Hvilken kravlegård
Fra : René Hansen

Dato : 10-03-03 17:04

Hej forældre

Vores lille dreng er nu 2 mdr gammel og vi trænger til en Kravlegård. Hvad
kan anbefales ?
Sskal det være med justerbar bund brugt eller nyt. Lad mig hører lidt om
Jeres erfaringer med kravlegård og tilhørende udstyr.

Mvh René

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-03-03 18:23

Hej Rene

René Hansen wrote:
> [...]
> Sskal det være med justerbar bund brugt eller nyt. Lad mig hører lidt om
> Jeres erfaringer med kravlegård og tilhørende udstyr.

Vi fik en kravlegård ret tidligt og den blev brugt meget til at sove i.
Den er blevet brugt meget lidt til at lege i. Den endte faktisk med at
blive brugt til at have legetøjet i. Vi havde meget mere glæde af et
vatteret tæppe at lægge ham på.

I stedet fik vi en gitterlåge i stuen, så pusling ikke kunne komme ud på
trappen da han begyndte at blive mobil. I vores nye hus har vi ikke
brugt nogen af delene da det er i et plan.

Hvis I vurderer at I har et behov for en kravlegård, så er det vigtigste
at den er godkendt af Dansk Varefakta, de kontrollerer alt lige fra
afstanden mellem tremmerne til hvor holdbar den er og om man kan klemme
fingrene nogen steder.

Marianne Feddersen

Fra : Bo Warming

Dato : 10-03-03 19:33

Hvis målet med at have børn er at imponere besøgende med statussymboler,
så kan kravlegaard være OK.

Hvis man gider sit barn og ikke har et farligt hjem med åbne døre og
trapper, så er det let at klare sig uden det pjat. Stiller man stole i
vejen og pudedynger og er i nærheden af barnet, så er det sjovere og
bedre.

Dog må jeg indrømme at vi lånte et kravlefængsel og ved at sætte tre
kosteskafter på tværs fik vi skabt gradvist stigende udfordringer og
hjælp til at rejse sig op og gå på to ben. Men det var jo sket en uge
senere også uden vor nævenyttighed.

Jeg selv ruskede tremmer og kom til at stamme til jeg var 20 (pjat)
måske min brors og mit forhold havde været bedre idag, hvis vi ikke var
blevet reservat-adskilt fra hinanden, men havde udlevet lidt slagsmål.

Fra : John Witt

Dato : 10-03-03 19:53

On Mon, 10 Mar 2003 17:03:52 +0100, "René Hansen"
<_lukather@get2net.dk> wrote:

Hej

>Vores lille dreng er nu 2 mdr gammel og vi trænger til en Kravlegård.

Hvorfor trænger I til en kravlegård?

Fra : Musen

Dato : 10-03-03 20:08

klip---

> Hvorfor trænger I til en kravlegård?

Den er så dejlig at komme alle legesagerne op i *SSS*

/Mia

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 10-03-03 20:12

Musen wrote:
> klip---

> Den er så dejlig at komme alle legesagerne op i *SSS*

*G* jeg brugte den til at have killinger i da min søn begyndte at kravle*G*
og inden da og efter, til legetøj... min søn har aldrig brugt den, end ikke
til at sove i....
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-03-03 23:15

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> wrote in message

> [...]
kravle*G*
> og inden da og efter, til legetøj... min søn har aldrig brugt den, end

Min første kone smed alt rod ind i klædeskabene når der kom gæster. Hun
ville have brugt en kravlegaard.

Men hvorfor ikke en stor papkasse som man kan samle op på et supermarked.
Baby kan ikke bryde hurtigt ud. Bølgepap er ikke giftigt eller kommer i den
gale hals.
Lær barnet kreativitet og den individuelle papkravlegård kan opbygges mange
gange og ødelægges mangegange.

Fra : Uffe Holst

Dato : 11-03-03 11:27

In an article of 10 Mar 2003 Bo Warming wrote:

> Men hvorfor ikke en stor papkasse som man kan samle op på et supermarked.
> Baby kan ikke bryde hurtigt ud.

Næh, men de fleste, der anvender en kravlegård, anvender jo kravlegården
for at indespærre barnet permanent.

I min omkreds bruger de fleste vist blot et legetæppe eller lignende, men
så er man naturligvis også nødt til at holde et vågent øje med barnet hele
tiden. Det eneste tidspunkt, hvor de anvender indespærring, er, når barnet
er kommet i seng, og det er vist egentlig mest for at undgå, at barnet
falder ud af sengen.

De meget få tilfælde af kravlegårdsanvendelse, jeg har set, har haft det
formål at slippe af med barnet i en kortere periode.

En papkasse kan sikkert være en god og sjov ting for barnet, men du vil
jo alligevel være nødt til at holde et vågent øje med barnet, eftersom
det er muligt for barnet af bryde ud af kassen. Så en papkasse vil jeg
mere se som et stykke legetøj end som det fængsel en kravlegård er.

--
Uffe Holst

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-03-03 20:14

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse

> Den er så dejlig at komme alle legesagerne op i *SSS*

Nemlig - og hvis der er større børn, kan de fredes sammen med DERES legetøj
i kravlegården, når "terroristen" begynder at færdes frit
Hilsen Inger

Fra : René Hansen

Dato : 11-03-03 00:56

Hej alle

Vi ville helst undgå en kravlegård MEN vi har en stor dalmatiner han hund
som vi ikke vil lade løbe rundt omkring den lille. Vi mener alle har bedst
af han ligger står er mere sikker i en kravlegård.

Mvh René

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-03-03 09:13

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som vi ikke vil lade løbe rundt omkring den lille. Vi mener alle har bedst
> af han ligger står er mere sikker i en kravlegård.

Det lyder som en måde at gøre det på; jeg kan LIGE forestille mig
dalmatineren som "den indsatte"

Fra : Henrik

Dato : 11-03-03 10:01

> Det lyder som en måde at gøre det på; jeg kan LIGE forestille mig
> dalmatineren som "den indsatte"

Fy, hvor er der mange undertoner i næsten alle indlæg i denne tråd, der er
vist ingen tvivl om hvad mange mener om kravlegårdene.

Jeg er kommet til at tænke på en ting, når jeg er ude at reparere computere
og jeg ser de står på gulvet kan jeg lige så godt bede om en støvsuger. Men
den tanke i baghoved har jeg ikke meget lyst til at lægge mit kommende barn
på gulvet men derimod måske i en kravlegård hvor bunden er løftet fra
gulvet, bare en tanke

mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-03 10:07

Henrik wrote:
> "Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>
> Fy, hvor er der mange undertoner i næsten alle indlæg i denne tråd,
> der er vist ingen tvivl om hvad mange mener om kravlegårdene.

jeg synes det skinner igennem at de fleste herinde har haft en kravlegård
fordi de mente det var en god ide, det har så vist sig at være til mere gavn
til opbevaring af andet end barnet*G*

> [...]
> lægge mit kommende barn på gulvet men derimod måske i en kravlegård
> hvor bunden er løftet fra gulvet, bare en tanke

nu kan jeg kun tale for mig selv, men min søn lå aldrig på det bare
gulv...... da han kravlede gjorde han naturligvis, han var ikke til at styre
på 7 tønder land, men hvorfor skulle jeg dog smide ham i kravlegården når
han hyggede sig så vildt med at kravle rundt og legede med kattene, og
ellers bare havde det rart..... så længe der ikke er kæmpe nullermænd og
gulvet er overdænget med sand og snavs, kan jeg virkelig ikke se noget
problem i det ;) og hvis det var et problem var de tjo ikke større end at
man lige kunne hive støvsugeren frem og tage gulvet i det rum han færdes
i.....

Fra : Henrik

Dato : 11-03-03 10:24

"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
> jeg synes det skinner igennem at de fleste herinde har haft en kravlegård
> fordi de mente det var en god ide, det har så vist sig at være til mere
> [...]

Fordi mange ikke har kunnet finde ud at at bruge en kravlegård er jo ikke =
at nogle ikke kan finde stor glæde og motiver for en sådan, hvilket nogle
indlæg jo også giver udtryk for

mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-03 11:03

Henrik wrote:
> [...]
> ikke = at nogle ikke kan finde stor glæde og motiver for en sådan,
> hvilket nogle indlæg jo også giver udtryk for

og det er et problem at folk mener sådan??

jeg har på intet tidspunkt sagt at kravlegården ikke kunne være en ok
løsning i nogle tilfælde, jeg har blot sagt at for mig var det mere eller
mindre spild af penge og plads.....

jeg kan såsandelig godt se fordelen i kravlegården hvis man har en stor
uforsigtig hund, der okser og maser rundt så barnet ikke er i sikkerhed, men
for mig ville kravlegården fortsat bestå som et bur ( som inger jo også
beskriver det).....
personligt ville jeg kun bruge kravlegården till barnet, hvis barnet og
hunden ikke skal opholde sig sammen mere end nogle få timer om ugen.......

jeg ville personligt foretrække at lære hunden og barnet at omgåes hinanden,
frem for at skille dem ad og prøve at få det bedste ud af det..... at skille
dem ad vil for mig aldrig være den optimale løsning, idet begge parter (barn
og hund) er en del af samme familien, og skal lære at omgåes som sådan......

en hund lærer ikke at omgåes et lille barn hvis ikke man lærer hunden det,
og et lille barn lærer ikke at omgåes en stor hund hvis ikke man lærer
barnet det...... længere er den sådan set ikke...... fra mit synspunkt
altså.......

når man spørger herinde så får man et væld af svar fra mange forskellige
mennesker og baggrunde, det må være op til spørgeren at sortere i de svar
der kommer ud fra de kriterier der nu engang er i deres familie....

Fra : Henrik

Dato : 11-03-03 11:38

> når man spørger herinde så får man et væld af svar fra mange forskellige
> mennesker og baggrunde, det må være op til spørgeren at sortere i de svar
> der kommer ud fra de kriterier der nu engang er i deres familie....

Jeg har været på usenet siden 1994 , det var undertonen jeg regerede på
som på mig virker sådan her:

Jeg vil i en overlegen tone give dig mest mulig dårlig samvittighed hvis du
vælger at putte dit barn i en kravlegård.

Og så havde jeg en tanke som jeg vil vende tilbage til når jeg har undersøgt
noget om allergi i barnets første tid hvor det jo er mest modtagelig for
udefra kommende påvirkninger.

mvh
Henrik

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 11-03-03 11:46

Henrik wrote:
> [...]
>
> Jeg vil i en overlegen tone give dig mest mulig dårlig samvittighed
> hvis du vælger at putte dit barn i en kravlegård.

jeg gentager, når man spørger herinde så får man et væld af svar fra mange
forskellige mennesker og baggrunde, det må være op til spørgeren at sortere
i de svar der kommer ud fra de kriterier der nu engang er i deres
familie....

jeg har ikke læst nogen undertone i nogle af de indlæg der er i denne tråd,
og kan slet ikke forstå at du opfatter det som sådan.......

hvis du iøvrigt bemærker Renes andet svar så bemærker han selv at de gerne
ville undgå kravlegården, men at de synes den er nødvendig af hensyn til
hunden.....

> Og så havde jeg en tanke som jeg vil vende tilbage til når jeg har
> undersøgt noget om allergi i barnets første tid hvor det jo er mest
> modtagelig for udefra kommende påvirkninger.

hvad har allergi med denne debat at gøre??

Fra : Musen

Dato : 11-03-03 16:28

klip---
> jeg synes det skinner igennem at de fleste herinde har haft en kravlegård
> fordi de mente det var en god ide, det har så vist sig at være til mere
> [...]

Lige præcis. Vi lånte selv en til den yngste, men der var egentlig ingen
grund til at han lå i den, for han ville ligeså gerne ligge på et tæppe på
gulvet. Nu venter vi nummer to, og har rent faktisk tænkt os at finde den
frem igen, for det kunne jo være at "lillebror" har brug for lidt fred for
storebror indimellem

V.h. Mia

Fra : Inger Pedersen

Dato : 11-03-03 10:30

"Henrik" <nytliv@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
barn
> på gulvet men derimod måske i en kravlegård hvor bunden er løftet fra

Ok - jeg uddyber gerne. Ikke på "manges", men på egne vegne:

Jeg har ikke nogen holdning til en kravlegård i sig selv - det kommer
fuldstændig an på, hvad den bliver brugt til.
En kravlegård er og bliver et bur, og et bur kan både være beskyttelse og
fængsel.
Du har fuldstændig ret i, at et barn er mere beskyttet i "buret" - og at det
er mere hygiejnisk end gulvet (især hvis der også er hunde i boligen).
Det beskytter også mod træk og evt. fodkulde.
Derfor kan en kravlegård være glimrende til helt små børn.
Og når de begynder at rejse sig op, kan tremmerne være en solid støtte.

MEN en kravlegård er altså samtidig en hindring for bevægelse og for
udforskning af den verden, barnet lever i.
Og når man er 7 mdr, har man faktisk brug for plads til at møve og rulle og
trille og øve sig på at kravle.
Her bliver kravlegården altså nemt en begrænsning for barnets udvikling,
især hvis det handler om lang tid.

I den aktuelle tråd ser jeg, at der er brug for en prioritering:
- skal barnet beskyttes (og begrænses?), så hunden kan færdes frit i
boligen?
- eller skal hunden forvises til en hundegård, så barnet kan færdes frit i
boligen?

Og så KAN det være en mulig løsning her og nu at vælge kravlegården som
beskyttelse for barnet.
At jeg så ville vælge anderledes, er noget andet, ligesom jeg ikke ser det
som en holdbar løsning på langt sigt.

Min kommentar om dalmatineren i kravlegården var en opfølgning på min egen
bemærkning om at bruge kravlegården som fredning for de større børn - den
holder jo ikke her, efter at vi fik oplysningen om hunden.

Hilsen Inger

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 11-03-03 16:32

René Hansen wrote:
> Vi ville helst undgå en kravlegård MEN vi har en stor dalmatiner han hund
> som vi ikke vil lade løbe rundt omkring den lille. Vi mener alle har bedst
> af han ligger står er mere sikker i en kravlegård.

Vi fik hund før vi fik børn. Det første vi gjorde da vi kom hjem fra
hospitalet var at stille liften med ungen på gulvet og lade hunden
undersøge og snuse alt det han gad. Vi har aldrig forsøgt at hindre
kontakt mellem hund og børn og i dag er hunden fløjtende ligeglad med
ungerne med mindre de kaster med hans bold, så er han i himlen.

Pointen er at du bare udskyder hund/barn-problemet lidt længere. Begge
parter kan lige så godt lære fra starten at den anden part skal være der.

Men hvis du er mere tryg ved det synes jeg at du skal anskaffe en
kravlegård.

Marianne Feddersen

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 11-03-03 09:42

Hej!!

Vi købte en gammeldags trækravlegård pga vores hund ikke altid er lige
omgængelig, og så kunne Mark også få lidt fred for den store pige iden. Han
elsker at ligge i den og lege med sit legetøj. Så vi er meget glade for
vores og behøver ikke at være bange for hunden og ham!!

Knus
Heidi Bojsen

Fra : JN

Dato : 11-03-03 11:29

"Heidi Bojsen" <Heidi.Bojsen@tdcadsl> skrev i en meddelelse

> Vi købte en gammeldags trækravlegård pga vores hund ikke altid er lige
> >
> "Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse
> ---

Vi havde meget glæde af en gammel kravlegård da vores børn var små.
Dog brugte vi den ikke til det oprindelige formål.

Vi pillede en side af kravlegården; og brugte de 3 andre til at stille rundt
om brændeovnen!

Så kunne børnene færdes sikkert i stuen selvom brændeovnen var varm.

Lisbeth

Fra : René Hansen

Dato : 11-03-03 16:47

Hej

Kan kun selv sige mine tanker går i retning af en kravlegård med justerbar
bund. Dalmatineren er lidt for frisk til vi vil lade de 2 gutter være alene.

mvh René