
Hendes forhold til Namacoola blev ligeledes rædselsfuldt Hun fulgte
konstant Namacoola med øjnene - og kunne hun se sit snit til det, så...
Tja - Namacoolas ene øre er da ved at være lægt! Det kommer til at tage
længere tid med hendes angst for Monsteret Stakkels lille Mis! Hun
var jo ved at blive tryg ved den kæmpestoooore kat... og så, bliver hun
overfaldet - og det nok endda flere gange ( Namacoola begyndte at
bevæge sig rundt med alle tegn på at hun var klar til omgående flugt! Og
ellers lå hun for det meste oppe på spisebordet - det eneste sted, hvor
hun følte sig tryg - godt gemt bag Aske og Ranje...
"Smådrengene" var også begyndt at se sig godt for, når de skulle bevæge
sig rundt... Som sagt er de ikke særligt interesserede i at slås - og de
brød sig slet ikke om at skulle være på vagt hele tiden... selv når de
skulle på bakke, kunne Tia jo finde på at lange ud efter dem
Tia begyndte ganske simpelt at ligge på lur, for at lade sit dårlige
humør gå ud over nogen - bare én eller anden... også hundene har fået
deres omgang! Dises sår på kinden er dog ved at være lægt.... men Dise
er blevet meget forsigtig i sin omgang med Tia...
Jeg skulle bestemt ikke finde på at nusse hende!!! Det tog max ½ minut,
så sad hun godt fast i mine hænder eller arme Mine skrammer er også
ved at læges....
Ville man lege med hende, kunne man være sikker på, at hun bagefter var
så ophidset, at hun fandt et "offer".... Så vi holdt helt op med at lege
med hende - eller de andre katte...
I desperation gjorde vi så det at Manden sov på sofaen - så var der
konstant nogen, hvis alt gik op i en spids... hundene blev luftet hver
for sig - igen så der altid var nogen hjemme... og _skulle_ vi endelig
afsted samtidig - tja, så blev Tia lukket for sig selv i vores
mikroskopiske vindfang + toilet (bare rolig, hun ææælsker at ligge ude i
vindueskarmen)! Tia blev sat på Serene-Um... 6 (!) piller dagligt, for
at dysse hende ned... og det hjalp - lidt!
Vi mennesker var på konstant vagt - for hvor befandt Monsteret sig lige
nu??? Hvem var i farezonen??? Jeg har ikke tal på, hvor mange gange vi i
løbet af en dag stod vagt, for at passe på og beskytte resten af
Banden - hvad enten de skulle spise, drikke eller på bakke...
Det var rædselsfuldt!!!!

Så blev Tia endelig kast..... Og der har nu været roligt i 5 dage
Tia foretrækker at ligge og dase enten på Dises madras, i radiatorsengen
eller hos Jan... Namacoola er gudskelov (!) igen - evigt mivsende,
kurrende og knirkende - begyndt at vimse rundt overalt, også hvor hun
ikke må være ... og Smådrengene - jamen de er da begyndt at tage
forsigtigt kontakt til Monstermissen igen Tia har ikke på noget
tidspunkt virket aggressiv eller i dårligt humør - den eneste gang hun
har haft poten fremme, var overfor Aske og det var vist mere en afværgen
end noget andet - han var lige ved at hoppe ned i hovedet på hende!
Namacoola havde i går aftes ikke opdaget at Tia havde lagt sig inde
under spisebordet... så da lillepigen vimsede derind, stod hun lige
pludselig overfor Monsteret... *Hyl*Skrig*Krybe sammen med halen mellem
benene* HVÆS*.... Og Tia blev bare liggende!!!!!!!!!!!! Mens jeg
selvfølgelig fik samlet Namacoola op og beroliget hende
Kan dog stadig ikke helt lide den måde Tia holder øje med Namacoola
på.... Men måske er det bare _hendes_ måde at lære den sære aby-mis at
kende??? Namacoolas opførsel er jo en del anderledes end skovkatte
(eller persere) og det er trods alt den slags katte Tia kender
bedst.....

Går det virkelig så hurtigt med at få p-pillerne ud af kroppen???

Mvh Ann - der er lidt træt af at have Namacoola vimsende omkring
_konstant_!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-03-03 18:27

Stakkels Tia hun har bestemt ikke haft det bedre end resten af banden.

Bare vent hun skal nok vænne sig til Nama også, især når løbegården bliver
færdig, og de får bedre mulighed for at afreagere.

Jo p-piller er skyld i meget.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 08-03-03 19:00

Hej Nina.

>Stakkels Tia hun har bestemt ikke haft det bedre end resten af banden.

<> Nej netop.... Derfor synes jeg også at det var vigtigt at fortælle,
hvor fint hun havde klaret det i begyndelsen! Det synes jeg iaf viste,
at det her IKKE var tale om en kat, der generelt er/var
temperamentsfuld... Men om en kat, som kunne sit kattesprog, som kunne
reagere korrekt på de signaler, hun fik fra andre katte - og som i det
hele taget gjorde det rigtig godt!
Lige indtil p-pillerne slog igennem

Vi har her til aften holdt fest... ½ dåse Kitekat på en tallerken... op
på spisebordet... og så ÅD de bare løs Allesammen! Uden noget
bøvl.... Nå ja, Ranje puffede så meget at vi gav Tjalfe sin egen skål...
som Tia så begyndte at spise af ;-D
Og tidligere idag sad hun i vinduet i karnappen... sammen med Aske og
Tjalfe! Flot syn - og jeg kunne ikke finde kameraet :(

Lige nu står Tia og tigger om at få lov til at komme op i sin elskede
vindueskarm... Vi vil ikke hjælpe hende - der er trods alt et spring på
ca 1.30 m, når hun skal ned igen... direkte på et hårdt flisegulv... Hun
må vente, til hun selv kan hoppe derop!

Mvh Ann

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-03-03 21:32

Altså Ann, man lægger da en dyne eller to så hun ikke slår sig, når hun
hopper ned *fnis*

Fra : Ann K.

Dato : 09-03-03 00:41

Altså Nina... Man lægger IKKE en dyne foran døren til toilettet!!! Det
kunne jo gå rivende galt *GG*
Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 09-03-03 01:10

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in news:b4db32$d2n$1@sunsite.dk:

> Og tidligere idag sad hun i vinduet i karnappen... sammen med Aske og
> Tjalfe! Flot syn - og jeg kunne ikke finde kameraet :(

Selvfølgeligt ikke, det er en naturlov

Jeg er nu også overbevist om at Tia ikke har været nogen monstermis fra
starten af, dine første beskrivelser af hende tydede da ikke på det og
som du selv skriver havde i jo aldrig taget hende med fra Sverig hvis
hun havde været sådan, vel?!

Det lyder bare supergodt at virkningen er aftaget så hurtigt. Så håber
jeg bare på at hun og Namacoola kan finde fodslaget sammen.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Denise

Dato : 08-03-03 18:47

Hej Ann
Puha, sikken en ballade.
Og jeg klager mig over, at Blonde og Dino engang om året ryger i totterne på
hinanden i løbegården.
Har gudskelov aldrig haft en hun på p-piller, eller en hun i løbetid for den
sags skyld. Molly blev jo kastrereret i forbindelse med vi fik hende da hun
var 8 måneder. Jeg må nok sige, at jeg er mest til drenge, de er nu nemmere
alligevel, trods deres ballade, selvom Molly er dejlig, er hun en bitch
nogle gange
Men nu kan det da kun gå fremad hjemme hos jer forhåbentlig. Jeg går ud fra
Tia´s sår heler fint.

NB! Nu har de sidste i min og Claus's nære familie også fået kat, så nu har
min mor, søster og bror samt Claus's mor, og hans 2 søstre katte, det
griber om sig Og om 1½ år er min bror færdig som dyrlæge, så har vi også
en dyrlæge i familien til alle de dyr

Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 08-03-03 21:00

Hej Denise.

>Men nu kan det da kun gå fremad hjemme hos jer forhåbentlig.

<> Ja!!! Det håber vi sør'me også!
Og som sagt er det som om de laaaaaangsomt er ved at finde melodien
igen...
Men jeg _kan_ altså ikke lide den måde Tia kigger på Namacoola på!

Kan du ikke lige spørge din bror - næsten-dyrlægen - om, hvornår sådan
nogle p-piller er ude af kroppen *sss*

>Jeg går ud fra Tia´s sår heler fint.

<> Ork ja... så fint! Og hun er dygtig til ikke at pille - nøjes med at
vaske

Mvh Ann.

Fra : Denise

Dato : 08-03-03 22:02

> [...]
> igen...
> Men jeg _kan_ altså ikke lide den måde Tia kigger på Namacoola på!

Det kan jeg godt forstå du ikke kan lide. Det var som da Blonde og Dino
havde haft deres tur, og Blonde kiggede underligt efter Dino (her var det
Blonde der var bange, selv om det var ham der startede). Jeg skyndte mig at
tage Blonde og sætte ham ned i hovedet på Dino, så de begge kunne lugte til
hinanden og se at de kendte hinanden og kunne vaske lidt på hinanden. Det
gjorde jeg en del gange den dag balladen var sket. Og så var alt i orden,
men de har altså endnu ikke været sammen i løbegården siden , for jeg har
ikke haft tid til selv og sidde derude og forklare og holde øje, og så er
det jo koldt. Men der er stadig fremmede dufte derude, det kan jeg se når
Blonde snuser rundt. De tror jo begge to, at de har været oppe og slås med
et farligt dyr og ikke hinanden - *ryste på hovedet *. Men du kan jo nok
ikke sætte dem ned i hovedet på hinanden, for så godt kender de jo ikke
hinanden endnu.

> Kan du ikke lige spørge din bror - næsten-dyrlægen - om, hvornår sådan
> nogle p-piller er ude af kroppen *sss*

Hihi, jeg skal til fødselsdag med ham i morgen, så skal jeg spørge om han
ved noget om det.
Ellers plejer vi at få os nogle lange snakke og diskussioner om
kattesygdomme/medicin, så familien til sidst spørger om vi ikke skal snakke
om noget andet

> <> Ork ja... så fint! Og hun er dygtig til ikke at pille - nøjes med at
> vaske

Det var godt

Hilsen Denise

Fra : Ann K.

Dato : 09-03-03 00:36

Hej Denise.

>Men du kan jo nok
ikke sætte dem ned i hovedet på hinanden, for så godt kender de jo ikke
hinanden endnu.

<> Nej puha... det ville ende meget galt!
Namacoola er bange for Tia... Hyler og skriger, når hun er i det
humør... og når hun ellers kommer for tæt på Monsteret, så skulle du se
hende... Ørerne er lagt helt tilbage, hun hvæser, knurrer, kryber helt
sammen med halen mellem benene - og kan finde på at tisse Der MÅ
være foregået noget meget voldsomt på et eller andet tidspunkt, uden at
vi har set det! Og inden vi var så intelligente, at lukke Tia for sig
selv, når vi ikke var hjemme...
Vores håb er så at Tia meget hurtigt vil få p-pillerne ud af kroppen...
og blive sig selv igen.
For sådan som Namacoola opfører sig... Tja - sådan opførte hun sig
_også_ da hun flyttede ind i sommer! Nu er hun jo helt tryg ved
smådrengene...
Det der skal til er, at hun opdager, at hun IKKE bliver angrebet!!!
Og dét vil tage et par måneder....

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 09-03-03 13:06

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in message

> Vores håb er så at Tia meget hurtigt vil få p-pillerne ud af kroppen...
> og blive sig selv igen

Teoretisk set burde de vel være ude efter en uge? For der går jo ikke mere
end et par dage over den dag katten "skulle have haft sin pille men kastede
op" inden hun går i løbetid.

:Pia

Fra : Denise

Dato : 09-03-03 21:32

> Kan du ikke lige spørge din bror - næsten-dyrlægen - om, hvornår sådan
> nogle p-piller er ude af kroppen *sss*
>
> Mvh Ann.

Hej Ann
Snakkede med min bror om emnet og fik en lang medicinsk forklaring, som jeg
ikke kan huske en dyt af. Men stort set jo, hvad vi jo godt ved. Altså noget
med at når den får p-piller, produceres mindre østrogen, hvorved det
undertrykker de andre hormoner og så ændres det hormospejl, som bl.a. styrer
adfærd. Sterilisation vil jo på samme måde give forstyrrelser og ændret
adfærd. At katte bliver mere rolige mente han jo kun gjalt for hankatte,
hvor hunner (og her talte han så mest hunde, han vidste ikke helt om katte)
godt kan blive mere pirrelige og mere afvisende og ikke bryder sig om at
andre snuser til dem. Artsfællerne kan ikke finde ud af, om det er en han
eller hun og de vil så snuse mere til dem, og det bryder de sig ikke om. -
Fik du hoved og hale i den gang sludder
Han forklarede også om, at de både tager livmoder og æggestokke, vist nok
både på grund af, at der ellers stadig kan produceres hormon, men også opstå
betændelser. Jeg fortalte så, at svigermors ikke havde fået fjernet det
hele, og han sagde at han godt vidste, at der stadig var nogle der ikke
gjorde det..
Han fortalte også nogle historier fra skolen, bl.a. at han lige har været
med til kejsersnit med en Dalmatiner der fik 7 hvalpe, det havde bare været
sådan en dejlig oplevelse.
Han fortalte også om deres hjerteskanner, hvor de havde haft en somalie
inde med Dilateret Cardio Myopati(ved ikke om det er stavet rigtigt), noget
med for stort hjerte. Lægen havde sagt at det så man tit for den race ??????
Det har jeg aldrig hørt før.
Og så har han lige givet mig en rapport om "Obesitet (fedme) hos katte: en
adfærdsmæssig fremgangsmåde "
Så kan jeg sidde her og få dårlig samvittighed over at Dino er underhøj
Det må egentlig være spændende at læse til dyrlæge, men jeg ville sq være
for sart til det.
Hilsen Denise

Fra : Denise

Dato : 09-03-03 21:48

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> skrev i en meddelelse

> "Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i en meddelelse

Hej Ann
Nåja Svaret på dit spørgsmål var vel egentlig bare, at p-pillerne vist
er ude af blodbanerne på et par dage.
Og derefter er den jo steriliseret, så der ikke produceres hormon mere.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 09-03-03 01:12

"Denise" <reindel*NOSPAM*@c.dk> wrote in

> [...]
> søstre katte, det griber om sig Og om 1½ år er min bror færdig
> som dyrlæge, så har vi også en dyrlæge i familien til alle de dyr

Stakkels Claus, hvor skal han så være hvis hans allergi bliver værre?
Nå, det håber vi så bare på ikke sker, for når man først har haft en
kat, eller fire, indenfor sine døre kan man jo ikke leve uden

Fra : Denise

Dato : 09-03-03 09:47

"Kate" <joeyREMOVE@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Nå, det håber vi så bare på ikke sker, for når man først har haft en
> kat, eller fire, indenfor sine døre kan man jo ikke leve uden

Hej Kate
Hvor han så skal være, ja han kan jo være på sit arbejde Nej, det går
faktisk meget bedre med Claus's allergi (hund og kat), efter vi for ½ år
siden lavede en kostomlægning, og han er blevet slank og flot, så jeg nu
skal til at passe bedre på ham . Sensistop som han fik i laaang tid,
virkede desværre ikke rigtigt. Men når vi besøger noget af familien, sker
det da af og til, men slet ikke hver gang, at han får lidt allergi, især hos
min mor, men hun har samtidig også en lille gravhund. Og hos hans mor sker
det også nogle gange, og det er en orientaler indekat. MEN slet ikke som før
i tiden, så som Lene engang skrev, det har nemlig også noget med kosten at
gøre. Og Molly ligger nu stort set hver nat mellem vores hovedpuder, og det
er meget sjældent han får problemer af det, så skal han da direkte ligge med
næsen i hendes pels. Han fik jo først allergi for ca. 8 år siden, lige inden
vi fik Somalierne, og som barn har de altid haft katte, og han havde selv
hund da jeg mødte ham. Så vi håber jo på at han bare kan holde nuværende
niveau, så kan han nøjes med at tage en Clarityn af og til eller på et
tidspunkt måske helt undvære.
Hilsen Denise

Fra : Kate

Dato : 09-03-03 09:56

> Hvor han så skal være, ja han kan jo være på sit arbejde

Så skal han nok være _meget_ glad for sit arbejde

> Nej, det går faktisk meget bedre med Claus's allergi (hund og kat),
> efter vi for ½ år

Det lyder enormt godt, jeg håber også at det bliver bedre. Men at kunne
ha' en kat på sin hovedpude er jo et godt tegn for ham.

Fra : Trine A.

Dato : 08-03-03 19:56

"Ann K." skrev
> Hun begyndte at give igen, hvis hun blev udsat for dominans (fx vask)

Hej Ann

Nu er jeg lige nysgerrig Er vask tegn på dominans??

Grunden til at jeg spørger er at Luna tit vasker Bastian, men aldrig omvendt
(Han er 7 mdr og hun er godt 2 år)....jeg troede egentlig bare, at hun
gjorde det for hyggens skyld eller sådan for at være lidt moderlig?? men der
tager jeg måske fejl??

--
Hilsen
Trine (der synes det er dejligt at lære noget nyt om kattesproget

Fra : Ann K.

Dato : 08-03-03 20:55

Hej Trine

>Nu er jeg lige nysgerrig Er vask tegn på dominans??

<> Tja - vask kan være et dominanstegn....
Det jeg ser, når Aske vasker de andre katte, er en kat som med stor
selvfølge sætter sig og så ellers rasper løs - den anden kat _skal_
sidde stille, ellers får han den til det Han kommer med halen højt
hævet og går derfra igen på samme måde... han vil ikke selv vaskes af
nogen - med Namacoola som undtagelsen, der bekræfter reglen :) Men hun
må heller ikke vaske ham i ansigtet! Kun hans manke....

>jeg troede egentlig bare, at hun
gjorde det for hyggens skyld eller sådan for at være lidt moderlig?? men
der
tager jeg måske fejl??

<> Jamen Luna er da kastreret - ikk'? Så er der nok ikke mange moderlige
følelser tilbage

Du må ikke misforstå, når jeg taler om dominans... hos katte (og hunde)
har det nemlig ikke meget at gøre med, hvad vi mennesker ofte definerer
det som! En dominant kat (hund) er sjældent særligt "højtråbende"....
En kat kan sagtens være høj-dominant _uden_ at man i dagligdagen
bemærker det... Det er kun meget små tegn, som giver en ideen om det -
og jeg må indrømme at jeg, selv om jeg kalder Aske min flokleder, af og
til _kan_ komme lidt i tvivl - for er det måske alligevel Tjalfe...
eller deles de om det?

Men hvor er det rart at høre at Luna og Bastian trives så godt sammen!
og hvis bare de gør det, kan det jo i realiteten være komplet
ligegyldigt, hvem af dem, der er dominerende.... De ved det nok selv -
og det må være godt nok
(Selv om man som katteejer jo har ret til at være nysgerrig

Mvh Ann.

Fra : Kate

Dato : 09-03-03 01:26

Jeg ændrede lige overskriften fordi det blev til et længere indlæg end
jeg selv havde forventet

"Ann K." <tsarsFJERN@DETTEos.dk> wrote in news:b4dhq8$4lm$1@sunsite.dk:

> [...]

Det havde jeg helt overset at Ann havde skrevet. Jeg har set det før og
først fornyligt begyndt at tænke over det derfor er jeg glad for Ann's
nedenstående formulering:

> <> Tja - vask kan være et dominanstegn....

fordi...Da jeg havde Oliwer så jeg det ikke som dominans over Johan,
men Oliwer vaskede Johan, til tider helt skaldet over øjnene, og han
fjernede Johans knurhår og øjenbryn (hedder det det på en kat?). Johan
vaskede aldrig Oliwer og jeg så det altid som tegn på at Oliwer var den
lille, men på den anden side så _var_ oliwer den lille, ikke i fysisk
forstand, men ellers.
Nu kigger jeg så på Lante og Mowglis forhold, det er et helt andet end
det mellem Johan og Oliwer. I starten vaskede Lante Mowgli så han var
våd fra øretip til numse, alt undtaget halen var våd. Det er stadig
Lante der vasker Mowgli mest, men Mowgli vasker skam også Lante, efter
han har vænnet sig til det lange hår.
Jeg ser et meget ligeværdigt venskab, to katte som faktisk holder meget
af hinanden, derfor ser jeg ikke deres vask som dominans, men som
vedligehold af venskab.
De _kan_ godt finde på at vaske Johan, men altid meget kort et-to slik
så er det det, det samme gælder faktisk den anden vej.
Hvorfor Sofie ikke er nævnt er fordi hun slet ikke tager del i noget
der involverer de andre katte og specielt da ikke smådrengene.

Fra : Trine A.

Dato : 10-03-03 18:04

"Ann K." skrev

> <> Jamen Luna er da kastreret - ikk'? Så er der nok ikke mange moderlige
> følelser tilbage

Hej Ann

*gg* jo jo det er hun da...det er Bastian skam oz....(sscchhyy han har ikke
selv opdaget det endnu ) Det var oz bare den eneste plausible forklaring
jeg kunne hitte på, men jeg kan nu godt se at den nok ikke helt holder vand
*gg*

> [...]
> og hvis bare de gør det, kan det jo i realiteten være komplet
> ligegyldigt, hvem af dem, der er dominerende.... De ved det nok selv -

Helt ærligt, så tror jeg faktisk ikke at de er enige om magtfordelingen *gg*
Jeg er overbevist om at Bastian tror at han har enevælde
Men trives DET gør de....Jeg er ofte imponeret af Luna's
tålmodighed....Bastian kan være noget så strid....og han fatter bare ikke et
vink med en vognstang, faktisk er jeg bange for at der skal en hel badebro
til *gg*
Luna er meget anderledes end mange af de hunkræ jeg har hørt beskrevet
herinde....hun er et meget forsigtigt, overbærende og kælent væsen. Når jeg
fx kaster en pelsmus (som er hendes yndlingslegetøj!!), så stormer de begge
efter den....men når hun musen først, så afleverer hun pænt til Bastian....

> (Selv om man som katteejer jo har ret til at være nysgerrig

Årh jo *gg*...hvis man dog bare kunne se ind i deres små hoveder en gang
imellem, så ville jeg være glad

Hilsen
Trine (og de to hæmorider *ss*)

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-03-03 18:40

In article <b4dhq8$4lm$1@sunsite.dk>, Ann K. <tsarsFJERN@DETTEos.dk>
wrote:

> <> Tja - vask kan være et dominanstegn....

Hej begge to

det er skægt.. vi har haft det oppe og vende før, det dér med slikning
og dominans. Jeg kan huske at jeg blev forbavset, for her forekommer
slikning enten som gensidig vask af hinanden samtidig - det ser vældig
harmonisk ud - eller også i en ganske bestemt situation: Donna
ligger og daser på et godt sted og Ditte kommer til og vasker Donna i
ansigtet. Der sker så enten det, at Donna afviser søster - ved at lægge
ørerne tilbage osv- eller bare ved at gå sin vej. Eller også bliver
ditte accepteret og så lægger de sig sammen og vasker hinanden.

Jeg havde altid opfattet den dér slikken i ansigtet som en "høflig
forespørgsel" - er det OK at jeg ligger her også? - altså egentlig det
modsatte af dominans. Og faktisk så jeg for nylig i en nyindkøbt
engelsk bog om siamesere (jeg har samlermani med kattebøger - hvis der
ikke står noget nyt, er der garanteret nogle billeder i jeg ikke kan
stå for...) - nå, men der var en illustration af netop _den_
situation, og billedteksten lød: "Feline etiquette: asking permission
with licks", så det er åbenbart som jeg tænkte - men det er måske en
speciel siam-ting *gg*

Og så vil jeg melde mig i koret, der har set negative sider af
p-piller. Donna blev en lille hystade i de tre måneder hun fik dem.
Slet ikke noget på højde med det Tia kunne svinge sig op til -
heldigvis! - men en tydelig temperamentsændring. Tre dage efter
sterilisationerne havde vi et par katte, der fulgtes ad hyggeligt
snakkende Og så havde Donna i øvrigt pådraget sig en
livmoderbetændelse på de tre måneder - også pga p-pillerne.

Fra : Kate

Dato : 15-03-03 20:07

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@fjernesyahoo.com> wrote in

> Og så havde Donna i øvrigt pådraget sig en
> livmoderbetændelse på de tre måneder - også pga p-pillerne.

Ja, Sofie fik også livmoderbetændelse efter at ha' fået p-piller i
ganske kort tid, tror hun nåede en månedstid. Dog husker jeg ikke nogen
humørændring, men nu er det jo også ca. 12 år siden hun blev fixet

Fra : Ann K.

Dato : 16-03-03 13:53

Hejsa.
Det dér med slikken/vasken... som sagt det _kan_ være dominans - men jeg
har også hørt det samme som Ann R, at der var tale om katte-etiquette...
Jeg *tror* at det er lidt afhængigt af kattene (race/temperament) og af
deres rang i en større flok...
Tia vasker nu både Ranje og Tjalfe... og der er en forskel på, hvordan
hun gør... Ranje bliver _vasket_! Mens Tjalfe kun lige får et lille
forsigtigt slik ved kinden/øret.. Tjalfe gengælder dette - og de går så
hurtigt væk fra hinanden, lige som om det bliver for intimt (og derfor
kan skabe en konflikt, som ingen af dem ønsker)....
Tia forsøger sig også med Aske - ikke med større held, men han kan sådan
lige til nød acceptere at hun giver ham et "kindslik" - til gengæld
_forlanger_ han, at hun sidder pænt stille, mens han vasker hende i hele
ansigtiet
Meget af al denne her vasken og slikken sker, når drengene kommer hjem
udefra... så det ser for os også ud som om, det er en del af en
hilseceremoni, hvor kattene igen bliver fortrolige med hinanden efter en
tids adskillelse... Tia følger ligefrem efter Aske indtil han gider at
nedlade sig til at bemærke hende
Så jo - der er ved at komme ro i flokken.... vi mangler "bare" at
forholdet mellem Tia og Namacoola bliver godt (igen)... Tjalfe og Ranje
er dog stadig lidt forsigtige i deres omgang med Tia - mens Aske nu kun
meget sjældent undgår hende

Glemte for resten i mit oprindelige lange indlæg at skrive at Tia
faktisk _kun_ havde fået ialt 7 eller 8 p-piller!!!! Dvs at hun max
havde været under indflydelse af hormonerne i ca 2 måneder!!! Stakkels
mispige... godt hun ikke skulle være avlskat herhjemme, og dermed havde
været nødt til at blive på stadset i længere tid!
Da hun blev kastreret, bad vi dyrlægen om at kigge på hendes livmoder,
æggestokke og æggeledere... både for at høre om p-pillerne havde haft
andre negative bivirkninger, men også for høre om der kunne være en
forklaring på, hvorfor Tia ikke havde kunnet føde killinger... Heldigvis
havde p-pillerne "kun" lavet ravage i Tias psyke - men der var nogle
ardannelser o.lign. i selve livmoderen, der fik dyrlægen til at mistænke
at Tia aldrig ville have været i stand til at føde et kuld fuldbårne
killinger!
Så alt i alt var det en god beslutning fra hendes tidligere ejer, at hun
ikke skulle være avlskat - det dér med at hun skulle til DK som kælekat,
det havde ingen andre end Tia selv kunnet finde på!!! *ggg*

Mvh Ann

Fra : Kate

Dato : 16-03-03 17:42

> [...]
> forholdet mellem Tia og Namacoola bliver godt (igen)... Tjalfe og
> Ranje er dog stadig lidt forsigtige i deres omgang med Tia - mens

Jamen, jeg kan da godt forstå at de lige skal være sikre på at Tia nu
_er_ venlig. Sådan en omgang kan godt give nogle slemme skår i
venskaber.
Godt det går den rigtige vej.

Apropos p-piller, så mindes jeg også at jeg undrede mig over at Sofie
fik livmoderbetændelse efter kun at have fået pillerne i kort tid, men
min dyrlæge sagde dengang at der var forskel på hvor påvirket hvert
enkelt individ ville blive. Det lød nu meget logisk på mig. Jeg husker
at jeg forærede resten af mine p-piller væk til en af naboerne som også
havde et par hunkatte, der ventede på sterilisering, ligesom Sofie.

Fra : Denise

Dato : 08-03-03 21:26

"Trine A." <ta@kirstein.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Hilsen
> Trine (der synes det er dejligt at lære noget nyt om kattesproget

Hos os vasker Molly Dino i hovedet og på ryggen, Blonde giver hun kun
enkelte slik når han bukker hovedet mod hende, jeg tror ikke hun kan lide
hans smag. MEN der er ikke nogle der skal prøve og vaske på hende, for så
får de syngende lussinger. Dino og Blonde vasker hinanden på kryds og
tværs, så de også får tungekysset lidt
Men dominant i andre sammenhænge er Molly ikke, for af og til driller
drengene hende så hun hvæser og hyler op, så de kan sagtens klare hende.
Jeg har aldrig fundet ud af hvem der bestemmer af kattene herhjemme nu, kun
ved jeg at vores tidligere kat Coriander var sherif og der var aldrig
ballade dengang. Ved hvert optræk så rejste han sig op i al sin vælde og gik
imellem med stor ro og autoritet.
Så hvem der er fører eller ikke, er jeg ikke klog nok til at observere, for
det skifter fra sted til sted og fra rum til rum herhjemme. I krassetræet er
det Blonde, i sengen er det Molly og Dino, i løbegården er det Blonde der
går agurk, o.s.v.
Hilsen Denise

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 09-03-03 00:08

> [...]
> Noget har jeg skrevet om tidligere - men det har for det meste været i
> forbindelse med andre tråde... her har jeg forsøgt at samle det....

<klip lang historie om Tia>

Jeg vil bare gi' mit besyv med.

Vi fik jo Phumba kastreret sidste fredag - hun slipper af med sokken i
morgen så er de 10 dage gået.

Og vi har fået en helt ny kat!

Jeg har vist nævnt at Phumba er en atypisk aby, forstået på den måde at hun
aldrig har været særlig social. Nu kan jeg se at i al fald NOGET af det har
skyldtes p-pillerne. Hun har så godt nok aldrig været hysterisk, men hun har
heller aldrig rigtig "gidet" de andre katte. Og nu? Phumba VADER
mrrrrrriww'ende rundt og vil putte-nusse hos Jack og Basil hver gang de
ligger på akvariet. Hun vaaaasker løs på dem. Og drengene? De fatter IKKE et
klap af det hele *LOL* De synes vist nærmest hun er lidt pinligt anmassende
*G* så de går som regel når hun forsøger at mose sig ind i den papkasse de
ligger i. Lidt synd, men morsomt alligevel at overvære. Og de har de sidste
par dage ligget ALLE TRE oven på John når han har ligget på sofaen. Og det
er MEGET atypisk for Phumba. Normalt har hun ligget på akvariet mens de to
andre har ligget på John. Og jeg kan NUSSE hende nu. Altså tage hende op og
snakke med hende. Uden at hun omgående sætter en klo i mig og vrider sig væk

Havde jeg vidst det var hun blevet kastreret for LÆNGE siden. Men den eneste
anden erfaring vi har haft med p-piller var i sin tid med Bøv's mor - og det
er 13-14 år siden....

Jeg har ikke fået smidt det på min hjemmeside endnu, men her er et billede
af "bunkeputningen" : http://trekkiegrrrl.tripod.com/Imag0013.jpg

Hilsen
Lisbeth

Fra : Ann K.

Dato : 09-03-03 00:40

Hej Lisbeth.
Tusind tak... Det var lige sådan en historie, jeg trængte til!

Håber inderligt at jeg en dag også vil kunne tage sådan et
"bunke-putte-billede"... Her vil det dog nok være med to hunde rodet ind
i det også

Mvh Ann