hvordan slettes bootloaderen GRUB?
Fra : jimmi

Dato : 05-03-03 16:27

Jeg tror at min GRUB laver vrøvl med opstart af windows, da den slet
ikke kan starte windows op.
Derfor vil jeg forsøge at slette den, hvordan gør jeg det?

Mvh Jimmi

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-03-03 20:17

jimmi wrote:
> Jeg tror at min GRUB laver vrøvl med opstart af windows, da den slet
> ikke kan starte windows op.
> Derfor vil jeg forsøge at slette den, hvordan gør jeg det?

Det er du vel næppe interesseret i. Hvis du sletter boot-loaderen, kan
du jo slet ikke boote fra harddisken. Hvorfor ikke bare omkonfigurere
grub, så den virker?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : jimmi

Dato : 05-03-03 21:16

Lars Kongshøj wrote:

> Det er du vel næppe interesseret i. Hvis du sletter boot-loaderen, kan
> du jo slet ikke boote fra harddisken. Hvorfor ikke bare omkonfigurere
> grub, så den virker?

Problemet er at jeg pluselig ikke kan starte windows fra GRUB mere, den
stopper bare og skriver rootnoverify (hd0.0) chainloader +1, som jo
står i grub.conf.
Den vil ikke starte windows mere, efter at jeg har forsøgt at sætte en
ekstra harddisk i. Ja, jeg var ikke al for smart, da jeg glemte at sætte
jumperen til slave, så i stedet bootede den op fra den ekstra harddisk
med noget windows. Efterfølgende tog jeg harddisken ud igen og nu
mistænker jeg den for at have lavet rod i windows starten. Og så tænkte
jeg at den ville boote automatisk fra c-revet, altså windows.

Mvh Jimmi

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 05-03-03 22:26

jimmi wrote:
> [...]
> mistænker jeg den for at have lavet rod i windows starten. Og så tænkte
> jeg at den ville boote automatisk fra c-revet, altså windows.

Kunne muligvis lyde som om, at din windows-partition ikke er markeret
aktiv i partitionstabellen. Jeg ved ikke så meget om windows, prøv at
spørge i en windows-gruppe.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Peter Jensen

Dato : 05-03-03 23:58

jimmi wrote:

> Problemet er at jeg pluselig ikke kan starte windows fra GRUB mere,
> den stopper bare og skriver rootnoverify (hd0.0) chainloader +1,
> som jo står i grub.conf.

Står der *præcist* (hd0.0)? Skulle det ikke være (hd0,0)?

--
PeKaJe

Fra : MartinAJ

Dato : 05-03-03 20:38

jimmi wrote:
> Jeg tror at min GRUB laver vrøvl med opstart af windows, da den slet
> ikke kan starte windows op.
> Derfor vil jeg forsøge at slette den, hvordan gør jeg det?
>
> Mvh Jimmi

Hm, er det ikke noget med at man skal ind og reset'te MBR'en på drevet.
Jeg ved at der til IBM diske findes værktøjer på IBM's hjemmeside som
kan bruges til dette.

Jeg har selv gjort det et par gange -- og det har fungeret.

Martin