Hjælp mig
Fra : Per Dronninggaard

Dato : 30-01-03 19:03

Hej

Det kører ikke for mig for tiden Så jeg håber i kan hjælpe.

En lille forhistorie. Jeg har lige haft fiskedræber, givet medicin og nu er
det væk. P.g.a. af køb at nyt akvarie som jeg er ved at starte op har jeg
måtte flytte mit lille akvarie (54l) og deraf følgende voldsomt vandskift.

I det lille akvarie har jeg haft lidt for mange fisk derfor købet af det
nye. Men.... Her kommer så mine nye store problemer.

Igår måtte jeg aflive min sommerfuglehan, den havde fået udestående øjne og
havde en slags parasit i øverste finne (jeg turde ikke andet) Min
sommerfugle hun ser ok ud, men har dog en lille bitte tråd som den ikke har
haft før hængende under hagen.

Jeg har 2 scarlare (ikke voksne) også. Den ene er blevet forholdsvis vild og
farer rundt og åbner og lukker munden konstant.

Min anden scarlare har jeg netop idag opdaget havde en tyk indvoldsagtig
ting hængende ud af gaten, på et tidspunkt var den næsten 3/4 cm ude. Den
forsvandt så en igen i løbet af 30 min og er nu ikke synlig, hvad kan dette
være ?????

Jeg læser og læser og slår op i alverdens bøger, men det er fandme svært at
sige hvad det er hvis det er sygdom. Jo mere man læser jo mere synes man det
kan være (man bliver helt hypokonder på fiskenes vegne)

Jeg synes også de trækker vejret hurtigt, men jeg kan ikke huske hvordan de
trak vejret tidligere. På et tidspunkt havde de også hvid afføring, men det
er ikke så tit mere

Hvis det er sygdom og i måske kender til det, er det så noget der smitter
???

Jeg havde tænkt mig at smide mine fisk over i det nye akvarie, men nu ved
jeg ikke rigtigt. Jeg er bange for at få sygdom i det nye.

Jeg håber jeg kan slippe for en stor omgang aflivning.

Det var en ordentlig smørre, men jeg ved ikke hvordan jeg skulle forklare
det kort

Håber i kan hjælpe

Fra : Carsten Gall

Dato : 30-01-03 20:19

Per Dronninggaard <dsl57163@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b1bpch$2tk3$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Jeg håber jeg kan slippe for en stor omgang aflivning.
>
> Det var en ordentlig smørre, men jeg ved ikke hvordan jeg skulle forklare

Det var en ordenligt mundfuld!
Et pænt stykke af vejen tror jeg at et vandskifte, en gang om ugen vil
kunne hjælpe.
I et lille overfyldt akvarie, vil der opstå et farligt overskud af nitrit
og nitrat.
Det at fiskene gisper efter vejret, kan meget vel skyldes det også det
udstående øje
er et symptom på en nitrat forgiftning.
Når vandet er fyldt med nitrit/nitrat skal der ikke ret meget til før
end at et svampeangreb bryder ud
og det er det som jeg tror, din sommerfugle(ciklide?) han havde fået,
den lille tråd som hunnen har
kan også vel være et svampeangreb i udbrud.
Den der med gattet, skal jeg ikke gøre mig klog på!

Mit råd til dig vil derfor være, skift ca. 1/3 af vandet, vent en dag
skift nok 1/3 af vandet, og efter en dag tid gør du det samme igen.
Du må ikke skifte 3/2 på engang, for så risikerer du en ammoniak bombe går
af i akvariet, med sikker død til
alle fiskene!

Hvis det ikke ændrer på at fiskene gisper efter vejret, må du konsultere en
forhandler for at få noget medicin af en slags.

Carsten

Fra : Per Dronninggaard

Dato : 30-01-03 21:59

Hej Carsten

Nitrit er der intet af, jeg har testet det 2 gange.

Jeg har under min flytning, siftet ca 3/4 vand, da jeg ellers ikke kunne
løfte det. Kan det være her det går galt ???

Det med Gatet kan det være en orm ??? Det så MEGET mærkeligt ud.

Hvis det er orm, smitter det ???

Per