Søskende der slås
Fra : -=temka=-

Dato : 22-02-03 19:05

Jeg har 3 børn en dreng på 6½ og to piger på 5 og 3 år

Det er problem med de to store børn. De slår hver dage og hævne hinanden..
Jeg griber kun ind hvis det er for meget eller den ene bliver for hårdt..
Kort sagt er de 18 måneder mellem..
Jeg ved ikke rigtigt nu hvad jeg skal gøre, fordi jeg og børnenes far(min
mand) er godt snart træt at se de slår hver dage. Det er rolig hvis en af
dem er ikke hjemme eller jeg tager min søn med ud i byen eller omvendt..
Jeg snart ikke kan finde ud af hvorfor de gør. Men jeg kunne se at min
datter på 5 starter oftest, hvorfor gør hun det dog?? Forsøger hun at få
opmærkshed fra os? Eller vil hun vise at hun vil være den ældst.. Min søn
sagde at hans lillesøster siger mange frække ord til ham derfor han blev sur
på hende..

Måske har I selv prøvet lignede før??

Karina - mor til 3 unger

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 19:48

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sagde at hans lillesøster siger mange frække ord til ham derfor han blev

Jeg har selv 4 unger på 6½ år, 5 år, 3½ år og 2 år og de slår skam også på
hinanden i perioder.
Så er det lige pludselig den 6 årige og den 5 årige, der ikke kan tåle synet
af hinanden og 14 dage efter er det overstået og så er der fred i 14 dage og
så er det 2 nye, der ikke kan sammen.
Jeg tror du skal tage det helt roligt. Søskende slås, sådan er det! Ikke
dermed sagt, at du ikke skal forklare dem - og blive ved med det, at man
ikke slår, river, sparker, bider og hvad sådan nogle størrelser ellers
finder på.
Hos os er det i perioder hvem der starter, og det vil du sikkert også opleve
set over en længere periode.
Jeg trøster mig med, at såvel skole som børnehave, siger at vores børn er
utrolig harmoniske, kærlige, socialt bevidste og rolige. SFO-lederen, som
har mange års erfaring siger, at min ældste er det mest glade, kærlige og
betænksomme barn, han nogensinde har mødt. Jeg har forsøgt at forklare
skolen, at min søn skam langt fra altid er en engel, men det har de vist
svært ved at tro
Pointen er, at du ikke skal bekymre dig, medmindre de går helt amok, altså
kaster tunge ting efter hinanden og den slags.
Din 5-årige er et mellembarn og de føler sig ofte klemt mellem ikke at være
den store, der får ansvar og den lille, der er mors "baby". Det hjælper lidt
at få 1 mere, for så er der 2 mellembørn, som kan holde lidt sammen, så
måske var det en idé, selvom det nok først vil afhjælpe problemet om nogle
år.
Held og lykke
MVH Rikke

www.boernefamilie.webbyen.dk

Fra : -=temka=-

Dato : 22-02-03 20:21

Et barn til... Nej tak fordi jeg er blevet streilieret for 3 år siden siden
min yngste datters fødsel.. Men det er også en god ide at få et barn til..
Men det tror jeg ikke vi skal have flere børn.. Men heldigvis er at jeg har
ofte en fridag sammen med min store datter..

mail1Mvh. Temka , 2630 Taastrup temka@tdc-broadband.dk

Fra : Torup & Bachmann

Dato : 22-02-03 22:21

> [...]
har
> ofte en fridag sammen med min store datter..

Hej
OK, ja så er der jo ikke noget at gøre den vej rundt.
Vi valgte faktisk at få 4 pga. mellembarns situationen. Vi synes at 2 børn
var for lidt og 3 ville blive for bøvlet, så vi landede på 4 og det går
fint, ikke dermed sagt, at det ikke går fint i 3 børns familier, det var
bare ikke det, vi havde lyst til.

Fra : [w e b w o m a n]

Dato : 23-02-03 09:18

> Vi valgte faktisk at få 4 pga. mellembarns situationen.

Hvordan undgår i yngste-barn situationen *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Søren Friberg

Dato : 25-02-03 23:34

"-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in

> Forsøger hun at få opmærkshed fra os?

Ja, det tror jeg bestemt.

Nu er jeg sikkert en en lidt ældre model, men dog med 3 børn og den
ældste på 17 år.

Men alle levende væsener vil have maksimal opmærksomhed. Når jeg kender
så lidt som det beskrevne, vil jeg nok foreslå, at I måske giver Jeres
midterste pige lidt ekstra opmærksomhed/omsorg. Hvor længe har
bedsteforældre gidet kigge på hende i forhold til andre o.s.v. Men det
betyder jo ikke nødvendigvis, at man skal være efter de 2 andre, hvis
du er med.

Under alle omstændigheder, så findes der ingen "eksperter" - for børn
er forskellige. Mine 3 børn er meget forskellige. Intet som "virkede på
den første" dutter på den sidste vise vasa.

Et mere kvalificeret svar kræver en grundigere beskrivelse.

Hilsen

Søren

Søren Friberg

http://sfriberg.dk
soeren_friberg@msn.com

Fra : Bo Warming

Dato : 26-02-03 00:02

"Søren Friberg" <soeren_friberg_news@msn.dk> wrote in message
> "-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> wrote in

Aktivitets-trang og virkelyst kan være lige så vigtige som at vinde
opmærksomhed&status ved søskende-slagsmål.

Mine forældre moraliserede så vi kappedes om at få opmærksomhed og status
ved at være dydige, med det resultat at søskende-jalousien blev fortrængt
ned under gulvtæppet og ved arvesag efter deres død viste vi alle vores
sande ækle jeg, og nu kan vi slet ikke snakke sammen.

Så lad dem slås., og giv råd hvis de spørger., og husk at det man ikke dør
af bliver man stærkere af. Hvorfor betale penge for at gå til kampsport,
hvis man har en søskende ved hånden

Fra : guf4you@hotmail.com

Dato : 28-02-03 02:06

ved ik om det kan bruges til noget men en fornuftig snak med barnet om hvad
det egentlig er at det gør , kunne være en løsning , ved af erfaring at for
nogle børn er det nok at få tingene forklaret

Fra : Rene Jensen

Dato : 02-03-03 09:02

> [...]
> sagde at hans lillesøster siger mange frække ord til ham derfor han blev

haha , jeg tro ikke mine egne øre , Det er helt normalt .

jensen

Fra : marian

Dato : 04-03-03 21:48

"Rene Jensen" <rail@pc.dk> skrev i en meddelelse

> "-=temka=-" <temka@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> sur

> haha , jeg tro ikke mine egne øre , Det er helt normalt .
>
> jensen

Jeg kan godt huske, hvordan min bror og jeg , skæntes.
engang blev jeg sat af bilen og måtte gå et stykke, fordi vi sloges bag i
bilen, en anden gang gav jeg ham en rive i hovedet. senere gav han mig en
fliuntesten i øjet.
på sygehuset i en uge og min bygningsfejl var væk... og brillerne af
hinkesten kunne smides...Tak for en sten *s*
jeg er 38 men kan godt huske hvordan vi var.
og vi elsker altså alligevel hinanden, vi søskende.
det var ikke fordi vi søgte opmærksomhed fra forældre... det var fordi han
var fucking irriterende og kunne ramme mine ømme punkter 0g modsat....
venligst marian.
jeg har 3 børn 20 år, 17 år og 4 år.

Fra : Bo Warming

Dato : 05-03-03 06:13

"marian" <marian@aab-net.dk> wrote in message
> [...]
> bilen, en anden gang gav jeg ham en rive i hovedet. senere gav han mig en

Et flintesten værre at få i øjet end andre sten? Er barnet dygtig til at
sigte? Det er svært at ramme et øje hvis man ikke er så tæt på at man lige
så godt kan stikke en finger i øjet - og på den afstand vil kropssprog give
advarsel og den udsatte når at afværge.

Min bror og jeg fik programmeret samvittighedsnag ved at slås - med det
resultat at aggressionerne skubbedes ind under gulvtæppeg og idag kan vi
ikke tale sammen.

Fra : marian

Dato : 05-03-03 23:41

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> "marian" <marian@aab-net.dk> wrote in message
>
> Et flintesten værre at få i øjet end andre sten?

Det er den vel ikke : )

> [...]
> sigte? Det er svært at ramme et øje hvis man ikke er så tæt på at man lige
> så godt kan stikke en finger i øjet - og på den afstand vil kropssprog

den ramte ihverttilfælde og på 5 meters afstand.
jeg reagerede ikke, for det havde jeg ikke forventet.
han ville have et "gedebukke"cykelstyr af dem der var populære i 70 erne
*det var dengang*, og jeg sagde at han vel nok kunne forstå at når vores mor
sagde at det var der ikke råd til, så var der det ikke.
stenen blev kastet på stedet.
sådan var det!!!
han græd, for han blev forskrækket.
og jeg fik hans banan, inden vi kørte til sygehuset.

> Min bror og jeg fik programmeret samvittighedsnag ved at slås - med det
> resultat at aggressionerne skubbedes ind under gulvtæppeg og idag kan vi
> ikke tale sammen.

Bedre sent end aldrig , for at nævne et ordsprog...

vrede skal ikke under gulvtæppet, det skal på bordet,-
.....................(og med det samme, til rette vedkommende)...
(MOP inspireret af BW)