Screenshot
Fra : Kristian Asmussen

Dato : 02-03-03 18:01

Er der nogen der kender en commando så man kan tage et screenshot ude i den
tekstbaserede brugerflade?

Jeg bruger Red Hat 8.0 hvis det har noget at sige.

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 02-03-03 18:10

Kristian Asmussen wrote:
> Er der nogen der kender en commando så man kan tage et screenshot ude i den
> tekstbaserede brugerflade?

Det kan svjv ikke lade sig gøre. En mulighed er dog at redirecte output
til en fil ved hjælp af >. En anden mulighed et at bruge en xterm i X og
så tage et ss ved hjælp af import eller ligende.

/Esben

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 02-03-03 19:37

> [...]
> til en fil ved hjælp af >. En anden mulighed et at bruge en xterm i X og
> så tage et ss ved hjælp af import eller ligende.

Det var da trist, så må jeg igang med mit digitale kamera, selvom det ikke
bliver et flot billede, men det kan da bruges. Jeg ved bare ikke om det
bliver for utydeligt hvis det kommer op på en projektor.

Hvis der er andre der ved om det kan lade sig gøre vil jeg blive meget glad.

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 02-03-03 19:44

Kristian Asmussen wrote:

> Det var da trist, så må jeg igang med mit digitale kamera, selvom det ikke
> bliver et flot billede, men det kan da bruges. Jeg ved bare ikke om det
> bliver for utydeligt hvis det kommer op på en projektor.

Hvorfor er at du ikke kan bruge et screenshot af en xterm?

/Esben

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 02-03-03 19:53

> Hvorfor er at du ikke kan bruge et screenshot af en xterm?
>
> /Esben

Fordi der er knapper og fordi jeg gerne vil vise det rigtige.

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 02-03-03 20:00

Kristian Asmussen skrev:

> Hvis der er andre der ved om det kan lade sig gøre vil jeg
> blive meget glad.

Prøv med:
   <http://freshmeat.net/projects/snapscreenshot/>

eller, hvis du bruger framebuffer:
   <http://freshmeat.net/projects/fbdump/>
   <http://freshmeat.net/projects/fbgrab/>
   <http://freshmeat.net/projects/fbshot/>

Man kan osse lave noget sjov med vsc(4). Prøv fx at logge ind
på tty1 og skriv noget, eller lav en ps, el.lign. Log dernæst
ind som root på en anden tty og lav en "cat /dev/vcs1".

Med lidt snilde kan man cat'e disse vsc'er over i en terminal-
emulator i X og tage et screenshot af dem der.

// Klaus

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 02-03-03 22:30

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> writes:

> [...]
> bliver for utydeligt hvis det kommer op på en projektor.
>
> Hvis der er andre der ved om det kan lade sig gøre vil jeg blive meget glad.

Google er en go' ting...

# fra en anden konsol:
cat /dev/vcs1 > minfil

NB1: Man skal være root (eller deromkring)
NB2: Det giver en fil med en linje på 2000 tegn...
--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-03-03 20:02

> Fordi der er knapper og fordi jeg gerne vil vise det rigtige.

Det kan du da bare lade være med at tage med. Prøv at kigge på import,
hvis du lader være med at bruge '-frame' tror jeg ikke den tager
rammen med omkring dit xterm.

Alternativt kan du måske efterfølgende beskære billedet i dit
foretrukne billedbehandlingsprogram.

--
Jacob - www.bunk.cc
You would if you could but you can't so you won't.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-03-03 19:42

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> writes:

> Er der nogen der kender en commando så man kan tage et screenshot ude i den
> tekstbaserede brugerflade?

Hvis du tilfældigvis har en VMWare liggende kan du jo starte et system
under den, og så tage screenshots af den. Men det er en dyr løsning,
hvis du ikke lige har VMWare i forvejen.

--
Jacob - www.bunk.cc
overflow error in /dev/null

Fra : Kristian Asmussen

Dato : 02-03-03 19:55

> [...]
> under den, og så tage screenshots af den. Men det er en dyr løsning,
> hvis du ikke lige har VMWare i forvejen.

Ja det vil blive en dyr fornøjelse da jeg ikke lige har det og har heller
ikke pæaner om at anskaffe mig det.

Hilsen Kristian Asmussen

Fra : Niels Andersen

Dato : 02-03-03 19:58

Kristian Asmussen wrote in <3e6238d9$0$4267$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:
> Er der nogen der kender en commando så man kan tage et screenshot ude i
> den tekstbaserede brugerflade?

Du kan bruge "screen". Inde i screen kan du trykke "ctrl-a h", så laver den
et "ascii screendump" (kaldes hardcopy i dokumentationen).

Hvis der er farver eller andet gejl bliver det ikke kønt, men teksten er
der.

Kan det ikke gøre det, så vil jeg også foreslå at bruge en grafisk
terminal-emulator, og tage screenshot af den, hvis det kan lade sig gøre.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.20 - Debian testing/unstable

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-03-03 09:35

"Kristian Asmussen" <kristianasmussen@mail.dk> writes:

> Er der nogen der kender en commando så man kan tage et screenshot ude i den
> tekstbaserede brugerflade?

cat /dev/vcs? > /tmp/capture.txt

mener jeg kan goere det. ? skal naturligvis erstattes af den rette
vittuelle konsol; alternativt kan du bruge /dev/vcs for den
nuvaerende.

/Rasmus

To alcohol!
The cause of - and solution to - all of life's problems!
-- Homer Simpson

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-03 09:46

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> alternativt kan du bruge /dev/vcs for den nuvaerende.

Så får man altid et snapshot af den tty man selv sidder på,
med mindre man gør det fra X.

// Klaus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-03-03 11:32

Klaus Alexander Seistrup <spam@magnetic-ink.dk> writes:

> Så får man altid et snapshot af den tty man selv sidder på,
> med mindre man gør det fra X.

Jeps - den 'nuvaerende'. Ioevrigt er /dev/vcs et link til /dev/vcs0
paa min Debian.

Hvis man goer det fra X faar man vel et snapshot af den terminal, som
X koerer paa (i mit tilfaelde tty7)? Jeg faar i hvert fald en blank en
paa vcs0 og vcs7 lige nu, mens vcs1-6 giver konsollogins (jeg sidder
paa ssh, men ved at xdm staar og venter paa mig paa tty7).

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 04-03-03 15:23

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Jeps - den 'nuvaerende'. Ioevrigt er /dev/vcs et link til
> /dev/vcs0 paa min Debian.

Ja.

> Hvis man goer det fra X faar man vel et snapshot af den
> terminal, som X koerer paa (i mit tilfaelde tty7)?

Ja, det har du sørme ret i - jeg troede at der kun var tilknyttet
vcs'er til "rigtige" tty'er.

// Klaus