Reelt hukommelses forbrug på en linux box
Fra : Brian Møller

Dato : 10-03-03 17:31

Hej

Nu har jeg lige siddet og luret lidt på min server. Derunder på top.
Noget der kom til at undre mig var at når man lurer på top står der x
kb used. Men ved cache står der y kb.

Hvad er det reelle hukommelsesforbrug ialt for alle processer på min
server ? Ellers hvordan server jeg hvad det reelle forbrug er ?

Nu har jeg luret på /proc/meminfo:
total: used: free: shared: buffers: cached:
Mem: 1056264192 1044779008 11485184 0 139628544 779202560
Swap: 1883578368 1101824 1882476544
MemTotal: 1031508 kB
MemFree: 11216 kB
MemShared: 0 kB
Buffers: 136356 kB
Cached: 760940 kB
SwapCached: 0 kB
Active: 496084 kB
Inact_dirty: 453436 kB
Inact_clean: 21560 kB
Inact_target: 194216 kB
HighTotal: 131056 kB
HighFree: 1024 kB
LowTotal: 900452 kB
LowFree: 10192 kB
SwapTotal: 1839432 kB
SwapFree: 1838356 kB
Committed_AS: 87836 kB

Men det er ikke ligefrem fordi det siger mig meget mere hvis jeg skal
være ærlig.

Mvh

Brian

Fra : Peter Jensen

Dato : 10-03-03 20:12

Brian Møller wrote:

> [...]
>
> Hvad er det reelle hukommelsesforbrug ialt for alle processer på min
> server ? Ellers hvordan server jeg hvad det reelle forbrug er ?

Jeg bruger 'free' til at skaffe mig den slags informationer:
---
Peter@pekaje Peter $ free
total used free shared buffers cached
Mem: 255812 214900 40912 0 23348 133800
-/+ buffers/cache: 57752 198060
Swap: 497972 21864 476108
---

- Min totale RAM er på 255812 kiB.
- Der er *tilsyneladende* brugt 214900 kiB.
- Der er 40912 kiB der bare sidder og keder sig.
- 23348 + 133800 kiB er midlertidigt bundet i buffere og cache. Dette
kan frigøres.
- Hvis buffer og cache bliver trukket fra det RAM der tilsyneladende er
brugt, er der 57752 kiB tilbage. Dette er hvad jeg vil kalde det "reelle
forbrug".
- Der er 198060 kiB der står til afbenyttelse, når man medregner en
reduceret cache + buffere.
- Swap linjen skulle forklare sig selv ...

--
PeKaJe

Fra : Brian Møller

Dato : 10-03-03 21:45

Hej

Mange tak for hjælpen.

Det var squ rart at få lidt styr på sagerne :)

/Brian