Java under Debian
Fra : Allan Weber

Dato : 07-03-03 11:16

Jeg har lidt problemer med at få java til at virke under Debian.

Jeg har hentet java pakken fra Blackdown og installeret i
/usr/java/j2sdk1.4.1/

Endvidere har jeg linket til java og javac i /usr/bin. Min CLASSPATH er
sat til /usr/java/j2sdk1.4.1/jre/lib/ og JAVA_HOME er /usr/java/j2sdk1.4.1

Når jeg prøver at køre java får jeg følgende fejl:

Error: could not find libjava.so
Error: could not find Java 2 Runtime Environment.

Hvad gør jeg galt?

Mvh
Allan Weber

Fra : Allan Weber

Dato : 07-03-03 11:29

Nevermind, har fundet fejlen så nu virker det

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-03-03 12:11

On Fri, 07 Mar 2003 11:28:54 +0100, Allan Weber wrote:

> Nevermind, har fundet fejlen så nu virker det

Her er en til faq'en:

* "Hvis jeg selv finder et svar på det spørgsmål jeg stillede, skal
jeg så holde løsningen hemmelig?"

Mvh.

--
"Python, is a watered-down Lisp with Adam Sjøgren
infix syntax and no macros." asjo@koldfront.dk

Fra : Allan Weber

Dato : 07-03-03 13:24

Jeg skulle tilføje /usr/java/j2sdk1.4.1/bin til min PATH, så virkede det.

aw

Fra : Kent Friis

Dato : 07-03-03 16:49

Den Fri, 07 Mar 2003 13:23:42 +0100 skrev Allan Weber:
>Jeg skulle tilføje /usr/java/j2sdk1.4.1/bin til min PATH, så virkede det.

Det var så DOS-måden at gøre det på.

Unix-måden ville være ln -s /usr/java/j2sdk1.4.1/bin/java /usr/local/bin

Så får man ikke den der komplet uoverskuelige 4-liniers $PATH, som man
havde i DOS-tiden, med hvert eneste program og spils directory i $PATH.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Allan Weber

Dato : 08-03-03 00:08

Jeg havde forsøgt noget i den stil, men kom så til (ved en fejl, hehe) at
læse installationsvejledningen på Blackdown, og der stod så løsningen med
at tilføje til mig PATH

aw

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-03-03 11:47

"Allan Weber" <awmi00@control.auc.dk> writes:

> [...]
>
> Når jeg prøver at køre java får jeg følgende fejl:
>
> Error: could not find libjava.so
> Error: could not find Java 2 Runtime Environment.

Du skal nok have /usr/java/j2sdk1.4.1/jre/lib i /etc/ld.so.conf og
køre ldconfig - eller installere en debianpakke:

moffe@grignard# grep java /etc/apt/sources.list
deb http://ftp.tux.org/pub/java/debian unstable non-free main

/Rasmus

God, root, what is difference?