Guppyerne jager hinanden....
Fra : Jakob Griffel

Dato : 05-03-03 12:00

Hej med jer!

Jeg har et akvarie, der efter min egen opfattelse kører rigtig fint. Jeg har
p.t. kun guppyer og nogle neon'er.
Den ene guppy har hvide pletter, som jeg behandler for lige nu. Men den (en
hun) bliver jaget af en eller to af hannerne. Er det fordi den er syg? En
anden hun bliver osse jaget lidt, selvom den ikke synes at være syg. Den har
ihvertfald inge hvide pletter.

To spørgsmål:

Hvor kommer de hvide pletter fra sådan ligepludselig...?! Har ikke fået nye
fisk for nylig.

Hvrfor jager hannerne (nogle af) hunnerne? Fordi de er syge eller forde det
har noget med yngleprocessen at gøre? De yngler helt vildt...

Håber nogen har et godt forslag.

Hilsen Jakob

Fra : Jens Torp

Dato : 05-03-03 23:45

Hej Jakob

Først til hunnen der bliver jaget, det sker typisk de første uger efter de
erbetvet kønsmodene, altså hunnerne, eller efter de har fået et kuld, det er
helt normalt, det skal du ikke lægge noget i.

Ang. de hvide pletter, så er det en slags forkøelse, altså en svamp der
sidder på finnerne. Det er meget nemt at behandle, desværre er neonfisk gode
til at få det, og det kan godt tage livet af dem, da svampen får finnerne
til at rådne.

Hvis du vil vide mere om guppyer kan du bare skrive til mig på
JensTorp@tdcadsl.dk

Fra : Plesner

Dato : 06-03-03 00:22

> Først til hunnen der bliver jaget, det sker typisk de første uger
> efter de erbetvet kønsmodene, altså hunnerne, eller efter de har fået
> et kuld, det er helt normalt, det skal du ikke lægge noget i.

Guppyhanner holder sig næppe til kun at jage hunner på bestemte tidspunkter
- de gør det stort set konstant.

> [...]
> der sidder på finnerne. Det er meget nemt at behandle, desværre er
> neonfisk gode til at få det, og det kan godt tage livet af dem, da

Hmmmm... Nu findes der flere slags hvide pletter. Der er meget stor
sandsynlighed for, at det er fiskedræber - den findes efter sigende altid i
akvariet, og bryder ud, hvis fiskene af den ene eller anden grund er
svækkede.

Plesner

Fra : J@N

Dato : 06-03-03 07:41

"Plesner" <you@wish.net> skrev i en meddelelse

> Guppyhanner holder sig næppe til kun at jage hunner på bestemte
tidspunkter
> - de gør det stort set konstant.

Jeg har nu også iagttaget at hunnerne bliver 'jagtet' intensivt efter den
har 'født'.

Jan

Fra : Jakob Griffel

Dato : 06-03-03 16:08

> Jeg har nu også iagttaget at hunnerne bliver 'jagtet' intensivt efter den
> har 'født'.

De har lige ynglet, men jeg ved jo ikke hvem moderen er. Efter Jeres
kommentarer er det jo nok hende der bliver jegt mest... Flink adfærd
forresten...

Håber jeg kommer af med de hvide pletter. Jeg behandler med "fauna mor",
som jeg fik anbefalet nede hos dyrehandleren. Der er godtnok en kæmpe
vejledning med. Der må ikke filtreres samtidig, fiskene må ikke fodres osv,
men hun sagde, at jeg bare kunne putte tre-fire dråber (jeg har et 60 ltr.
akvarie) i og se hvad der sker..... det gør jeg så. Det ser ud til at hjælpe
lidt.

Hilsen Jakob

Fra : Plesner

Dato : 06-03-03 17:57

> Jeg har nu også iagttaget at hunnerne bliver 'jagtet' intensivt efter den
> har 'født'.

Guppyhunner kan heldigvis selv til en vis grad regulere, hvor meget de
bliver jaget. Hanner er til enhver tid interesseret i hunnerne, men hvis
hunnerne ikke er modtagelige, kan de via deres adfærd gøre hannerne
forståeligt, at det er spild af tid, at jage dem. dette vil så få ca.
halvdelen af hannerne til at holde sig væk. Dette skyldes igen, at der
blandt guppyhanner er to forkellige strategier, når det drejer sig om at
komme til at parre sig med hunnerne:

De største og mest farvestrålende hanner formår at lokke hunnerne
frivilligt til blot på grund af deres udeende.

De mindre hanner benytter sig derimod af en helt anden strategi - nemlig at
snigparre sig. De jager hunnerne, til de ser deres snit til at parre sig
med hunnen - noget de klarer så hutigt, at hunnen ikke når at stikke af.

Plesner

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 07-03-03 06:29

> [...]
> snigparre sig. De jager hunnerne, til de ser deres snit til at parre sig
> med hunnen - noget de klarer så hutigt, at hunnen ikke når at stikke af.

Hmmm.... lyder lidt som en fredag aften i byen

Fra : Plesner

Dato : 07-03-03 10:17

> at
>
> Hmmm.... lyder lidt som en fredag aften i byen

Det lyder som om du har et alvorligt problem, hvis du klarer tingene SÅ
hurtigt...

Plesner

Fra : Nette

Dato : 22-03-03 09:21

"Plesner" skrev i en meddelelse
> [...]
> snigparre sig. De jager hunnerne, til de ser deres snit til at parre sig
> med hunnen - noget de klarer så hutigt, at hunnen ikke når at stikke af.

OK, nu har i selv bragt det på bane, og jeg vil derfor spørge jer om noget,
jeg længe har undret mig over. Mine gubbyer/plattyer osv. har ofte været med
småfisk, men hvordan filen gør de det lige? De ligger vel næppe ovenpå
hianden? Vender de enderne mod hinanden, "står" hannen oprejst bag hende
eller hvordan fungerer det i praksis? For mig ser det noget umuligt ud, for
SÅ lang er deres "dims" da heller ikke????

Nette

Fra : Plesner

Dato : 22-03-03 12:00

> [...]
> hannen oprejst bag hende eller hvordan fungerer det i praksis? For mig
> ser det noget umuligt ud, for SÅ lang er deres "dims" da heller

Hannernes parringsorgan (gonopodiet) som er en modificeret gatfinne, kan
rettes fremad i stedet for, som man normal ser den, bagud. Hannen nærmer
sig hunnen bagfra og lidt nedefra, og når han kommer tilpas tæt på,
retter han gonopodiet fremad og ind i gattet på hunnen, hvor han
afleverer en sædpakke (kaldet spermatozeugmata). Hvis hunnen er
modtagelig og hannen ikke rammer med det samme, kan de svømme rundt om
hinanden et par gange, før det lykkes. Hannen kan også afbryde, hvis det
ikke lykkes med det samme og prøve igen senere.

Hvis du holder øje med et akvarium med f.eks. guppyer, vil du jævnligt se
hannen rette sit gonopodium fremad - også af of til når han ikke er helt
tæt på en hun.

Plesner

Fra : Nette

Dato : 22-03-03 23:27

> [...]
> hannen rette sit gonopodium fremad - også af of til når han ikke er helt

Det vil jeg prøve og lægge mærke til. Tak fordi du tog det seriøst

Nette

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 22-03-03 12:23

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> writes:

> [...]
> eller hvordan fungerer det i praksis? For mig ser det noget umuligt ud, for
> SÅ lang er deres "dims" da heller ikke????

Det er en meget fleksibel "dims", som kan vendes næsten 180 grader
rundt, så den peger fremad.

/Esben
--
A pessimist counting his blessings: 10 ... 9 ... 8 ... 7 ...

Fra : Nette

Dato : 22-03-03 23:28

"Esben Haabendal Soerensen" skrev i en meddelelse
> Det er en meget fleksibel "dims", som kan vendes næsten 180 grader
> rundt, så den peger fremad.

Ja, det kunne jeg forstå på Plesner.
Men mange tak fordi du tog det seriøst, det har virkelig naget mig det
spørgsmål.

Nette