Badevandstemperatur
Fra : Iben Holst

Dato : 24-02-03 13:28

Hej ...

Jeg vil meget gerne høre hvor varmt badevand I bruger / brugte til jeres
spædbørn ?
Min datter på knap 3 måneder stikker nemlig stadig i et forfærdeligt hyl
hver gang hun kommer i bad og jeg spekulerer på, om det er fordi hun ganske
enkelt skal have mere tilvænning eller om det er fordi vandet evt. er for
varmt.

Iben

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 24-02-03 13:48

Iben Holst <ria@os.dk> wrote:

> Jeg vil meget gerne høre hvor varmt badevand I bruger / brugte til
> jeres spædbørn ?

Vi brugte vand, der var 36-37 grader varmt. Det var vores datter
tilsyneladende vældig godt tilfreds med.

Jacob

--
"I have always imagined that Paradise will be a kind of library" (Jorge
Luis Borges)

Fra : Synne Petersen

Dato : 24-02-03 17:14

Iben skrev:

> Jeg vil meget gerne høre hvor varmt badevand I bruger / brugte til jeres
> spædbørn ?

Hej Iben.

Jeg havde det samme problem med min søn, indtil jeg købte et badetermometer.
Et af den slags hvor der står "Babyvarmt" oppe ved de 37 grader.
Siden er han blevet gladere for at komme i bad, når den klodsede mor nu kan
lave vandet i den rette temperatur.

Sådan et termometer koster vist omkring 20-30 kr.

Held og lykke, og jeg håber det bliver bedre for dig :).

Mvh,
Synne

Fra : Svend Pedersen

Dato : 24-02-03 17:32

"Synne Petersen" <synne@s_p_a_m_poundbang.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> lave vandet i den rette temperatur.
>
> Sådan et termometer koster vist omkring 20-30 kr.

Man kan også bruge en lillefinger. Den har man jo som regel lige ved hånden.

Fra : Musen

Dato : 24-02-03 18:00

klip--
> Man kan også bruge en lillefinger. Den har man jo som regel lige ved
hånden.

Ja, den brugte vi også i starten, indtil vi fandt ud af, at der var
kæmpestor forskel på om det var mig eller min mand der havde haft fingeren i
vandet. Så købte vi altså også en af de der smarte termometre....Iøvrigt kan
de også bruges til at se hvor varmt/kold der er i barnevognen. Det er især
smart om sommeren

Venlig hilsen Mia

Fra : Henriette

Dato : 24-02-03 21:16

Da vores datter var spæd fik vi på hospitalet det råd at prøve teste vandets
temperatur med albuen i stedet for hånden. Og der ER forskel. Når man mærker
med hånden føles vandet ikke nær så varmt/koldt (alt efter hvad man synes er
behageligt). Vi købte termometer, men albuen var ligeså pålidelig og "lige
ved hånden".

Henriette

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-03 21:37

> [...]
> kæmpestor forskel på om det var mig eller min mand der havde haft fingeren
> vandet. Så købte vi altså også en af de der smarte termometre....

Enig! Min kæreste og jeg sidder hver gang (vi er fælles om at bade vores
datter på 9 måneder) og undrer os over, at den ene synes, vandet er for
varmt, den anden synes, at det er for koldt. Derfor bruger vi også
konsekvent badetermometeret, købt i en FDB-butik til en 20-30 kroner (der
ligner en fisk, kan flyde på vandet), for så er vi ikke i tvivl - dét har
"det sidste ord" i den sag. I starten brugte jeg også albuen, men det var
altså bare ikke godt nok.
Jeg er ikke i tvivl om, at hvis vandet er få grader over 37 grader, vil et
meget spædt barn finde det meget ubehageligt.

Mvh.
Bettina

Fra : Nette

Dato : 26-02-03 14:18

"Musen" skrev i en meddelelse
> [...]
kan
> de også bruges til at se hvor varmt/kold der er i barnevognen. Det er

Nu skal i jo heller ikke mærke efter om det er en passende temperatur for
jer, men der imod om det er passende for jeres barn.
Der er stor forskel på, hvor varmt vi ønsker vores badevand, og sådan er det
også med små børn. Fordi der på termometeret står "babytemperatur" el. lign.
behøver det ikke passe jeres baby.
Altså er det endnu bedre at prøve sig frem, prøv din mand temperatur den ene
dag, din den næste, hvordan er barnets opførsel?
Derefter skulle det nok være muligt for dig at at acceptere at vandet har en
koldere temperatur end du finder behageligt og ligesådan med din mand. Det
eneste det kræver er indføling, og så er det både sundere og ganske gratis.

Nette

Fra : Synne Petersen

Dato : 24-02-03 21:13

> Man kan også bruge en lillefinger. Den har man jo som regel lige ved
hånden.

Duer ikke ... der er stor forskel på hvor kolde folks hænder er.

Derfor skal du bla. også mærke opvarmet modermælk på indersiden af håndledet
og ikke kun med en finger i.

Mvh,
Synne

Fra : Lars Fischer

Dato : 24-02-03 21:47

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote

> Man kan også bruge en lillefinger. Den har man jo som regel lige
> ved hånden.

Fingrene / hånden er generelt ikke det bedste at bruge når man vil
vurdere vandtemperatur. Det er langt mere præcist - og mere ensartet
fra person til person - at bøje armen og sætte albue i vandet.

Hvis barnet græder når det bliver sat i vandet er det et godt bud at
vandet er for varmt. De få gange jeg har sjusket og hældt for varmt
vand op har vores datter osse protesteret.

/Lars

Fra : Bo Warming

Dato : 25-02-03 01:01

"Lars Fischer" <fischer@suk.dk> wrote in message
> [...]
> vandet er for varmt. De få gange jeg har sjusket og hældt for varmt
> vand op har vores datter osse protesteret.

Min mor, der lærte meget af min far, der var en meget pratisk gris ingeniør,
forklarede at hænder, ben og ansigt tildækkes ikke af tøj, og er derfor
ufølsomme for temperatur-smerte - men albuen er god til at erkende, hvordan
barnets u-aklimatiserede hud vil opleve badevandet.
Elektroniske digital-termometre er billige og sjove og især
hurtigt-aflæselige - men unødvendige.
Agtpågivenhed mht babys signaler er selvfølgelig allervigtigst, og da vi jo
selv har prøvet at gå i karbad, der var for skoldhedt, så tror jeg aldrig t
nogen forælder har budt deres baby-øjesten andet end overkommelige
kortvarige skolde-chok.
Næ, da jeg var i min kones by Tokyo, og skulle i skoldhedt bad og ikke mukke
når japanerne glædede sig ved 60 grader - det var en
DetManIkkeDørAfBlirManStærkereAf oplevelse der ville noget.

Fra : Per Ahm

Dato : 24-02-03 18:43

"Iben Holst" <ria@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
ganske
> enkelt skal have mere tilvænning eller om det er fordi vandet evt. er for

Jeg havde altid albuen i vandet, kunne jeg klare det, kunne Camilla også!

Hun blev i øvrigt lige fra starten af bruset i badekaret, for at vende hende
til det.... Og jeg har aldrig haft bøvl med at vaske hår osv... Om det er
derfor eller ej! Tja...
--
Per Ahm - www.perahm.dk

Fra : Birdy

Dato : 24-02-03 23:17

Det er derfor børn har ører...det er til at holde dem i når badevandet er
for varmt .......så vi ikke skolder os....FNIDR!

Alvorligt...den med albuen er en ganske god løsning.
Den har vi også brugt til vores tre ungers badevand.
Og så indimellem har vi haft sårn en termometerfiskting...som har vist det
samme som vores albuer har mærket!

Birdy

Fra : René Hansen

Dato : 25-02-03 15:02

Hej

Det eneste der dur er et termometer. Albuer fingre og andet skidt holder
ikke det er langt fra præcist nok. Det er meget vigtigt for barnet
temperaturen er 37 (36/38) grader således der ikke er nogen form for
ophedning og kropsafkøling.
Rum temperatur skal holde minimum 20 Grader og barnet ca 2 md gammelt må
ikke være i længere end 5 min.
Held og lykke fra en 6 uger gammel badesyg drengs far

Mvh René

Fra : Svend Pedersen

Dato : 25-02-03 18:30

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke være i længere end 5 min.
> Held og lykke fra en 6 uger gammel badesyg drengs far

Det burde stenaldermenneskerne jo nok have vist, så havde de slet ikke
overlevet.

Seriøst: jeg er ikke enig! Sund fornuft og selvtillid (og dermed: fingre,
albuer og andet "skidt") er enhver forælders bedste støtte. Så kan de andre
stikke deres termometre op, hvor ...

Det med de maks 5 minutter fatter jeg ikke. Hvis vandet er kropstemperatur
eller just under, så kan barnet pjaske rundt meget længere. Eller tager min
sunde fornuft fejl? Næppe ...

Fra : Musen

Dato : 25-02-03 19:53

> Det burde stenaldermenneskerne jo nok have vist, så havde de slet ikke
> overlevet.

Jeg tror nu ikke at bad var det de gjorde mest i dengang *SSSS*

> Seriøst: jeg er ikke enig! Sund fornuft og selvtillid (og dermed: fingre,
> albuer og andet "skidt") er enhver forælders bedste støtte. Så kan de
andre
> stikke deres termometre op, hvor ...

Men hvis barnet græder når det kommer i vandet, så skader det da ikke at
prøve med et termometer...

> [...]
> eller just under, så kan barnet pjaske rundt meget længere. Eller tager

Den har jeg nu heller aldrig hørt før. Vi startede til babysvømning med
Albert så snart hans navledims faldt af, og her kunne han nemt nyde det i et
kvarter - 20 min. ad gangen. Det kan de vel også i et badekar så? Men
selvfølgelig er de også forskellige på det område. Nogle vil måske hade det
fra fødsel til død mens andre kan leve i et badekar...

Venlig hilsen Mia

Fra : Iben Holst

Dato : 26-02-03 11:16

> Seriøst: jeg er ikke enig! Sund fornuft og selvtillid (og dermed: fingre,
> albuer og andet "skidt") er enhver forælders bedste støtte. Så kan de
andre
> stikke deres termometre op, hvor ...

Jamen problemet med at bruge vores egne kropsdele er jo netop at vi har 2
forskellige meninger om hvornår vandet er behageligt og ok.....
Når jeg bruger 34-35 grader varmt vand til min datter, føles det helt fint
for mig mens min mand mener det ikke er mere end lunken. Og så kan jeg
heller ikke se andet end at et termometer må være sagen, men det hjælper mig
selvfølgelig stadig ikke med om vandet er for varmt til min datter. Men det
lyder ikke sådan på de temperaturer I andre bruger og jeg må da gå ud fra at
det er ren og skær tilvænning det drejer sig om.

Iben

Fra : Rene Jensen

Dato : 27-05-03 10:12

> [...]
> det er ren og skær tilvænning det drejer sig om.
>
> Hvis barnet får gåsehud er det for koldt, hvis barnet ikke vil i når man
har prøvet med tæerne først er det for varmt. Alt ind i mellem er ok.
Der er aldrig nogen der har taget skade af at blive vasket i for koldt
vand - mens det jo som vi alle ved kan blive for varmt.
Mænd kan bedst lide at vandet er for varmt - selvom det jo tit er dem der
måske trænger til en kold afvaskning???

Fra : Lars Fischer

Dato : 25-02-03 22:03

"René Hansen" <_lukather@get2net.dk> wrote
(news:3e5b7729$0$32009$edfadb0f@dread12.news.tele.dk):

> Det eneste der dur er et termometer.

Det gælder da vist kun hvis det at have et barn er et projekt, og ikke
bare en del af livet.

> Det er meget vigtigt
> for barnet temperaturen er 37 (36/38) grader således der ikke er
> nogen form for ophedning og kropsafkøling.

Hvorfor er det så vigtigt? Alt for varmt vand kan skolde barnet; små
børns hud er langt mere følsom og bliver meget nemmere forbrændt end
voksnes. Hvilke andre risici er det du mener der er?

Personligt vil jeg anbefale en lidt mere afslappet tilgang til
børnepasningen.

> Rum temperatur skal holde minimum 20 Grader og barnet ca 2 md
> gammelt må ikke være i længere end 5 min.

Godt min datter ikke ved det.

/Lars

Fra : Nette

Dato : 26-02-03 14:26

"René Hansen" skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke det er langt fra præcist nok. Det er meget vigtigt for barnet
> temperaturen er 37 (36/38) grader således der ikke er nogen form for

Opdrager du dine børn efter bog-metoden???
Børn skal, ligesom voksne mennesker, tages individuelt og lyttes til.

> Rum temperatur skal holde minimum 20 Grader og barnet ca 2 md gammelt må
> ikke være i længere end 5 min.

Uff.....tro ikke på alt du læser....

> Held og lykke fra en 6 uger gammel badesyg drengs far

Tillykke og held og lykke til dig også. Husk indføling og intuition er noget
af det bedste der findes. Den er forskellig fra person til person.

Nette

Fra : Nette

Dato : 26-02-03 14:16

"Iben Holst" skrev i en meddelelse
> Jeg vil meget gerne høre hvor varmt badevand I bruger / brugte til jeres
> spædbørn ?

"Albuebehageligt"...

> [...]
ganske
> enkelt skal have mere tilvænning eller om det er fordi vandet evt. er for

Måske kan ungen bare ikke lide at bade?
Det plejer at komme med tiden, men prøv dig frem med lidt koldere vand. På
et tidspunkt rammer du plet.

Nette