Fortæl mig lige...
Fra : Ann K.

Dato : 02-02-03 22:41

.... at det her er normal adfærd???

Sagen er Tia - nå, ja, det havde I vel gættet? ;)
Men altså.... Hun leger (lidt vildt) på gulvet med fjerpinden - rundt om
sidder ( i tilfældig orden) Namacoola, Ranje og Aske ligger på sin
stol... Forsigtigt nærmer de to andre misser sig - det ér jo såååå
spændende med den leg!
Lige pludselig hopper Tia frem i hovedet på Namacoola - der sætter i et
skrig, så man skulle tro at hun blev både slået, banket, voldtaget og
mishandlet... Tia stopper - og Namacoola forsvinder højt knurrende ind
under spisebordet... Tia vender tilbage til fjerpinden - og laver så
nøjagtig det samme stunt med Ranje - der bliver enormt forskrækket og
hvæsende styrter i sikkerhed! Tia løber lidt efter ham, men stopper så,
da hun opdager, hvor vred/bange han er....

Jeg er egentlig rimeligt sikker på at Tia _ikke_ er aggressiv i
situationen... hendes opførsel er slet ikke som, når hun sætter Dise på
plads... det gøres med et ordentligt hvæs og en sømpose - eller, hvis
Dise vil snuse og Tia vil sove, med at Tia smutter et par skridt fremad,
mens hun siger en underlig hostende lyd.... Det samme gjorde Namacoola,
da hun flyttede ind

Problemet er bare at nu knurrer både Ranje og Namacoola af Tia - der har
ellers næsten ikke været noget hele dagen... og slet ikke fra Ranje!...
Og Tia _kan_ finde på at knurre tilbage

Så vær nu søde allesammen og fortæl mig et det her er _helt normalt_ -
og at jeg ikke behøver at blive nervøs!!!

Mange tak......

Mvh Ann

Fra : Bente Jepsen

Dato : 02-02-03 22:57

Hej Ann.

Jeg ved ikke rigtig om det er normalt, men jeg har erfaring for, at mine kan
lege så indlevende med en ting, at der _kan_ ske underligheder.
F.ex. Søster, når hun får en pelsmus, går hun rundt med den i munden, alt
imens hun knurrer, af alt og alle der kommer for tæt på. Når hun så har gået
med den et stykke tid er det ikke sjovt mere, og så kan man sagtens tage den
fra hende igen. Det er ikke så slemt som det har været , men hun vil nok
altid have lidt af det.

Cicero har et eller andet med fjer, engang min gemal havde fundet en stor
fjer i haven, tog han den med ind til Cicero, og han opførte sig som om han
havde fanget hele fuglen, og det betyder jo at de andre ikke skal komme for
tæt på imens.

Så hvis jeg var dig ville jeg nok fjerne det stykke legetøj og prøve med
noget andet, om det giver den samme reaktion, for det skal nok ikke ske for
tit, i hvert fald ikke her i begyndelsen, at hun forskrækker de andre på den
måde. Jeg synes heller ikke det lyder som aggression, men *kun* leg, men
hvad hjælper det, hvis de andre ikke forstår det

Mange hilsner
Bente

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-02-03 01:03

Hej Ann

Velkommen til verdenen med fertile katte :-/
Det, du oplever er en demonstration af dominans. Tia skal
lige have sat rangordenen på plads. Hendes adfærd
overfor Namacoola og Ranje er offensiv og hendes
adfærd overfor Dise er defensiv - derfor forskellen.
Det kan tyde på, at hun ikke er særlig sikker på sin
dominerende rolle og derfor har behov for at slå den fast -
hvis hun var sikker var denne adfærd unødvendig.
Det er ikke unormal adfærd - men mest almindelig blandt
fertile katte.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Ann K.

Dato : 03-02-03 01:22

Hje Helle

>Velkommen til verdenen med fertile katte :-/

<> Ihhh - jubel <ironi>

>Det, du oplever er en demonstration af dominans. Tia skal
lige have sat rangordenen på plads.

<> Aha! Havde det på fornemmelsen... Hun har også lige lavet nummeret
med Tjalfe :-/
Endnu intet i forhold til Aske - ham står hun og gnider næse med....

>Det kan tyde på, at hun ikke er særlig sikker på sin
dominerende rolle og derfor har behov for at slå den fast -

<>Nja - sikker kan hun vel næppe være efter så kort tid...
Men vil hun så stoppe denne adfærd (snart!!! please), når hun finder ud
af at de andre _ikke_ truer hendes position???
De svarer jo ikke igen, men "nøjes" med at styrte væk - knurrende eller
hvæsende....

>hvis hun var sikker var denne adfærd unødvendig.

<> og det er så nu jeg skal blive religiøs... kære søde rare Gud osv
Er jo simpelthen sk***ræd for et alvorligt slagsmål

>Det er ikke unormal adfærd - men mest almindelig blandt
fertile katte.

<> Ja, ja - har jo aldrig tidligere introduceret en fertil kat i
Banden... så lærer man noget nyt....
Efter "episoden" har Namacoola dog sneget sig tæt på Tia igen... uden at
der var nogen probs - Tia lå bare og kiggede... og Lillepigen kunne så
få snust (afstand ca ½ meter) og gå tilbage til sin radiatorseng...

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 03-02-03 08:18

Vi har også haft forskellige stadier her med Muddi. Først var hun jo lidt
bange for de andre, trods Felix var dybt forelsket i hende, men Hannibal
hvæsede og knurrede og gemte sig. Så blev hun glad for dem begge
efterhånden, og så var det pludselig Hannibal hun fulgtes med! Midt i
forløbet blev de to drenge så kastreret og pludselig var de efter hende og
nærmest forfulgte hende i flok, Muddi begyndte at knurre og fægte hver gang
hun så dem. Og nu er det hele faldet på plads.

Muddi er ellers typen der, trods lidt forsigtigt sind, starter et forhold
med at prøve med et næsemøs. Men hun kan godt sige fra når de andre glor for
meget på coon-maner (undskyld - men de ER altså fuldstændig som coons
undtagen på pelsen, og opfører sig ikke normalt! <G>)

:Pia

Fra : Ann K.

Dato : 06-02-03 10:56

Hej Pia.

<snip klippe,hakke>
>Men hun kan godt sige fra når de andre glor for
meget på coon-maner (undskyld - men de ER altså fuldstændig som coons
undtagen på pelsen, og opfører sig ikke normalt! <G>)

<> Hæ... bare rolig - jeg vil da ikke beskylde _dig_ for at være en
"race-snob", når du siger "coon-maner"... Vi siger tit at Tjalfe laver
"skovkatte-ting" - og især efter vi fik racerene Aske blev det tydeligt,
at han altså _ikke_ kan skjule sin blandede herkomst... Noget har han
selvfølgelig fra sin mor Saga, men meget må komme fra hans kridhvide
skovkattefar Han og Aske bliver da også af mig, begge karakteriseret
som skovdrengene... For Tjalfe har meget skovmis over sin opførsel
Og så _er_ Tjalfe jo oven i købet semi-langhår - med en dødbesværlig
blandingspels og en hale, der kunne gøre enhver skovkatteopdrætter grøn
af misundelse...
Hi - vi har en gang været ude for at en gæst ikke ville tro på at Aske
var den racerene og Tjalfe blandingen... det måtte forholde sig omvendt
for Tjalfe var jo så smuk!!! Gæt lige, hvem der var populær hos Manden
dén dag?

Mvh Ann - der nu har et hus med 50% racekræ og 50% blandinger

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-02-03 17:16

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> skrev i en meddelelse

> <> Aha! Havde det på fornemmelsen... Hun har også lige lavet nummeret
> med Tjalfe :-/
> Endnu intet i forhold til Aske - ham står hun og gnider næse med....

Det kan være, at der er en alliance på vej

> <>Nja - sikker kan hun vel næppe være efter så kort tid...
> Men vil hun så stoppe denne adfærd (snart!!! please), når hun finder ud
> af at de andre _ikke_ truer hendes position???

Forhåbentlig, men det bedste I kan gøre er faktisk at
forsøge at styrke hendes position, for jo mere sikker hun
er, jo mindre vrøvl får i sandsynligvis. Men så igen.....det
er jo katte, vi taler om.....

> <> og det er så nu jeg skal blive religiøs... kære søde rare Gud osv
> Er jo simpelthen sk***ræd for et alvorligt slagsmål

Det forstår jeg godt, men intet tyder på, at hun er ude på
slagsmål - hun vil bare skræmme dem. Men ved et
uheldigt sammenfald af omstændigheder kan alt
selvfølgelig ske, men sådan er det jo.

> Tia lå bare og kiggede... og Lillepigen kunne så
> få snust (afstand ca ½ meter) og gå tilbage til sin
> radiatorseng...

Hvilket bekræfter, at hun ikke er agressiv, men blot
dominerende.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Bente Jepsen

Dato : 03-02-03 16:18

> Velkommen til verdenen med fertile katte :-/

Hej Helle.
Så vidt jeg har forstået er Tia på p-piller. Beholder hun så stadig den
fertile kats adfærd ?

Hilsen
Bente

Fra : Helle Andersen

Dato : 03-02-03 17:07

"Bente Jepsen" <bente.jepsen@antispam.mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:3e3e8840$0$24703$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Så vidt jeg har forstået er Tia på p-piller. Beholder hun så stadig den
> fertile kats adfærd ?

Det kan du tro, at de sagtens kan

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : marianne hellemose

Dato : 03-02-03 11:37

Hej Ann

Det lyder som lidt af det jeg oplever med Fnugger, en
blanding af dominans og "overkådhed" de "gamle"
katte er lidt usikre på hvad Tia er for en størrelse,men sterilisation og
tid vil som regel gøre underværker. Jeg oplever stadig, på trods af at
Fnugger
er vokset op her, at han kan lave rav i den når han
tromler hen over en af de andre, men de har vænnet sig til at sådan er han,
Banja giver ham en r****** og Barabbas knurrer som en rottweiler og så ved
Fnugger at
nu er han gået for langt *igen* men der er ikke nogle
"alvorlige" episoder

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 03-02-03 19:04

Hej Ann

Husk på hun var lidt underkuet hos Inger, nu kommer hun som den eneste
fertile og vejrer morgenluft.

Du/I kunne jo også gemme fjerpinden lidt, indtil den nye rangorden er faldet
på plads.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Ann K.

Dato : 03-02-03 21:49

Hejsa.
Ved ikke helt under hvis indlæg jeg skal placere det her, så jeg smider
det bare her

Nå - men tak for jeres beroligende ord!!!
Må indrømme at jeg ikke havde skænket det en tanke, at der selvfølgelig
er forskel på Tia's adfærd som fertil og så på en kastrat Men havde
som sagt lidt på fornemmelsen at der var tale om dominans...
Hvordan skal vi styrke hendes position??? Vil jo egentlig gerne at hun
bliver lidt ranghøj... hun har virkelig potentialet til det - lige så
venlig og psykisk stærk (ser det ud til) som Aske... MEN vil alligevel
helst beholde Aske som flokleder - han gør altså sådan et godt stykke
arbejde
Det skal lige tilføjes at hun omgående stopper sine "udfald", når den
anden kat smutter væk... Og at hun i andre situationer sagtens kan være
både venlig og kontaktskabende... Hun har stadig ikke gjort noget af den
slags mod Aske - men hun kan være lidt for voldsom, når hun vil lege med
ham, og det giiiider han ikke - tror nok at han er ved at være lidt "lad
og sat" i det
Idag har hun og Namacoola fx siddet og delt ca 250 g stegt hakket
oksekød - glemt på panden i køkkenet ;)... ikke en lyd fra nogen af
dem - andet end tilfreds gnasken og smasken *møgdyr*... sneg mig ud af
køkkenet og lod dem være - især fordi Tia faktisk forsøgte at nusse
Namacoola, som så ud til at mene, det var ok
1 time senere lavede Tia så et af sine "udfald" mod Namacoola... det
andet i dag...
Namacoola reagerer ved at sætte i et af sine protestskrig og smutte væk,
mens hun knurrer... Men - hvad gør det her egentlig ved Lillepigen???
Bliver hun usikker? Vil jo så nødigt, at hun bliver lige så utryg, som
hun var, da hun kom! Skal lige sige at hun stadig er en kæmpekælegris...
leger med Dise eller hvad hun nu kan finde!... ikke virker nervøs ved at
bevæge sig rundt - undtagen, når hun kommer tæt på Tia... ikke er bange
for at sidde i vinduet med smådrengene eller Tia (ja - det lyder
selvmodsigende. Håber I kan fange meningen alligevel ;) osv osv...

Vi har bestilt tid til sterillisation og øremærkning - mandag d. 3 marts
kl 11.30...

Mvh Ann

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-02-03 08:58

Ann K skrev bl.a.
< (ja - det lyder selvmodsigende. Håber I kan fange meningen alligevel ;)
osv osv...>

*GG* selvmodsigende er et "must" når det handler om katte. Umiddelbart
lyder det ikke som Namacoola er
meget berørt af det, så medmindre at hun ændre sig til
en "panel-lusker" tror jeg at du kan tage det roligt.

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-02-03 14:16

> Hvordan skal vi styrke hendes position??? Vil jo egentlig gerne at hun
> bliver lidt ranghøj... hun har virkelig potentialet til det - lige så
> venlig og psykisk stærk (ser det ud til) som Aske...

Forsøg at gribe mindst muligt ind.

> MEN vil alligevel
> helst beholde Aske som flokleder - han gør altså sådan et godt stykke
> arbejde

Jamen, det lyder jo også til, at hun er en klog pige, som
kun tager kampen op med de katte, hun kan vinde over
Det er bestemt ikke sikkert, at hun giver sig i kast med
Aske. Eika lavede f.eks. en alliance med Chabél i stedet
for at forsøge at sætte ham på plads, for hun var klar
over, at det ville blive en udfordring. If you can't beat
them - join them

> Det skal lige tilføjes at hun omgående stopper sine "udfald", når den
> anden kat smutter væk... Og at hun i andre situationer sagtens kan være
> både venlig og kontaktskabende...

Jamen, det lyder jo positivt.

> [...]
> køkkenet og lod dem være - især fordi Tia faktisk forsøgte at nusse
> Namacoola, som så ud til at mene, det var ok

Fælles utyskestreger er altid en god måde, at blive venner

> [...]
> bevæge sig rundt - undtagen, når hun kommer tæt på Tia... ikke er bange
> for at sidde i vinduet med smådrengene eller Tia

Hold øje med det, men pt. synes jeg ikke, der er nogen
grund til at være urolig - Namacoola tackler det
umiddelbart fint.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians