Max hastighed ved filserver
Fra : Jimmy

Dato : 08-03-03 16:55

Hej

Hvor hurtig en processor skal man have for at kunne maxe et 100 MBit/s
netkort ud?

Kan man klare det på en P166 med 64 mb ram?

Til sammenligning kan jeg på ovenstående setup trække 1 megabyte i sekundet
på en Windows XP maskine, men forestiller mig jeg kan komme højere op på en
Red Hat 8.0?

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 08-03-03 17:22

On Sat, 8 Mar 2003 16:55:00 +0100,
Jimmy <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> wrote:

> [...]
> på en Windows XP maskine, men forestiller mig jeg kan komme højere op på en

Det er også afhængigt af netkort. Dårlige drivere -> no speed. Skal data
krypteres? etc etc.

--
Jesper

Fra : Jimmy

Dato : 08-03-03 18:21

"Jesper Louis Andersen" <jlouis@ask.diku.dk> wrote in message

> Det er også afhængigt af netkort. Dårlige drivere -> no speed. Skal data
> krypteres? etc etc.

Anyone else?

Mvh
Jimmy

Fra : Soren Davidsen

Dato : 08-03-03 19:18

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get3_erstat_3_med_2_net.dk> writes:

> "Jesper Louis Andersen" <jlouis@ask.diku.dk> wrote in message

> sekundet
> en

> Anyone else?

Jeg kan da godt gentage hvad Jesper lige sagde .

CPU er ikke den eneste begraensende faktor paa hvor hurtig din
maskine kan behandle data.

Min gamle P2 kan med resten af sin hardware sagtens klare 100mbit
begge veje paa samme tid i lange perioder, mens min laptop med
en hurtig P3 ikke kan ..

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Jimmy

Dato : 08-03-03 19:32

> Jeg kan da godt gentage hvad Jesper lige sagde .

Det ville være super.

> CPU er ikke den eneste begraensende faktor paa hvor hurtig din
> maskine kan behandle data.

Nej jeg har fanget at netkortet kan have dårligt skrevne drivere, men jeg er
ikke så interesseret i den slags betragtninger.

Det interessante for mig er hvor lille en CPU der kræves for at den kan
trække 100 MBit i et ideelt miljø.

Mvh
Jimmy

Fra : Kent Friis

Dato : 08-03-03 19:34

Den Sat, 8 Mar 2003 19:32:00 +0100 skrev Jimmy:
> [...]
>ikke så interesseret i den slags betragtninger.
>
>Det interessante for mig er hvor lille en CPU der kræves for at den kan

Ideelt miljø? Det må være et netkort der kan DMA, så CPU'en kun behøver
fortælle adressen på de data der skal overføres.

Mvh
Kent
--
Object orientation: the idea, that humans find it easier to understand
"you.car.engine.start" than "start your car engine".

Fra : Soren Davidsen

Dato : 08-03-03 19:43

> [...]

> ikke så interesseret i den slags betragtninger.
>
> Det interessante for mig er hvor lille en CPU der kræves for at den kan

Jeg har ikke lige taenkt over hvornaar jeg havde 'cpuen der kan traekke
100mbit i et ideelt miljoe', men et hint siden du nu naevner P166:

Min tudsegamle P166 kunne i sin tid traekke ~4Mb/s med et 3com 'vortex'
kort, en (gammel) ide disk og (vistnok) Debian 2.0 ..

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Jimmy

Dato : 08-03-03 19:47

"Soren Davidsen" <soren-usenet200303@tanesha.net> wrote in message

> [...]
>
> Min tudsegamle P166 kunne i sin tid traekke ~4Mb/s med et 3com 'vortex'
> kort, en (gammel) ide disk og (vistnok) Debian 2.0 ..

OK - det er en start.
Om ikke andet er det fire gange bedre end når jeg har XP installeret.

Takker,
Jimmy

Fra : Peter Makholm

Dato : 08-03-03 19:14

> [...]

> Anyone else?

Det er også afhængigt af netkort. Dårlige drivere -> no speed. Skal data

Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart
http://hacking.dk | -- Antarctica

Fra : Socketd

Dato : 09-03-03 11:23

On Sat, 08 Mar 2003 19:14:18 +0100, Peter Makholm wrote:

> Det er også afhængigt af netkort. Dårlige drivere -> no speed. Skal data
> krypteres? etc etc.

Selvom der står på NIC'et at det er 10/100 er det ikke sikkert det kan
komme så højt op. Fx er RealTek en værre gang l*** og vil sjældent komme
over 50-60 stk (tror jeg det var). Dette er taget fra
/usr/src/sys/pci/if_rl.c (på FreeBSD).

* The RealTek 8139 PCI NIC redefines the meaning of 'low end.' This is
* probably the worst PCI ethernet controller ever made, with the possible
* exception of the FEAST chip made by SMC. The 8139 supports bus-master
* DMA, but it has a terrible interface that nullifies any performance
* gains that bus-master DMA usually offers.
*
* For transmission, the chip offers a series of four TX descriptor
* registers. Each transmit frame must be in a contiguous buffer, aligned
* on a longword (32-bit) boundary. This means we almost always have to
* do mbuf copies in order to transmit a frame, except in the unlikely
* case where a) the packet fits into a single mbuf, and b) the packet
* is 32-bit aligned within the mbuf's data area. The presence of only
* four descriptor registers means that we can never have more than four
* packets queued for transmission at any one time.
*
* Reception is not much better. The driver has to allocate a single large
* buffer area (up to 64K in size) into which the chip will DMA received
* frames. Because we don't know where within this region received packets
* will begin or end, we have no choice but to copy data from the buffer
* area into mbufs in order to pass the packets up to the higher protocol
* levels.

mvh
socketd

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 09-03-03 14:43

On Sun, 09 Mar 2003 11:22:45 +0100, Socketd <db@traceroute.dk> wrote:

> [...]
> * DMA, but it has a terrible interface that nullifies any performance
> * gains that bus-master DMA usually offers.

Det er en stor comment. Jeg overvejede om jeg skulle sætte den med, men
nu var det jo linux... Jeg vil dog tro at man sagtens kan få dem over
50-60% ydelse givet man har CPU nok (og er villig til at lade ens CPU
få tæv af interrupt-handleren).

--
Jesper

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 11-03-03 16:36

Jesper Louis Andersen <jlouis@ask.diku.dk> writes:

> [...]
> nu var det jo linux... Jeg vil dog tro at man sagtens kan få dem over
> 50-60% ydelse givet man har CPU nok (og er villig til at lade ens CPU

Jeg har faaet saadan et kort til at traekke 70mbit ved 100% CPU-brug
paa en 333MHz K6-2.

Til sammenligning har jeg faaet en 350MHz K6-2 til at traekke 2x90mbit
(to netkort) med to styks Intel Pro/100. Denne maskine koerer tillige
iptables - jeg overfoerte altsaa data mellem to maskiner paa hver side
af den naevnte maskine.

I begge tilfaelde brugte jeg netperf; begge gange var det op mod
vaesentligt hurtigere maskiner, som med garanti kunne foelge med.

Det er meget uvidenskabelige maalinger, men de siger da lidt om
forskel i ydelsen...

/Rasmus

Chewbacca is actually not a bad SysAdmin icon. He's large, tends
towards inarticulate grunts, doesn't shave, get's stuck with a lot of
the technical work, and gets blamed and yelled at when it doesn't work.
-- Mike Sphar

Fra : Michael Eriksen

Dato : 12-03-03 00:48

moffe@amagerkollegiet.dk (Rasmus Bøg Hansen) wrote in

[snip]
> Jeg har faaet saadan et kort til at traekke 70mbit ved 100%
> CPU-brug paa en 333MHz K6-2.

[snip]
> /Rasmus

Hold da op! 70 millibit om... dagen/ugen/måneden? Undskyld, måtte
drille lidt. Det hjælper på kommunikationen hvis man taler sammen sprog.

70 Mb/s ved 100% CPU-belastning er nu ikke en rar tanke.

mvh

Michael

Fra : Soren Davidsen

Dato : 12-03-03 09:45

Michael Eriksen <sorry@no.spam> writes:

[snip]
> Hold da op! 70 millibit om... dagen/ugen/måneden? Undskyld, måtte
> drille lidt. Det hjælper på kommunikationen hvis man taler sammen sprog.

Omvendt gir' det ikke mening når bit er den mindste enhed.

> 70 Mb/s ved 100% CPU-belastning er nu ikke en rar tanke.

Mbyte eller Mbit ? . Ok, nok om fluer's intime samvaer her om morgenen..

Hygge,

--
___
Soren Davidsen / o\