urpmi --auto-select
Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-03-03 18:53

Jeg ville lige opdatere min mandrake, så jeg fyrede en

| [root@localhost ivar]# urpmi --auto-select

af, og så kom den med

| kunne ikke tage media "Updates for Mandrake Linux 9.0 (ftp1u)" i beregning
| da ingen listefil [/var/lib/urpmi/list.Updates for Mandrake Linux 9.0
| (ftp1u)] eksisterer

Hmm, hvad gør jeg for at lave sådan en?
Nå men den hentede en masse, og forsatte så med og sluttede så af med

| De følgende pakker har dårlige signaturer:
| Ønsker du at fortsætte installationen? (j/N) j
| Installationen mislykkedes, nogle filer mangler.
| Du ønsker måske at opdatere din urpmi-database

Jov, men hvordan?

Og nogle gange når jeg vil installere, så kommer den med det der med den
dårlige signatur, hvorfor?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-03-03 19:15

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:
> Jeg ville lige opdatere min mandrake, så jeg fyrede en

> af, og så kom den med

> Hmm, hvad gør jeg for at lave sådan en?
> Nå men den hentede en masse, og forsatte så med og sluttede så af med

urpmi.update -a

> Jov, men hvordan?
>
> Og nogle gange når jeg vil installere, så kommer den med det der med den
> dårlige signatur, hvorfor?

Det er fordi du har en kilde listet hvor du ikke har kildens gpg-key
importeret i din root-key-ring. Find key'en og smid den ind med gpg
--import

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-03-03 20:45

Jesper Krogh skrev Søndag den 9. marts 2003 19:15 i dk.edb.system.unix:

> urpmi.update -a

Hmm, det hjalp ikke, jeg har forsøgt et par gange, så lige i skrivende stund
har jeg ikke output, er der en måde at få output BÅDE i en fil OG på skærmen?

> Det er fordi du har en kilde listet hvor du ikke har kildens gpg-key
> importeret i din root-key-ring. Find key'en og smid den ind med gpg
> --import

OK, jeg har flere kilder, hvor'n ser jeg hvilken kilde den vil hente en
konkret parke fra? Er der nogen måde, eller er den kun den slaviske, næste
gang det sker, så at sige nej, og så prøve med kun en kilde aktiv, til jeg
finder problemkilden?

Når jeg har fundet problem kilden, hvor skal jeg så søge efter gpg-key'en?
Har følgende kilder, og tror selv mest at det er enten plf, eller texstar

,----[ /etc/urpmi/urpmi.cfg ]

`----

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 09-03-03 20:52

I dk.edb.system.unix, skrev Ivar Madsen:

> Hmm, det hjalp ikke, jeg har forsøgt et par gange, så lige i skrivende stund
> har jeg ikke output, er der en måde at få output BÅDE i en fil OG på skærmen?

Jeg vil foreslå du fjerner mediet og tilføjer det igen... der er på en
eller anden måde gået spunk i det ( Jeg vil her gerne tilføje at
cooker-versionen af urpmi er blevet markant bedre til dette ).

PLF: Se section keys:
http://plf.zarb.org/

Texstar:
http://ftp.ibiblio.org/pub/Linux/distributions/contrib/texstar/linux/distributions/mandrake/9.0/rpms/gpg-key/

Fra : Ivar Madsen

Dato : 09-03-03 22:21

Jesper Krogh skrev Søndag den 9. marts 2003 20:51 i dk.edb.system.unix:

> Jeg vil foreslå du fjerner mediet og tilføjer det igen... der er på en
> eller anden måde gået spunk i det ( Jeg vil her gerne tilføje at
> cooker-versionen af urpmi er blevet markant bedre til dette ).

Det hjalp så, lidt thivertifald, godtnok brokker den sig stadig over at den
fil ikke findes
|kunne ikke tage media "Updates for Mandrake Linux 9.0 (ftp1u)" i beregning da
|ingen listef il
|[/var/lib/urpmi/list.Updates for Mandrake Linux 9.0 (ftp1u)] eksisterer

Men så forsætter den, og så slutter den med stadig at brokke sig over signatur
(har heller ikke kikket nærmer på det) og når så jeg siger J til at se bort
fra det, så begynder den at ville installere (det har den ikke gjort
tiderliger), men kommer med følgende fejl.

| Installationen fejlede:
| flphoto behøves af gphoto-0.4.3-17mdk
| [root@localhost ivar]#

Jeg har så bedt urpmi om at finde den, null nix, jeg har så søgt på google og
fundet den, og forsøgt at installere den fra lokal kilde, men den siger at
den ikke kan vælges, hmm Hvad gør man så?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-03-03 06:22

> [...]
> fundet den, og forsøgt at installere den fra lokal kilde, men den siger at
> den ikke kan vælges, hmm Hvad gør man så?

Jeg kan kun finde den i Cooker, kører du et cooker system ellers vil jeg
sige at du skal holde dig fra at installere cooker pakker.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-03-03 07:21

Jesper Krogh skrev Mandag den 10. marts 2003 06:21 i dk.edb.system.unix:

> Jeg kan kun finde den i Cooker, kører du et cooker system ellers vil jeg
> sige at du skal holde dig fra at installere cooker pakker.

Nu ved jeg ikke lige hvad Cooker er, men det lyder som noget med betaversionen
af 9.1 eller sådan noget?

Og så nej, jeg køre med 9.0, og hvis den jeg har hentet er til en sener
version, så er det nok derfor URPMI nægter at have med den at gøre, bare
mærkeligt at en anden parke er afhænig af den,,,

BTW så jeg har to maskiner, og kunne godt tænke mig at prøve nyeste
testversion af Mandrake, hvilken ftp: er god at hente den fra?
Og det er regtigt nok at jeg, ændre kilde fra klid.dk's 9.0 til den anden, og
så køre en urpmi --auto-select og så skulle den opgradere, hvis ikke jeg alså
løber ind i et proglem på den anden maskine også,,,

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-03-03 07:26

> [...]
> version, så er det nok derfor URPMI nægter at have med den at gøre, bare
> mærkeligt at en anden parke er afhænig af den,,,

Ja, men nu kan jeg heller ikke finde i ghpoto i mine kilder til Mandrake
9.0 den kunne jeg også kun finde i cooker, hvor har du fundet den?

> [...]
> så køre en urpmi --auto-select og så skulle den opgradere, hvis ikke jeg alså
> løber ind i et proglem på den anden maskine også,,,

ftp.uninett.no er udemærket til det.

Og ja, det er bare at smide den i kilden og skriver urpmi --auto-select
og krydse fingre.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 10-03-03 10:37

Jesper Krogh skrev Mandag den 10. marts 2003 07:26 i dk.edb.system.unix:

> Ja, men nu kan jeg heller ikke finde i ghpoto i mine kilder til Mandrake
> 9.0 den kunne jeg også kun finde i cooker, hvor har du fundet den?

Jeg ved ikke hvor den kommer fra, når jeg starter URPMI's grafiske interface,
og søger efter den, så kan den ikke finde den, har også forsøgt at med "fjern
programmel" for at se om den er installeret, og nej heller ikke.

Men når jeg køre auto-slect'en så kommer den.
Og den der listefil den siger at den mangler, betyder det noget at den
mangler?

Ivar Madsen

Fra : Jesper Krogh

Dato : 10-03-03 11:37

Nej, det syntes jeg ikke det er..

Jeg vil disable texstar som source evt. også plf og kun holde maskinen i
sync med main og updates.

Mht. den liste den mangler så prøv lige at fjerne og tilføje den fra
kommandolinien..

urpmi.removemedia "Updates for Mandrake Linux 9.0 (ftp1u)"

skulle fjerne den. Så smider vi en ny ind med et nemmere navn
urpmi.addmedia --update secure
ftp://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/mandrake/updates/9.0/RPMS/
with ../base/hdlist.cz

Så vil jeg tro din fejl forsvinder.

Når du så hælder opdateringer på kan du enten disable texstar og plf
eller hælder dem på med:
urpmi --auto-select --update

Det burde virke.

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-03-03 00:07

Jesper Krogh skrev Mandag den 10. marts 2003 11:37 i dk.edb.system.unix:

> Nej, det syntes jeg ikke det er..

Alså ligemeget med at den kommer med den fejl,,,

> Jeg vil disable texstar som source evt. også plf og kun holde maskinen i
> sync med main og updates.

OK

> Mht. den liste den mangler så prøv lige at fjerne og tilføje den fra
> kommandolinien..
> urpmi.removemedia "Updates for Mandrake Linux 9.0 (ftp1u)"
> skulle fjerne den.

No do.
Så jeg måtte se hvad der ligger af filer i det dir, der lå en
| hdlist.Updates\ for\ Mandrake\ Linux\ 9.0\ (ftp1u).cz

Så efter at have taget en backup af den (kan ikke se at jeg skal bruge den,
men hvis nu,,,) og så slette den, så spiller det.

> Når du så hælder opdateringer på kan du enten disable texstar og plf
> eller hælder dem på med:
> urpmi --auto-select --update
> Det burde virke.

Tiderliger i dag, kørte jeg en urpmi --auto-select --update, og bortset fra
den velkendte fejl i starten, så spillede det, så disablede jeg alle kilder,
og tilføjede dem enkeltvis, og da jeg som den sidste tilføjede texstar kom
fjelen med den der øhe ghpotp.

BTW så har jeg opdaget at det er et ganske udmærket grafik program, når man
skal hente bilder fra digikameret, og ændere på lysnevuet i et bilde, f.eks.
hvis blizen ikke har kunnet nå en del af bildet

Når jeg en af dagene opgradere den anden maskine til betaen, skal jeg så
starte med at opgradere med 9.0 først? Det vil vel om ikke andet vise om det
giver samme problem som på denne maskine,,,

Ivar Madsen