burmesere fra Dyrenes beskyttelses interna~
Fra : CC

Dato : 31-01-03 22:38

Hej kattevenner,
For noget tid siden var der nogen, som postede et link til Odder
katteinternat, der lige havde fået indleveret 4 burmesere.

Vi havde i familien talt om, evt. at få en Siameser som legekammerat til
vores 1 1/2 års gamle Bengaler, da vores gamle huskat ikke helt har samme
energi som ham, selvom de da leger fint sammen nu, på trods af den ældre
dame absolut ikke syntes det var den mest fantastiske ide vi var kommet op
med, da vi bragte ham ind i husstanden.

Da vi så ovennævnte link og fik læst lidt om burmesere, blev vi enige om, at
køre op og se hvad det var for nogle størrelser sidste lørdag.

Det var kærlighed ved første blik og jeg var parat til at snuppe alle 4
burmesere med det samme, de var simpelthen de mest imødekommende katte jeg
havde oplevet og selvom de gik under gode forhold, syntes jeg det er synd,
at de skal tilbringe for meget tid på et internat. Men, min bedre halvdel
mente ikke, det var nogen god ide, at vi fra at have 2 katte pludselig
skulle have 4 mere - uforståeligt!!!!

Torsdag aften hentede vi de 2 ca. 1 år gamle chokolade burmesere og modsat
når vi kører med vores "gamle" misser, som miaver højlydt og absolut ikke
vil være i transportkassen, lå disse bare helt stille og sov i
transportkassen det meste af vejen. På et tidspunkt blev de dog lidt trætte
af at være inde i transportkassen, så vi forbarmede os og lukkede dem ud -
ingen problem, bare de kunne ligge på skødet af os og blive nusset.

Nu mangler vi blot at få accept fra vores "gamle" katte, men mon ikke det
kommer relativt hurtigt. Meget overraskende, har det været vores bengaler,
som har været mest negativ (og bange, selvom han er dobbelt så stor som
dem). Han plejer ellers at være ekstremt imødekommende, selv overfor en stor
hund.

Slutteligt, hvis der er nogen som kunne tænke sig et par dejlige kælne og
kærlige burmesere, med et fantastisk temperament, så har Betty fra Odder
katteinternat stadig 2 tilbage - en helt creme og en tortie. De går sammen
og holder meget af hinanden og skal helt ud sammen.

kattehilsen
Claus

Fra : Katrine Nederby

Dato : 31-01-03 23:44

"CC" <ccdiver@e-box.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> katteinternat stadig 2 tilbage - en helt creme og en tortie. De går sammen
> og holder meget af hinanden og skal helt ud sammen.

Hej Claus.

Åh, hvor dejligt at høre. Mon ikke kattene nok skal blive gode venner

Når det så er sagt, så ved jeg, hvilke opdrættere, der har solgt katte til
den dame, de stammer fra. Har netop talt med een af dem her til aften og
ved, hun gerne vil vide, hvad der sker med "hendes" kat (som er chokolade).

Der har været lidt rod i papirerne, men jeg kan måske hjælpe dig med at
finde ud af, hvor de hver især stammer fra, hvis det har interesse? Med
mindre du ved det i forvejen altså; Jeg ved ikke lige hvordan DB's politik
omkring den slags oplysninger er? Du er velkommen til at maile mig privat
(fjern FJERN DETTE fra mailadr.).

--
Mange hilsner
Katrine

Fra : KatjaStrofen

Dato : 31-01-03 23:47

> [...]
> katteinternat stadig 2 tilbage - en helt creme og en tortie. De går sammen
> og holder meget af hinanden og skal helt ud sammen.

Ligesom der sikkert også er mange søde alm huskatte, som gerne vil have et
hjem!

*Synes det er ærgeligt? at det altid er racekattene som nemt kan finde et
hjem [Lidt af en påstand jeg ved det godt]*

Held og lykke med kattene :)

katja

Fra : Eva Schmidt

Dato : 01-02-03 01:30

> [...]
>
> *Synes det er ærgeligt? at det altid er racekattene som nemt
kan finde et
> hjem [Lidt af en påstand jeg ved det godt]*

Det er en påstand, der er hold i Katja!
Jeg var på Kattens Værn som frivillig for en del år siden og det
var helt tydeligt, at racekatte var dem, der var hurtigst til at
få nye hjem.
Det skal dog siges, at det ikke var dem, der kom flest ind af,
men det skete!
Også røde katte var i høj kurs, der var ligefrem folk, der blev
skrevet op til en rød kat! En ganske almindelig sort eller
gråstribet misser kunne sidde længe, ihvertfald hvis det var en
voksen kat, var det en killing betød farven ikke så meget!
Men det vigtigste er jo selvfølgelig at kattene får et nyt hjem
og der er vel i for sig ikke noget forkert i at vælge den kat,
der tiltaler en mest!
Jeg kan bare ikke lade være med at have lidt ondt af de katte,
der hele tiden bliver forbigået, fordi de ikke er "spændende"
nok!

mvh Eva

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 01-02-03 07:19

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> writes:

Bliver lige *grov* og kobler to indlæg for at svare..

> vil have et

Helt sikkert men min opfattelse af deres politik er, at du ikke kan få
en tidligere inde-/udekat (hvilket langt de fleste er ((påstand))) som
inde-/gå tur kat...
Selvom jeg positivt ved at det nemt kan lade sig gøre, med et
"minimum" af indsats fra de kommende slaver...

> Det er en påstand, der er hold i Katja!
> Jeg var på Kattens Værn som frivillig for en del år siden og det
> var helt tydeligt, at racekatte var dem, der var hurtigst til at
> få nye hjem.

Jeg har mistænkt mange for statusfræs hvad det angår, men de mere
erfarne vælger jo nok også en racekat, fordi der er en vis sikkerhed
for hvad du får inden for dørene...

> Jeg kan bare ikke lade være med at have lidt ondt af de katte,
> der hele tiden bliver forbigået, fordi de ikke er "spændende"
> nok!

Jeg er selv holdt med at kigge internathjemmesider, fordi jeg bliver
sgu så trist over at jeg ikke kan komme som "frelsende engel" og
tilbyde alle de søde voksne rundstrikkede og knap så spændende mitter
et godt hjem, hvor de kan få opfyldt alle deres behov...*suk*

Det eneste jeg kunne pt var at lave en positiv tanke"tæller" på min
hjemmeside og egentlig ville jeg da gerne opfordre andre til det
samme..

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 09:37

"Eva Schmidt" <safeni@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Også røde katte var i høj kurs, der var ligefrem folk, der blev
> skrevet op til en rød kat!
Kan se jeg har en ren guldklump - hehe.. et stk rød perser :)

> Men det vigtigste er jo selvfølgelig at kattene får et nyt hjem
> og der er vel i for sig ikke noget forkert i at vælge den kat,
> der tiltaler en mest!
Selvfølgelig!

> Jeg kan bare ikke lade være med at have lidt ondt af de katte,
> der hele tiden bliver forbigået, fordi de ikke er "spændende"
> nok!
Nemlig, derfor denne protest [altså den forrige post] Fordi - de nemlig kun
fik fremhævet at der var to burmesere tilbage! - hvilket jeg tvivler på! -
jeg har på fornemmelsen de har massere af andre katte, uden de fine papirer
i orden, som også sidder ude på hjemmet og gerne vil af sted, og have en
familie!

Katja

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-02-03 10:56

Vi kan hurtigt blive enige om at ALLE katte, med eller
uden papirer, har fortjent et hjem med en slave der
synes at lige netop deres kat/katte er verdens 8 vidunder,

Katja, din protest over at der kun blev nævnt 2 burmesere forstår jeg ikke,
det var jo burmesere mailen handlede om. Samtidig med at du slår "på tromme"
for
internatskattene (hvilket er helt fint med mig) fremfor
katte med papirer kan jeg ikke undgå at se at du selv
har en perser, hvorfor ikke en internatskat ???

Dette er ikke som jeg vil "genere" dig eller starte en
monstertråd med diskussioner for og imod huskatte osv
det var blot noget der faldt "lidt" i øjnene

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 12:31

"marianne hellemose" <hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:b1g5jd$rhv$1@sunsite.dk...
> Vi kan hurtigt blive enige om at ALLE katte, med eller
> uden papirer, har fortjent et hjem med en slave der
> synes at lige netop deres kat/katte er verdens 8 vidunder,

Jepsen.. :)

> Katja, din protest over at der kun blev nævnt 2 burmesere forstår jeg
ikke,
> det var jo burmesere mailen handlede om.
Jeg blev bare en anelse forarget.. over, at man smider en mail i en ng for
at fortælle der er burmesere på et kattehjem! og så ikke engang nævner at
der selvfølgelig også er små nuttede alm katte..
Jeg så det i et kort øjeblik som en form for snobberi!
Jeg kan ikke se det er en event... at der er den ene eller den anden slags
racekat på et kattehjem.. - hmm.. formuleringen er ikke helt i top jeg ved
det!

> [...]
> katte med papirer kan jeg ikke undgå at se at du selv
> har en perser, hvorfor ikke en internatskat ???

Det kan jeg skam let forklare - jeg var på inges kattehjem osv.. fik at
vide, at de helst ikke solgte en kat [jeg ville nemlig også helst have en
voksen kat.. ] til indendørs.. medmindre jeg havde en i forvejen eller ville
købe to!
Jeg stod i den situation at jeg ikke har haft kat.. siden jeg var 4 år..
hvor det jo var min mor der havde kat.. og derfor ikke var helt bevidst om
... hvad det helt præcist ville sige at have kat.. og ville derfor ikke lægge
ud med to katte. Derfor købte jeg ikke kat/katte på internattet.

Hvordan jeg så endte op med en perser. Jamen det skyldes at jeg så søgte på
usenet - hvis i leder længe nok kan i sikkert finde min forespørgsel -
omkring en langhåret gerne voksen kat.. og jeg fik kontakt med en opdrætter
som havde en 6 årig kastrat.. af racen perser... den takkede jeg ja til.. -
men inden den var afhentet osv.. havde hun ombestemt sig..[pga hendes
selvfølgelige tætte forhold til en så gammel kat].

Ergo er det ikke racehysteri der gør jeg har en perser! - min perser er
langnæset.. hvilket jeg værdsætter utroligt meget... og det er jo ikke
"fint" i de rette kræse.. det ved jeg.. men for mig handler det ikke om den
slags.. det handler om jeg har verdens dejligste kat!

Min pointe er.. det er katten der er relevant.. og ikke racen.. derfor det
skar mig så grumt i øjet at se.. Burmesere fra dyrenes beskyttelse.. - og en
længere afhandling.. uden at nævne.. de alm huskatte..

Dette er ikke som jeg vil "genere" dig eller starte en
> monstertråd med diskussioner for og imod huskatte osv
> det var blot noget der faldt "lidt" i øjnene

Jeg ved det godt :) - overvejede også om jeg skulle skrive jeg selv havde en
perser i givne tilfælde [Men visse vasse.. i har jo alle set billeder af den
skønne tigermis.. og ved der er tale om en perser.. så jeg tænkte.. okay jeg
tager debatten.. hvis den kommer.. og det gjorde den *G*]

Katja

Fra : Katrine Nederby

Dato : 01-02-03 13:20

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> racekat på et kattehjem.. - hmm.. formuleringen er ikke helt i top jeg ved

Hmmm, jeg kan godt se, hvor du vil hen, men vil alligevel foreslå dig en
anden synsvinkel med lige netop disse katte Som det fremgik af den
oprindelige tråd, kontaktede jeg dengang adskillige opdrættere for at
informere dem om kattene; netop fordi det er min erfaring, at opdrættere
bestemt ikke er ligeglade med, hvad der bliver af deres katte. Nogle af dem
har også selv kontaktet internatet. Jeg vil tro Claus fornemmede interessen
og derfor meldte tilbage. Jeg har videresendt hans mail til een af disse
opdrættere, da den ene chokolade burmeser efter al sandsynlighed stammer fra
hende, og hun var meget glad for at høre, den nu har fået et hjem. Det er
vel også værd at tage med

Fra : CC

Dato : 01-02-03 13:41

Hejsa igen,

Uha! man skal passe på hvad man skriver i den her gruppe, hvert ord bør
næsten vendes på en guldvægt og det er tæt på man skal have juridisk
rådgivning før man begiver sig herind ).

Jeg beklager selvfølgelig, at jeg ikke nævnte de øvrige katte hun havde "på
lager" (ca. 20 stk), hvilket jeg engentlig også var på vej til, men jeg
ville heller ikke gøre beskrivelsen alt for lang. Jeg kan love jer for, at
vi gerne ville have haft alle misserne med hjem, men selvom vi har rimelig
meget plads, er jeg ikke sikker på, at det ville verdens bedste ide...

Men ja, alle de andre katte var også dejlige og med frygt for at blive
anklaget for at foretrække store huskatte, havde de bl.a. den største og
flotteste "hushankat" vi til dato har set. Selv de Main Coon og Norsk
skovkatte vi har set, var nogle små pus i forhold til ham.
Selvom vi var meget forgabt i ham, turde vi ikke at slæbe ham med hjem til
de to vi havde i forvejen, da vi så var bange for, at de ville flytte
hjemmefra af
bar skræk for hans størrelsen.

Personligt tror jeg, at en af årsagerne til, at racekattene bliver afsat
først, skyldes at man til en vis grad har lidt større sikkerhed for, hvad
man går ind til, med hensyn til temperament, selvom der selvfølgelig kan
være store afvigelser indenfor de enkelte racer (de to vi aftog lever i alle
tilfælde fint op til den generelle beskrivelsen for burmesere allerede
).

Vi havde som nævnt overvejet en siameser, men da burmeserne viste sig, mener
vi at vi forhåbentlig har vist en lille bitte smule kattesamfundssind ved at
aftage dem fra et internat.

Med kattevenlig hilsen (og fare for at skulle gå under jorden resten af vore
dage
Claus

Fra : Eva Schmidt

Dato : 01-02-03 17:42

> Med kattevenlig hilsen (og fare for at skulle gå under jorden
resten af vore
> dage
> Claus

Hej Claus

Ser absolut ingen grund til, at du skal gå under jorden!!
Katte, der sidder på et internat, har lige meget ret til et nyt
og godt hjem og jeg sÿnes det er helt fint, at I har valgt de to
burmesere!
Tillykke med dem!
Der er jo også den fordel ved katte, der er hurtigt
"omsættelige", at de ikke sidder længe og tager plads op.
Desværre er det jo sådan, at der altid er katte, der venter på at
få plads på internatet!
Hvor ville det dog være skønt, hvis ALLE katte en dag var
ønskekatte og at der ikke hvert eneste år kom disse "hovsakuld",
fordi folk ikke får neutraliseret deres katte!
Killinger som man siden skaffer sig af med på mere eller mindre
hæderlig vis!

Undskyld det var nok lidt af et sidespring, men det er jo i høj
grad disse katte, der ender på internater! Altså de heldige af
dem - de andre?? Det tør jeg ikke tænke på, så bliver jeg så
deprimeret!!

mvh Eva

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-03 13:39

> [...]

> der selvfølgelig også er små nuttede alm katte..
> Jeg så det i et kort øjeblik som en form for snobberi!

Jeg tror, at du overfortolker det lidt Jeg læser det som
om jeg-har-lige-hentet-verdens-bedste-katte-på-et-
internat-og-der-er-to-mere-der-ligner. Jeg kunne meget
vel tænke mig, at hvis man havde hentet to huskatte på et
internat og der sad to søskende tilbage, at man så ville
skrive noget lignende - men når det er huskatte, bliver
man ikke beskyldt for snobberi

Og jo - jeg ved skam godt, at der er mennesker, der
anskaffer sig racekatte pga. snobberi, men faktisk ikke så
mange. De, der har den form for snobberi, vil oftest gå
efter en "blandingskat", for de vil nemlig ikke betale for en
racekat - de vil bare have noget, de kan udgive for at
være en racekat. Og inden jeg bliver overfaldet, vil jeg
lige nævne, at jeg *ikke* dermed mener, at folk, der har
"blandingskatte" generelt er snobber !

> [...]
den
> slags.. det handler om jeg har verdens dejligste kat!

Dvs. at du har racekate af præcis de samme årsager, som
90% af alle andre mennesker - du er faldet for kattens
temperament

> Min pointe er.. det er katten der er relevant.. og ikke racen.. derfor det
> skar mig så grumt i øjet at se..

Men racen er altid relevant i det at en given race
respræsenterer nogle egenskaber i katten - og dermed
ikke sagt, at man ikke kan finde en huskat med de samme
egenskaber.

Men faktisk finder man da også "snobberiet" med modsat
fortegn. En del mennesker synes at mene at en racekat
ikke kan være i nød og trænge til et nyt hjem. Jeg havde
på et tidspunkt en abypige, der ikke trivedes i flokken -
de andre bankede hende simpelthen og hun var til sidst
skræmt fra vid og sans og blev mere og mere sky. Jeg
syntes at det var frygtelig synd for hende og prøvede ret
længe at finde hende et nyt hjem. Jeg stødte faktisk tit på
folk, der nærmest var lidt forarget over, at jeg ville finde
hende et nyt hjem, fordi jeg så tog plads op for huskatte,
der havde det skidt og skulle bruge et nyt hjem. Men min
"fine racekat" havde altså lige så meget brug for et nyt
hjem, som en hvilken som helst huskat. Om en kat er i
nød eller ej, er ganske uafhængigt af dens afstamning -
men det lader til, at der er mere status i at "redde"
huskatte. Heldigvis har hun et ganske pragtfuldt hjem i dag
og strutter af selvtillid og er ikke til at kende

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 14:10

"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> internat og der sad to søskende tilbage, at man så ville
> skrive noget lignende - men når det er huskatte, bliver

ja.. du har nok ret... - jeg bukker mig i støvet *GGG*

jeg ved ikke om jeg er enig med din påstand omkring blandingskatte.. tror
folk ønsker dem.. pga deres udseende.. og ikke fordi de desideret ligner en
racekat som NFO!

Det med temperamentet osv! - ja.. jeg ved ikke helt.. jeg er selv af den
overbevisning.. at selv en dejlig huskat besidder ufatteligt mange
kvaliteter.. - som en NFO MCO osv osv besidder

og derfor kan jeg ikke se.. hvorfor man partou bruger det med temperamentet
som argument - det kan skyldes min ringe kendskab til alskens racer.. - men
jeg synes bare jeg har oplevet at de "kasser" man ofte putter f.eks.
perseren i - ikke passer overhovedet på min perser!

Jeg ved godt.. at nogle katte er mere aktive osv

men ser man på temperamentet.. som, tillidsfuld og den slags.. så mener jeg
det i høj grad har noget med "opdragelsen" at gøre :)

Uha... nu ved jeg.. jeg får ..... *smæk* hehe

Katja

Fra : Ann K.

Dato : 01-02-03 14:59

Hejsa.
Blander mig lige

Katja skrev:
> [...]
tror
folk ønsker dem.. pga deres udseende.. og ikke fordi de desideret ligner

<> Hi - prøv lige at læse det her igen, Katja Du modsiger jo dig
selv...
OK - vil medgive at "folk" køber blandingskatte (som fx NFO-blandinger)
pgr udseende - men så sandelig _også_ for at kunne sige at det _er_
NFO-blandinger....
Hører ofte argumentet om at blandingen kan være lige så god som "den
ægte vare" - de ser jo (nogenlunde) ens ud.... Så hvorfor dog bekoste en
mindre formue, blot for at få noget så ubetydeligt som en stamtavle med
i handlen??? Kræet skal jo hverken udstilles eller avles på....
Når jeg så forsøger at sige at blandingen _ikke_ er lige så god - tja,
så bliver jeg guddødeme beskyldt for "race-snobberi"!

>Det med temperamentet osv! - ja.. jeg ved ikke helt.. jeg er selv af
den
overbevisning.. at selv en dejlig huskat besidder ufatteligt mange
kvaliteter.. - som en NFO MCO osv osv besidder

<> Hæ... det med temperamentet er ellers lige netop _min_ kæphest, når
man taler racekræ fremfor blandinger/huskatte!
Ja - alle katte har nogenlunde de samme temperamenter, men der er dælme
forskelle... især indenfor racekræene... man kan så at sige skræddersy
sit kæledyr ved at købe racerent... Hos nogle racer har avlen lagt vægt
på livlige dyr, andre på besindighed, nogle er højtråbende, andre
stille, nogle er store velvoksne bamser, andre små og fintbyggede... dvs
at det til enhver tid er muligt at "folk" kan få lige netop, dét de
ønsker...
Som du måske har læst i en anden tråd, er min Bande netop blevet forøget
med endnu en kat - raceren NFO... Lige netop dét, jeg altid har holdt
mest af hos min "gamle" NFO-dreng, ja dét har den nye hun-mis også (+
langt de fleste NFO, jeg ellers kender til)! Deres opvækstforhold er
vidt forskellige - bortset fra, at de begge er vokset op i hjem, hvor de
har været holdt af! Der må altså være tale om et race-karakteristika

Samtidig har jeg undret mig over vores (racerene) aby-pige... jeg var
faktisk lige ved at blive meget bekymret for hende... Hendes reaktion på
den nye mis var imo direkte faretruende... men næ, nej jeg har nu fået
at vide at hun er helt normal - for en aby!!! Og et eller andet sted må
det jo så være korrekt... Min nye NFO reagerer i hvert fald ikke, som om
hun ikke forstår den sære aby-pige

>og derfor kan jeg ikke se.. hvorfor man partou bruger det med
temperamentet
som argument - det kan skyldes min ringe kendskab til alskens racer..

<> Håber så at jeg har kunnet give dig en ide om, hvad _jeg_ mener, når
jeg pointerer temperamentets betydning?

>jeg synes bare jeg har oplevet at de "kasser" man ofte putter f.eks.
perseren i - ikke passer overhovedet på min perser!

<> Hi - har lige i 5 dage boet sammen med en perser, der var opvokset
med Devon Rex og nu levede sammen med NFO... Han var heller ikke en
"sofamis"!!! Men alligevel... han var lidt mere rolig end NFO - og
med det meget begrænsede kendskab jeg har til D.Rex, så må han have
virket direkte sløv ved en sammenligning

>Jeg ved godt.. at nogle katte er mere aktive osv

<> Helt enig!!! Katte er individualister!!! Men dog med nogle enkelte
fælles karakteristika

>men ser man på temperamentet.. som, tillidsfuld og den slags.. så mener
jeg
det i høj grad har noget med "opdragelsen" at gøre :)

<> Ufff - den falder i den grad tilbage på mig!
Har jo haft fornøjelsen at have et kuld NFO-blandingskillinger på min
hysteriske huskat... Af 5 killinger er/var kun den ene glad og
tillidsfuld overfor fremmede (som NFO generelt) - resten forsvinder
omgående idet gæster formaster indenfor _deres_ dør
Men det er måske kun mig, der vælger at se netop dét faktum som "noget
temperaments-noget", fremfor at se i øjnene at den
prægning/socialisering killingerne fik, ikke var god nok!? *GGG*

>Uha... nu ved jeg.. jeg får ..... *smæk* hehe

<> Næ - hvorfor det???

Mvh Ann

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 15:54

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa.
> Blander mig lige

Det gør du bare [jeg prøver lige at rense lidt op.. ellers bliver indlægget
langt og uoverskueligt ;) ]

> <> Hi - prøv lige at læse det her igen, Katja Du modsiger jo dig
> selv...
Well fik mig ihvertilfælde formuleret dårligt, det giver jeg dig ret i! -
men mener ikke.. at fordi man ønsker en blandingskat.. - er fordi man i
teorien ikke har råd til en NFO - men det kan være pga man kan lide det
lange hår.. eller størrelsen. men i teorien er ligeglad om der står huskat
eller racekat på stamtavlen.

> OK - vil medgive at "folk" køber blandingskatte (som fx NFO-blandinger)
> pgr udseende - men så sandelig _også_ for at kunne sige at det _er_
> NFO-blandinger....

Okay.. det har jeg så ikke oplevet.. - men så igen.. kender kun
huskatblandinger hehe :)

> [...]
> Når jeg så forsøger at sige at blandingen _ikke_ er lige så god - tja,
> så bliver jeg guddødeme beskyldt for "race-snobberi"!

LOL - jeg har det lidt sådan! jeg mener ikke.. der nødvendigvis er en grund
til at betale flere tusinde for en kat.. hvis du blot ønsker en kat.. med et
bestemt look!. - jeg er skam klar over.. at du ofte får en del for de ekstra
penge.. som vaccination m.m og derfor ofter er forskellen ikke så voldsom..
når det kommer til alt! - stamtavlen har jo ikke den voldsomme udgift i sig
selv.

jeg overvejede for mange år siden.. at skaffe kat.. før jeg fik
repeatbassen... - og der lurede jeg da lidt på NFO og MCO'en.. og det var
udseendet jeg var forelsket i det! - og derfor.. kunne og kan.. det jo være
ligemeget med stamtavle og ofte grimme navne *GGG* sorry :) - fordi.. jamen
selv en blandingskat.. med et MCO look.. er en dejlig kat :)
> [...]
> stille, nogle er store velvoksne bamser, andre små og fintbyggede... dvs
> at det til enhver tid er muligt at "folk" kan få lige netop, dét de

Tjaeh.. det kan være.. det er fordi jeg netop ikke har kendskab til f.eks.
mange af korthårsracerne.. - at jeg nok er uvidende der! - min kat støjer nu
også selvom perseren er sat i kasse som stille.. - men.. kan være han bare
ikke endnu har fåe tlæst manualen *GG*

> [...]
> temperaments-noget", fremfor at se i øjnene at den
> prægning/socialisering killingerne fik, ikke var god nok!? *GGG*

Altså nu tillader jeg mig at tolke *undskyld helle* *GG* men siger du
dermed.. at alle huskatte og blandingskatte... ergo er sky ? og ikke
tillidsfulde overfor fremmede ?

jeg kan ikke forstå.. hvorfor man kan tage patent på at racekatte, er de
eneste med en korrekt opførsel - for så bliver jeg altså imponeret.. jeg har
selv kort haft en perser der var sindsyg sky.. udfra det.. kan jeg da ikke
konkludere at alle persere er sky... - det kan i så tilfælde kun være dem
der har læst manualen ... omkring de skal være sky så.. for tigermissen.. er
det mest hengivne og kælne væsen..

> Mvh Ann

Katjastrofen

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-03 16:35

> [...]
> lange hår.. eller størrelsen. men i teorien er ligeglad om der står huskat

Hmmm.... Jeg må nok erkende mig skyldig i, at jeg selv
finder det en smule stødende Vi går sindsygt meget op
i, at fremme det temperament, som er karakteristisk for
netop den race og hvis nogen mennesker så kun ønsker
den race pga. udseendet, ja, så bliver jeg nok lidt skuffet.
Jeg føler det nok lidt som om, at det man selv synes er det
skønneste ved netop ens egen race, bliver "kasseret" og
gjort til noget ligegyldigt og det er jeg, i hvert fald, nok
slem til at tage personligt, for *ingen* skal genere eller
nedvurdere *mine* aby'er ! *ss*

> [...]
grund
> til at betale flere tusinde for en kat.. hvis du blot ønsker en kat.. med

Det er der heller ingen grund til, hvis det kun er looket,
man er faldet for. Men hvis det også er andre ting hos
racen, man går efter, så er det en anden snak.

> jamen
> selv en blandingskat.. med et MCO look.. er en dejlig kat :)

Alle katte er sgu' dejlige. Men hvis nu du havde fundet en
kat, der mindede om en MCO af udseende, men i
virkeligheden var en perserblanding og du havde forventet
at katten havde MCO-temperament - så *kunne* det
blive en underlig oplevelse, ikke ? Det handler nok
egentlig meget om forventnminger. Køber man en
blandingskat, bør man ikke forvente, at temperamentet er
racetypisk. Køber man en racekat, bør man retteligt
forvente, at temperamentet er racetypisk - med mindre
man har fået noget andet at vide.

> [...]
nu
> også selvom perseren er sat i kasse som stille.. - men.. kan være han bare

Jeg oplever ofte, at det helt afhænger af, hvilket
sammenligningsgrundlag, man har Din persen er måske
ikke specielt stille - men i forhold til hvad ?

> Altså nu tillader jeg mig at tolke *undskyld helle* *GG*

Såså...... *gg*

> men siger du
> dermed.. at alle huskatte og blandingskatte... ergo er sky ? og ikke
> tillidsfulde overfor fremmede ?

Nej, jeg er helt sikker på, at dét Ann siger, er at det er
mormissens temperament, der slår igennem og at hun selv
mener, at det ikke lige gav killingerne de bedste odds rent
temperamentsmæssigt. Undskyld Ann - men jeg er ret
sikker på, at det er dét du mener, ikke ?

> jeg kan ikke forstå.. hvorfor man kan tage patent på at racekatte, er de
> eneste med en korrekt opførsel - for så bliver jeg altså imponeret..

Det gør vi sandelig ikke Personligt mener jeg ikke, at
der er tale om "rigtig" eller "forkert" opførsel, men blot om
forskelligheder, der gør at vi alle kan finde en kat, der
svarer til netop det, vi gerne vil leve sammen med.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 17:31

> [...]
> gjort til noget ligegyldigt og det er jeg, i hvert fald, nok
> slem til at tage personligt, for *ingen* skal genere eller

Gør det kort denne gang!

Jamen ta' f.eks. abyen..
Er da vild med dens udseende.. synes det er en utrolig køn kat.. og hvis det
ikke var fordi den var så livlig.. havde jeg for længst investeret i sådan
en!
Var jeg millionær.. havde jeg 400 egyptisk mau mislinger :) hehe

så det er skam ikke for at genere eller nedvurdere dine abyer!

katja

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-03 17:46

> [...]
> Var jeg millionær.. havde jeg 400 egyptisk mau mislinger :) hehe
>
> så det er skam ikke for at genere eller nedvurdere dine abyer!

Jamen se, det synes jeg jo er helt i orden Men hvis du
sagde, at du gerne ville have en aby alligevel "på trods af"
temperamentet, fordi de var pæne eller du ville have en
abyblanding, fordi den var flot - ja, så ville jeg blive
muggen

Det har jeg ikke spor ret til - ved det godt - men når man
*virkelig* holder af noget, skal der ikke så meget til, før
man tager tingene personligt *ss* Lidt a la at jeg godt må
kritiksere min mor, men hvis der er andre der gør det, får
de en lige højre *gg*

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-02-03 23:48

> [...]
> temperamentet, fordi de var pæne eller du ville have en
> abyblanding, fordi den var flot - ja, så ville jeg blive

Heh ja se en af grundene til at vi ville ha' en aby var jo udseendet, og så
det at den var livlig, den skulle jo passe til vores siam/orientalere. Og at
det så skulle være en velcro kat gjorde det jo endnu bedre.

Og hvad har vi så fået? Phumba. Som så sandelig er smuk, men som - ja alt
er jo relativt, men LIVLIG? Ikke når man sammenligner hende med Basil og
Jack. Faktisk synes jeg hun er kedelig *L* Og det med velcro katten... Ja nu
er jeg jo nok forudindtaget i den forkerte retning, for damen GIDER mig
altså overhovedet ikke, med mindre jeg har noget spiseligt *fnys* Hun er
rimelig snakkesalig over for John - NÅR det altså passer hende, og hun er
glad for Andrea (min datter på 7 år). Andrea er den eneste der kan få Phumba
til at komme når hun kalder Men det var jo MIG der ville ha' en aby
*wrææææh*

Pointen er at selv med racekatte ved man ikke altid hvad man får, selvom der
naturligvis er større sandsynlighed for at katten passer på racebeskrivelsen
end det modsatte.

På den anden side tror jeg ikke jeg for alvor kunne falde for en "huskat".
Ikke på grund af snobberi, men efter Phumba er vi bare blevet bestyrkede i
at RIGTIGE katte altså er siam/orientalere. Alle de andre er "kedelige
sofapuder"

Hilsen
Lisbeth

Fra : marianne hellemose

Dato : 02-02-03 10:43

Lisbeth skrev
<at RIGTIGE katte altså er siam/orientalere. Alle de andre er "kedelige
sofapuder" >

Jeg har aldrig før betragtet mine somalier som "kedelige"
men efter Hong Kong-tøserne forstår jeg hvad du
mener, der er livlige katte og så er der siam/orientalere

Fra : marianne hellemose

Dato : 01-02-03 18:10

Katja skrev
[...]

Der er det netop at "racerne" har et "forspring" fra
huskattene, man kan på forhånd sige at det er en smuk
kat, men at temperamentet ikke passer til en, godt nok
må jeg tilstå at jeg har mødt både abyer og somalier der
var "rolige" men det overvægten ligger på "turbo-tunet"
tilgengæld "troede" jeg, at jeg efter div. somali-kuld var
"godt rustet" til lille Baby H K, som jo "bare" er en lille
huskat, godt nok "orientalsk" men alligevel *GGG*
intet kunne have forberedt mig på hende, med huskatte
køber man "katten i sækken" hvor man trods alt har
en "rettesnor" hvis man vælger racekat, selv med deres
individuelle forskelle.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 18:44

"marianne hellemose" <hellemose.som@KATTEparadis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:b1gv0h$kd0$1@sunsite.dk...
> [...]
> køber man "katten i sækken" hvor man trods alt har
> en "rettesnor" hvis man vælger racekat, selv med deres

Hmm.. ja det lyder jo ganske rimeligt det du der plæderer for - jeg vil lige
reflektere over det.. og vil nok umiddelbart komme til en konklusion omkring
du nok har lidt ret hehe :)

katja

Fra : Ann K.

Dato : 01-02-03 16:48

Hej igen
Uff - det er kooooldt... vuffernes luftetur blev lidt kort idag
Meget varmere at sidde her ved 'puterdyret

> [...]
teorien ikke har råd til en NFO - men det kan være pga man kan lide det
lange hår.. eller størrelsen. men i teorien er ligeglad om der står

<> Jeps, sådan er der nogen, der har det... det er også dem, som senere
bliver grebet af racen (ja, ja grov generalisering, men håber du forstår
min mening!
Ser dog flere af snobberne :(

>kender kun huskatblandinger hehe :)

<> *fnis* indrømmet - dér fik du mig!

> [...]
grund
til at betale flere tusinde for en kat.. hvis du blot ønsker en kat..

<> En skønne dag får jeg Manden til at ordne programmet til
digi-cam'et... derefter bliver der taget billeder af Tjalfe, Ranje, Tia
og Aske... hvis ikke du kan se forskellen, er der nogle opdrættere, der
har gjort et elendigt stykke arbejde *grin*
Racerenheden giver det bestemte look, man er ude efter... ikke
blandingen Og for det meste er huskatteblandinger (you see ;) jo
alligevel korthårede....

> [...]
voldsom..
når det kommer til alt! - stamtavlen har jo ikke den voldsomme udgift i

<> Min eneste sikkerhed ved stamtavlen er at jeg får det udseende, jeg
vil have!! Og for det meste også det temperament (med individuelle
forskelle), som jeg ønsker... vaccination, helbredsundersøgelser,
ordentligt foder osv osv... Tja - dén slags forlanger jeg faktisk
_også_, hvis jeg skal have en huskat! Og jeg betaler skam for det!

> [...]
var
udseendet jeg var forelsket i det! - og derfor.. kunne og kan.. det jo

<> Nej - ikke efter min mening... ikke hvis det var deres pragtfulde
udseende! Min kats blandingskillinger havde da nogen ligheder med NFO,
men tro mig... de er tydelige blandinger! Ikke den ægte vare
Derfor kan de jo sagtens være aldeles pragtfulde missere alligevel!!!
Det synes både jeg og deres nye ejere i det mindste...

>og ofte grimme navne *GGG* sorry :)

<> Åhh gud ja... Hvad mener du fx om "Et eller andet Felis Jubatus"
eller "Dandydogs Darling Dingeling"???

> - fordi.. jamen
selv en blandingskat.. med et MCO look.. er en dejlig kat :)

<> Jeps!

<snip ang den skræddersyede racekat>

>Tjaeh.. det kan være.. det er fordi jeg netop ikke har kendskab til
f.eks.
mange af korthårsracerne.. - at jeg nok er uvidende der!

<> Hæ - ved nu heller ikke selv meget om disse racer... er jo faldet
totalt for skovkatten og huskatten

>- min kat støjer nu
også selvom perseren er sat i kasse som stille.. - men.. kan være han
bare
ikke endnu har fået læst manualen *GG*

<> Hi - du har fundet det største problem ved katten som dyreART... de
kan ikke læse!!! Og derfor findes der stille og rolige siamesere og
persere, der svinger i gardinerne ))

<snip ang mine killingers opførsel mht fremmedes besøg>

>Altså nu tillader jeg mig at tolke *undskyld helle* *GG* men siger du
dermed.. at alle huskatte og blandingskatte... ergo er sky ? og ikke
tillidsfulde overfor fremmede ?

<> Du tolker i så fald forkert *ss*
Jeg mener ikke at alle huskatte er sky! Men du havde jo sat lighedstegn
mellem opdragelse og fx tillidsfuld... det opponerer jeg så imod
Man kan kun komme et stykke af vejen med socialisering/prægning - meget
er afhængigt også af kattens grundlæggende temperament....
Bla. derfor blev min aby-pige kastreret tidligt... opdrætteren mente
ikke at hendes temperament var optimalt for racen - selv om hendes
udseende bestemt ikke fejler noget i forhold til standarden

>jeg kan ikke forstå.. hvorfor man kan tage patent på at racekatte, er
de
eneste med en korrekt opførsel

<> Øhmmm - hvad er korrekt opførsel??? Det er vel meget afhængigt af,
hvilken race man taler om?
Og mht huskatte, så er det vel netop håbløst at stille en generalisering
op - jeg mener... dér er der da mulighed for at få alt! Man aner bare
ikke hvad man får, førend at katten er kommet ind af døren

>selv kort haft en perser der var sindsyg sky.. udfra det.. kan jeg da
ikke
konkludere at alle persere er sky...

<> Næ - det vil være lige så dumt, som de NFO-opdrættere, der i tidernes
morgen gav mig på puklen, da jeg sagde at skovmisser kan snakke meget -
og højt - og lææææænge

>for tigermissen.. er det mest hengivne og kælne væsen..

<> Ja men er det ikke også lige netop dét, som kendetegner perseren???
))

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 01-02-03 17:28

> [...]
>
> <> Jeps, sådan er der nogen, der har det... det er også dem, som senere
> bliver grebet af racen (ja, ja grov generalisering, men håber du forstår

Det kan da godt være det er snobberi, det havde jeg egentlig ikke tænkt
på... Jeg er jo vild med MCO og synes det er rigtig sjovt at observere hver
gang mine 2 halve viser karaktertræk fra racen, men om jeg faldt for dem
fordi jeg håbede det ville smage lidt af fugl det kan jeg ikke engang svare
på. Jeg synes også det er spændende hver gang jeg opdager træk fra den ene
eller anden race i mine blandingshunde - og dem har jeg jo ikke købt fordi
de var ½ almindelig race og ½ superduperhøjstatushund. Men fordi jeg ikke
kunne lade være! Er det ikke blot spændingen ved at man ikke aner hvordan de
bliver, som gør at folk "snobber" over racekatten i deres
huskatteblandinger? At de trods alt er lidt mere specielle end en
rundstrikket gårdkat? Mine to huskatte er til sammenligning ikke nær så
underholdende som blandingerne - de er da søde og pæne (nåja, Muddi er halt
og skeløjet, men hun har et rigtig nuttet fjæs), men mit temperament passer
bedre til de andre. Jeg synes også en Aby kan være vildt flot, men ikke om
jeg vil eje en, den ville drive mig til vanvid. Ikke engang en halv.... :)

:Pia

Fra : Ann K.

Dato : 01-02-03 18:10

Hej Pia.

>Er det ikke blot spændingen ved at man ikke aner hvordan de
bliver, som gør at folk "snobber" over racekatten i deres
huskatteblandinger?

<> Nja - det er faktisk ikke min oplevelse... og hvis der var tale om en
person, der kom og tilfældigt snakkede med mig om sin kats ("underlige")
opførsel (du ved nok - sådan en almindelig kattesnak, hvor man
fremhæver sin mis fremfor andre - og i samme moment nævnte at der
var tale om en blanding og om dét kunne have betydning... Ja så ville
jeg aldrig sætte denne person i bås som Snob!!! Vi kunne jo lige så godt
have talt om det havde betydning at katten var kastrat/fertil...
Men de folk, som konstant skal fortælle at lille mis altså er en
x-blanding... også uden at det egentlig har nogen relevans til vores
samtale... Tjaaahh - de er sat i båsen! eller hvad med de som annoncer ½
katte til salg???

For resten er lige netop dét der med racedifferrentiering _også_ én af
mine kæpheste
Vi har jo Sif, der er ½ labrador ½ collie/irsk setter... af udseende
minder hun mest om lab'ben og i sin daglige opførsel er der ingen tvivl
om at de to jagthundetemperamenter dominerer - hun er naturlig apportør,
dygtig til spor og eftersøgning, er i stand til bare at lægge sig og
slappe af indtil hun skal lave noget osv osv... Faktisk har vi aldrig
spekuleret nærmere over at hun også indeholdt 1/4 collie - og vi har da
i hvert fald ikke taget videre hensyn til det mht træning(-smetoder)...
Lige indtil vi fik Dise med hele hendes intakte og overdådige
hyrdehundetemperament!!! Så gik der en prås op for Manden mht nogle
ting, som han altid har haft bøvl med hos Sif! Hendes træning ved disse
øvelser blev lagt, som var hun raceren collie - og der har ikke været
problemer siden
Jeg har altså intet imod at "folk" ved, hvad deres blanding er en
blanding af... i nogle tilfælde kan det endda være en stor fordel!...
blot de ikke konstant skal gå og fortælle om det i situationer, hvor det
absolut ikke er relevant

>At de trods alt er lidt mere specielle end en rundstrikket gårdkat?

<> Nej dét mener jeg ikke! Stribere er netop så fascinerende, fordi man
jo ikke aner, hvad de indeholder! Men jeg ææælsker også
overraskelser *sss*

Mvh Ann

Fra : Pia J

Dato : 01-02-03 19:02

"Ann K." <tsarsNO@SPAMos.dk> wrote in message

> [...]
> blanding af... i nogle tilfælde kan det endda være en stor fordel!...
> blot de ikke konstant skal gå og fortælle om det i situationer, hvor det

Jamen det er så bare i orden. Jeg tager det nok knap så højtideligt. Til
gengæld synes jeg det er noget pjat at tage 1000 kr. for en huskat bare
fordi der er en "race" indblandet. Jeg har givet penge for mine, men kun ud
fra devicen om at de jo spiser ligeså meget de første 12 uger som en
renracet og derfor ikke er gratis. Jeg havde givet det samme for en "ren
huskat", hvis det var det jeg havde valgt.

:Pia

Fra : Ann K.

Dato : 01-02-03 19:49

Hej Pia.

>gengæld synes jeg det er noget pjat at tage 1000 kr. for en huskat bare
fordi der er en "race" indblandet.

<> Helt og aldeles enig... og dét er lige sådan noget _jeg_ mener er
race-snobberi - både fra sælger og købers side
Hvis det derimod var den generelle pris for huskatte... nå, nu drømmer
jeg vist

>Jeg har givet penge for mine, men kun ud
fra devicen om at de jo spiser ligeså meget de første 12 uger som en
renracet og derfor ikke er gratis.

<> Hi - lige mit argument til de mennesker, der ville købe Saga's
killinger :) desuden koster dyrlægetjek, ormekur og vacc. også penge...

>Jeg havde givet det samme for en "ren
huskat", hvis det var det jeg havde valgt.

<> Helt enig... udgifterne til killingerne skal dækkes... i hvert fald
når man, som jeg, forlanger at der er tale om "ordnede forhold"

Mvh Ann

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 17:45

> <> Jeps, sådan er der nogen, der har det... det er også dem, som senere
> bliver grebet af racen (ja, ja grov generalisering, men håber du forstår
> min mening!
> Ser dog flere af snobberne :(

Måske jeg bare har været heldig og slet ikke set nogle af dem :)

<> Min eneste sikkerhed ved stamtavlen er at jeg får det udseende, jeg
> vil have!! Og for det meste også det temperament (med individuelle
> forskelle),

Jeps.. men hvis man primært kun går efter udseendet.. - er det jo
ligegyldigt.. da de fleste katte.. race som huskatte.. jo er skønne
væsener..

> <> Åhh gud ja... Hvad mener du fx om "Et eller andet Felis Jubatus"
> eller "Dandydogs Darling Dingeling"???

Nemlig - hehe....
Heldigvis.. var jeg så hurtigt ude.. da veninden skulle købe en perser af
min [nemlig MIN] opdrætter.. hehe.. at vi fik påvirket navnet .. så det ikke
endte i gråd :)

> <> Hi - du har fundet det største problem ved katten som dyreART... de
> kan ikke læse!!! Og derfor findes der stille og rolige siamesere og
> persere, der svinger i gardinerne ))

Nemlig.. men som Helle A så fint siger.. så kan det selvfølgelig være det er
mit sammenligningsgrundlag.. der mangler :)

> <> Ja men er det ikke også lige netop dét, som kendetegner perseren???
> ))

Jow.. så den har læst lidt af manualen.. den er nået til side to - hehe :)

> Mvh Ann

Katja

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 01-02-03 17:11

On Sat, 1 Feb 2003 15:54:00 +0100, "KatjaStrofen"
<katja@katjastrofenremove.dk> wrote:

> [...]
>der har læst manualen ... omkring de skal være sky så.. for tigermissen.. er

   Jeg tror mere at der er tale om at racekatte er avlet henimod
et bestemt temperament. Mens huskatte - tjaeh - du kan aldrig vide
hvilket temperament du skaffer inden for dine døre (Altså - sådan
generelt set - nogen falder jo altid uden for de gængse regler =)
medmindre du køber dig en ældre kat hvor ejeren kan fortælle dig om
hvordan den er og har været hele livet :)
   Bortset fra det - når det lige gælder udseendet - hvis man
køber en huskatteblanding og så _udgiver_ den for at være NFO eller
MCO eller whatnot så _er_ det altså snobberi. Køber man sådan en fordi
det netop lige er _den_ kat og den altså er dejlig og ser lækker ud
osv er det helt fjong med mig. Men hvis man vil kalde sin kat ved
racebetegnelse så mener jeg fandme at man må betale for at få en af
netop den race :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-03 16:18

> [...]
> folk ønsker dem.. pga deres udseende.. og ikke fordi de desideret ligner

Nu er vi jo selvfølgelig meget generaliserende begge to og
der er med garanti masser af årsager til, at folk ønsker
f.eks. en NFO-blanding. Men jeg tror, at der er en del
snobberi med i spillet for *nogen* også. Men måske
lægger jeg mere mærke til det, fordi jeg er allergisk
overfor bemærkninger som: "Jeg har en NFO - min
dyrlæge siger i hvert fald at den ligner" eller annoncer:
"Racekatteblanding ønskes" (Skide være med, hvordan
katten er vokset op, hvilken race det er og hvordan
kattens temperament ellers er). Jeg synes, at det er yderst
nedvurderende overfor huskatte.

> Det med temperamentet osv! - ja.. jeg ved ikke helt.. jeg er selv af den
> overbevisning.. at selv en dejlig huskat besidder ufatteligt mange
> kvaliteter.. - som en NFO MCO osv osv besidder

Ja da. Huskatte er jo netop kendetegnet ved, at de kan
besidde hvad som helst. Så man kan sagtens finde
huskatte, der temperamentsmæssigt minder om alle vores
racekatte. Jeg synes ikke, at det handler om huskatte
kontra racekatte, for jeg ser intet modsætningsforhold
eller konkurrence mellem dem. Jeg synes, at det er lidt
synd, at det ofte bliver fremlagt, som om, at man pinedød
skal foretrække enten huskatte eller racekatte og at man
så ikke kan fordrage den anden part (groft stillet op - ved
det godt *s*) for en dejlig kat er en dejlig kat - uanset
tilhørsforhold. Og så er der lige det, at hvad der er en
dejlig kat for mig, er ikke nødvendigvis en dejlig kat for
dig - længe leve de små forskelle

> [...]
> jeg synes bare jeg har oplevet at de "kasser" man ofte putter f.eks.
> perseren i - ikke passer overhovedet på min perser!

Jamen, temperamentet bruger man, fordi det oftest er det,
folk vælger katte på (gudskelov) og fordi det netop er en
af de ting, hvor racekattene er meget forskellige. Enhver
kat er naturligvis individuel, men vores racekatte har også
oftest særprægene, der kendetegner netop den race -
eller en del af dem. Det skyldes netop, at vi selekterer
meget på temperament og primært ønsker at avle på
individer, som er racetypiske. Jeg vil da bestemt til enhver
tid påstå, at mine aby'er er racetypiske og jeg vil vove den
påstand, at du vil få en helt anden oplevelse ved at
komme ind i min stue med 4 aby'er end du vil få ved at
komme ind i en stue med 4 huskatte, 4 MCO'er, 4
persere ect. Hvad man så vil foretrække, er jo en
smagssag I hvert fald har jeg tit hørt folk sige, at de
selv mente, at deres katte var livlige - indtil de mødte en
flok aby'er *gg*

> Jeg ved godt.. at nogle katte er mere aktive osv
>
> men ser man på temperamentet.. som, tillidsfuld og den slags.. så mener
jeg
> det i høj grad har noget med "opdragelsen" at gøre :)

I en vis udstrækning vil jeg give dig ret. Prægningen
betyder utroligt meget, men der findes altså også katte,
der af natur er tilbageholdende - og den slags kan sagtens
gå i arv ligesom alt andet. Man kan så diskutere, om det
delvist kan være fordi, at mormissen præger killingerne til
tilbageholdenhed eller det primært er genetisk.

Men der hører jo mange andre ting ind under
temperament end netop om katten er sky eller ikke sky.
Der er også de små "vaner" som f.eks. elsker en del
aby'er at lege "frisør" og mange af den vasker deres
mennesker til døde Og meget ofte er de i stor
udstrækning skulderkatte, der tilbringer meget tid på at
sidde på ejerens (eller gæsternes) skulder. Burmeseren er
f.eks. en bunkekat, der har det allerbedst, hvis den er
begravet under et udefinérbart antal andre katte,
hvorimod det ville være en skræmmende oplevelse for de
fleste britter Evnen til at fungere i en flok kan også
være meget forskellig fra den ene race til den anden og
har stor indflydelse på, hvor mange katte man kan have
sammen. Samt en masse, masse andre ting, som man kan
henføre under "temperament".

> Uha... nu ved jeg.. jeg får ..... *smæk* hehe

Nej da. Der er da intet forkert i, at vi har forskellige
erfaringer

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians

Fra : Pia Thomsen

Dato : 01-02-03 16:51

Helle skrev:
[...]

Ja, eller fx. Den Blå Avis el. med følgende annonce:
Killinger sælges. Mor: halvægte etc etc.

Sådan noget kan sætte mit p.. i kog!!! Hvad er en halvægte??
Hvis ikke det er nedværdigende for huskatte, så ved jeg ikke hvad er??

Hilsen Pia

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-02-03 23:39

*slette*

Well.. giver dig ret i, at folk lever højt på.. der er et eller andet
racekat i deres kat.. langt ude.. - hvilket der vel er i alle katte

Grunden til dette indlæg, er netop.. jeg lige har læst, en post på
dk.marked.privat.dyr

hvor en stiller en perser/birma eller lign til rådighed.. hvis man står og
mangler sin kat parret! .. for 500 kroner! - plus længere forklaring om
udseende og temperament hehe

*loller for sig selv*

Katja

I rest my case!

Folk tror sgu alt der skinner er guld :)

Fra : JN

Dato : 02-02-03 10:18

Lol. Nu vil jeg lige nævne at vores kat er en "ægte alsisk landkat". Vores
rare bondemand tilbød endda at skrive en stamtavle....

Lisbeth

Fra : Birgitte

Dato : 01-02-03 17:14

> [...]
> katteinternat stadig 2 tilbage - en helt creme og en tortie. De går sammen
> og holder meget af hinanden og skal helt ud sammen.

Hej Claus
Et kæmpestort tillykke med de to skønne katte "ægte eller uægte" er jo
egentlig uden betydning.
Gid mange flere katte fra et katteinternat var lige så heldige.
Håber I får mange rigtige hyggelige stunder sammen.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk