Skal vi have en FAQ? Was: Re: hvilken mail~
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 13:00

(Jeg tillader mig at starte en ny tråd.)

<KLIP>
(Jakob Bunk Nielsen spørger fortvivlet....)

> Er der ikke snart nogen der laver en FAQ?

Vi skal vel bruge:

* Nogle redaktører
Der skal være mere end een for at det ikke bliver for surt.

* Et system til at vedligeholde FAQen i.
Kunne det være at Lars Kim Lund ovre fra www.net-faq.dk vil stille sit
system til rådighed?

* Et webhotel af en art... bare en smule serverplads et sted.
Og gerne nogenlunde stabilt.

* Et domæne (det har alle de andre .
Jeg kan f.eks. foreslå "unix-faq.dk", der lader til at være ledigt.
DNShosting kan klares vha. gratisdns.dk.
Hvem kan/vil sponsorere?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Alex Holst

Dato : 05-03-03 13:15

Steen Suder, privat <steen@suder.dk> wrote:

> Vi skal vel bruge:
>
> * Nogle redaktører
> Der skal være mere end een for at det ikke bliver for surt.

CVS eller ethvert andet SCM kan den slags. Ingen grund til at spilde
menneskers tid paa den slags.

Det er et spoergsmaal om at een saetter sig ned og skriver begyndelsen
til noget godt materiale. Saa kommer hosting, etc hurtigt af sig selv.

net-faq.dk er et udemaerket system, men den web-baserede redigering
goer at jeg personligt ikke faar bidraget ret meget. Det er vaerd at
overveje hvordan de mennesker der skal bidrage med information arbejder
bedst.

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 05-03-03 13:29

"Steen Suder, privat" <steen@suder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> * Et domæne (det har alle de andre .
> Jeg kan f.eks. foreslå "unix-faq.dk", der lader til at være ledigt.
> DNShosting kan klares vha. gratisdns.dk.

Jeg kan da godt sponsere dk-dom. og hosting...
evt. unix-faq.dk ???

/ Steffen

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 14:17

Steffen Fog Sørensen wrote:
<KLIP>

> Jeg kan da godt sponsere dk-dom. og hosting...
> evt. unix-faq.dk ???

Blot for en god ordens skyld:
Hvilken hosting tilbyder du?

Mht. navnet:
Er der nogen der /ikke/ synes at unix-faq.dk er navnet vi skal bruge?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-03-03 13:33

Jakob Bunk Nielsen skrev:

> Er der ikke snart nogen der laver en FAQ?

Jeg synes at der var en eller anden der satte en wiki (eller var det
en faq-o-matic?) op til den slags på et tidspunkt, men jeg kan ikke
umiddelbart huske adressen. Ved nogen af jer andre hvad jeg taler
om?

Steen Suder skrev:

> DNShosting kan klares vha. gratisdns.dk.
> Hvem kan/vil sponsorere?

Hvis GratisDNS ikke er "nok", kan jeg godt stille op med et styk name-
server der kan bruges. Jeg gætter på at Jacob Bunk Nielsen er villig
til det samme.

// Klaus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 14:26

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
> en faq-o-matic?) op til den slags på et tidspunkt, men jeg kan ikke
> umiddelbart huske adressen. Ved nogen af jer andre hvad jeg taler

Jeg søgte på Google:
<http://www.fido.dk/faq/unix-faq/unix_r23.htm>

Er det dén?

Den er sidst opdateret i 1997 og har måske ikke en form, der er helt
anvendlig for et optimalt resultat.

> Hvis GratisDNS ikke er "nok", kan jeg godt stille op med et styk name-
> server der kan bruges. Jeg gætter på at Jacob Bunk Nielsen er villig
> til det samme.

Baseret på egen erfaring burde det være fint med GratisDNS.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-03-03 14:32

Steen Suder:

> Jeg søgte på Google:
> <http://www.fido.dk/faq/unix-faq/unix_r23.htm>
>
> Er det dén?

Nej, slet ikke. Så vidt jeg husker indgik ordet "brain" el.lign.
i domænenavnet, og jeg er ret sikker på at det enten var et wiki-
site eller baseret på faq-o-matic. Men det er muligt at det var
en Linux-FAQ og ikke en FAQ for d.e.s.unix.

> Baseret på egen erfaring burde det være fint med GratisDNS.

For min skyld ingen alarm.

// Klaus

Fra : Claus Albøge

Dato : 05-03-03 14:37

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> writes:

> [...]
> site eller baseret på faq-o-matic. Men det er muligt at det var
> en Linux-FAQ og ikke en FAQ for d.e.s.unix.

Kunne det vaere:

http://groups.google.com/groups?q=FAQ&meta=group%3Ddk.edb.system.unix.*

http://unixsnedkeren.dk/dk.edb.system.unix

/Claus A

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-03 00:42

Claus Albøge skrev:

> Kunne det vaere:
>
> http://groups.google.com/groups?q=FAQ&meta=group%3Ddk.edb.system.unix.*
>
> http://unixsnedkeren.dk/dk.edb.system.unix

Nej, den jeg tænkte på havde trods alt indhold.

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-03-03 14:50

> [...]

> site eller baseret på faq-o-matic. Men det er muligt at det var
> en Linux-FAQ og ikke en FAQ for d.e.s.unix.

Denne her måske så:

http://www.braindump.dk/

/Rasmus

Sleep is a poor substitue for enough caffeine.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-03 00:39

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Denne her måske så:
>
> http://www.braindump.dk/

Jeg tror det er den, ja.

// Klaus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 14:37

<KLIP>

Hvad er Unix?
Hvad er BSD?
Hvad er SysV?
Hvad er Linux?
Hvad er FreeBSD?
Hvad er NetBSD?
Hvad er OpenBSD?
Hvordan kommer jeg i gang med Unix?
Hvilken mailserver?
Hvordan laver jeg....
Hvorfor kan man ikke...
Hvordan kører man ICQ på Unix?

Kom gerne med flere og bedre forslag.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 05-03-03 14:51

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> writes:

> Hvad er Unix?
> Hvad er BSD?
> Hvad er SysV?
> Hvad er Linux?
> Hvad er FreeBSD?
> Hvad er NetBSD?
> Hvad er OpenBSD?
> Hvordan kommer jeg i gang med Unix?
> Hvilken mailserver?
> Hvordan laver jeg....
> Hvorfor kan man ikke...
> Hvordan kører man ICQ på Unix?
>
> Kom gerne med flere og bedre forslag.

Hvilken distribution skal jeg vælge
Hvilket program er bedst til...

/Rasmus

Military Justice is to Justice, what Military Music is to Music.
-- Groucho Marx

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 05-03-03 14:57

On Wed, 05 Mar 2003 14:36:51 +0100, Steen Suder wrote:

> Kom gerne med flere og bedre forslag.

"Jeg prøver at oversætte et program, men den vil ikke."
"Hvad skal jeg gøre, når den siger 'make: command not found'?"
"Hvad skal jeg gøre, når den siger 'gcc: command not found'?"
"Jeg skifter tilbage til XYZ, hvis I ikke løser mit problem!"

Mvh.

--
"Kom låna törnekronan min Adam Sjøgren
Lid för konsten eller brinn" asjo@koldfront.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 16:50

<KLIP>

Kom med et oplæg til hvordan strukturen/funktionaliteten unix-faq.dk
skal se ud.

Skal det være det være CVS? Hvad skal der være i den CVS?
Skal det være flade HTML-filer, der opdateres manuelt (uden CVS)?
Skal det være tekstfiler uden HTML? Med en PERL-wrapper/publisher?

Osv.

Hvem hoster en CVSserver i fald sådan en skal bruges?

Fra : Alex Holst

Dato : 05-03-03 17:41

Steen Suder, privat <sfs_news@suder.dk> wrote:
> [...]
> Skal det være flade HTML-filer, der opdateres manuelt (uden CVS)?
> Skal det være tekstfiler uden HTML? Med en PERL-wrapper/publisher?

Maaske noget SGML eller andet smart der kan laves flere formater ud af
ville vaere bedre? Jeg har skudt mig selv i foden med OSS'en i
dk.edb.sikkerhed -- man er meget lidt motiveret til at konvertere 160KB
tekst fra HTML til noget smartere.

Kig paa David Wheeler's bog for inspiration:

http://www.dwheeler.com/secure-programs/

> Hvem hoster en CVSserver i fald sådan en skal bruges?

Det kan jeg evt. godt, pakket ind i SSH2 key auth (og systrace). Dette
inkluderer en mailingliste med email notify-on-commit samt public
ViewCVS adgang.

Fra : Soren Davidsen

Dato : 05-03-03 18:51

Alex Holst <a@mongers.org> writes:

> [...]

Lige noget som jeg synes er fedt: Wikis .

Ufatteligt nemt at faa noget 'ud' med, og har ogsaa historie som
CVS.

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Alex Holst

Dato : 05-03-03 19:30

Soren Davidsen <soren-usenet200303@tanesha.net> wrote:
> Lige noget som jeg synes er fedt: Wikis .

Ok. Jeg kan godt lide stegt lever.

Fra : Peter Makholm

Dato : 05-03-03 19:01

Soren Davidsen <soren-usenet200303@tanesha.net> writes:

> Lige noget som jeg synes er fedt: Wikis .
>
> Ufatteligt nemt at faa noget 'ud' med, og har ogsaa historie som
> CVS.

Men elendigt at skulle putte noget ind i.

Er der ikke en browser der lader en åbne en editor når man skal
redigere i tekstbokse i HTML-forms?

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-03 00:44

Peter Makholm skrev:

> Er der ikke en browser der lader en åbne en editor når man
> skal redigere i tekstbokse i HTML-forms?

w3m?

// Klaus

Fra : Jesper Harder

Dato : 05-03-03 19:26

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Men elendigt at skulle putte noget ind i.

Rørende enig. Det er en pestilens at skrive noget i primitive
webformularer.

> Er der ikke en browser der lader en åbne en editor når man skal
> redigere i tekstbokse i HTML-forms?

Emacs/W3.

Fra : Peter Makholm

Dato : 06-03-03 09:06

> w3m?

Det kan være at det er der jeg har set det. Jeg har dog lidt svært ved
at vænne mig til w3m efter mange år som lynx-bruger og senere
links-bruger.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-03-03 09:34

Peter Makholm skrev:

> Det kan være at det er der jeg har set det. Jeg har dog lidt
> svært ved at vænne mig til w3m efter mange år som lynx-bruger
> og senere links-bruger.

Pga. keymappet?

#v+

$ cp /usr/share/doc/w3m/examples/keymap.lynx ~/.w3m/keymap

#v-

// Klaus

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 05-03-03 17:27

Steen Suder, privat skrev:

> Hvem kan/vil sponsorere?

Hvad er det præsist der skal sponsoreres?

Hilsen Claus

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-03-03 17:31

Claus Christian Larsen wrote:

> Hvad er det præsist der skal sponsoreres?

Som jeg ser det, er det:

* Registrering af domænet
* Årlig afgift til DK-Hostmaster
* DNShosting; her er Gratisdns.dk en mulighed (som der vist er grov
koncensus om).

Dertil kommer:

* Plads til websiden (webhotel etc.)
* Evt. plads til og hosting af noget CMS... om det så er vha. CVS eller
andet.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 05-03-03 21:43

"Steen Suder, privat" <steen@suder.dk> writes:

> (Jakob Bunk Nielsen spørger fortvivlet....)

Jacob med 'c' (undskyld, det er en af mine kæpheste)

> * Et system til at vedligeholde FAQen i.
> Kunne det være at Lars Kim Lund ovre fra www.net-faq.dk vil stille sit
> system til rådighed?

Jeg er enig med Alex, den webbaserede ting på net-faq.dk gør at jeg
heller ikke få bidraget så meget som jeg burde (ja, jeg har et
login).

> DNShosting kan klares vha. gratisdns.dk.
> Hvem kan/vil sponsorere?

Jeg vil godt sponsorere en ekstra DNS-server.

--
Jacob - www.bunk.cc
Everything will be just tickety-boo today.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-03-03 19:55

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Jacob med 'c' (undskyld, det er en af mine kæpheste)

Jeg undskylder.
Jeg bliver kaldt "Sten" af og til. Det har været en kæphest siden jeg
lærte hvad et navneord var

> Jeg er enig med Alex, den webbaserede ting på net-faq.dk gør at jeg
> heller ikke få bidraget så meget som jeg burde (ja, jeg har et
> login).

Jeg er enig. Man kan vel også sige at CVS er en ret Unixish måde at gøre
tingene på og dermed får en stjerne alene pga. dette.

> Jeg vil godt sponsorere en ekstra DNS-server.

Se min statuspost.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 06-03-03 19:50

<KLIP>

Som jeg ser det, er dette status.

Løste
-----

* Domænet unix-faq.dk har vi sponsoreret:
   1. Anonym, men kendt af mig.
   2. Steffen Fog Sørensen
Jeg antager at et domænesponsorat også omfatter de årlige afgifter til
DK-hostmaster.

* DNS-hosting er der minimum een løsning på, nemlig Gratisdns.dk.
Jeg vil gerne stå for det administrative ifm. DNS-hosting hos Gratisdns.dk.

* Web-hosting er der mindst to løsninger på
   1. Serverplads på 100Mb/s link (anonymt, men kendt af mig)
   2. Serverplads på 2Mb/s link (Steffen Fog Sørensen)
Jeg foreslår 1. da den sidder på et godt link

Udestående
----------

* Alex Holst har halvvejs tilbudt hosting af CVS til håndtering af FAQen.
Alex Holst, er tilbudet "bindende"?

* Design af "form" ("backend"):
Skal det være noget SGML, Tex eller hvad ved jeg (og det er ikke meget ?
Hvilke forslag har I?

* Design af "struktur" (frontend):
Skal det være een lang webside, genereret fra CVS?
Hvordan skal det se ud mht. funktionaliteten?
Forslag?

* Design af præsentation:
Skal FAQen have et udseende?
Skal den bare være så "man-side-agtig" som det er muligt?
Personligt synes jeg ikke det er vigtigt.

Evt.
----

* Et par mailforwards (webmaster, abuse etc.)?
Er der nogen der vil sponsorere nogle få cycles på deres MTA til dette
formål?

Mangles der noget i ovenstående?

NB
Jeg håber at vi kan klare det her på IETF-måden med "rough consensus".
Derfor er tavshed samtykke og jeg regner med at folk brokker sig hvis
jeg foretager mig noget forkert i sagen

Fra : Alex Holst

Dato : 06-03-03 20:18

> [...]
> ----------
>
> * Alex Holst har halvvejs tilbudt hosting af CVS til håndtering af FAQen.

Du er ikke tvunget til at benytte mit tilbud -- eller mener du om
tilbudde stadigt gaelder? Det goer det. Sikkerhedspolitikken for
mongers.org skal naturligvis overholdes (commit adgang != shell adgang),
men ellers er der ingen begraesninger. Dette punkt er dog vaerd at
taenke over hvis CVS repositoriet og selve hosting skal ske paa 2
forskellige maskiner.

Jeg kan godt hoste websitet (samt MX) ogsaa, men indtil videre tillader
jeg ikke dynamiske sider (CGI, PHP, etc) i naevnevaerdigt omfang.

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-03-03 00:23

Steen Suder, privat wrote:

[klip]

> [...]
> Skal FAQen have et udseende?
> Skal den bare være så "man-side-agtig" som det er muligt?
> Personligt synes jeg ikke det er vigtigt.

Her kan jeg se en problematik, i det en stor del af målgruppen er nye
bruger *nix systemer. Derfor er det vigtigt at brugeren nemt og
overskueligt kan finde og forstå den relevante information, og jeg
tvivler på at nye bruger vil have stor gavn af "man-sider" i html format.

Personligt synes jeg strukturen og de pædagoiske forklaringer på
www.debianguiden.dk eller www.gnuskole.dk (Bogen) kan være et passende
forbillede.

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 07-03-03 08:12

Tonni Aagesen skrev:

> Personligt synes jeg strukturen og de pædagoiske forklaringer på
> www.debianguiden.dk eller www.gnuskole.dk (Bogen) kan være et passende
> forbillede.

Helt enig, det er vigtigt.

Hilsen Claus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 07-03-03 11:30

Tonni Aagesen <use.my@signature.please> writes:

> [...]
> overskueligt kan finde og forstå den relevante information, og jeg
> tvivler på at nye bruger vil have stor gavn af "man-sider" i html

Jeg forstår nu Steens indlæg som et spørgsmål om, hvorvidt der skal
være farver, fine tingester, små billeder, ikoner ol. eller det
hovedsageligt skal være ren tekst.

Navigeringsmæssigt skal den være nem at finde rundt i; ellers er den
intet værd - det er vel en selvfølge...

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 07-03-03 15:13

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Jeg forstår nu Steens indlæg som et spørgsmål om, hvorvidt der skal
> være farver, fine tingester, små billeder, ikoner ol. eller det
> hovedsageligt skal være ren tekst.

Ok, jeg fangede den lidt anderledes, men i så fald kan diskrete
ikke-forstyrrende farver gavne den subjektive oplevelse.

> Navigeringsmæssigt skal den være nem at finde rundt i; ellers er den
> intet værd - det er vel en selvfølge...

Burde det jo være :)

Tonni Aagesen
<agent29 AT stofanet DOT dk>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 09-03-03 00:59

<KLIP>

Fra (samme) anonyme side er unix-faq.dk-projektet ydermere blevet tilbudt:

* DNShosting
* Mailadresser til skribenterne med spamfilter (og viruscheck for dem
det måtte betyde noget)

Mit oplæg er derfor flg.:

* unix-faq.dk ligger i CVS hos Alex Holst (mongers.org).
* Skribenterne og adms har CVS-commit adgang til nævnte CVS.
* unix-faq.dk opdateres fra CVS på jævnlig basis, enten automatisk eller
når der er lavet opdateringer (manuelt).
* unix-faq.dk webhostes på "John Does" servere.
* unix-faq.dk dnshostes på "John Does" servere.

I tillæg synes jeg at det kunne være smart hvis der samtidigt lå et
opdateret CVS-snapshot i en tarball på unix-faq.dk, så man kan spejle
hvis man vil.

Indvendinger?

<KLIP>

Vi mangler stadig:

> * Design af "form" ("backend"):
> Skal det være noget SGML, Tex eller hvad ved jeg (og det er ikke meget ?

Jeg kunne forestille mig at nogen lavede et udkast til en SGML eller
XML-template (ikke mit felt), som anvendes til at skrive en node i.

Så kan folk komme igang med at skrive.

Der laves så et script (PERL etc.), der renderer disse noder til HTML på
fornuftig vis.
Forbedringer og udvidelser kan altid komme til. Bare data ligger i et
nogenlunde sundt format

Punkterne

> * Design af "struktur" (frontend):

og

> * Design af præsentation:

kan opprioriteres senere.

<KLIP>

Fra : Alex Holst

Dato : 19-03-03 14:23

> [...]
>
> * DNShosting
> * Mailadresser til skribenterne med spamfilter (og viruscheck for dem

[..]

Undskyld, men jeg har ikke taalmodighed til anonyme bidragere af hosting
og doedvande naar opgaven er rimelig simpel. Jeg har derfor registeret
unix-faq.dk. Der kommer CVS adgang, mailing lister, osv som naevnt her i
gruppen.

Jeg er ved at have noget indhold klar, og jeg arbejder paa at forme det
saa det kan skalere til noget fornuftigt paa tvaers af UNIX systemer.
For tiden har jeg kun net adgang en gang eller to om ugen, men jeg
poster her naar der er noget at kigge paa. Sitet vil inkludere
instruktioner i hvordan man faar adgang, etc.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 19-03-03 20:35

> [...]

> og doedvande naar opgaven er rimelig simpel. Jeg har derfor registeret
> unix-faq.dk. Der kommer CVS adgang, mailing lister, osv som naevnt her i

Hvad med at kigge på Faq-o-matic i stedet for CVS? CVS er noget bøvl,
hvis man blot ønsker at tilføje tre liniers information.

Faq-o-matic kommer også som standard med et fornuftigt valg af farver
og layout

--
Thomas Bjorn Andersen - tbaNOSPAM200211@gen-v.net
+++ATH

Fra : Bo Simonsen

Dato : 20-03-03 18:47

In article <86r893gng5.fsf@dogbert.gen-v.net>, Thomas Bjorn Andersen wrote:

> Hvad med at kigge på Faq-o-matic i stedet for CVS? CVS er noget bøvl,
> hvis man blot ønsker at tilføje tre liniers information.

Det lyder ikke helt somom du har fattet pointen i CVS. Hvad nu hvis
samme person retter i en faq-post (som det vil hedder i faq-o-magic)?

> Faq-o-matic kommer også som standard med et fornuftigt valg af farver
> og layout

Tja, det burde også kunne håndkodes i HTML.

Mvh Bo.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 10-03-03 23:05

"Steen Suder, privat" <steen@suder.dk> writes:

> * Et system til at vedligeholde FAQen i.
> Kunne det være at Lars Kim Lund ovre fra www.net-faq.dk vil stille sit
> system til rådighed?

Jeg har puslet et stykke tid med at få en Wiki op til formålet under
Usenet.dk. Var det eventuelt interessant?
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus