Inde/ude kat
Fra : Karen

Dato : 06-03-03 14:08

Hejsa,
Efter i mange år at have været katte-ferie-passer for venner og
bekendte overvejer vi nu at få en killing selv. Men vores
boligsituation er sådan at vi i sommerperioden bor i hus i ca 3 mdr og
resten af året bor i lejlighed. Desuden passer vi en gang imellem
families huse, når de er i udlandet. Vil en kat kunne finde ud af at
være både inde (primært) og ude kat? Hvordan ville I gribe det an?

VH
Karen og Jacob

Fra : Ann K.

Dato : 06-03-03 14:23

Hej Karen og Jacob.

Jeg ville ikke anbefale at gøre jeres kat til udekat... væn den til
altid at være inde, og I slipper for en masse bøvl, når I igen er nødt
til at flytte tilbage til jeres lejlighed.
Alternativt kunne I måske lave en løbegård til katten i jeres
"sommerhus"... det ville også betyde en større sikkerhed for at Mis ikke
bliver væk...
Fremfor alt ville jeg ikke turde lade min kat rende løs udendørs i et
hus, jeg kun ville være ganske kort tid i (som fx hus-sitter)...
risikoen for at Mis ikke ville kunne hitte hjem igen ville være for stor
Samtidig ville jeg være nervøs for, hvad det ville betyde at katten
gang på gang skal til at etablere et nyt udendørs territorie - det _kan_
medføre nogle gevaldige slåskampe med områdets faste beboere... også
selv om Mis er neutraliseret....

Er I indstillede på at det altså hurtigt bliver en vane for katten,
kunne I måske også vænne den til at gå tur i sele???
Gruppen har sin egen hjemmeside, hvor der er en god artikel om lige
netop dette emne

www.dk-fritid-dyr-kat-dk

Mvh Ann - der har 4 katte som er ude/indekatte + 1 som ikke kommer ud +
en enkelt som bliver luftet dagligt i sele... og som også er ved at
bygge løbegård til indekatten

Fra : CC

Dato : 06-03-03 19:15

Jeg er enig I at det sikkert vil være en dårlig ide, at have katten ude
noget af året og inde resten. Når den
først har "smagt friheden" udendørs, vil nogle katte have meget svært ved at
accepterer at skulle være inde.

Vi overtog en Bengaler for ca. 1/2 år siden fra en som ikke kunne have den
mere, da den var sluppet ud et
par gange og endte med at stå og mijave hele dage ude i dens store løbegård.
Hvis vi idag, af den ene eller
anden årsag, nægter ham ret til at komme ud, bliver han fuldstændig
balstyrisk.

Det skal så siges, at hans bror overhovedet ikke havde samme "udetrang",
selvom han også havde været med
ude på eventyr.

hilsen
Claus

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-03-03 19:47

Endnu en grund til at holde katten inde:
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,272115,00.html

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats