Katte og brændeovn
Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 03-03-03 16:13

Hej til alle i NG.
Er der nogen der har erfaringer med katte og brændeovne, jeg tænker på,
hvordan ungår man brændte kattepoter ?. Eller bruger kattene deres
instinkt og holder sig væk ? Jeg har et par steder set at brændeovnen
var "hegnet ind" - men det ser nu ikke særligt fikst ud.
Har I ideer eller erfaringer på dette område, så send lige et par ord -
på forhånd tak.

Med venlig hilsen
Dorthe Kirstejn Jensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Helle

Dato : 03-03-03 16:34

"Dorthe Kirstejn Jensen" <dorpetraKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote in message
> [...]
> var "hegnet ind" - men det ser nu ikke særligt fikst ud.
> Har I ideer eller erfaringer på dette område, så send lige et par ord -

Hejsa.

Vi har brændeovn og har ALDRIG haft problemer. De har aldrig rørt
brændeovnen og vi har aldeles ikke gjort noget for, at fortælle dem at den
er varm. Tværtimod så eeeeeelsker de at ligge foran den og nyde varmen - jeg
tror de pr. instinkt holder sig fra den for de kan jo mærke at det bliver
frygtelig varmt når de kommer tæt på.

Mvh Helle

Fra : Tournesol

Dato : 03-03-03 17:11

Hej

> [...]
> var "hegnet ind" - men det ser nu ikke særligt fikst ud.
> Har I ideer eller erfaringer på dette område, så send lige et par ord

Jeg har kun oplevet en gang at en af vores katte (pelle) hoppede der op og
jeg kan godt skrive under på han kom hurtig ned igen og gjore det ALDRIG
igen!!!!!
Han kom heldigvis ikke noget til .
Igen af de andre har nogle sinde gjort det heldigvis!!!

Ellers ligger de i bunker foran oven sammen med vovsen og nyder varmen i de
særeste stillinger >grin<

Den brændeovn (west fire ) vi har er en konvetions ovn med en bue på foroven
så det opfordre måske heller ikke kattene til at hoppe op.
Den vi havde før var en stråle ovn med flad top det var den pelle drengen
hoppede op på.

Hilsen
Henriette .
--
DK.TOURNESOL
www.dktournesol.dk

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-03-03 17:41

"Dorthe Kirstejn Jensen" <dorpetraKATTE@BAKKEhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3e63710ce8bb3@dk-fritid-dyr-kat.dk...
> [...]
> var "hegnet ind" - men det ser nu ikke særligt fikst ud.
> Har I ideer eller erfaringer på dette område, så send lige et par ord -

Hej Dorthe.

Som Helle har jeg heller aldrig oplevet, at vores katte er hoppet op på
brændeovnen, og den vi har nu er endda ganske lav og flad foroven. Vi var
også betænkelige, da vi fik Sprit indenfor dørene, for hun er altså ikke den
skarpeste kniv i skuffen, men hun nøjes med at "hjælpe" med at fodre ovnen
og så nyde varmen på behørig afstand. Med mindre dine katte er meget dummere
end Sprit - synes ikke umiddelbart muligt - tror jeg bestemt godt, du kan
anskaffe en brændeovn.

Mvh. Camilla Hæstrup

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.4952.dk

Fra : Jette

Dato : 03-03-03 17:47

"Dorthe Kirstejn Jensen" skrev:
> [...]
> var "hegnet ind" - men det ser nu ikke særligt fikst ud.
> Har I ideer eller erfaringer på dette område, så send lige et par ord -

Da jeg fik mine katte, var jeg frygtelig nervøs for at de skulle hoppe op på
komfuret eller hoppe ind i ovnen når jeg åbnede lågen (de hopper jo ind i
alt muligt andet så snart man åbner et skab eller en skuffe). Men heldigvis
er jeg blevet positivt overrasket... selvom Batman ofte sidder på komfuret
og kigger ud på fuglene, er det endnu aldrig sket at han er hoppet op på en
varm plade. Der er heller ingen af dem der nogensinde har taget tilløb til
at hoppe ind i ovnen... faktisk styrter Robin ud af køkkenet så snart jeg
tænder ovnen.

Iht. til min erfaring, tror jeg derfor ikke du behøver være nervøs.

Mvh. Jette

Fra : Lars Dahl

Dato : 03-03-03 18:48

> [...]
> Hej til alle i NG.
> Er der nogen der har erfaringer med katte og brændeovne, jeg tænker på,

Nu har vi ikke brændeovn, men har da erfaringer med en alm. ovn...
Vi har tre Norske Skovtrolde som er totalt ligeglade med sådan en
indretning - og så har vi Dillinger!! Han er Maine Coon og direkte farlig
for sig selv... Han er totalt ligeglad med, at ovnen er varm. Der er
potentielt mad derinde, og derfor skal den undersøges! Koste hvad det vil...
Så umiddelbart ville jeg nok tro, at du kan overføre dine erfaringer med
bageovnen til brændeovnen...

Mvh. Lars Dahl

--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 03-03-03 22:04

"Lars Dahl" <ldahlREKVALME@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
vil...
> Så umiddelbart ville jeg nok tro, at du kan overføre dine erfaringer med

Jeg kan heller ikke helt lade være med at tænke på dengang Phumba sad med
sin hale hen over en TÆNDT kogeplade. Vi opdagede det, fordi der begyndte at
stinke af brændt hår, men Phumba sad stille og roligt og lod sine halehår
forkulle. Og hun blev MEGET fornærmet da hun pludselig blev grebet og fik
halen hold under vandhanen....

For nyligt mistede Basil også knurhårene på den ene side af ansigtet fordi
han LIGE skulle se hvad et stearinlys var for noget når der var ild i.
(derfor har vi normalt IKKE levende lys...) og havde vi ikke stoppet han, så
havde han tjattet til flammen! - og det var EFTER at hans knurhår var blevet
svitsede...

Konklusion: Nogle katte er simpelthen for overbeviste om deres egen
usårlighed...

Hilsen
Lisbeth

Fra : Kate

Dato : 07-03-03 22:33

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in

> For nyligt mistede Basil også knurhårene på den ene side af
> ansigtet fordi han LIGE skulle se hvad et stearinlys var for noget
> når der var ild i.

Jeg har heller ikke stearinlys tændt. Med Lante og Mowgli på fræs, nej,
det tør jeg godt nok ikke. Men så en sen aften, alle misserne havde
fræset og der var ro i lejren, så jeg tændt et lys. Mowgli er jo en
nysgerrig rad så han må hen og kigge/snuse. Nu var han så heldig at han
stak hovedet ind over flammen, det er jo der den er varmest, så han fik
varmen lige i hovedet uden at brænde sig, men fik fjernet sig hurtigt
fordi han godt kunne fornemme hvor det bar henad. Resten af den aften
ignorerede han simpelthen stearinlysene.
Jeg har dog alligevel ikke lys tændt fordi jeg frygter egentligt mere
for Lante pga hans lange pels, han vil jo ikke kunne mærke noget før
det er gået galt.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 15-03-03 20:21

In article <b40g9t$4ec$1@sunsite.dk>, Lisbeth Hviid Jakobsen
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

> [...]
> havde han tjattet til flammen! - og det var EFTER at hans knurhår var blevet

Hej Lisbeth

Jeg har læst et eller andet sted, at grunden til at katte får brændt
haler og knurhår af levende lys er, at flammen ikke afgiver ret meget
varme "sidelæns" (hvis du forstår hvad jeg mener), varmen stråler opad.
Altså, man kan holde hånden lige ved siden af flammen uden at brænde
sig - men ikke over den. Og derfor bliver katten ikke advaret om at
der er fare på færde før det er for sent.
Vores levende lys er alle nede i "hurricanes" - altså skærmet af på
siderne og åbne over. Det sker at en kat gerne vil kigge ned i glasset,
men de hiver næsen til sig på _laaang_ afstand - for de kan mærke
varmen over flammen.

Fra : Christina Kausmally

Dato : 03-03-03 22:50

Hej Dorthe,

jeg solgte en killing for et par år siden, til et hjem hvor de havde
brændeovn. Et par mdr. senere blev jeg ringet op, af en dybt ulykkelig
killingekøber, der kunne fortælle at killingen i leg, havde taget den helt
store tur rundt i stuen, og i kampens hede desværre kom omkring den meget
varme ovn. Det resulterede i et par små, forbrændte trædepuder.
Så det er desværre ikke alle katte, der er lige fornuftige når der skal
leges.
Han gør det højest sandsynligt ikke igen, men det er en dyrtkøbt erfaring,
for ham... syntes jeg.

Jeg har desværre ikke noget forslag til, hvad man kan gøre for at undgå at
uheldet er ude..

--
MVH

Christina Kausmally: thamis@mail.tele.dk
Thami's Hellige Birmaer: http://home19.inet.tele.dk/thamis/

Fra : Dorthe Kirstejn Jens~

Dato : 04-03-03 10:04

> [...]
> Thami's Hellige Birmaer: http://home19.inet.tele.dk/thamis/
>

> 'Dorthe Kirstejn Jensen' skrev i en meddelelse

Hej til jer alle.
Tak for jeres svar. Nu er jeg lidt mere beroliget med hensynt til katte
og brændeovne. Det lader til at hvis de får lyst til at komme for tæt,
bare en enkelt gang, så holder de sig væk for fremtiden.
Vores to katte ( russere) er meget livlige og meget opvakte, og tager
ind imellem en ordetlig fræsetur rundt i hele huset, og ind imellem
glemmer de alle forsigtigheds regler, for "jagten" er lige nu det eneste
de har i hovedet. Skulle det gå galt, vil det sikkert blive ved en sådan
lejlighed. Begge katte er glade ved varmen, lige nu er deres favorit
sted den nye hylde der kan hænge på radiatoren.

Mange varme katte hilsner fra