Apache
Fra : Lars Bonde

Dato : 02-03-03 15:00

Hvad betyder der når der er en " ~ " foran en mappe. Den kommer foran mappen
" webmail " . Jeg ønsker at kunde bruge https://webmail.XXXXX.XXX i stedet
for http://XXXXXX.XXX/webmail/index.php men jeg kan ikke for det til at
virke. Kan det have noget med dette lille tegn " ~ " at gøre??

VH lars

Fra : frank damgaard

Dato : 03-03-03 09:05

Lars Bonde wrote:

> [...]
> for http://XXXXXX.XXX/webmail/index.php men jeg kan ikke for det til at
> virke. Kan det have noget med dette lille tegn " ~ " at gøre??

Hvorfor har du ikke et eksempel med, hvor du har "~" ?
Hvor befinder webmail filerne sig i filsystemet?
Hvordan/hvad har du konfigureret i apache?

1)
er det http://xxxx.xxx/~user/ du tænker på ?
dvs. ttp://XXXXXX.XXX/~webmail/index.php

Det betyder at brugeren "webmail" kan findes som "/~webmail/" i apache
da den er sat til at finde filerne i /home/webmail/public_html/
(se efter "userdir" i apache opsætningen)

2) eller er dit problem at du i dit filsystem har sat et "~"
i filnavnet?
Så omdøb kataloget til at være uden "~"

3) for at få http://webmail.XXXXX.XXX/ så skal du oprette
virtuelle hosts i apache (og på DNS serveren skal webmail.xxxx.xx oprettes)

4) for at anvende https, så skal du se på SSL til apache (og opsætning)
samt certificater.

--
Frank Damgaard |

Fra : Lars Bonde

Dato : 03-03-03 13:38

> Hvorfor har du ikke et eksempel med, hvor du har "~" ?
Jeg her ~ foran min webmail mappe " ~webmail " som ligger i /var/www/html og
~mail i /var

> Hvor befinder webmail filerne sig i filsystemet
Ja det er jeg jo ikke helt sikker på. webmail liger i
/var/www/html/~webmail.

> Hvordan/hvad har du konfigureret i apache?
min linus er en ClarkConnect 1.2 som er bygget på en RH 7.3. og her følger
webmail med. det jeg kan finde i httpd.conf er

ServerName webmail.xxxxxxx.net
<Directory "/var/www/html/webmail">
</Directory>

</VirtualHost>

</IfDefine>

> 1)
> er det http://xxxx.xxx/~user/ du tænker på ?
> dvs. ttp://XXXXXX.XXX/~webmail/index.php
jeg kan tilgå webmail med https://xxxxxxx.xx/webmail/index-php og det
virker. men der er ikke særlig elegant.

> Det betyder at brugeren "webmail" kan findes som "/~webmail/" i apache
> da den er sat til at finde filerne i /home/webmail/public_html/
> (se efter "userdir" i apache opsætningen)

jeg kan godt finde "userdir" i httpd.conf men der er ikke sat til.

> 2) eller er dit problem at du i dit filsystem har sat et "~"
> i filnavnet?
> Så omdøb kataloget til at være uden "~"
Jeg her jo ikke selv lavet nogle af de mapper som webmin bruger.

> 3) for at få http://webmail.XXXXX.XXX/ så skal du oprette
> virtuelle hosts i apache (og på DNS serveren skal webmail.xxxx.xx
oprettes)
Det her jeg prøvet men det virker ikke. det er her jeg begynder at undre mig
over hvad "~" betyder og om det kan være der for.

> 4) for at anvende https, så skal du se på SSL til apache (og opsætning)
> samt certificater.
Det skulle være sat op og det virker fint. jeg kan tilgå mine sider med
https://xxx.xx uden problemer.

det er nok ikke meget hjælp men tak Frank

VH lars

Fra : Lars Bonde

Dato : 04-03-03 03:30

jeg fik det til at virke. jeg ver ikke helt hvordan