børneopsparing
Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 26-02-03 17:15

Øv, hvor er jeg dog gal, har lige fået bankens opgørelse og den viser, at
Nordea bank for andet år i træk har lavet underskudsforretning på ungernes
børneopsparing. Det vil jeg bare ikke stille op til mere.
Har nogle af jer gode erfaringer fra andre steder hører jeg meget gerne fra
jer, da jeg ikke vil overlade dette til Nordea mere.

Hilsen Pernille

Fra : Rikke & Brian

Dato : 26-02-03 17:30

Hej Pernille.

Du skriver ikke lige, hvor du bor, så det er lige et sats. Men vi har
oprettet børneopsparing i Østjysk Bank. Ok renter. Men det er jo ikke den
"gode forretning" som det var, da jeg selv var barn. I det hele taget har
jeg bedst erfaring med de små pengeinstitutter. Men i hvert fald held og
lykke.

Hilsen Rikke.

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 26-02-03 17:38

Hej Rikke,

Jeg bor i København

Hilsen Pernille

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 26-02-03 17:56

Det lyder som om du også har sparet op i pulje!
Det har vi gjort, men jeg har lige fået lavet opsparingen om til en
almindelig børneopsparing, for det var da rent til grin at betale så mange
penge for at prøve at spare op til børnene. Puljeopsparingen er vist ikke en
god forretning mere efter 11. september.

Mvh. Christel.

Fra : JN

Dato : 26-02-03 18:03

"Aagaard Rasmussen" <hcmj@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
en
> god forretning mere efter 11. september.

Det samme er gældende for Danske Bank. Jeg blev i efteråret 2000 efter stor
overtalelse fra min "bankrådgiver" presset til at lave om til puljeopsparing
på børnenes opsparing og min kapitalpension.
Det er det værste råd jeg har fået nogen sinde!! Bare på min kapitalpension
er der tabt kr. 10.000
Det ud af en pulje på kr. 40.000 som jo så ikke stiger.

Jeg skal også have lavet om på mine opsparinger. Det får man ud af at få
lavet noget imod ens overbevisning. Jeg har flere gange villet lave det om
men jeg blev hver gang overtalt til at fortsætte - for nu ville det give
overskud. Den går ikke igen!

Hilsen fra Lisbeth

Fra : Svend Pedersen

Dato : 27-02-03 11:42

> [...]
en
> god forretning mere efter 11. september.

Til dig og alle andre, for hvem mands minde er en periode på 14 dage:

Tag nu lige at huske på, at alle jeres renter og afkast er bagudrettede. Når
puljeopsparingerne gennem to år giver underskud, er det ikke nødvendigvis
sådan, at de *altid* vil give underskud. Tænk langsigtet - det er trods alt
børneopsparinger, I har med at gøre.

Det har altid været dårligt købmandsskab at købe dyrt og sælge billigt, og
det har I gjort, hvis I opsiger puljepensionen på et tidspunkt, hvor
aktiemarkedet er i bund. Stiger aktiemarkederne fra nu, så vil I indhente
det tabte i løbet af det næste par år.

Det I skal overveje er ikke jeres historiske forrentning, men hvordan
fremtiden vil udvikle sig: er aktiemarkederne i bund og vil de stige herfra,
eller vil de måske endda falde yderligere. Dét skal I overveje!

(men ikke et ord om mine egne overvejelser om aktiemarkedernes fremtidige
afkast, for de er med garanti forkerte).

Fra : Aagaard Rasmussen

Dato : 27-02-03 16:58

Det underskud vi taler om, er altså i 2002 på 500 kr. for en opsparing på i
øjeblikket ca. 6000 kr. Vi skulle vist have været temmelig heldige for
overhovedet at tjene noget på den, selv om den på et tidspunkt begynder at
give overskud. Sidte år var underskuddet på 75 kr.

Mvh. Christel.

Fra : Marianne

Dato : 26-02-03 17:54

> [...]
fra
> jer, da jeg ikke vil overlade dette til Nordea mere.

Hej

Vi bruger efter anbefaling Morsø Bank. Det er en af de småbanker, der
'hitter' med hensyn til børneopsparing. Vi bor også I Kbh - og har aldrig
været i nærheden af banken. Alt klares pr. tlf. og brev.

mvh
Marianne

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 26-02-03 20:31

Hej Marianne,

Tjekkede lige Morsø banks renter, den er 4%, og det må vist siges at være
rimelig godt.
Pt. er jeg noget mistroisk mht. banker og kan blive bekymret over om sådan
en lille bank som Morsø pludselig går neden om og hjem osv. og at
børneopsparingen går ligeså. Jeg ved godt jeg maler fanden på væggen men jeg
kan ikke lade være med at have sådanne overvejelser lige nu,
Men tak for svaret, jeg overvejer at skifte til Pensam, de giver 3%, og det
er trods alt mere end Nordea

Hilsen Pernille.

Fra : Helle

Dato : 26-02-03 21:07

Hejsa.

> [...]
jeg
> kan ikke lade være med at have sådanne overvejelser lige nu,

Hvis en bank går neden om og hjem, bliver kundernes indestående dækket - på
trods af, at jeg er tidligere bankansat, kan jeg lige nu simpelthen ikke
huske hvem der dækker.... Men der er en eller anden fond eller lignede der
dækker, og særlige indlån, som børneopsparinger og pensionsopsparinger, er
helt sikkert dækket.

Så på den måde er der altså ingen fare ved at bruge de små pengeinstitutter.

Iøvrigt skal man altid være opmærksom på, at afkastet af puljeinvesteringer
skal ses over en årrække. Gerne 10 år - så skulle det gennemsntilige afkast
gerne være noget højere end den forrentning, man får ved den almindelige
rente. Sådan var det ihvertfald tidligere - men jeg har ikke lige fulgt med
de sidste par år ...

Helle

Fra : -=temka=-

Dato : 27-02-03 08:58

Har 3 børneopsparing til mine 3 børn, Det har aldrig været problem, banken
har heller ikke spurgt os efter 11.9
banken er Jyske Bank, det er god bank synes jeg, jeg har stort set aldrig
haft problem med børneopsparing. De er reel rente osv..

Karina - mor til 3 skønneste unger

Fra : Lykke

Dato : 27-02-03 11:52

hej
vi bor i odsherred og har 3 stk. børneopsparinger i Morsø sparekasse.
der er langt dertil, men det forgår pr. tlf.
deres rente er vistnok pt.4.5%
er det puljeinvest der har interesse, så mener jeg, at de også kan klare
den.

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 27-02-03 13:40

> [...]
fra
> jer, da jeg ikke vil overlade dette til Nordea mere.

Hæi do

Vi startede i Århus Andelskasse, dengang gav de en rente på 6.0%, men nu er
de nede på 4.25%. Og de vil have at man "Ved etablering/overførsel fra andet
pengeinstitut beregnes et gebyr på p.t. kr. 250,- pr. konto. Endvidere er
det en forudsætning, at indskyder/gavegiver erhverver min. kr. 1.000,-
andelsbeviser."

Så samlede vi det hele i én bank og får nu ikke så meget, men det hele er
samlet i samme bank, så hva' skidt

hamselv herfra

--
Ved svar, husk at rette adressen.
hamselv(SNABELA)brammingnet.dk

Fra : Christina Puhakka Eg~

Dato : 27-02-03 16:58

"Tonny Eskesen(DKMC)" <hamselv@sletdette-brammingnet.dk> skrev...

> Så samlede vi det hele i én bank og får nu ikke så meget, men det hele
er
> samlet i samme bank, så hva' skidt

Undskyld, hvis jeg spørger dumt, men kan man flytte en børneopsparing?
Det, havde jeg nemlig indtryk af, at man ikke kunne.

Vi fik i dåbsgave til vores søn en børneopsparing i BG bank, og de
ligger pt. på en 54. plads (ifølge mybanker.dk) og har en rigtigt dårlig
rente, så vi ville meget gerne flytte den.

Christina

Fra : Helle

Dato : 27-02-03 19:22

Hej
"

> [...]
> ligger pt. på en 54. plads (ifølge mybanker.dk) og har en rigtigt dårlig
> rente, så vi ville meget gerne flytte den.

Ja, det kan man godt. Dog skal indskyder acceptere, at kontoen flyttes.

Og da det jo oftest er den ene forældre, der står som inskyder er det som
regel ikke et problem.

Som nævnt i et andet indlæg, er der banker der opkræver gebyr for at
overføre kontoen.

Alle bankkonti kan i princippet overføres.

Helle

Fra : Lotte Jul Jensen

Dato : 27-02-03 18:46

Hej

Vi har lavet konto til vores datter i Løkken Sparekasse.
Deres rente er 4.75% og det er jo rimeligt godt.

Hilsen Lotte

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 27-02-03 19:56

"Lotte Jul Jensen" <lottejul@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi har lavet konto til vores datter i Løkken Sparekasse.
> Deres rente er 4.75% og det er jo rimeligt godt.
>

> Hilsen Lotte

Var der ikke også noget i Rabatten eller sådan noget med at det var rimelig
mange penge man fik ud af det hvis man flyttede til en højere rente. Mener
de regnede ud med 100/måned til det 21. år og med en rente på 2.?? og en på
4.?? og det gav da vist en 50-70.000 xtra når den blev udbetalt.
Kan ikke liiige huske om det var så meget xtra eller om det var ialt.

Måske man skulle prøve Løkken i Løkken. Tror jeg kigger lidt på nettet, ser
om de har en side.

hamselv herfra

Fra : Per Ahm

Dato : 27-02-03 21:42

"Tonny Eskesen(DKMC)" <hamselv@sletdette-brammingnet.dk> skrev i en
meddelelse news:b3ln3t$74e$1@sunsite.dk...

www.loekkensparekasse.dk

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Henriette Jensen

Dato : 27-02-03 22:34

Vil i tro at Løkken er det bedste sted med den bedste rente ?
jeg har BG men vil gerne have lidt mere ud af den.

Fra : Per Ahm

Dato : 27-02-03 22:56

"Henriette Jensen" <ette@mail.dkx> skrev i en meddelelse

> Vil i tro at Løkken er det bedste sted med den bedste rente ?
> jeg har BG men vil gerne have lidt mere ud af den.

Lunde-Kvong Andelskasse: www.lunde-kvong-ak.dk giver i øjeblikket 5,5% p.a.
af hele indeståendet.

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Per Ahm

Dato : 27-02-03 23:00

"Per Ahm" <per@perahm.dk> skrev i en meddelelse

> Lunde-Kvong Andelskasse: www.lunde-kvong-ak.dk giver i øjeblikket 5,5%
p.a.
> Per Ahm - www.perahm.dk

Undskyld.... jeg kan se de pr. 16.01.2003 - har ændret lidt i Deres
forretnings forhold, og kræver nu nedenstående... Klippet fra deres
hjemmeside.

PRIMÆRT RETTET TIL INDSKYDERE PÅ BØRNEOPSPARINGSKONTI:
Oprettelse af børneopsparingskonti til den oplyste rente forudsætter, at
indskyder har et helkundeforhold med Lunde-Kvong Andelskasse. Opfyldes dette
forhold ikke, forrentes kontoen med 2,5% p.a.
Allerede oprettede børneopsparingskonti og konti, hvor der er givet tilsagn
om en rente på 5,5% p.a., fortsætter på uændrede vilkår.
Alle rentesatser er variable.
Ovennævnte træder i kraft fra og med den 16. januar 2003

--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Henriette Jensen

Dato : 01-03-03 21:30

Tak for det, jeg tror jeg prøver Løkken sparekasse.
Hilsen Henriette

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 02-03-03 10:03

"Henriette Jensen" <ette@mail.dkx> skrev i en meddelelse
> Tak for det, jeg tror jeg prøver Løkken sparekasse.
> Hilsen Henriette

Hæi do

Fik lige nedenstående mail fra dem forleden.

Så kan du jo starte med det

Tror også at vi smutter derop

>Du kan nemt flytte børneopsparinger op til os og det koster ikke noget. Du
>kan på vores hjemmeside www.loekkensparekasse.dk se priser og gebyrer,
>eller du kan se at vi ingen gebyrer har.
>
>For at flytte dine børneopsparinger skal jeg have oplyst, fra hvilket
>pengeinstitut de skal flyttes, børnenes cpr. nr. og navne, opretters cpr.
>nr., navn og adresse. Så laver jeg en overførselsanmodning som opretter
> [...]

Spurgte mig lidt for i news:dk.penge og fik dette svar:

Indsætter du kr. 100 hver måned i 21 år har barnet (ved årlig
rentettilskrivning)

2,5 % p.a. - kr. 32.619,92 til udbetaling om 21 år.
5,0 % p.a. - kr. 42.863,10 til udbetaling om 21år.

Men hvad kan man købe for pengene om 21 år?
Er inflationen fx 2,5 % hvert år i 21 år har barnet rådighed over hvad der i
dag vil svare til:
hhv.

(2,5% i rente) kr. 24.254,74
(Beløbet er mindre end det faktisk indbetalte beløb
da inflationen løber hen over året, mens
rentetilskrivningen kun sker én gang årligt)
eller
(5% i rente) kr. 31.871,11

Det er altså vigtigt at holde øje med inflationen
kontra forrentningen af opsparingen.

Fra : Lumholdt&Riber

Dato : 27-02-03 22:53

Hej alle,
Og tak for jeres svar.
Forbrugerrådet har faktisk en hjemmeside, hvis I søger på børneopsparing
dukker den op. Der kan man se renter fra de forskellige banker, dog er den
ikke helt ajourført, renterne er lidt lavere pt. end der står på siden.
Jeg overvejer Løkken sparekasse som giver 4.25% men der er også Århus
andelskasse som giver 5% der skal man så give et indskud, 250 kr pr overført
børneopsparing og andelsbeviser for 1000.

Lyder egentlig godt

Hilsen Pernille