lektier
Fra : Lykke

Dato : 04-03-03 16:05

min søn nægter at læse lektier - godt og vel!

han kan vel ikke være det eneste dovne lille bæst på 2 ´nd. kl. niveu.

regning går helt fint.
vi starter fint med lidt læsning - hvis der ikke er for meget.
så når vi til skrivningen, puha, hvis jeg ikke siger og staver alle ord for
ham, så er det slut.
og jeg nægter at stave ord som : den, deres, en kone, husets tag osv. det er
ord han godt kan.
så diskuterer vi i en 1/2 time, rigtig fedt, det ender altid med at jeg
bliver monstersur.
han ved det og venter det, om det er en sejr for ham, det ved jeg ikke, han
bliver ihvertfald ked af det samtidigt,
og jeg synes det er synd for ham, men han er ufattelig stædig.
jeg ville ønske, at der var et tilbud fra skolen, jeg kunne anvende i
disse - til tider lange- perioder,
som gik ud på, at han ganske simpelt ikke fik lov til at gå hjem, før
lektierne var ordnet.

jeg synes det er rædsomt, at presse ham så meget, men kravene er bare store
til de små størrelser, så det
svier til ham selv, hvis han ikke er med.

er der ikke nogle garvet skolelærere e. lign. som har nogle rigtig gode råd.

Lykke Andersen

Fra : Zarh

Dato : 04-03-03 16:50

"Lykke" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> svier til ham selv, hvis han ikke er med.
>
> er der ikke nogle garvet skolelærere e. lign. som har nogle rigtig gode

Ja, det er egentlig frygteligt at de små mennsker skal fortsætte skolen når
de endelig er kommet hjem, jeg ved ikke rigtig hvad jeg syntes om lektier,
men jeg så da gerne at SFO eller fritidshjem skulle ligesom sørge for den
slags blev ordnet der. Det er jo også ofte når voksne går på arbejde, at når
man endelig har fri, tager man ikke arbejdet med hjem. Jeg kan godt følge
dig i det med du siger lektierne skulle ordnes på skolen. Kender ikke selv
til problemet med at børnen ikke orker at lave lektier, ej heller har de
brug for den store hjælp, men tænker med gru tilbage til den gang man selv
gik i skole, det var søreme ikke rart med lektier.

Lektier giver mange konflikter i mange hjem og en masse forældre har
ligefrem svært ved at hjælpe deres små poder, enten fordi det hele er lavet
om eller også hvis de ikke selv har været så gode i skolen. Hvor meget kan
man forvente af forældrene?

Man kan så aftale med lærerne, at man hjælper ens børn i det omfang man kan
og er det så ikke gjort rigtigt eller er helt færdigt næste dag, ja så
skulle læreren hjælpe barnet videre og ikke klantre barnet for det ikke er
lavet.

Uanset hvad, et eller andet er galt på lektieområdet!

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 04-03-03 18:29

"Zarh" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:b42hui$4nj$1@sunsite.dk...
<snip>

> [...]
> men jeg så da gerne at SFO eller fritidshjem skulle ligesom sørge for den
Hejsa,

Jeg gad nok vide hvornår det går op for folk, at børnene ikke er det
offentliges ansvar?
Lektier er hjemmearbejde og en forudsætning for at børnene kan lære det de
skal. Jeg mener ikke, at børnene ikke kan lave lektier i fritidsordningen,
men jeg synes altså at forældren fralægger sig ansvaret for børnenes læring,
hvis fritidsordningen skal ordne dette *også*. Børnene kunne jo lige så godt
gå det mere i skole, hvis de alligevel ikke har fri i den tid de er i
pasningsordning.

> [...]
lavet
> om eller også hvis de ikke selv har været så gode i skolen. Hvor meget kan

Man burde forvente meget mere af forældrene end man gør i dag. At man ikke
selv har kundskaberne til at hjælpe sine børn er ingen undskyldning. Man må
gøre det bedste man kan. Det er måske én af de ting man bør tænke over, når
man sætter børn i verden. De fleste har dog i dag den holdning, at dette og
hint er skolens, fritidsordningens, børnhavens, ......you name it....opgave.
Som forældre har man ansvaret for sine børn. Også når det gælder læring.

> [...]
> og er det så ikke gjort rigtigt eller er helt færdigt næste dag, ja så
> skulle læreren hjælpe barnet videre og ikke klantre barnet for det ikke er

Ja, selvfølgelig kan man kun gøre det lige nøjagtigt så godt man formor.
Du vil vel næppe finde en lærer der kunne finde på at overfuse folk fordi
deres kundskaber ikke rækker.....elller?

> Uanset hvad, et eller andet er galt på lektieområdet!

Nej, der er noget galt med forældre der mener at deres børns uddannelse
rager dem en høstblomst.

Mvh. Rente

Fra : Svend Pedersen

Dato : 04-03-03 19:12

> <snip>

> når

> Hejsa,
>
> Jeg gad nok vide hvornår det går op for folk, at børnene ikke er det
> offentliges ansvar?

Det har jo nok noget med skattetrykket og to generationers erfaringer med
velfærdsstaten at gøre. Allerede i 1970erne var alle gebrækkeligheder
"samfundets skyld", og så er man så lykkeligt ansvarsfri og fri til at
brokke sig.

Tag et ansvar. Især for jeres egne nærmeste.

Fra : Svend Pedersen

Dato : 04-03-03 19:18

> [...]
>

> Ja, det er egentlig frygteligt at de små mennsker skal fortsætte skolen

Jeg glæder mig til at lave lektier med min datter, når hun når den alder. Så
skal vi sidde med chokolade og hygge os, og mens hun sidder og arbejder
selvstændigt ude i køkkenet kan jeg bage boller eller lave aftensmad, og ind
imellem får hun en lille præmie, hvis hun gør noget ekstra godt, og ellers
sludrer vi lidt om dagen. Det passer jo nok med, at hun bliver færdig til
tv-tid, mon ikke? Det er jeg ret sikker på, at hun nok skal nå, for hun ved,
hvor konsekvent hendes far er. Reglen bliver: først arbejde, derpå
afslapning.

Læs "Det er mængden der gør det" - en glimrende bog om en amerikansk
rationaliseringsekspert -Frank B. Gilbreth - der under 1. verdenskrig tog et
ansvar for sine 12 børns opdragelse og skolegang. Han havde ikke svært ved
at arbejde de 50-70 ugentligt, man dengang arbejdede som selvstændig,
samtidigt med at han fulgte med i skolegangen og hjalp børnene lidt
hurtigere frem.

De to forfattere (en datter og en søn) beretter, at de faktisk kedede sig
gennem hele skolegangen, fordi de hele tiden var foran - men så kunne de
hjælpe deres kammerater og bruge tiden på noget bedre, og så vidt jeg kan
læse mellem linierne har de 12 unger haft det kanon sammen med deres travle
far.

Så hvad pokker er det så, der er så hamrende svært for os andre?

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-03 17:37

"Lykke" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> min søn nægter at læse lektier - godt og vel!
>
> han kan vel ikke være det eneste dovne lille bæst på 2 ´nd. kl. niveu.

Jeg har en dreng i 3.kl og det var samme problem. Jeg havde også den
holdning at når man har fri så har man fri - jeg tager heller ikke mit
arbejde med hjem, hvis jeg gør skriver jeg timerne!
Det kom bare til at koste dyrt. Min søn kom bagefter (kun med dansk) og nu
knokler vi hver dag 20 min. I starten var han sur og græd men nu har han
ligesom affundet sig med det. Jeg har så prøvet at gøre det hyggeligt og
sjovt men det har holdt hårdt. Det er ca 3 måneder siden vi for alvor gik i
gang og det giver pote nu.
Anja

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 04-03-03 18:12

"Lykke" <rodin@nyka.dk> skrev i en meddelelse

> min søn nægter at læse lektier - godt og vel!
>
> han kan vel ikke være det eneste dovne lille bæst på 2 ´nd. kl. niveu.

Hej Lykke,

Nej det er han vel næppe. Jeg har selv en der efterhånden er nået femte
klasse. I tredie var lektier en plage. I dag spørger jeg sjælden til
lektier. Han laver dem bare.

> [...]
> ham, så er det slut.
> og jeg nægter at stave ord som : den, deres, en kone, husets tag osv. det

Nej, og det synes jeg heller ikke du skal begynde på. Det lærer han jo ikke
noget af.

> så diskuterer vi i en 1/2 time, rigtig fedt, det ender altid med at jeg
> bliver monstersur.

Jeg tror faktisk, at det er her det går galt. Selvom det er svært, så
prøv på at lade være med at diskutere med ham. Giv ham en "gulerod" i stedet
for. Aftal evt. at i bruger eks. 10 min. på én ting, 5 min. på en anden, og
premien kunne eventuelt være et spil sorteper, eller hvad i nu ellers kan
finde på. Det hele bliver jo netop besværliggjort af, at du allerede på
forhånd ved "hvordan det ender". En god idé er også at lave lektier før
spisetid. Så har man aftenen til at hygge sig. Min søn laver ofte lektier,
mens jeg alligevel går i køkkenet og laver mad. Man behøver ikke at hænge
over dem hele tiden. Når der skal læses er det naturligvis noget andet.

> [...]
> disse - til tider lange- perioder,
> som gik ud på, at han ganske simpelt ikke fik lov til at gå hjem, før

Lektier er hjemmearbejde. Senere hen i livet kommer der bare mere af det....

Lektierne er jo til for at lære børnene at disponere og strukturere deres
arbejde selv. Og også en mulighed for forældren for at følge med i børnenes
indlæring. Hvad med at tale med lærerne ved næstkommende lejlighed. Måske de
har et par fif de kan hive ud af ærmet, om hvordan man man nemmest kommer
igennem lektielæsningen?

> jeg synes det er rædsomt, at presse ham så meget, men kravene er bare
store
> til de små størrelser, så det
> svier til ham selv, hvis han ikke er med.

Ja, det er ham det kommer til at gå ud over, hvis ikke han får lavet sine
lektier. Hvis du synes det tager for lang tid, så skær lidt ned og fordel
det over flere gange. I hans alder, mener jeg ikke, at han skal lave lektier
i mere end 20-30 min. ad gangen.

> er der ikke nogle garvet skolelærere e. lign. som har nogle rigtig gode
råd.
> --
> Med venlig hilsen
>
> Lykke Andersen

Nej, skolelære er jeg ikke. Jeg håber alligevel at jeg har givet dig en
smule inspiration.
Held og lykke med projektet.

Mvh. Renate

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 04-03-03 19:23

> [...]
> svier til ham selv, hvis han ikke er med.
>
> er der ikke nogle garvet skolelærere e. lign. som har nogle rigtig gode

Min søn går i 1. klasse og har ingen lektier - kommer heller ikke til at få
det - ret meget i hvert fald.
På vores skole opsætter børnene hver dag mål for de fag de skal have i
samarbejde med lærerne. Nogle børn er dygtigere end andre og derfor sættes
målene individuelt. Hvis de ikke når deres mål, skal resten laves hjemme,
noget min søn har prøvet 2 gange, begge gange havde han i alt 5 min.
hjemmearbejde.
Når han har fri, så har han fri og det nyder han utrolig meget. Og det er
altså bestemt ikke, fordi han ikke lærer noget, 6½ år gammel kan han +, - og
x, er rigtig godt i gang med læsningen osv osv.

Måske kunne jeres skole (med dit barns klasse som forsøgsklasse) prøve noget
tilsvarende i en periode og så se, hvordan det gik, han er sikkert ikke den
eneste, der klager. De er trætte, når de kommer hjem ikke mindst hvis de har
været i fritidshjem til kl. 17, så skal man hjem, der skal laves mad og
hverken mor eller barn kan da have ret meget energi tilbage, når alt dette
er overstået og jeg har i hvert fald selv ganske svært ved at læse mine egne
lektier på det tidspunkt, så jeg kunne forstille mig, at det ikke er nemmere
for et barn.

MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : Birdy

Dato : 04-03-03 19:43

"Lykke" <rodin@nyka.dk> wrote in message
> [...]

Hvis du synes det er SYND for ham....så kan jeg da godt
forstå at han selv synes det er SYND!
Hjælp ham og dig selv til at se det som en udfordring. I kan måske kappes
lidt om at stave flest ord rigtigt...eller du kunne lade ham skrive nogle af
sine staveord på skrivemaskine eller pc i stedet for en gang imellem.

anvende i disse - til tider lange- perioder, som gik ud på, at han ganske
simpelt ikke fik lov til at gå hjem, før lektierne var ordnet.<<<<<<<<<<

Jeg vil bare lige gøre opmærksom på at normeringen i de
fleste fritidsordninger er ca. 17-20 børn til en voksen....i hjemmet er den
de fleste steder 1 voksen til 1 barn!

Og sikke en masse mavepine han kunne få så han kunne slippe for at komme i
skole og skulle blive hængende indtil de dumme lærer og pædagoger syntes han
måtte gå.

> jeg synes det er rædsomt, at presse ham så meget, men kravene er bare
store til de små størrelser, så det svier til ham selv, hvis han ikke er
med.>

Jeps det kan du tro det gør...og derfor må du heller
ikke give efter....for det er rigtig synd for de børn som kommer i skole
uden at have lavet lektier.....for de ville jo gerne have dem lavet!
Og det er altså DIN opgave som forældre at hjælpe ham igennem.

Men først og fremmest er du nødt til at gøre lektietiden sjov....for
DIG....så bliver den det 99.9% sikkert også for ham.
Fjern SYND og sæt SJOV og OPFINDSOMHED ind i stedet.

Lav lektier mens der laves mad. Det er rigtig hyggeligt. Mine tre knægte har
da også haft perioder med lektieboycot men de har som regel kunnet
gennemføres i rimelig stemning ved køkkenbordet.

Hold fast...det er ikke synd at han får lov til at lære!

Hilsen
Birdy

Fra : Inger Pedersen

Dato : 04-03-03 21:14

"Birdy" <Birdy.hyllebergFJERN@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
af
> sine staveord på skrivemaskine eller pc i stedet for en gang imellem.

Jamen det er da vist humlen i det her?
Holdninger "smitter" - og nogle (især drenge) har 10 tommelfingre, og så kan
lidt maskinkraft hjælpe gevaldigt på motivationen.
Men så længe omgivelsernes grundholdning er, at det er SYND, hjælper
alverdens teknologiske krumspring altså ikke ret meget.
Kunne det (også) hjælpe at sætte de ord, han skal skrive, ind i en
skæg/vanvittig sammenhæng? Når sønnike har skrevet et ord, digter du eller
han det ind i en eller anden fjollet sætning?
Så kunne SYND erstattes af SJOV.

Hilsen Inger

Fra : LBR

Dato : 05-03-03 10:34

Hej Lykke

Jeg ved at på den skole hvor jeg underviste før jeg gik på barsel, tilbød
man lektishjælp til eleverne i de små klasser.

Men et andet foreslag kunne være at ansætte en undpige som kommer et par
gange om ugen om efteremiddagen og læser lektier med din dreng.
Det fungerede med min lillebror, da han havde den alder og reagerede på
nøjagtigt samme måde.

Hled og lykke

Louise

Fra : Lykke

Dato : 05-03-03 12:51

hej
tak til alle jer der ville svare.
der er lige et par ting der irriterer mig, som må komenteres.
Hvem har nævnt noget om SFO el. fritidsordning? ikke jeg,
mit barns skole er i projekt leg og læring, hvilke betyder skolefri kl.
11.15 i to dage og kl.13.30 i tre dage
hver uge. derfor har vi valgt ikke at bruge dette tilbud, da vi finder dagen
lang nok.

vi vil gerne tage os af vores børn.

jeg har vist heller ikke nævnt, at nogen i samfundet har ansvar eller skyld!
så til dem der synes nutidens forældre er forfærdelige - pak sammen eller
sæt jer ind i, hvordan et forældreliv
fungere nutids!
det er heller ikke sådan at jeg sidder og stryger min søn med håret og
fortæller at det er synd, jeg bruger ordet
fordi det er min tanke, vi er faktisk meget konsekvente i opdragelse og
handlinger, men derfor synes jeg stadig
det ville være rart med en slags lektiecafe for de små, -det kunne godt være
betalt (så det ikke erSAMFUNDETS ansvar) men den findes først efter 6 kl.
det er ikke usædvanelig at vi bruger 1 -1 1/2 time på lektier og jeg synes
det er meget, når vi skal sidde ved siden af ham, vi har også andre børn der
har brug for opmærksomhed, men vores holdning er at tingene skal være
iorden, så er der lektier, så slipper han ikke.
dsv. så går det ikke med køkkenbordet, da hans søskende så forstyrer og han
selv meget hellere vil ordne grønsager og hjælpe mig med gryderne. derfor
sidder vi på hans værelse - uforstyrret.
mht. at lege læren ind, så sker det jo i skolen, men det giver ofte mange
lektier, da specielt drengene ikke kan slippe legen og være "seriøse", han
har fået privatundervisning på samme vilkår, lege vil han gerne, men skrive,
sige og øve ord og sætninger vil han bare ikke.
kun når han selv vil- som når han står med tandbørsten i hånden, så kan vi
stave til ting i badeværelset, men det bliver lektierne jo stadig ikke i
orden af.
jeg kan jo ikke være sur eller ligeglad til han går i 5-6 kl.og han måske
synes det nu er interessant at lære!

Fra : Svend Pedersen

Dato : 06-03-03 07:36

> så til dem der synes nutidens forældre er forfærdelige - pak sammen eller
> sæt jer ind i, hvordan et forældreliv
> fungere nutids!

Jeg er selv forælder og finder de fleste nutidsforældre aldeles
forfærdelige. Det gjorde jeg før jeg fik børn, og det gør jeg stadig. "Pak
sammen" er ikke et argument jeg rigtigt kan bruge til noget.

> jeg kan jo ikke være sur eller ligeglad til han går i 5-6 kl.og han måske
> synes det nu er interessant at lære!

Nej, det må du bestemt ikke være. Det er der mange forældre der er - og det
var der pudsigt nok også for en generation siden!

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 06-03-03 07:57

> [...]
skyld!
> så til dem der synes nutidens forældre er forfærdelige - pak sammen eller

Hej Lykke,

Det er vist mig du skyder på her. Det synes jeg ikke er særlig pænt.
Det var slet ikke i mit svar til *dig* at jeg fyrede hele den smøre af, vel.

Jeg har da ikke et sekundt været i tvivl, om at du ikke tager ansvaret for
dit barn.
Du læser jo rent faktisk lektier med din søn. Og efterlyser oven i købet
lidt hjælp til at håndtere det.
Men du har ret, jeg synes faktisk at en del af nutidens forældre er nogle
slappe, ansvarsløse, jammertanter.
Og ja, jeg er da selv forældre, derfor mener jeg nok jeg ved en smule om,
hvordan tingene er skruet sammen.

> [...]
være
> betalt (så det ikke erSAMFUNDETS ansvar) men den findes først efter 6 kl.

Det handler ikke kun om penge. Det handler stadigvæk om som forældre, at
tage et ansvar for børnene.
Hvis forældrene stadigvæk er den drivende kraft bag en evt. lektiecafé, så
synes jeg da bare det er en god idé.
Men tilbudet behøver da ikke at være offentligt. Hvad med selv at lave en
slag "lektiekomsammen" et par stykker?
Der er sikkert flere forældre og børn der er i samme situation som jer.

> [...]
> har brug for opmærksomhed, men vores holdning er at tingene skal være
> iorden, så er der lektier, så slipper han ikke.

1-1½ time er efter min mening alt for lang tid i den alder. Prøv da at
snakke med lærerne om problemet. Enten får de for mange lektier for, eller
også griber i tingene en smule for seriøst an. Eller er de 1-1½ time
inklusiv den tid du bruger på diskusion?

> [...]
> selv meget hellere vil ordne grønsager og hjælpe mig med gryderne. derfor
> sidder vi på hans værelse - uforstyrret.

Det forstår jeg ganske udemærket.
Hvis han i forvejen har svært ved at konsentrere sig er det naturligvis
bedst med så lidt afledningsmuligheder som muligt.

> [...]
skrive,
> sige og øve ord og sætninger vil han bare ikke.

Nej, det er et ofte set problem. Når børnene i skolen får lov til at kravle
under bordene, hænge i gardinerne og gynge i lamperne, så bliver det ikke
lettere. Hele dette senarie fravalgte vi da vores søn gik i anden klasse.
Han blev taget ud af folkeskolen af en klasse med 26 elever, flyttet til en
privatskole til en klasse med dengang 12 elever. I dag er de 21 i klassen,
og også der giver det en gang imellem støj og uro. Hvis denne støj og uro en
enkelt gang fører til at børnene ikke kan følge undervisningen, bliver der
øjeblikkeligt sanktioneret mod denne opførsel. Naturligvis taler vi ikke om
korporlig afstraffelse, men sammenkaldelse af de involverede elevers
forældre, "offentlig" udstilling (ved rektors kontor) bliver også anvendt og
et hav af andre tiltag. Og tænk en gang - Det virker.
I øvrigt kan jeg se en tydelig forskel på min søns niveau og på nogle af
hans kammeraters. (Dem der stadigvæk går i folkeskolen her hvor vi bor.) Han
er mere end et klassetrin foran sine jævnaldrende.
Jeg ved godt at ikke alle har den mulighed. Men alligevel synes jeg lige jeg
ville nævne den.
Måske netop fordi du selv skriver at du mener lektienevauet er for højt
fordi skolen er for slap til at gennemføre undervisningen, og i stedet lader
børnene styre.

> [...]
> orden af.
> jeg kan jo ikke være sur eller ligeglad til han går i 5-6 kl.og han måske

Han har åbenbart ikke svært ved tingene, men er blot lige så doven som min
han var i den alder.
Nej, det kan du nemlig ikke, for det er nu han skal i gang med at lære at
lære. ))

Håber du finder en løsning for jer og jeres barn.

Mvh. Renate

Fra : Birdy

Dato : 06-03-03 23:24

under bordene, hænge i gardinerne og gynge i lamperne, så bliver det ikke
lettere. Hele dette senarie fravalgte vi da vores søn gik i anden
klasse.<<<<<<<<

Helt ærligt, Renate.......det er der huleme ingen der giver børnene i skolen
LOV til! Heller ikke i folkeskolen.

Men arbejdsbetingelserne for lærere spiller selvfølgelig ind på hvor meget
man kan hjælpe det enkelte barn i en klasse.
Og der har privatskolerne da andre muligheder.....også fordi de ikke SKAL
rumme/tage ALLE SLAGS børn ind!

I stedet for (sikkert utilsigtet) at svine lærerene til med sådanne
bemærkninger synes jeg hellere du skulle fortsætte det gode arbejde, som du
iøvrigt gør, med at få forældre til selv fortsat at tage deres del af
arbejdet med at få deres børn til at have lyst til at lære.

Hilsen Birdy

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-03-03 07:03

> [...]
> klasse.<<<<<<<<
>
> Helt ærligt, Renate.......det er der huleme ingen der giver børnene i

Helt ærlig? Ja, helt ærlig. Som bekendt fremmer overdrivelse forståelsen.
Jeg har set rigeligt af samme skuffe i folkeskolen. Børn der i
klasseundervisningssituation (uha grimt langt ord. virkelig kravler
under bordene, og farer frem og tilbage. Det var blot det jeg ville fortælle
med min formulering.

> [...]

> iøvrigt gør, med at få forældre til selv fortsat at tage deres del af
> arbejdet med at få deres børn til at have lyst til at lære.

Når jeg skriver, er der som regel ikke overladt noget til
tilfældighederne.)
Hvordan kan du få en "tilsvinen" af lærerne ud af mit indlæg?
Jeg siger jo netop at det arbejdsbetingelserne der er faktor.....
Men i virkeligheden er det mere indviklet som så.
Det er efter min mening hele folkeskole strukturen der er noget i vejen med.

Du har i øvrigt et temmelig fordomsfuldt syn på privatskoler.
Du har naturligvis ret i, at skolen kan tage de børn ind som de synes om.
På min søns skole er der dog rigtig mange børn.... "efterladenskaber fra
folkeskolen".....,
som folkeskolen har stemplet med "duer ikke",
eller blot "vanskelig sag". Disse børn har pludselig fået en chance for at
blive betragtet som det de er,
nemlig ganske almindelige børn. Og underligt nok kommer de ret hurtigt
til at fungere i skolen.

Mvh. Renate

Fra : Svend Pedersen

Dato : 07-03-03 10:24

> [...]
> klasse.<<<<<<<<
>
> Helt ærligt, Renate.......det er der huleme ingen der giver børnene i

Overdrivelse fremmer forståelsen.

> [...]
> man kan hjælpe det enkelte barn i en klasse.
> Og der har privatskolerne da andre muligheder.....også fordi de ikke SKAL

Når Niels Egelund fra Danmarks Pædagogiske Universitet siger (som han gjorde
for et par dage siden), at der er behov for at erstatte 68-ligegyldigheden i
folkeskolen med en smule disciplin, så siger han det nok ike af uvidenhed.
Jeg har i hvert fald ikke hørt nogen med forstand på de dele udtale sig
tværtimod Niels Egelund.

> [...]
> iøvrigt gør, med at få forældre til selv fortsat at tage deres del af
> arbejdet med at få deres børn til at have lyst til at lære.

Der er ikke tale om tilsvining. Der er tale om, at lærerne i alt for mange
år har forskanset sig bag lærerværelsets dør når skolens mål og midler
skulle diskuteres, og bedrevidende har lukket ørerne for sponsorernes
synspunkter. Det svider nu til dem selv, og de hvad de siger (og du
skriver): "det er forældrenes og samfundets skyld det hele".

(og når dén svada er fyret af, så skal det heller ikke afvises, at der rent
faktisk er en 4-5 tidkrævende og aldeles uopdragne, egocentrerede
se-mig-se-mig-børnehavebørn i hver eneste skoleklasse, og dét er sandt for
dyden ikke skolelærernes skyld. Det er /vores/. Vi skal også passe på med at
pisse på lærerne og bagefter beskylde dem for at lugte grimt).

Fra : Bo Warming

Dato : 07-03-03 10:37

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
at
> pisse på lærerne og bagefter beskylde dem for at lugte grimt).

Der er vel ikke meget at kritisere lærerne for. De gør hvad de er ansat til.
Nogle kan inspirere og berige elevernes liv. Nogle kan ikke.

Fremskridtspartiet og i mindre grad V K DF har programmer om at genindføre
individuel evaluering og paratviden(som jo kræver forståelse) men det kræver
opgør imod Ritt Bjerregaard lovene, der siger at børn skal være lige dumme
(det ikke alle kan lære, skal ingen lære)

"A teacher who can arouse a feeling for one single good action, for one
single good poem, accomplishes more than he who fills our memory with rows
and rows of natural objects, classified with name and form. Goethe

" Den tåbeligste af alle vildfarelser er, når unge, gode hoveder tror, at de
sætter deres originalitet over styr ved at anerkende de sandheder, andre
allerede har anerkendt. Goethe

Fra : Svend Pedersen

Dato : 07-03-03 12:18

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
til.
> Nogle kan inspirere og berige elevernes liv. Nogle kan ikke.

Så er der en tredie gruppe, og det er langt de fleste: dem der fejlagtigt
/tror/ de inspirerer og beriger, og derfor afviser al debat med mennesker,
der ikke er blevet præget af eks-hippier gennem fire år på et
lærerseminarium.

> [...]
> opgør imod Ritt Bjerregaard lovene, der siger at børn skal være lige dumme
> (det ikke alle kan lære, skal ingen lære)

Vi fik ny skolelov i 1993. Den indførte Enhedsskolen i fuldt omfang. Dén har
Ritt altså ikke ansvaret for - og Venstre stemte for.

Læs mine synspunkter om enhedsskolen i Berlingske Tidendes kronik fra
8/10-2002

http://www.berlingske.dk/artikel:aid=220622:fid=100001722/

Fra : Lykke

Dato : 07-03-03 15:57

tak til jer alle.
undskyld hvis jeg "skyder", Renate det var ikke tilsigtet, jeg er bare født
med denne indre kriger,
der straks trækker sin pil, når jeg høre nogle sige noget omkring dagens
børn,
selvfølgelig specielt mine egne, særligt fordi vi (selv) synes, at vi gør så
meget som det er muligt for dem.
mht. til lektietid så er de 1 1/2 time inc. evt. diskutioner, -pudsigt nok
har han siden mit indlæg været et
lille præmiebarn.
vi har også tænkt på friskolen, og er skrevet op dertil, hvis det ender så
alvorligt, at han skal skifte skole.
vi synes bare den er dyr, vores økonomi er jo også lagt med omtanke på
børnene, dvs. 3x 1 1/2 års orlov inden for de sidste 8 1/2 år, og nu er jeg
deltidsansat, vælger man tiden hjemme, er der ikke det store pengeoverskud,
da orlovshullerne jo også skal lukkes igen.
men det er jo så et spørgsmål om at priotere igen.
lektielæsning med forældrehjælp ville være ok for mig, men der er bare ikke
så mange der er villige til at bruge en
eftermiddag på det, ej heller indrømme at deres egne "meget dygtige" børn
kunne bruge hjælp.
Til dem der siger at børn ikke kravler rundt i folkeskolen, så vil jeg bare
sige, de kravler måske ikke lige i gardinerne, men de gjorde de måske, hvis
de havde armkræfter til det.
det sker da, at jeg tænker, at det er godt jeg jeg ikke blev lærer.
det er et svært job, med alle disse forskellige forældre, som i bund og
grund har nogle søde børn.
"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e687ebe$0$157$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...