Førstehjælp
Fra : Rikke Bøtker

Dato : 06-03-03 16:46

Hej

Er der måske en af jer der kan svare mig på hvad den bedste handlemåde er
hvis ens baby får noget galt i halsen/ikke kan trække vejret? Jeg bliver
simpelthen så forskrækket når min søn hoster af at få noget galt i halsen og
får tårer i øjnene. Og rigtig meget mere forskrækket ved tanken om ikke at
være i stand til at hjælpe ham hvis det en dag skulle være alvor. Han er 7
måneder gammel. Pyyha. Hvad gør man?

Håber på at i kan hjælpe.

Knus fra Rikke

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 06-03-03 19:03

Hej Rikke,
Nej, det er bestemt ikke rart når ens barn får noget galt i halsen.
Hvad med at tage et førstehjælpskursus, det koster vist ikke alverden og så
får du også forklaret hvad du skal gøre i andre krisesituationer,
badeulykker osv.

Hilsen Pernille.

Fra : John Witt

Dato : 06-03-03 19:51

Hej Rikke,

På den alder tager du ham op og ligger ham på maven på din underarm
med hovedet lidt nedaf og banker ham LET i ryggen.
Det skulle klare det, hvis først det er noget der sidder rigtig fast.

I øvrigt kan jeg yderst varmt anbefale et grundlæggende førsthjælps
kursus til alle, måske endnu mere til dem der har børn.

Det koster flere steder kun 100,- kr (da der er tilskud), bl.a. her:

http://www.beredskab.dk/hjemmet/content.asp?catid=11&id=101&adresse=Befolkningskurser

Kurset omfatter:

- Kunstigt åndedræt
- Udvendig hjertemassage
- Standsning af store blødninger
- Behandling af forbrændinger, forfrysninger og ætsninger
- El-ulykker
- Forgiftninger
- Hjernerystelse og kraniebrud
- Knoglebrud og forstuvninger
- Ulykker på arbejdspladsen
- Psykisk førstehjælp til chokerede
- Dagligdags småskader

Børn fra 14 år må deltage på førstehjælpskurset. Kurset er
myndighedsgodkendt og er kompetencegivende til uddannelser, hvori et
førstehjælpskursus er påkrævet. Der udstedes kursusbevis. Pris: 100 kr
per person

Hilsen,
John

Fra : Bo Warming

Dato : 10-03-03 19:13

- Kunstigt åndedræt
[...]

BW: At fremmedlegeme i halsen klares ved hovedet nedad og
_ryst eller tryk_
v henholdsvis barn eller voksen,
er det eneste jeg fik ud af førstehjælpskursus.

Alt andet er sund fornuft og giver sig selv, hvis man har været
nysgerrig og spurgt og læst når man var motiveret.

At undgå smerte lærte min far mig da jeg var 5 og dermed ved man nok om
koldt vand på forbrændinger og ætsninger, og støtte og stilstand ved
forstuvning og brud.

Fri luftveje - også indlysende. Drej 112 og vær venlig ved skadelidte.
Stur stur nummer.

Krisehjælp er vildt opreklameret, men de skal jo fylde pensum ud med
noget popsmart psykologi.

Fra : Marianne

Dato : 06-03-03 21:36

> Er der måske en af jer der kan svare mig på hvad den bedste handlemåde er
> hvis ens baby får noget galt i halsen/ikke kan trække vejret?

Vi gik på førstehjælpskursus hos Falck, og for en baby skulle man vende
'den' på hovedet ved at holde om anklerne og lave store op-ned bevægelser
ca. 1 sek. hver vej.

Kan i øvrigt anbefale et førstehjælpskursus. Det tager 4 timer, og
tiden/energien er godt givet ud.

mvh
Marianne

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 06-03-03 23:48

"Marianne" <ng@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Vi gik på førstehjælpskursus hos Falck, og for en baby skulle man vende
> 'den' på hovedet ved at holde om anklerne og lave store op-ned bevægelser
> ca. 1 sek. hver vej.

Det er desværre en misforståelse at man skal holde om anklerne. Små børns
knæ-led og -sener er ikke så stærke endnu. Barnet skal derfor holde liges
over knæet, altså på "lår-siden" når hovedet hænger nedad. Ellers rigtigt.
Dette skal dog kun gøres hvis der virkelig sidder noget i luftrøret og
barnet ikke kan få luft, ellers er Johns forslag at foretrække.

Mvh. Lars

Fra : Lars Lienhøft Larsen

Dato : 06-03-03 23:48

Fra : Per Ahm

Dato : 06-03-03 22:52

"Rikke Bøtker" <lilleprut@hotmail.com> >

> Er der måske en af jer der kan svare mig på hvad den bedste handlemåde er
> hvis ens baby får noget galt i halsen/ikke kan trække vejret?

på denne side er der også nogle guidelines..

http://www.redliv.dk

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Søren Friberg

Dato : 08-03-03 00:28

"Rikke Bøtker" <lilleprut@hotmail.com> wrote in

> Hej
>
> Er der måske en af jer der kan svare mig på hvad den bedste
> handlemåde er hvis ens baby får noget galt i halsen/ikke kan
> trække vejret?

Altså det er jo ikke helt sikkert, at dit søde barn er ved at blive
kvalt. Det er en yderst sjælden dødsårsag. Du bør være langt mere
bekymret over at skulle køre bil sammen med baby! Det er ganske normalt
at babyer og små børn "får noget galt i halsen". Jeg er absolut ikke
læge, men har opfattet at børnene aldeles omgående får nogle gode og
naturlige reaktioner, som hosteanfald, som kan virke MEGET voldsomme.
Også jeg har hørt om muligheden for at en kartoffel eller lignende
skulle stoppe det hele. Har nu 3 børn og ældste er 17 og ingen er
blevet kvalt af noget. Men jeg kan godt se, at 1. barn er "prøveklud"
for alting, uanset alderen.

Det var i hvert fald et lidt andet slags svar

God vind med ungen!

Hilsen Søren Friberg

Søren Friberg

http://sfriberg.dk