nitrir
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 31-01-03 17:56

Hej

Jeg har som skrevet tidligere i denne gruppe fået anskaffet mig et 190 L
akvarie.

Den har nu stået i 8 dage og kørt. Jeg har probbet 4 stk gubby'er i for at
for bakteriehalløjet til at gå lidt hurtigere (ja jeg er utålmodig).

Jeg testede for nitrit den anden dag og havde en værdi tæt på 0.

Jeg testede idag og havde nu en værdi på 0.3.

Er 0.3 for højt ????

Jeg har 2 nye trærødder i mit akvarie, som selvfølgelig "farver" en del, kan
det være med til at nitriten er opadgående ?

Jeg ved, som i sikkert allerede har gættet, ikke så meget om dette nitrit
halløj kun at den ikke må være for høj.

Jeg havde håbet lidt på at kunne smide fisk i mit akvarie imorgen.

Per

Fra : Dan Mortensen

Dato : 31-01-03 18:25

"Per Dronninggaard" <dsl57163@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg testede for nitrit den anden dag og havde en værdi tæt på 0.
>
> Jeg testede idag og havde nu en værdi på 0.3.

Test lige igen i morgen og se om den stiger eller falder, hvis den er nede
på nul igen kunne det tyde på bakterierne er ved at være klar.

/DM

Fra : Per Dronninggaard

Dato : 31-01-03 18:35

Hej Dan

Jeg ved ikke om jeg måske har skrevet det lidt dumt, men jeg mente jeg
testede på dag 2 og så igen på dag 8.

Kan den godt falde 0.3 på en dag, som du skriver ??

Per

Fra : Dan Mortensen

Dato : 31-01-03 21:58

> Hej Dan
>
> Jeg ved ikke om jeg måske har skrevet det lidt dumt, men jeg mente jeg
> testede på dag 2 og så igen på dag 8.
>
> Kan den godt falde 0.3 på en dag, som du skriver ??

Ja det var et rigtigt godt spørgsmål, men det ville være rart at se om
værdien er stigende eller faldende.

/DM

Fra : Thomas

Dato : 31-01-03 20:22

Hej Per

Hvis du vil undgå at vandet bliver farvet for meget at de nye rødder, kan
du¨"vande" dem ud i en spand inden de kommer i tanken

Mvh

Thomas

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-02-03 10:24

Du skal væbne dig med tålmodighed for bakterie floraen i det ny akvarie er
slet ikke oppe at køre endnu.
Bruger du det samme grus i det lille ?? dvs uden du har haft det oppe og
rense???? I det "gamle" grus findes der en masse balterier som som omdanner
din nitrit, nitrat, ammonium (husker ikke rækkefølgen)
Start med at hælde et par fisk i som ikke har den store "værdi" så der
bliver tilføjet og sat gang i dit nye filter.

Mvh
Martin
www.zooline.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-02-03 10:57

"Martin Sørensen" <ms@danhunters.dk> wrote in message

> Start med at hælde et par fisk i som ikke har den store "værdi" så der
> bliver tilføjet og sat gang i dit nye filter.

Eller lad blot som om der går fisk - men husk at fodre dem alligevel.

vh
Jan

Fra : Thomas

Dato : 31-01-03 20:22