Rødøret terapinet skilpade og egg.
Fra : Per W.

Dato : 06-03-03 16:08

Hei. Jeg har en skilpade som i de siste 3 dager hele tiden har prøvd å grave
hull, men hun har ikke lagt noen egg enda, kan det ta lang tid, driver hun
nå bare med 'trening'? Hun har aldri klart å grave seg til bunnen av
sandkassa.

/Per W.

Fra : Hans Christoffersen

Dato : 07-03-03 02:18

Hej
Min hunterrapin har lagt æg 4 gange. Der kan sagtens gå lang tid. Efter
hvad jeg kan huske, kan der sagtens gå 2-3 uger, fra man først bemærker
"lægge-adfærd" til hun tager sig sammen til at gøre noget ved det. Din er
måske ikke helt tidfreds med en sandkasse. Jeg har fået anbefalet en
blanding af ugødet sphagnum, saltfri grus, knuste leca-nødder og små
flamingokugler som det ideelle her for nylig - men har endnu ikke afprøvet
det. Men bare rolig. Hun skal nok aflevere - om ikke andre steder, så i
vandet (og så æder de dem, hvis de ikke ligger utilgængeligt).
Hans
Per W. <pwbuf@tiscali.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%xJ9a.112885$Hl6.10307372@news010.worldonline.dk...

Fra : Per W.

Dato : 07-03-03 07:40

"Hans Christoffersen" <hach@tv2.dk> skrev i melding
> [...]
> det. Men bare rolig. Hun skal nok aflevere - om ikke andre steder, så i
> vandet (og så æder de dem, hvis de ikke ligger utilgængeligt).

Takk for svar. Kan man la eggene klekke ut i sandkassen, eller må/bør de
flyttes til eget akvarium for utklekking?

/Per W.

Fra : Hans Christoffersen

Dato : 08-03-03 04:30

Hvis du har mulighed for at holde en dagtemperatur på ca. 27-28 grader og
helst en lidt lavere nattemperatur samt en konstant ikke for høj fugtighed
er det bedst at lade dem ligge, hvor hunnen har lagt dem. Hvis de skal
flyttes, så marker med en vandbaseret tusch det højeste punkt på ægget inden
du flyttet det, og sørg for at de bliver lagt det nye sted på nøjagtig samme
måde. De klækker ikke i vand, hvis der er for fugtigt rådner de og hvis der
er for tørt tørrer de ind.
Det er hamrende svært - men held og lykke.
nyhedsmeddelelse:qbX9a.113980$Hl6.10390789@news010.worldonline.dk...

Fra : Søren Poulsen

Dato : 25-04-03 12:38

Jeg er ny i gruppen og har lige læst indlæget.
Hvordan er det gået?

For år tilbage havde jeg sumpskilpadder (22 stk).
Der var en kæmpe hun (rødøret terapin) som helt vild for at komme ud af
akvariet.
Jeg havde fyldt en 80 ltr. balje halvt op med en blanding af spagnum og
sand, skilpadden skal kunne forme et hul uden at det hele skrider sammen.

Efter en uge og flere forgæves forsøg med at flytte hunne over i baljen,
lykkedes det så.
Det var helt utroligt at se. Hun gravdede et stort hul, lagde sine æg (12 så
vidt jeg husker), og dækkede hullet til igen. til sidst. Ind imellem
stoppede hun med at grave og ligesom stampede på siderne af hullet for at
det ikke skulle skride sammen.
Da hun var færdig bakkede hun hen over det tildækkede hul, og stampede med
skjoldet, så det bagefter var umuligt at se hvor æggene var blevet lagt.

Nu er det så længe siden og desværre førte jeg ikke dagbog.
Så jeg kan ikke give dig de nøjagtige temperaturer og antal dage, men det
var ikke noget problem at udruge æggene.

Jeg havde lavet en primitiv rugemaskine af en flamingo frysekasse med låg,
en fisketransportkasse er sikkert ligeså god. Ca. 10 cm. vand i bunden, hvor
der lå et varmelegme. I vandet var en urtepotte vendt på hovedet med
underskålen placeret ovenpå. Der lå æggene i lidt sand, sammen med et
termometer som jeg indstillede varmelegmet efter. Jeg gik efter at lave
hunner, så kan det passe at temperaturen var 26 grader ? I hvert fald lå
æggene fugtigt uden at røre vandet.
Jeg checkede æggene en gang i mellem og fjernede ubefrugtede æg.

Da der begyndte at komme revner i, flyttede jeg dem ud i vores fyrrum. Efter
klægningen kom ungerne over i et akvarie stillet på skråt så der var tørt i
den ene ende og en smule vand i den anden. De blev fodret med klare myg.
Først da blommesækken var tørret ind blev de flyttet til deres rigtige
akvarie. Jeg fik to kuld på denne måde og mistede kun en unge, da
blommesækken gik itu..

Held og lykke.

--
M.v.h. Søren Poulsen, Køge