Genoplivning af pH-probe?
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-02-03 15:00

Jeg har et pH-måleapparat (IKS Aquastar Midi) med en løs pH-probe af
glas/elektrolyt-gel-typen.
Den har ikke været i brug i et stykke tid, men har været opbevaret fugtigt.

Jeg ved de er sarte, men det ville være rart at jeg ikke skal ud og ofre
600 slag i mellemgulvet for en ny.

Problemet er at apparatet kun vil kendes med den ene af
bufferopløsningerne (den med pH = 7).
Bufferen med pH = 4 siger apparatet "Not recognized" til.

Den er udformet som en plaststav med et coaxkabel i den ene ende og en
lille glasperle i den anden ende. Den ser ikke "beskidt" ud.

Pt. står den til at skulle udskiftes, men findes der nogen måder man kan
"kickstarte" den på... hvis den kan reddes?

NB
Jeg har indtryk af at det er en standardtype probe; hvor køber man sådan
noget "billigt"?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-02-03 18:45

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> Jeg har et pH-måleapparat (IKS Aquastar Midi) med en løs pH-probe af
> glas/elektrolyt-gel-typen.
> Den har ikke været i brug i et stykke tid, men har været opbevaret
fugtigt.

Du bør altid opbevare denne type pH-probe i en kaliumkloridopløsning (SVJH 3
molær). Kan gelen skiftes er dette et forsøg værd.

> [...]
>
> Pt. står den til at skulle udskiftes, men findes der nogen måder man kan
> "kickstarte" den på... hvis den kan reddes?

Giv den 24 timer i kaliumkloridopløsningen.
Hvis du kan skifte gelen (brug leverandører) er dette en mulighed, hvis ikke
det var nok med en tur i kaliumkloriden.

> Jeg har indtryk af at det er en standardtype probe; hvor køber man sådan
> noget "billigt"?

Iflg. min lokale 'ekspert': Sandsynligheden for at du kan benytte et
alternativt produkt er lille.

vh
Jan

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-02-03 19:22

Jan Bøgh wrote:
> [...]
>
> Du bør altid opbevare denne type pH-probe i en kaliumkloridopløsning (SVJH 3
> molær). Kan gelen skiftes er dette et forsøg værd.

3M har jeg fået bekræftet andetsteds.
Jeg tror ikke gelen kan skiftes. Der sidder godt nok noget, der minder
om en ganske lille stjerneskrue ved siden af selve "glasperlen", men den
ser ud som om den er groet ganske fast. Og hvor får man fat i gelen uden
at det hele æder sig selv op?

> Giv den 24 timer i kaliumkloridopløsningen.
> Hvis du kan skifte gelen (brug leverandører) er dette en mulighed, hvis ikke
> det var nok med en tur i kaliumkloriden.

Det er også hvad jeg har fået anbefalet.
Nu skal jeg bare have anskaffet mig noget kaliumklorid, men det er
lettere sagt end gjort. Eneste sted jeg umiddelbart har kunnet finde er
hos en shop, der sælger udstyr til ølbrygning.

Det ville være nemmere hvis jeg bare kunne hente det ved den lokale
Matas, men de har ikke kaliumklorid.

> Iflg. min lokale 'ekspert': Sandsynligheden for at du kan benytte et
> alternativt produkt er lille.

OK.
Hvis man ser på de store tyske akvarieshoppers sider så ligner de meget
hinanden de forskellige mærkers pH-prober, derfor mit ræsonnement.

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 06-02-03 00:24

Hej Steen,

> Nu skal jeg bare have anskaffet mig noget kaliumklorid, men det er
> lettere sagt end gjort. Eneste sted jeg umiddelbart har kunnet finde er
> hos en shop, der sælger udstyr til ølbrygning.

Prøv hos den lokale DLG; selv har jeg lige hentet 25 liter 75% fosforsyre
til Ph-sænkning og det kunne de nemt hjemskaffe. Jeg havde ellers prøvet
både apoteker, Matas og lignende.

--
Mvh. Kim
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Martin Sorensen

Dato : 14-02-03 13:52

> Iflg. min lokale 'ekspert': Sandsynligheden for at du kan benytte et
> alternativt produkt er lille.

Nu har jeg selvfølgelig ikke set omtalte pH-elektrode, men da jeg for nogle
år siden arbejdede med kemi kunne man da slutte en given elektrode til et
tilfældigt måleapperat, alt de gør er jo at måle potentiale. Plejer de ikke
at have et std-stik?

De plejer ikke ar være specielt billige, men prøv et firma der leverer til
laboratorier. Eller prøv Tyskland eller Sverige.

mvh

Martin

Fra : Jan Bøgh

Dato : 14-02-03 19:17

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> wrote in message

> [...]
> år siden arbejdede med kemi kunne man da slutte en given elektrode til et
> tilfældigt måleapperat, alt de gør er jo at måle potentiale. Plejer de

Er det ikke fordi i har brugt standardtransmittere (0-20/4-20 mA)?
De plejer som du skriver at være hammerdyre - men må samtidigt være en drøm
for CO2-doseringsfolket, da de er som skabt til at koble på en styring til
doseringsudstyret.

vh
Jan

Fra : Martin Sorensen

Dato : 17-02-03 13:06

> [...]
drøm
> for CO2-doseringsfolket, da de er som skabt til at koble på en styring til

Det er jeg sikker på at det ikke var. Alle pH-elektroder giver samme
potetiale-ændring for samme pH-ændring, det gives af Nernsts ligning (så
vidt jeg husker). Se her: http://www.ph-measurement.co.uk/pH_guide_p4.htm

Et pH-meter er derfor bare et specielt Voltmeter, og hvis man har lyst kan
man måle pH ved at slutte sin elektrode til et Voltmeter - så skal man bare
selv regne på tallene. Jeg har prøvet en gang...

mvh

Martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-02-03 00:12

Steen Suder, privat wrote:
> [...]
>
> Pt. står den til at skulle udskiftes, men findes der nogen måder man kan
> "kickstarte" den på... hvis den kan reddes?

Som tråden tidligere var inde på, kunne der være noget med en
"opbevaringsopløsning".

Det viser sig at være en 3 molær KCl-opløsning (KaliumChlorid).
222g til 1000ml vand (destilleret eller i det mindte demineraliseret).

Det har jeg prøvet og proben er faktisk bedre nu. Faktisk kan
måleapparatet "genkende" begge bufferopløsninger og dét ganske hurtigt.

Nu er jeg så i den situation at jeg ikke er sikker på om den rent
faktisk måler korrekt, men det må jeg jo se om jeg kan få fundet ud af.

<KLIP>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 15-02-03 02:04

Steen Suder, privat wrote:
> Steen Suder, privat wrote:

<KLIP>

> [...]
>
> Nu er jeg så i den situation at jeg ikke er sikker på om den rent
> faktisk måler korrekt, men det må jeg jo se om jeg kan få fundet ud af.

Ved et rent tilfælde fandt jeg den lille manual, der fulgte med proben
oprindeligt.

Der står bl.a.:

"As a regeneration solution for very sluggish pH electrodes, a mixture
of nitric acid (10%) and ammonium flouride (50g/l)."

Jeg synes instruktionen er lidt abrupt, men det er sikkert den tyske
oversætter

Salpetersyre (?) skulle ikke være noget problem at få fat i, men
ammonium-flourid? Nogen ideer?

Fra : Martin Sorensen

Dato : 17-02-03 12:47

> [...]
> oversætter
>
> Salpetersyre (?) skulle ikke være noget problem at få fat i, men

Sluggish = sløv (slug = skovsnegl)

Ovenstående blanding skal man være _meget_ forsigtig med. Man vil (afh. af
blandingsforhold) lave flussyre, som ydover at opløse glas også er ret
giftigt og optages gennem huden - i slemme tilfælde standses yderligere
skader ved amputation.

Hvis elektroden kan kalibreres med bufferopløsningerne og give en fornuftig
og stabil måling ville jeg lade det være ved det.

Jeg ville hellere købe en ny elektrode end at fuske med flussyre i køkkenet,
og jeg er endda kemiingeniør. Eller er det derfor?

mvh

Martin

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 17-02-03 13:41

Martin Sorensen wrote:
<KLIP>

> [...]
>
> Jeg ville hellere købe en ny elektrode end at fuske med flussyre i køkkenet,
> og jeg er endda kemiingeniør. Eller er det derfor?

Tak for rådet. Det stemmer meget overens med andres advarsler

Du er kemiingeniør... hvor køber man "billige" elektroder henne? Eller
har du laboranter til den slags?

Fra : Martin Sorensen

Dato : 17-02-03 14:21

> Du er kemiingeniør... hvor køber man "billige" elektroder henne? Eller
> har du laboranter til den slags?

Nu har jeg ikke "praktiseret" de sidste 4-5 år (arbejder med IT), men i
England brugte vi de firmaer som leverede laboratoriudstyr.

Her i landet ved jeg ikke, prøv De Gule Sider. Jeg spørger også min kone,
hun har katalogerne liggende.

Du kan prøve om Radiometer kan henvise til en forhandler.

Det skal siges at man i et laboratorie sjældent går op i om sådan en koster
et par hundrede mere eller mindre, det er jo ikke en forbrugsvare.

Jeg vender nok tilbage,

mvh

Martin

Fra : Martin Sorensen

Dato : 17-02-03 12:52

> [...]
>
> Nu er jeg så i den situation at jeg ikke er sikker på om den rent
> faktisk måler korrekt, men det må jeg jo se om jeg kan få fundet ud af.

Hvis du måler bufferopløsningerne til hhv 4 og 7 kan du roligt gå ud fra at
intervallet ind imellem er korrekt, og også uden for i øvrigt.

pH-elektroder opbevares i den nævnte opbevaringsopløsning, eller til nød i
postevand. Aldrig "demoraliseret" vand.

mvh

Martin