Ferskvandskrebs kønsbestemmelse
Fra : Gert Jacobsen

Dato : 05-02-03 18:21

Hej NG
Vi har købt en ferskvandskrebs hos akvariehandleren.
Hvordan kønsbestemmer man sådan en fyr.
Hilsen
Gert
engvang@tdcadsl.dk

Fra : Plesner

Dato : 05-02-03 21:55

> Vi har købt en ferskvandskrebs hos akvariehandleren.
> Hvordan kønsbestemmer man sådan en fyr.

På mange arter, kan man se forskel på hanner og hunner ud fra størrelsen. I
nogle tilfælde er det hannen og i andre er det hunnen, der bliver størst.
Under alle omstændigheder er det jo svært, når du kun har en. Hvis du kan
finde frem til et artsnavn, så skal jeg se, hvad jeg kan gøre.

Plesner

Fra : Keyser Soze

Dato : 06-02-03 02:06

On Wed, 5 Feb 2003 18:21:26 +0100, "Gert Jacobsen"
<Engvang@post.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej NG
>Vi har k¿bt en ferskvandskrebs hos akvariehandleren.
>Hvordan k¿nsbestemmer man sŒdan en fyr.
>Hilsen
>Gert
>engvang@tdcadsl.dk

Vend den om pΠryggen og kig omhyggeligt pΠden, der er der nemlig en
rimelig tydelig forskel at se. Mellem gangbenene vil hunnerne have en
k¿nsŒbning pŒ det sjette kropsled. Hannerne vil have en
s¾dudf¿rselsgang som str¾kker sig fra det sjette til det ottende
kropsled.
Selvf¿lgelig er alt nemmere at se, hvis du havde en af hvert k¿n og
dermed "bare" skulle se forskellen, men det er faktisk muligt med lidt
¿velse. Ikke mindst ¿velse i at undgŒ at blive bidt i fingrene. Det
g¿r ondt, selv med ret smŒ krebs. Jeg har selv en ganske lille
krebseart, jeg har ikke noget latinsk navn pΠden, men tyskerne kalder
den marmorkrebs. Arten yngler i¿vrigt yderst villigt, sŒ skulle der
v¾re nogle, der har lyst til at aftage........
Jeg sender et par billeder til gruppen dk.binaer, som viser de
k¿nsforskelle som jeg n¾vner.
Der er flere krebsesider, som mŒske kan hj¾lpe dig i identifikation af
din, for eksempel:
http://mitglied.lycos.de/juergenboehm/
http://www.shrimpcrabsandcrayfish.co.uk/
http://www.wirbellose.de/
http://crayfish.byu.edu/crayhome.htm

Har du mulighed for at tage et par billeder af dyret, vil jeg mŒske
kunne hj¾lpe.
Du vil sikkert ogsΠopdage, hvis du ikke allerede ved det, at det med
fΠundtagelser ikke er muligt at have hverken planter eller fisk i et
krebseakvarie. Men de er det hele v¾rd!

Keyser Soze

Fra : 5750 giller

Dato : 07-02-03 15:39

--
^
> Du vil sikkert ogsO opdage, hvis du ikke allerede ved det, at det med
> fO undtagelser ikke er muligt at have hverken planter eller fisk i et
> krebseakvarie. Men de er det hele v¾rd!

dette kan jeg tilslutte mig havde en den spiste for 100,- planter i kvatalet
hvis den kunne komme til det