Problemer med lilo
Fra : Mads Andreasen

Dato : 11-03-03 21:56

Hejsa

Jeg er løbet ind i nogle problemer med lilo...
Først en historie fra de varme lande om mit setup...
Jeg skal have installeret linux på en gammel maskine jeg har (uden cd drev).
Harddisken er en lille 32Mb flash harddisk med IDE interface (for bios
ligner det en almindelig harddisk). Grundet flashdiskens dimensioner passer
den kun ned i den sekundære ide controller, og sidder derfor i maskinen som
hdc. Der sidder ikke andre diske (end floppy) i maskinen.
Jeg booter på en diskette distro (muLinux),
mounter hdc1 som /mnt
mounter et nfs drev på min anden linux maskine som /nfs

i /nfs har jeg samlet et lille root fil system og det kopiere jeg over på
/mnt

i /mnt/etc ligger bla. min lilo.conf:

disk=/dev/hdc
bios=0x80
timeout=10
boot=/dev/hdc1

image="/boot/bzImage"
label="linux"
# initrd="/boot/initrd-2.4.18-14.img"
# read-only
############

så kører jeg: lilo -v 4 -r /mnt

for at installere bootloaderen (!?)
men det vil lilo ikke rigtig være med til, og følgende er outputtet:

LILO version 21.4-2, Copyright (C) 1992-1998 Werner Almesberger
'lba32' extensions Copyright (C) 1999,2000 John Coffman

Reading boot sector from /dev/hdc1
Created temporary device /tmp/dev.0 (0x1600)
Removed temporary device /tmp/dev.0 (0x1600)
Device 0x1600: BIOS drive 0x80, 8 heads, 500 cylinders,
16 sectors. Partition offset: 0 sectors.
Created temporary device /tmp/dev.0 (0x1600)
Removed temporary device /tmp/dev.0 (0x1600)
Merging with /boot/boot.b
Created temporary device /tmp/dev.0 (0x1601)
Removed temporary device /tmp/dev.0 (0x1601)
Device 0x1601: BIOS drive 0x80, 8 heads, 500 cylinders,
16 sectors. Partition offset: 16 sectors.
Fatal: Read /dev/hdc1: No such device

Jeg kan ikke forstå fejlmeldingen, da der jo lige er skrevet: Reading form
/dev/hdc1, og jeg har mountet hdc1 og kan læse og skrive....
Jeg er ikke helt sikker på linjen: bios=0x80 i lilo conf, men den er kommet
ind ifb. jeg kiggede fortvivlet rundt på nettet...

Er der en lilo haj der kan gennemskue mit problem?

--
-Mads
(When you see someone putting on his big boots,