Bleer i Tyskland
Fra : Randi Jensen

Dato : 03-03-03 21:53

Jeg har ladet mig fortælle at Libero eksporterer bleer til Tyskland under et
andet navn som så sælges til en hel anden pris end herhjemme. Er der nogen
der kender noget til det? - og hvad hedder bleerne så????
Hilsen en på blejagt

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-03 02:32

"Randi Jensen" <randi-j@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> andet navn som så sælges til en hel anden pris end herhjemme. Er der nogen
> der kender noget til det? - og hvad hedder bleerne så????

Er det så tosset med tøjbleer? Baby lægger ikke vægt på om de er kridhvide,
så drop vaskemaskine og skyl hurtigt op og tør på radiator eller udendørs.
Du slipper for at slæbe pakker fra supermarkedet og til affaldscontainer og
det er billigt og mindre tidsforbrugende og har ingen sundhedsulemper og har
en rar vær-jorden-tro(tilbage-til-naturen) følelse.

Vi havde allerbedst erfaringer med at lade ungerne løbe uden ble - på
parketgulv uden gulvtæppe og i have. Hurtig optørring af søer og klatter er
endnu mindre tidsforbrugende.

Skal kapitalen og gruppepresset styre os mod unødvendige statussymboler?

Fra : René Hansen

Dato : 04-03-03 10:50

Hej jeg kan ikke hjælpe dig Randi..... desværre

Bo hold så kæft. Svar dog fruen på det hun spørger om. Jeg er fandme så træt
af din tilstedeværelse herinde. Til politifolk i korridoren .... Glem det
manden er en tumpe og ødelægger mere end han gavner herinde derfor denne
skarpe tone.

Mvh René Hansen

Fra : Svend Pedersen

Dato : 04-03-03 11:58

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hej jeg kan ikke hjælpe dig Randi..... desværre
>
> Bo hold så kæft. Svar dog fruen på det hun spørger om.

Det samme kunne man så sige burde gælde dig selv.

Fra : Ann Petersen

Dato : 04-03-03 15:45

> [...]
>sundhedsulemper og har
>en rar
>vær-jorden-tro(tilbage-til-naturen) følelse.

Til info fra http://www.greeninfo.dk/artikel_disc.asp?
artikelID=4079:

(citat begynd)
*Bleer*

Engangsbleer eller stofbleer - det er svært at vurdere, hvilken
ble der er at foretrække rent miljømæssigt. Men der bliver solgt
rigtig mange engangsbleer. Hvert barn bruger mere end 5.000
engangsbleer i hele bleperioden og engangsbleer udgør 95% af alle
de bleer, der sælges i Danmark. Miljøbelastningen ved engangsbleer
ligger hovedsageligt i produktions- og afskaffelsesfasen, hvor den
for stofbleernes vedkommende primært ligger i brugsfasen.

Vand og træ er det der bruges mest af i produktionen af
engangsbleer, og begge dele er fornyelige ressourcer. Desuden
indgår der plast, som bliver fremstillet af råolie, der er en ikke-
fornybar ressource. Det inderste af bleen består af et opsugende
lag, der er en blanding af cellulosemasse og et plastmateriale,
SAP (superabsorberende polymer). Derudover bruges især
plasttyperne polyethylen (PE), polypropylen (PP) og polystyren
(PS). Bleen bleges med klordioxid eller hydrogenperoxid
(brintoverilte). Blegning med hydrogenperoxid (brintoverilte) er
miljømæssigt at foretrække, da det belaster vandmiljøet mindre end
blegeprocesser, hvor klor indgår. Når engangsbleen forbrændes i de
kommunale forbrændingsanlæg omdannes den til vand og drivhusgassen
CO2. Engangsbleer kan være tilsat lotion, parfume eller
farvestoffer, der både udfra et miljømæssigt og et sundhedsmæssigt
perspektiv ikke kan anbefales. Det kan være svært at se, om der er
parfume eller lotion i bleen - det skal nemlig ikke fremgå af
emballagen, hvad bleen indeholder.

Miljøbelastningen fra stofbleer ligger primært i brugsfasen, ved
vask og tørring af de brugte bleer. Hvis stofbleerne vaskes og
lufttørres, er det samlede energiforbrug lidt mindre end
engangsbleernes. Tørretumbles stofbleerne derimod, bliver
energiforbruget næsten dobbelt så stort. Vandforbruget ved
produktion og brug af stofbleer overstiger vandforbruget ved
produktionen af engangsbleerne. Derudover anvendes der store
mængder sprøjtemidler i produktionen af bomuld.

(citat slut)

--
Mange hilsner fra Ann
Kig forbi på: http://www.familien-petersen.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 04-03-03 17:13

"Ann Petersen (slet 6IVH9)" <ann@6IVH9petersen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:10467891810.578224665001606@dtext.news.tele.dk...

> Til info fra http://www.greeninfo.dk/artikel_disc.asp?
artikelID=4079:

BW: Interessant læsning. Men barnets velfærd er for mig afgørende og jeg
ser fordele i at forældre har tid til leg, ved at vælge nem løsning -
hurtig opskylning af tøjble eller bar rumpe hele tiden.

Miljø bekymrer mig ikke, men en tøjble kan genbruges tusinder af gange,
når ikke kogevask. Så det er både billigt og øko-fordelagtigt , hvis man
går op i det.

Der er ingen hygiejne ulempe ved ikke at koge bleer eller vaske dem i
maskine - hurtig opskylning under hanen er godt nok, misfarvning er om
æstetik kun.

Kinesiske børn har bukser med smæk så de sætter sig på hug og så er der
bar rumpe ned mod jorden. Findes det her?

Fra : TH

Dato : 04-03-03 12:50

Randi Jensen wrote:
> [...]
> under et andet navn som så sælges til en hel anden pris end
> herhjemme. Er der nogen der kender noget til det? - og hvad hedder

Davs Randi,

Jeg håber også på svar deslige...Hvis du finder ud af det via andre kanaler
må du meget gerne skrive det her :)

--
TH

Fra : Bo Rusbjerg

Dato : 04-03-03 21:11

> [...]
> andet navn som så sælges til en hel anden pris end herhjemme. Er der nogen
> der kender noget til det? - og hvad hedder bleerne så????

Hej Randi

Vi køber bleer i Aldi i Tyskland. De hedder Vibelle.
Man kan også købe dem i Aldi i Danmark.

Jeg ved ikke om det er dem, men de ligner meget
Libero bleer.
Vi mener de er lige så gode som Libero og så koster
de ca. det halve. Sidst vi købte, kostede de ca. 75,- for en pakke.
I Danmark koster de ca. 90,- for en pakke.

Vi har også købt en del Libero bleer i Bilka/AZ. Der har de
sommetider tilbud på en kasse med 2 pakker bleer for 198,-

Håber det kan hjælpe.

Hilsen BR

Fra : Henrik

Dato : 05-03-03 20:05

"Bo Rusbjerg" <bo_rusbjerg@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi køber bleer i Aldi i Tyskland. De hedder Vibelle.
> Man kan også købe dem i Aldi i Danmark.

Så I Rabatten, en prof bleskifter mand selvfølgelig havde prøvet Vibelle en
måneds tid, før brugte de Libero i vuggestuen. Bleskifteren kunne ikke se
nogen forskel. Igen en uvidenskabelig undersøgelse fra Rabatten på DR1 som
giver stof til eftertanke.

Mvh
Henrik