Børnesoftware til Linux
Fra : MartinAJ

Dato : 05-03-03 20:15

Hej NG!

Jeg har nu taget et ansvarligt skridt. Min datter skal indføres i
Linux-verdenen. Hun kan jo altid tage et pc-kørekort på kommunens
regning senere hen.

Men hvilken software findes der til linux som specifikt er lavet til
børn mellem 2½ og lad os sige 10 år? Det skal selvfølgelig være med en
masse farver, dimsedutter, lyd og søde små dyr. Det behøver ikke at være
spil, men snarere interaktive animationer af forskellig slags.

Selvfølgelig kan man prøve at spise hende af med lidt bash-programmering
eller kunsten at opsætte en web-server. Jeg tror blot ikke det holder
foreløbig.

Martin

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-03-03 20:20

MartinAJ <martin@[del]jarl.dk> writes:

> Jeg har nu taget et ansvarligt skridt. Min datter skal indføres i
> Linux-verdenen. Hun kan jo altid tage et pc-kørekort på kommunens
> regning senere hen.

Du kan prøve at læse <http://www.debian.org/devel/debian-jr/>

Selvom du ikke bruger Debian så står der sikkert noget interessant, om
ikke andet er der links til andre ligende sites.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : MartinAJ

Dato : 05-03-03 20:36

Peter Makholm wrote:

> Du kan prøve at læse <http://www.debian.org/devel/debian-jr/>
>
> Selvom du ikke bruger Debian så står der sikkert noget interessant, om
> ikke andet er der links til andre ligende sites.

Mange links. Der bliver glæde i den lille hytte.

Tak!
Martin

Fra : Spunk99

Dato : 04-03-03 22:47

On Wed, 05 Mar 2003 20:20:02 +0100, Peter Makholm <peter@makholm.net>
wrote:

>Du kan prøve at læse <http://www.debian.org/devel/debian-jr/>
>
>Selvom du ikke bruger Debian så står der sikkert noget interessant, om
>ikke andet er der links til andre ligende sites.

findes den som download af en iso fil?

jeg har kun kunnet finde en del tekst om den

Fra : Max Andersen

Dato : 05-03-03 20:24
Fra : MartinAJ

Dato : 05-03-03 20:35

Max Andersen wrote:
> http://happypenguin.org/list?search=kids
>
> Max

Ser ud til at være et godt sted at starte.

Tak!
Martin

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-03-03 22:07

On Wed, 05 Mar 2003 20:15:05 +0100, MartinAJ wrote:

> Men hvilken software findes der til linux som specifikt er lavet til
> børn mellem 2½ og lad os sige 10 år?

Jeg har sat to næsten-7-årige til at lege med en simpel Gnome desktop
hvorpå de har adgang til Rocks'n'Diamonds, TuxRacer, AbiWord, Ghoto2
og Gimp.

De har været forbløffende hurtige til at tage det til sig. Specielt
Rocks'n'Diamonds har de lært sig selv alle mulige ting i - bygge baner
osv.

Mvh.

--
"Computer science is no more about computers Adam Sjøgren
than astronomy is about telescopes." asjo@koldfront.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 22:09

MartinAJ wrote:
> Hej NG!
>
> Jeg har nu taget et ansvarligt skridt. Min datter skal indføres i
> Linux-verdenen. Hun kan jo altid tage et pc-kørekort på kommunens
> regning senere hen.

<http://www.linuxforkids.org/>

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Max Andersen

Dato : 05-03-03 22:44

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message

> <http://www.linuxforkids.org/>

Ja, den tænkte jeg også på, men news ikke opdateret siden januar 2002.......

Max

Fra : Klaus Hebsgaard

Dato : 06-03-03 09:43

Gcompris

Fra : Gunner Poulsen

Dato : 08-03-03 11:52

MartinAJ skrev:
> [...]
> masse farver, dimsedutter, lyd og søde små dyr. Det behøver ikke at være
> spil, men snarere interaktive animationer af forskellig slags.

Anbefaler Tuxpaint og Ktumberling og henviser i øvrigt til
http://www.gnuskole.dk/index.php?ID=15&lang=da

Gunner.
--
Aktiv i projektet Gnuskole http://www.gnuskole.dk