Ild salamander
Fra : Jens Torp

Dato : 04-03-03 13:58

Hejsa

Jeg har erhvervet mig 2 Ild-salamander, er der nogen der ved noget om dette
dyr eller hvor jeg kan finde noget om det???

MVH Torp

Fra : Jens

Dato : 04-03-03 15:03

Hej Jens!

Jeg ved at de hos Planteimporten, Valdemarsgade i København, sælger masser
af bøger om både fisk og kryddyr!

Mvh

Jenner

Fra : Ulrik Smed

Dato : 04-03-03 17:29

> [...]
>
> Jeg har erhvervet mig 2 Ild-salamander, er der nogen der ved
noget om dette
> dyr eller hvor jeg kan finde noget om det???

Jeg ved at der er meget almindeligt at den forveksles med
ildbug-salamander, af mange. Og det er uheldigt da de to arter
skal passes ret forskelligt, mener jeg. Hvis den er 'broget' på
hele kroppen er det en 'rigtig' ildsalamander (Salamandra
salamandra). Og hvis den kun er broget på maven er det en
ildbug-salamander (som jeg ikke lige ka' huske det latinske navn
på). Men prøv på NHF's forum, der er i hvert fald mindst én
person jeg _ved_ er ekspert (indviede vil vide hvem!) i de små
fyre!

Fra : Jens Torp

Dato : 04-03-03 23:16

Hejsa, mange tak

Dem jeg har er helt sorte undtagen på bugen hvor de er ild farvet, er det en
rigtig eller forkert.

MVH Jens

Fra : Ulrik Smed

Dato : 05-03-03 00:51

> [...]
> Hejsa, mange tak
>
> Dem jeg har er helt sorte undtagen på bugen hvor de er ild

Det er en forkert.

Der er åbenbart en japansk og en kinesisk 'version' af dem, viste
en hurtig søgning.
Den kinesiske skulle se sådan her ud:
http://www.newts.org/~swan/herps/Cynops-1.html

Og den japanske:
http://www.rieo.net/amph/saramand/imori/cynops/akahara.htm
Her er dog en masse varianter.

Men det er altså en ildBUG-salamander, og ikke en ildsalamander
du har. Jeg søgte på "fire bellied newt" på google. Jeg er ikke
lige så stærk i pasning af dem, men jeg fandt en side her om dem:
http://exoticpets.about.com/library/weekly/aa021601a.htm

Kunne sjovt nok ikke finde en eneste dansk side om dem.

Fra : Jens Torp

Dato : 05-03-03 23:46

Mange tak, har noget alt lære dem om, der hvor jeg købte dem.