Født på Tønder!! (meget lang)
Fra : Heidi Bojsen

Dato : 09-03-03 22:23

Hej!!

Inspirret af indlægget "barnets vægt ved fødslen" læste jeg nogen der havde
haft en lidt dårlig oplevelse af Kolding.
Jeg havde en utrolig dårlig fødsel oplevelse på Tønder og jeg ville høre om
jeg er alene. Men her lidt om min fødsel, det skal lige siges at jeg var
anden gangs fødende og første gang gik alt efter bogen::
Tog på hospitalet første gang omkring kl 19, det mindende meget om første
gang, da det var lige op over. Kom ind og blev undersøgt og fik af vide at
jeg havde udvidet mig ca. 4 cm og der ville gå lang tid inden jeg ville
føde, så vi blev enig om tage hjem igen. Tog afsted igen ved midnat da jeg
ikke kunne holde ud være nogen steder.Da vi kom tilbage på hospitalet var
der kommet en ny jordmor på arbejde og hun virkede sød og rar. Hun
undersøgte mig og jeg havde ikke udvidet mig mere selvom jeg havde udvidelse
veer. Så vi blev enig om jeg kunne komme i badekar på hospitalet og se om
det ikke sat gang i noget. Efter en ½ time i vand uden der skete noget kom
jeg op igen, og vi gik lidt rundt på hospitalet, og der kom godt gang i
veerne igen, og mit vand gik omkring kl 3 og hun undersøger mig igen og
finder ud af at han er stjernekigger "men det betyder ingenting" for
fødslen. På det her tidspunkt har jeg presveer og ved at blive godt hys. Får
lidt lattergas (er det eneste de kan tilbyde på Tønder) og det eneste jeg
får ud af det er at jeg blive rundtosset af det, da jeg ikke har fået
hverken vådt eller tørt i 10 timer. I 3 timer ligger jeg med presveer eller
det der føles som presveer og der sker ingenting, er stadigvæk kun udvidet
ca. 6 cm. Tilsidst begynder hun at snakke om at overføre mig til Sønderborg
hvor jeg kan få en epidural blokade. Men vi skal lige vente endnu en time,
for hun vil ikke have at jeg føder i ambulancen. Min forlovede og jeg bliver
enig om at han skal tage hjem og finde en ny babysitter til vores datter. Og
nu begynder at koncentere sig enormt meget om han kan klare at køre hjem og
i den dur. Hun lover at tage med til Sønderborg så jeg ikke er alene. Efter
hun har drukket kaffe og snakket med Sønderborg og bestilt en ambulance, der
går en time. Får noget vestoppende så jeg ikke har så mange veer i
ambulancen.
Vi kommer langt om længe af sted. Og det vestoppende har da hjulpet lidt, om
min jordmor mener åbenbart at det er et godt sted og slappe af, så når hun
ikke småblunder fortæller hun mig at jeg ikke må presse. Og så går det
ellers stille og roligt mod Sønderborg.
Da vi kommer frem og har været der i 10 min siger hun at nu tager hun
tilbage til Tønder!!! Nå, men der kommer en meget sød og rar jordmor og en
jordmorstuderende. Finder ud af at jeg har udvidet mig så der kun mangler
den sidste cm så jeg kan ikke få epidural blokade. Får lidt at drikke, kan
ikke spise noget da jeg er fuldkommende udmattet og letter hysterisk pga
smerter. Får tilbudt sugekop som jeg siger ja tak til. Og fik en sund og
rask og dejlig dreng på 3920 g og 50 cm. Fik bagefter af vide at min jordmor
ikke havde kunne udtale sig om hvor vidt at min fødsel ville foreløbe
normalt pga at han var stjernekigger og det var derfor jeg havde brugt så
mange kræfter!
Nu er jeg nysgerrig er jeg den eneste der har haft en så dårlig oplevelse af
Tønder? Snakket forløbet igennem med en anden jordmor fra Tønder, der troede
jeg var først gangs fødende og som mente at kollegaen ikke har reageret
korrekt.
Undskyld men trængte samtidig til at få lidt luft.

Knus
Heidi Bojsen

Fra : Kitti Egevang

Dato : 09-03-03 23:30

Hej Heidi.

Puha en omgang du har været igennem.
På trods af to børn, ved jeg ikke......hvad en "stjernekigger" er????

Knus Kitti.

Fra : Heidi Bojsen

Dato : 10-03-03 07:33

Hej!!

Det er at i stedet for at ansigtet er nedad, så kigger de opad. Mener jeg!!

Knus
Heidi Bojsen

Fra : R. Ilsøe

Dato : 10-03-03 11:35

> Det er at i stedet for at ansigtet er nedad, så kigger de opad. Mener
jeg!!

Normalt ligger barnet med baghovedet i hullet, så det er det der kommer ud
først, men en stjernekigger ligger med ansigtet imod hullet. Det er hva jeg
har fået fat i i hvert fald.

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 10-03-03 16:44

R. Ilsøe wrote:

> [...]
> først, men en stjernekigger ligger med ansigtet imod hullet. Det er hva jeg

Efter hvad jeg har fået at vide, er en stjernekigger een der ligger med
ryggen ind mod moderens ryg, normalt vender ryggen ud mod maven.
Det gør at ansigtet fødes først.

Marianne Feddersen

Fra : Musen

Dato : 10-03-03 20:05

Hej Heidi
Det var da en forfærdelig omgang rod du har været igennem. Jeg har absolut
ingen erfaringer med Tønder, men kan da kun fortælle, at jeg selv havde en
temmelig dårlig oplevelse med at føde i Silkeborg i 2001
Nåede din mand at komme med til fødslen?
Venlig hilsen Mia