En, to .....mange??
Fra : Martinix DK

Dato : 21-01-03 19:18

Hej.

ja jeg er bare lidt nysgerrig. Hvad får folk til at få mange børn (3 eller
flere) i dag??
Jeg har selv en dreng på snart 5 år og skal ikke have flere. Med 1 barn
synes jeg at det er svært at få alle ting til at passe sammen så som job og
afhentning af søn. Butikkerne lukker sent( jeg er salgsass.P.t arbejdsløs)
og børnehaven lukker kl.17,00. Ligenu er mit problem ikke aktuelt men på et
tidspunkt bliver det det og så er jeg nu glad for at jeg kun har 1 barn for
havde jeg haft flere ville jeg da have svært ved at overskue det.
Jeg hører også om mange par som desværre går fra hinanden og de fleste har
barn nr. 2 eller flere og så er det jeg tænker hvorfor får folk flere børn
når en del går fra hinanden? Derimod er der mange som har 4-5 børn, godt
parforhold og hvor det hele kører og dem tager jeg hatten af for. Kan I ikke
fortælle hemmeligheden???

Kara

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 21-01-03 19:35

Hej

Martinix DK wrote:
> ja jeg er bare lidt nysgerrig. Hvad får folk til at få mange børn (3 eller
> flere) i dag??

Sikkert mange forskellige ting, men først og fremmest lyst, tror jeg.

> Jeg har selv en dreng på snart 5 år og skal ikke have flere. Med 1 barn
> synes jeg at det er svært at få alle ting til at passe sammen så som job og
> afhentning af søn.

Om du skal hente et eller to børn gør ikke den store forskel.

Butikkerne lukker sent( jeg er salgsass.P.t arbejdsløs)
> og børnehaven lukker kl.17,00.

Børnehaverne i de forskellige kommuner pleje at deles om åbningstiden,
således at nogle åbner tidligt f.eks 5.30 og andre lukker sent f.eks 18.00.
Det gør at næsten alles behov kan tilgodeses.

Ligenu er mit problem ikke aktuelt men på et
> tidspunkt bliver det det og så er jeg nu glad for at jeg kun har 1 barn for
> havde jeg haft flere ville jeg da have svært ved at overskue det.

Det er nu ikke så galt. Men vi tackler jo alle hverdagens udfordringer
forskelligt.

> Jeg hører også om mange par som desværre går fra hinanden og de fleste har
> barn nr. 2 eller flere og så er det jeg tænker hvorfor får folk flere børn
> når en del går fra hinanden?

Nu tror jeg ikke at folk går fra hinanden før de er færdige med at få
børn, men der er desværre eksempler, hvor det at få et barn, bruges i et
forsøg på at hele parforholdet. Det virker sikkert ikke bedre end at
købe nye møbler eller at få nyt køkken.

Derimod er der mange som har 4-5 børn, godt
> parforhold og hvor det hele kører og dem tager jeg hatten af for. Kan I ikke
> fortælle hemmeligheden???

Der er ingen hemmelighed, andet end at holde liv i forholdet, samtidig
med at man har en familie. Husk, at selvom I er far og mor, så er I
stadig kærester. Det er vigtigt og ikke altid ligeså let gjort som det
er sagt, men som med alt andet kræver forholdet vedligholdelse.

Marianne Feddersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 21:35

Martinix DK skrev:

>ja jeg er bare lidt nysgerrig. Hvad får folk til at få mange børn (3 eller
>flere) i dag?

Ønsket om ikke at have enebørn? Søskende kan have utrolig meget
fornøjelse af hinanden. Og når først man er inde i rutinen, gør
én fra eller til ingen forskel. Desuden tager man tingene *meget*
lettere ved nummer to (og de følgende). Ikke dermed sagt at man
gør sig mindre umage, men man gør sig færre overflødige
bekymringer. Selv har jeg 4 søskende.

--
Bertel

Fra : Svend Pedersen

Dato : 21-01-03 22:17

"Martinix DK" <martinko@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> ja jeg er bare lidt nysgerrig. Hvad får folk til at få mange børn (3 eller
> flere) i dag??

Det er fordi børn er dejlige. Det at sætte en ny generation godt i vej er
selve meningen med livet, andet er der ikke at sige til det (min opfattelse
af dét spørgsmål).

Jeg har den tredie på vej, og vil gerne lande på fire. Det giver nogle
dejlige juleaftener når jeg bliver gammel.

[klip]

> Derimod er der mange som har 4-5 børn, godt
> parforhold og hvor det hele kører og dem tager jeg hatten af for. Kan I
ikke
> fortælle hemmeligheden???

Jeg er så kynisk at jeg ser sådan på det, at dét med børn er præcis, hvad
man gør det til selv. Man bør være så tilpas egoistisk som forælder, at man
skal have stort råderum for sit eget liv, uden at det går ud over børnenes
trivsel. Mange forældre tror, at de skal servicere deres børn i begge ender
24 timer i døgnet. Det skal man undgå helt fra begyndelsen. Seks gode råd
følger, men der er langt flere:

1) Lær baby at sove igennem fra begyndelsen. Bøgerne er fulde af tips og
tricks, som passer fint på de 90% af børnene, der ikke er kolik-børn. Undgå
det pjat med at lade baby sove i sengen.
2) I stedet for at pakke ind i syv lag tøj og sætte det helt store apparat i
gang, når man skal ud, så gør det så enkelt som muligt. Da jeg afleverede
den ældste i dagplejen foregik det i bæresele. Det tager to minutter at
montere barnet i sådan én, og så er det bare op til bussen. Dér kom jeg,
seriøs karrieremand med jakkesæt, slips og attachetaske, og en baby i
bæresele. Et syn for guder, og så kommer man så dejligt let i snak med folk
i bussen.
3) Lær barnet at gå selv, og lad det gå selv. Min ekshustru har nu pådraget
sig en rygskade, fordi hun indtil for nylig *bar* vor 3-årige søn rundt. Det
har hun rigtigt godt af - vil man ikke høre. må man føle, men dumt er det.
4) Lær de lidt større børn at opføre sig ordentligt når de er ude. De skal
kunne overlades til sig selv uden at genere de voksne og uden at lave
ulykker. Med "lidt større" mener jeg alt over 1½ år. De kan lige så godt
lære grænserne at kende tidligt.
5) Lær dem at rydde op efter sig og den slags. det kan de fra de 3 år og
opefter.
6) Inddrag dem i dagligdagens opgaver efter bedste evne i stedet for at
afsætte 1 times "kvalitetstid". Jeg hader det ord, for det er sådan en
besynderlig fremmedgørende ting. De skal være med til madlavning,
borddækning og opvask.

Nu ved jeg godt, at jeg får en masse forældre på nakken, og måske også
pådrager nogen en følelse af utilstrækkelighed. Det er naturligvis ikke
hensigten, men når jeg nu af hele mit ærlige hjerte mener det følgende, og
mener, at kommende forældre fra begyndelsen har godt af at tage følgende
provokerende udsagn ad notam, fordi de derved kan gøre tilværelsen lettere
for sig selv:

Det at have børn er ikke mere end hvad man selv gør det til.

(det mener jeg, fordi der skal naturligvis en minimumsindsats til, og hvis
man ikke er villig til dét, skal man ikke have børn - men et barn behøver
ikke fylde alle døgnets 24 timer, langt fra, og det gør tre børn sådan set
heller ikke. Alt over minimumsindsatsen er, hvad man selv gør det til, og
minimumsindsatsen er ret beskeden, også fordi det at have børn er sjovt og
giver så mange glæder).

Med venlig hilsen
Svend

Fra : Stine

Dato : 21-01-03 22:23

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> wrote in message
> [...]

> provokerende udsagn ad notam, fordi de derved kan gøre tilværelsen lettere

Hej Svend,

Du får i hvert fald ikke mig på nakken - tror jeg vil vise dit indlæg til et
par veninder/venner, som mener, at børn helst skal mærke forældrene puste
dem i nakken konstant.

/Stine

Fra : Svend Pedersen

Dato : 22-01-03 09:41

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
et
> par veninder/venner, som mener, at børn helst skal mærke forældrene puste

Hej Stine - Du har lige reddet min dag (ikke at den var begyndt dårligt, men
alligevel). Tak.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-03 23:18

Svend Pedersen skrev:

>Jeg er så kynisk at jeg ser sådan på det, at dét med børn er præcis, hvad
>man gør det til selv.

Jeg er langt hen ad vejen enig med dig, men minimumsindsatsen er
nu ikke så lille endda. Den mærkes bare ikke så meget når man
først er inde i vanen. Jeg er enig i at man kan gøre det
besværligt eller mindre besværligt for sig selv.

>1) Lær baby at sove igennem fra begyndelsen. Bøgerne er fulde af tips og
>tricks, som passer fint på de 90% af børnene, der ikke er kolik-børn. Undgå
>det pjat med at lade baby sove i sengen.

Du mener i voksensengen.

>3) Lær barnet at gå selv

Nej, lad være med det. Lad barnet kravle og lad det selv begynde
at gå når det er modent dertil.

Men du mener at man ikke skal vænne det til at blive båret. Det
er jeg enig i. Et lille pædagogisk fif med stor effekt: Når
barnet er så lille at det bliver båret og ikke kan kravle, sker
det at det gerne vil have en ting der ligger et par meter væk.
Flyt da *altid* barnet hen til tingen og ikke omvendt. Derved
lærer det at det skal arbejde sig hen til de ting det vil have,
og ikke at de kommer flyvende på magisk vis når man vræler højt
nok.

>og lad det gå selv.

Ja.

>5) Lær dem at rydde op efter sig og den slags. det kan de fra de 3 år og
>opefter.

Det gøres lettest ved at man selv går forrest og viser at det er
en hyggelig fællesbeskæftigelse at rydde op.

>6) Inddrag dem i dagligdagens opgaver efter bedste evne i stedet for at
>afsætte 1 times "kvalitetstid".

*Enig*!

>Jeg hader det ord

Ja, det er noget pjat.

--
Bertel

Fra : Svend Pedersen

Dato : 22-01-03 09:52

"Svend Pedersen" <sv.pedersen@FJERN.DETTE.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3e2db83a$0$83839$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> Det skal man undgå helt fra begyndelsen. Seks gode råd
> følger, men der er langt flere:

[klip seks gode råd]

Der kommer et 7.: Jeg har hørt mange børnehavepædagoger og sågar skolelærere
beklage sig over, at mange børn på mange områder ikke er selvhjulpne. Det
bidrager til at gøre livet lidt lettere for forældrene, hvis børnene
allerede i 3-4 års alderen kan håndtere overtøj og sko og lærer selv at
klæde sig på og af. Det rationaliserer meget, blandt andet sengelægningen om
aftenen og påklædningen om morgenen, men gør det også lettere for de
mennesker, der passer vore børn i dagtimerne.

Og et 8.: Gå i pottetræning for sjov tidligt, og drop bleen inden barnet
fylder 3!

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-03 11:01

Svend Pedersen skrev:

>Der kommer et 7.: Jeg har hørt mange børnehavepædagoger og sågar skolelærere
>beklage sig over, at mange børn på mange områder ikke er selvhjulpne.

Ja!

Det er et spørgsmål om den lange korte vej, mens mange forældre
vælger den korte lange vej.

Den korte lange vej består i at man ordner tingene selv for "Det
andet går jo alt for langsomt". Det er skruen uden ende og koster
tids- og energiressourcer på lang sigt.

Går man den lange korte vej, så afsætter man den fornødne tid og
energi til at lade ungerne finde ud af tingene i deres eget
tempo. Man opnår at de hurtigere mestrer nogle færdigheder og at
mange ting bliver meget nemmere. Eksempelvis kan min kammerats
tvillinger som går i 1. klasse næsten lave aftensmad alene nu.

--
Bertel

Fra : Svend Pedersen

Dato : 22-01-03 11:48

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mange ting bliver meget nemmere. Eksempelvis kan min kammerats
> tvillinger som går i 1. klasse næsten lave aftensmad alene nu.

Flot eksempel.

Sandheden ligger ofte i det simple, og her er Sigrid Riise jo en sand
mester: "det er lettere at lære den 3-årige at rydde op end den 13-årige"
som svar til en mor, der havde svært ved sidstnævnte. Ikke til megen hjælp
for hende, men forhåbentlig til alle os andre.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 22-01-03 18:58

"Bertel Lund Hansen" <nospamfor@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Det er et spørgsmål om den lange korte vej,

Nemlig

Fra : Tomas O.

Dato : 22-01-03 21:44

Bertel Lund Hansen <nospamfor@lundhansen.dk> wrote in
SNIP

> [...]
> mange ting bliver meget nemmere. Eksempelvis kan min kammerats
> tvillinger som går i 1. klasse næsten lave aftensmad alene nu.

Det er fuldstændig det samme med at lære ungerne at have mindstemålet af
repsekt for andre så de for eksempel ikke skriger hysteriske i et
suppermarked indtil dew får deres vilje. Kan være et mas og slid i en
periode men nemmere at lære en på 3 end en på 7.

En børnepsykolog jeg har været til foredrag med havde en slags tabel som
han brugte som en form for tommelfingerregel..

hvis et umuligt barn der var blevet umulig af at der aldrig var forekommet
nej i dets liv skulle 'rettes op' tog det ca. 14 dages kridt stregen og stå
fast og kriser med barnet hver dag.. med en på 5 kunne det tage 6 mdr, med
kriser HVER dag, med en på 7 kunne det tage 2 år med en på 11 ... bare glem
det.. forsent.

Tomas

Fra : Iben Holst

Dato : 22-01-03 08:07

>Derimod er der mange som har 4-5 børn, godt parforhold og hvor det hele
kører >og dem tager jeg hatten af for.

Jeg synes også det er imponerende og jeg har meget respekt for familier der
er så store.

Vi har valgt at få 2 børn, fordi vi kan ikke med tanken enebarn. Jeg tror
ikke det ligefrem giver flere glæder at have 2, men snarer anderledes glæder
end ved blot at have een.

Umiddelbart vil jeg gerne have en flok på 4; især fordi jeg selv kommer ud
af sådan en flok og har haft mange glæder med mine søskende - er også ofte
blevet misundt at jeg har 3 søskende..... Vi ved endnu ikke om vi skal have
nr. 3, men får vi det og også barn nr. 4 er det fordi jeg er blevet
hjemmegående (!!) ellers tror jeg ikke jeg kunne klare det!

Iben

Fra : torup & bachmann

Dato : 22-01-03 17:51

"Martinix DK" <martinko@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> ja jeg er bare lidt nysgerrig. Hvad får folk til at få mange børn (3 eller
> flere) i dag??

Tja, jeg har 4 med henholdsvis 17, 14 og 20 mdr. imellem. Nr. 2 og 3 var
såkaldte "smuttere" og vi mente, at det ville være bedst så at få en mere,
så den ene ikke blev "3. hjul". Da de 3 første kom meget tæt på hinanden, så
skulle nr. 4 også komme lige efter og som sagt så gjort.

> [...]
for
> havde jeg haft flere ville jeg da have svært ved at overskue det.

Jeg bor i Vigerslev, har 2 børn i deltidsbørnehave (lukker kl. 14) på
Vesterbro og 1 barn i skole på Nørrebro og et deltidsarbejde med
lejlighedsvise aftenmøder, læser ejendomsjura 2 gange om ugen og i øvrigt
hverken bil eller cykel og det kører sgu da meget godt .
Den yngste på 2 går hjemme hos farmand, da han er langtidssygemeldt. Ingen
af vores børn har været i vuggestue. Jeg henter og bringer børn med bussen
hver dag og vi bruger den lange transport til at få talt om dagen i dag og
hygger os.

> [...]
> når en del går fra hinanden? Derimod er der mange som har 4-5 børn, godt
> parforhold og hvor det hele kører og dem tager jeg hatten af for. Kan I

Hemmeligheden for os er en vilje til at vi vil det liv, som vi nu har skabt
os. Vi har snart været kærester i 13 år og vi havde været kærester i 6 år
før vi fik børn og det tror jeg var sundt. Så fik vi prøvet livet med bio,
restauranter osv og kan derfor sagtens leve uden, nu hvor huset er fuld af
børn. Jeg er vild med at være mor til 4 vidunderlige unger (som jeg lige som
alle andre er møgtræt af indimellem). Jeg kan ikke engang sige, at jeg altid
har villet have mange børn, men sådan er det altså blevet og det er ikke så
ringe endda . Jeg tror mere, at jeg er taknemlig over, at jeg kan få dem
og skænker tit en kærlig tanke til alle de stakkels par for hvem det er så
svært.
Jeg føler mig DYBT priviligeret - også selvom min kæreste er meget syg og
min ældste er multiallergiker.
Man skal huske på, at mange-børns-familier jo ikke har flere timer end alle
andre og derfor stiller det nogle andre krav til ungerne om selvhjulpenhed
og til at de store skal hjælpe de små, så det hele glider nemmere for os
alle. Det klarer de fint og det kommer helt af sig selv. Desuden bliver man
nok også selv bedre til at bruge tiden fornuftigt og lærer at slappe af, når
muligheden byder sig. Det er faktisk slet ikke så hårdt, som du tror.

Mine to store spørger tit om de dog ikke kan få lov at få en bror/søster
mere, men vi har nu besluttet at stoppe med de 4 vi har.

MVH Rikke

www.rikkebachmann.webbyen.dk

Fra : Martinix DK

Dato : 23-01-03 16:37

> [...]

> hver dag og vi bruger den lange transport til at få talt om dagen i dag og

Vores børnehave lukker kl. 17,00 og det gør den i alle kommuner(bornholm)
min mand er ejendomsmægler så der er ingen hjælp at hente der.
Bedsteforældre er der ingen af da de to er døde, den 3. arbejder og den 4 er
invalidepensionist. Deltidsbørnehave er der intet der hedder hos os. Jo du
kan hente dit barn tidligere men du betaler fuld pris.

> [...]
> restauranter osv og kan derfor sagtens leve uden, nu hvor huset er fuld af

Vi er kærester på det tiende år og fik barn da vi havde været sammen i 5 år
så vi havde også nået det hele med byture , bio o.s.v. Nu har man også nået
alderen hvor man ikke gider og hellere vil blive hjemme med familien. Så jeg
kan kun være enig med i hvad du skriver.

Kara

Fra : torup & bachmann

Dato : 23-01-03 19:03

> [...]
du
> kan hente dit barn tidligere men du betaler fuld pris.

Vi har nu heller ingen hjælp udefra. Af familie er der kun min far som er 80
år.
Der er heller ikke mange deltidsbørnehaver her. I Valby er der 2, Vesterbro
1, Nørrebro 0 og Østerbro 3 (tror jeg).
Vi har truffet et valg, at jeg arbejder deltids, ellers hænger det ganske
enkelt ikke sammen tidsmæssigt. Min kæreste kan ikke hjælpe med at
hente/bringe pga. sygdom, så lige som dig, "hænger" jeg på den alene. Vi
kunne selvfølgelig have valgt børnehave og skole tættere på, men det har vil
valgt ikke at gøre, fordi det er ekstremt svært at finde ordentlige (efter
vores mening) institutioner/skoler i Kbh. og vi er meget tilfredse med de
steder børnene er nu.
Det giver selvfølgelig en 0 økonomi og der er hverken til bil, hus eller
ferie sydpå, men det er så vores prioritering.
Transporten betyder, at vi går hjemmefra kl. 07.00 for at jeg kan møde på
arbejdet kl. 09.00. Jeg har fri kl. 13.30 og vi er så hjemme ca. 15.30. Ca.
1 gang ugentligt skal jeg på arbejde igen kl. 18.30 (skal så hjemmefra
17.45) og er hjemme igen kl. 22.00.

MVH Rikke

Fra : Martinix DK

Dato : 24-01-03 19:24

hej Rikke.

Ja okay så jeg skal jeg nok ikke klage, men jeg tager hatten af for jer at I
har prioriteret på den måde.Er din mand meget syg? Kan du godt få lov til at
arbejde kun deltids? Her tænker jeg på fagforening, for det vil min ikke
tillade med mindre jeg står til rådighed på fuldtid, dog er der ikke store
chancer for at få et arbejde herover. Chancen for at vinde 7 rigtige i lotto
er større.*S*

Kara

Fra : torup & bachmann

Dato : 25-01-03 17:56

> [...]
> tillade med mindre jeg står til rådighed på fuldtid, dog er der ikke store
> chancer for at få et arbejde herover. Chancen for at vinde 7 rigtige i

Ja, han er temmelig syg, hjertepatient.
Ja, jeg kan sagtens arbejde deltids. Da jeg afsluttede den sidste
børnepasningsorlov i juni 2002 meddelte jeg ganske enkelt a-kassen, at jeg
ønskede at skifte fra fuldtidsforsikring til deltidsforsikring. Det var de
ikke glade for, ævlede en masse om, at jeg jo ikke kunne skifte tilbage,
hvis jeg fortrød og jeg jo ikke kunne leve af så lidt og en masse andet,
sikkert velmenende nok. Jeg stod imidlertid fast, for det var jeg nødt til
af tidsmæssige årsager og bestemt også for ungernes skyld.
Derefter skyndte jeg mig at finde et godt jobtræningssted (jeg er
beboerrådgiver og læser pt. også ejendomsjura men studiet er indeholdt i
arbejdstiden). På mit arbejde har jeg selv kunnet vælge min arbejdstid som
altså så er 9-13.30, da jeg skal arbejde 22.5 time (pr. 1/1-2003 er det
23.5) om ugen iflg. loven og det passer jo meget godt. Det eneste krav han
har, er at jeg tager min del af aftenmøderne, tilgengæld får jeg dobbelt
afspadsering for alt efter 17, så det er perfekte arbejdsvilkår. Tilgengæld
er det så også til tider meget krævende arbejde og de lektier jeg har på
studiet (ca. 10 timer om ugen) må jeg ikke indeholde i min arbejdstid.
Hvordan reglerne er for butiksansatte kender jeg ikke, men jeg kan ikke
forestille mig, at du ikke også kan skifte til deltidsforsikring. Ja, det
koster dyrt i kr. men er efter min mening det hele værd. Nu har jeg været på
forældreorlov i så mange år og klaret mig helt fint alligevel, på
deltidsdagpenge får man ca. 500 kr. mere end på orlov, så det går.
Mit store problem bliver at finde et deltidsarbejde efter endt jobtræning,
dels er deltidsarbejde særdeles svært at finde, dels er jeg "handicappet"
pga 4 unger, som arbejdsgivere normalt ikke er glad for man har, pga.
barnets sygedag og den slags. Men uanset hvad, så dør vi jo ikke ligefrem af
sult her i DK, så det skal nok gå altsammen.