samba printerstatistik
Fra : Mikkel

Dato : 05-03-03 14:10

Formål:
Lave statistik over hvem der printer og hvornår

hvorfor:
Tja, fordi jeg har for meget tid

Følgende er forsøgt:

i smb.conf:
[hp]
print ok = yes
path = /tmp
Valid users = mikkel
print command = mysql -pkoden -e "use printer; insert into printque
(printer,user,pages) values('hp','mikkel','1');"

Jeg synes følgende skulle få samba til hver eneste gang jeg sender et print
til at skrive til mysql databasen. Det gør den bare ikke. Den mysql sætning
jeg bruger undersøgt og skulle virke. Er dette fremgangsmåden eller skal det
gøres på en anden måde.

/mikkel

Fra : Dennis Friis

Dato : 05-03-03 17:01

"Mikkel" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> Formål:
> Lave statistik over hvem der printer og hvornår
[snip]

Jeg ville benytte samba's log funktion og parse logfiler i stedet. Om du
selv skal lave en parser eller der allerede findes een vil en hurtig søgning
på ex. google nok afsløre.

Vh
Dennis Friis
IRC: peavey - #linux.dk@undernet

Fra : Ole Kirkholt

Dato : 05-03-03 21:35

"Mikkel" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Formål:
> Lave statistik over hvem der printer og hvornår

Prøv at kigge på kapitlet i bogen på http://www.gnuskole.dk

mvh
Ole

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 06-03-03 00:14

Har løst problemet delvist.

print command = skal indeholde %s for at virke RTFM(samba.org), he he.

Mit næste problem er så, at jeg gerne i print command skal udføre to
ting i en kørsel. Dette gøres normalt program|program 2 (med pipe) det
virker bare ikke? Nogle forslag til hvorfor det ikke virker.

Den ser sådan ud:
print command = csh -c /usr/bin/mysql -pminkode -e "use printer; insert
into printque (printer,user,date,pagecount)
values('%p','%U','%T','%c');&"|lpr -r -P%p %s &

Det er sker er at den udskriver jobbet, men tilføjer intet i databasen,
WHY. Fjerner jeg fx lpr tilsidst tilføjer den fint i databsen.

Forslag?

Grunden til det skal ligge i en database er det er hurtigere at arbejde
med i forhold til tekstfiler.

/mikkel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-03-03 00:57

On Thu, 06 Mar 2003 00:13:47 +0100, Mikkel Bundgaard wrote:

> [...]
>

> Det er sker er at den udskriver jobbet, men tilføjer intet i
> databasen, WHY. Fjerner jeg fx lpr tilsidst tilføjer den fint i

Hvorfor bruge pipe (|)? Du skal jo ikke overføre resultatet af din
indsætning i MySQL til printeren!

Prøv dette i stedet for

betingelsesløst print:
print command = csh -c /usr/bin/mysql -pminkode -e "use printer;
insert into printque (printer,user,date,pagecount)
values('%p','%U','%T','%c');&";lpr -r -P%p %s &

Print kun hvis skrivning til MySQL går godt:

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Mikkel

Dato : 06-03-03 09:29

> [...]

> insert into printque (printer,user,date,pagecount)

> values('%p','%U','%T','%c');&" && lpr -r -P%p %s &

Det prøver jeg i stedet. Mange tak

/mikkel