net time /sun solaris
Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 14-03-01 19:49

vor sun sparc server med solaris kan ikke følge med tiden, og taber en halv
snes min på en måned. Da en pc som kører noget app. via oracle på sun'en er
afhængig af at de 'er synkrone' vil jeg gerne have den til at sætte sin tid
efter serveren, ligesom i win med net time \\<server> /set. Hvordan gør man
op mod en unix?
Alternativt hvordan får man solaris'en til at hente den korrekte tid via
nettet?

jeg mener at have set noget med en rtc-process, kan den let installeres?

finn

Fra : Jan Chrillesen

Dato : 14-03-01 21:21

CykelSmeden fra Aalborg <outlook@acnord.slet.dk> wrote:

> Alternativt hvordan f?r man solaris'en til at hente den korrekte tid via
> nettet?
>
> jeg mener at have set noget med en rtc-process, kan den let installeres?

Hent ntp pakken fra http://www.sunfreeware.com/ og installer den.
Derefter kan du enten køre ntpdate fra cron med jævne mellemrum
eller starte ntpd.

/jan

Fra : Christian Dueholm Ch~

Dato : 15-03-01 00:13

In article <98ojs4$gdi$1@news.inet.tele.dk>, Jan Chrillesen wrote:

>Hent ntp pakken fra http://www.sunfreeware.com/ og installer den.
>Derefter kan du enten køre ntpdate fra cron med jævne mellemrum
>eller starte ntpd.

Det er næppe nødvendigt. Solaris har ntpdate med i en standard
installation.

--
Christian D. Christensen

"I think the sum of intelligence on the internet is constant. Only the
number of lusers grows..." - Uwe Ohse in the monastery

Fra : Lars Balker Rasmusse~

Dato : 15-03-01 11:42

"CykelSmeden fra Aalborg" <outlook@acnord.SLET.dk> writes:
> Alternativt hvordan får man solaris'en til at hente den korrekte tid via
> nettet?

Jeg antager her at du er tdc-kunde.

Put i /etc/inet/ntc.conf:

driftfile /etc/ntp.drift
server ntp1.inet.tele.dk
server ntp2.inet.tele.dk

cd /etc/init.d
../xntpd start

(xntpd genstarter automatisk ved boot, når ntp.conf findes)
--
Lars Balker Rasmussen "Special is bad."

Fra : N/A

Dato : 19-03-01 12:15

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-03-01 12:15

CykelSmeden fra Aalborg wrote:

> Tak til alle!
>
> jeg havde nået at hente ntp pakken, men ikke fundet ud af at installere den.
> Lidt research omkring dit brev viser at xntpd er på maskinen, så jeg er
> gået efter den løsning. Som ret uerfaren har jeg lige et par spørgsmål for
> forståelsens skyld:
>
> 1 hvad gør: > driftfile /etc/ntp.drift

xntpd bruger driftfilen til at holde styr på, hvor
meget computerens ur går forkert i forhold til tiden på
nettet.

> 2 skal flg: stå i filen, eller bare udføres:
> jg har bare udført den manuelt, og får bare en ny prompt

Der er også ok. Den starter en xntpd process, som kører hele tiden.

> jeg er på sektornet, så jeg er ikke klar om jeg kan accesse TDC-servere, men
> ellers må der vel være andre på sektornettet.

Du kan sikkert bruge den på forskningsnettet, ntp.forskningsnettet.dk

Det er vigtigt at bruge en server, der er "tæt" på en selv rent
netværksmæssigt.

Du kan måske få nogle ideer fra Poul-Henning Kamps foredrag på
Linuxforum 2001:

http://linuxforum.dk/2001/slides/phk/phk_ntp.tgz

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08