Håndtering af partitioner med Redhat
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 05-03-03 22:52

Har Redhat 8.0 og vil gerne kunne ændre på mine partitioner. Jeg kender
til Mandrakes diskdrake, men jeg kan ikke finde et tilsvarende værktøj i
Redhat. Hvordan klarer jeg mon den?

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-03-03 23:08

Thomas Arildsen wrote:
> Har Redhat 8.0 og vil gerne kunne ændre på mine partitioner. Jeg kender
> til Mandrakes diskdrake, men jeg kan ikke finde et tilsvarende værktøj i
> Redhat. Hvordan klarer jeg mon den?

cfdisk

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 06-03-03 00:07

Lars Kongshøj wrote:

> cfdisk

[root]# cfdisk
bash: cfdisk: command not found

Tjaaah, det kom jeg desværre ikke så langt med. Men ellers tak for hjælpen.

Mvh. Thomas Arildsen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 06-03-03 00:20

Thomas Arildsen wrote:
> [root]# cfdisk
> bash: cfdisk: command not found
> Tjaaah, det kom jeg desværre ikke så langt med. Men ellers tak for hjælpen.

OK, jeg bruger ikke selv Redhat mere, men da jeg gjorde (6.1) blev
cfdisk installeret. Disk Druid (med ret brugervenlig brugergrænseflade)
som benyttes under installationen kan tilsyneladende kun bruges der.

Men jeg er næsten sikker på at fdisk er installeret hos dig. Men prøv
ellers at se om du kan installere cfdisk.

Jeg citerer lige fra man-siden for fdisk, så er du advaret:

BUGS
There are several *fdisk programs around. Each has its
problems and strengths. Try them in the order cfdisk,
fdisk, sfdisk. (Indeed, cfdisk is a beautiful program
that has strict requirements on the partition tables it
accepts, and produces high quality partition tables. Use
it if you can. fdisk is a buggy program that does fuzzy
things - usually it happens to produce reasonable results.
Its single advantage is that it has some support for BSD
disk labels and other non-DOS partition tables. Avoid it
if you can. sfdisk is for hackers only - the user inter­
face is terrible, but it is more correct than fdisk and
more powerful than both fdisk and cfdisk. Moreover, it
can be used noninteractively.)

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/