Pottertræning
Fra : Bo Rusbjerg

Dato : 23-02-03 20:39

Vi har en søn på 3 år. Han vil/kan ikke finde ud af selv at sige
til når han skal på potten.
Han er startet i børnehave for ca. 2 mdr. siden, men det har ikke
hjulpet det store.
Vi sidder ham på potten om morgnen og om aftenen. Der laver han som regel
også både stort og småt, men han vil helst ikke på potten.
Nede i børnehaven kommer han på potten til middag og der tisser han
sommetider.

Vi syntes at en dreng på 3 år efterhånden skulle kunne sige til når
han skal på potten.

Er det os der er forkert på den eller hvad ????

Vi vil gerne have kommentar og gode råd.

Hilsen. B.R og J.R

Fra : Svend Pedersen

Dato : 23-02-03 21:06

"Bo Rusbjerg" <bo_rusbjerg@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> han skal på potten.
>
> Er det os der er forkert på den eller hvad ????

Bestemt ikke. Som 2½-3 år er pottetræning lige til tiden, og det er fint I
gør forsøget, men det kan godt variere noget hvad alderen angår. Især drenge
påstås at være senere på den - det er nok fordi drengebørn skal nå at lære
mange flere ting og opnå en højere IQ end pigerne, at pottetræningen godt
kan tage lidt længere tid. Så længe han har ble på får han ikke noget
forhold til sine nedre kropsfunktioner, så at give ham tilbuddet er det
eneste rigtige, hvilket I jo får bekræftet af, at han benytter sig af det.

Der går altid nogen tid fra man præsenterer barnet for potten, og til barnet
af egen drift har taget den til sig. Lad være med at presse for meget, for
så er det ikke længere sjovt, men noget tvungent.Giv det et halvt år mere
(lur mig, om ikke sagen er i orden allerede om 2 måneder - tingene går jo
stærkt i den alder). Det går fint og helt efter bogen.

Svend

Fra : Bo Warming

Dato : 23-02-03 21:27

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> (lur mig, om ikke sagen er i orden allerede om 2 måneder - tingene går jo
> stærkt i den alder). Det går fint og helt efter bogen.

Jeg er helt enig med Svend. Jeg vil gå så vidt som til at sige, at kun hvis
institutionspersonale brokker sig vildt meget, er der et problem.
"Giv tid, giv tid, jeg nynner glad" - alle finder ud af at gå på toilettet
eller spise med kniv og gaffel, for på et tidspunkt vil man være som alle
andre, og det er let at kopiere, når man er nået rette stadie eller
færdigheds-niveau.

Mht de småbitte adfærdsforskelle mellem drenge og piger, vil jeg gerne vide
om nogen har pålidelig viden.

Jeg læste engang at drenge er lidt mere aktive, lige fra fødslen. Men at
alt-dominerende årsag til forskelle ellers er "Rask dreng, Sød pige"
forventninger.
Piger bliver tidligere selvhjulpne mht sprog og social intelligens, og
drenge der jo er "affaldsmennesker" der skal vinde sæddonor-status ved at
tage risiko, satser nok på de boglige og matematiske, sophistikerede sager.
No big deal.
Arv og miljø kan man strides om, men sjældent blive enige om.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 21:28

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e5928d0$0$141$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> mange flere ting og opnå en højere IQ end pigerne, at pottetræningen godt

Om det har betyding for pottetræningen ved jeg ikke, men små drenges hjerner
er udviklingsmæssigt cirka 1½ år bagud i forhold til piger.

Den evne til koncentration, som en gennemsitlig 6-årig pige har, har en
gennemsnitlig dreng først, når han bliver 7½.

For det andet er en 6-årig piges hjernebjælke (broen mellem de to
hjernehalvdele) næsten dobbelt så tyk som en 6-årig drengs. Det har
indflydelse på evnen til at koble mellem de to hjernehalvdele.

Der er altså en helt logisk forklaring på, at drenge er langsommere til at
lære. Og forklaringen er ikke, at de skal lære mere end pigerne *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Bo Warming

Dato : 24-02-03 05:20

"[w e b w o m a n]" <jacobsenlisbeth@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hjernehalvdele) næsten dobbelt så tyk som en 6-årig drengs. Det har
> indflydelse på evnen til at koble mellem de to hjernehalvdele.

Du har helt ret i at der er en størrelsesforskel mellem denne lille
uforståede bjælkestruktur "Corpus Calosus Cavernicus" og det har fået
ønsketænkende feminist-forskere til at opleve medfødt overlegenhed hos piger
med denne centrale basis som de vises sten..

Der er en kæmpe-størrelsesforskel mellem menneske-hjerner og
chimpanse-hjerner (også når set i forhold til kropsvægt) og videnskaben er
fortsat på totalt bar bund mht "hvad ved hjernen gør os klogere end aber."
Det kan være noget 99-100% tillært - altså opvækst-miljø - for det er jo
plat umuligt at give en abeunge en opdragelse som et menneskebarn, for vi
kan ikke kommunikere med den - stemmebånd har den ikke.Så afklarende
eksperimenter er umulige.
Genetiske bindinger til en mor af egen art, har den - og måske fosterlivet -
har skabt fosteret til interaktion med denne artsfælle og alt andet er
umulgt.

Vedr menneske-abe forskel er det sandsynligt at DNA-forskelle er afgørende,
men vedr forskelle mellem nyfødt dreng og nyfødt pige, så er de så bitte
små, at de sagtens kan overskygges helt og aldeles af,

at vi møder baby-med-tap med ivrige RASK DRENG forventinger

og baby-med-tissekone mødes med sundt afslappede laissex faire
forventninger om at det blir en SØD PIGE, så det går fint uden stimulation
og ambition.

Drenge får næsten alle sygdomme mere end piger, og stammer, er hyperaktive,
DAMP, autister, fumlertumlere LANGT MERE END PIGER. Ingen aner hvorfor - men
journalister bringer al godtkøbssnak til torvs, for det giver indtryk af at
hjerne-læger har indsigt - fx i højre- og ventste hjernehalvdel forskelle.
De har aldrig vist brugbar indsigt vedr andet end kirurgi på blodpropper i
gamle menneskers hjerner.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 24-02-03 07:42

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> [...]
piger
> med denne centrale basis som de vises sten..

Jeg hørte første gang om emnet under en mandlig forskers foredrag. Han lød
ikke til at være feministforsker *S*

> [...]
er
> fortsat på totalt bar bund mht "hvad ved hjernen gør os klogere end aber."

Helt på bar bund er man ikke. Som du selv mere end antyder er man nået frem
til, at hjernens fysiske størrelse ikke afslører intelligensens størrelse.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ole Hedegaard

Dato : 24-02-03 10:21

Hej Bo
Vores datter blev tre i december, og hun havde bestemt, at hun ikke VILLE af
med bleen. (Hun sagde direkte til os, at det var hun da ligeglad med) Vi
skulle ihvertfald ikke bestemme - nå, men i juleferien tog vi bleen af
hende. Herhjemme havde hun mange, mange, mange uheld. I dagplejen og andre
steder kunne hun fint finde ud af det der med toilet i tide... Altså hun var
bevidst om, at hun herhjemme kunne "bestemme" at hun ikke ville af med
bleen.
Vi holdt ud (men var meget i tvivl...det var hårdt) og det tog vel omkring 6
uger før den unge dame indså, at bleen altså ikke kom på igen. Nu er hun
startet i børnehave og det har ikke medført nogen problemer. Hun er nu helt
fri for bleen dag og nat, og hun synes det er dejligt. Hun klarer selv langt
de fleste toiletbesøg og holder stædigt fast i sin nyfundne selvstændighed.
Jeg vil råde jer til at lade jeres søn gå uden ble - måske starte derhjemme
i en weekend hvor I har god tid - og se hvordan det går. Hvis det går godt
kan I jo fortsætte i børnehaven, hvis I fornemmer, at det kommer til at tage
længere tid, så giv ham ble på i børnehaven og lad ham gå uden hjemme. Der
skal helt sikkert vaskes noget ekstra tøj, men lige så stille vil han lære
sine kropsfunktioner i den ende at kende. I kan måske hjælpe ham ved at tage
ham på toilet med jævne mellemrum - ca. hver anden time. Vores erfaring er,
at man som forældre skal forsøge at lade være med at snakke om den manglende
ble hele tiden.
Tag en snak med børnehaven om jeres planer og hør deres mening - i mange
børnehaver er der jo slet ikke skiftepladser og sådan, så de er glade for at
tage en tørn med blestop ( som pædagog ved jeg, hvor hårdt det er at skifte
børn på gulvet på børnehavens toilet)

Med tålmodighed skal det nok lykkes - held og lykke - mvh Tina

Fra : Holger Danske

Dato : 25-02-03 13:47

Bo Rusbjerg wrote:
> [...]
> regel også både stort og småt, men han vil helst ikke på potten.
> Nede i børnehaven kommer han på potten til middag og der tisser han

Flot, han er allerede næsten halvvejs !!

> Vi syntes at en dreng på 3 år efterhånden skulle kunne sige til når
> han skal på potten.

Nææ, ike nødvendigvis, det kommer når det kommer .

> Er det os der er forkert på den eller hvad ????

Nej, i skal bare blive ved med at tilbyde ham potten, rose ham når han selv
kommer og siger at han har tisset i bleen, da det jo er et tegn på at han er
ved at være opmærksom på sine kropsfunktioner, men ved en pøsle i bleen der
må i godt bede ham om han ikke nok vil sige til en anden gang, dog uden at
skælde..

> Vi vil gerne have kommentar og gode råd.

Ja og her var så min 25 øre, og hvis det nu skulle være sådan at "bimse" om
1 år ikke er nået meget længere, så kan i, har jeg selv gjort med held,
komme en underbuks inde under bleen, så er det altså knapt så lækkert at
rende rundt med

Allan, som selv har 3 drenge, de 2 med bleer......
--
-- Som aldrig har hørt om dårlige tabere i Russisk roulette --
-- Kun døde fisk flyder med strømmen --
-- Skønhed afhænger af øjnene der ser --
-- Cum insantientibus fuere necesse est --

Fra : Svend Pedersen

Dato : 25-02-03 18:24

"Holger Danske" <Holger_Danske@msn.com> skrev i en meddelelse

> Nææ, ike nødvendigvis, det kommer når det kommer .

Et fint indlæg, jeg er enig i, med denne ene undtagelse, som vist er en
detalje. Hvis man som forælder intet gør, så kan mange børn godt blive både
4 og 5 med en ble på, og det er altså helt, helt galt. Tænk at være en
voksen mand med minder om, at far tørrede dig bagi?

Man må meget gerne motivere barnet til at smide bleen, bare uden at presse -
det er en balancegang, man nok skal have en fire-fem børn for at mestre
rigtigt godt, men alligevel.

(vi har diskuteret dette før, og det er ikke for at indlede en ny
diskussion, for vi er vist ikke så helt uenige, bortset lige en detalje -
jeg er nemlig lidt ked af signalet "det kommer når det kommer", fordi det
kan anspore til en laden-stå-til holdning, som ikke er nødvendig, og som
bare går det en hel del unødvenidgt vanskeligere at være forælder)

Fra : Holger Danske

Dato : 25-02-03 18:47

Svend Pedersen wrote:
> [...]
> kommer", fordi det kan anspore til en laden-stå-til holdning, som
> ikke er nødvendig, og som bare går det en hel del unødvenidgt

Nej man skal ikke bare lade stå til, men man skal vente på de signaler som
viser at barnet er parat, det er så f.eks. at "Bimse" kommer og snakker om
sine , øhhh, nødtørfter

Allan
--

Fra : guf4you@hotmail.com

Dato : 28-02-03 02:03

prøv at sætte ham på wc'et i stedet for ....min datter ville IKKE på potte ,
men efter vi satte hende på wc'et smed hun bleen helt på under 1 mdr.

hun har sikkert syntes at potten var for ulækker at sidde på , eller for
babyagtigt