Mozilla viser ikke æøå korrekt ?
Fra : Niels Frahm

Dato : 02-03-03 12:22

Jeg bruger Mozilla 1.0.1 som browser i RH 8 (finders et bedre valg ??) -
programmet vil ikke viser æøå korrekt - Mozilla viser æøå som firkanter !
- hvilket er ret forstyrrende - hvordan kan jeg ændre det - jeg har prøvet
at ændre lidt hist og her - men uden resultat - så hvordan gøres det
korrekt ?

Niels

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 02-03-03 12:43

On Sun, 02 Mar 2003 12:22:10 +0100, Niels Frahm wrote:

> Mozilla viser æøå som firkanter ! - hvilket er ret forstyrrende -
> hvordan kan jeg ændre det - jeg har prøvet at ændre lidt hist og her
> - men uden resultat - så hvordan gøres det korrekt ?

Hjælper det at ændre i menuen View/Character Coding?

Mvh.

--
"Oh Lord, won't you bless this night" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Niels Frahm

Dato : 02-03-03 13:17

On Sun, 02 Mar 2003 12:43:03 +0100, Adam Sjøgren wrote:

> Hjælper det at ændre i menuen View/Character Coding?

næ - jeg bruger tegnsæt-> Nordisk ISO - 8859 -10
eller ISO - 8859 - 1 - det ændre ikke noget - kunne det måske hjælpe at
opdatere til Mozilla 1.2 ? - og hvordan gøre det nemmest i RH 8 uden at
ændre (ødelægge) bookmarks osv.
?

Niels

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 02-03-03 13:46

Niels Frahm wrote:

> [...]
> eller ISO - 8859 - 1 - det ændre ikke noget - kunne det måske hjælpe at
> opdatere til Mozilla 1.2 ? - og hvordan gøre det nemmest i RH 8 uden at

Ved ikke om det om det hjælper, men du upgraderer til 1.2.1 ved at køre
følgende kommando:

rpm -Uvh
ftp://sunsite.dk/disk4/mozilla/releases/mozilla1.2.1/Red_Hat_8x_RPMS/vanilla/RPMS/i386/*

Bookmarks vil stadig være der.

/Esben

Fra : Niels Frahm

Dato : 02-03-03 15:30

On Sun, 02 Mar 2003 13:45:48 +0100, Esben Skov Pedersen wrote:

> [...]
>
> rpm -Uvh
> ftp://sunsite.dk/disk4/mozilla/releases/mozilla1.2.1/Red_Hat_8x_RPMS/vanilla/RPMS/i386/*

Ok - det virkede ikke til at starte med - men med lidt adresse rettelser
lykkedes det - men det hjælper stadigvæk ikke på æøå problemet !!

Niels

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-03-03 21:44

Niels Frahm skrev Søndag den 2. marts 2003 13:16 i dk.edb.system.unix:

> kunne det måske hjælpe at
> opdatere til Mozilla 1.2 ? - og hvordan gøre det nemmest i RH 8 uden at
> ændre (ødelægge) bookmarks osv.

På min Mandrake ligger bookmarks osv. i mit home dir, så mon ikke også at det
gør det på en RH?
Det har den fordel/ulæmpe at uanset hvilken version af Mozilla du køre med, så
er booksmark osv. de samme.

BTW hvilken side er der problemmet opstår på?

Ivar Madsen

Fra : Michael Eriksen

Dato : 02-03-03 15:13

"Niels Frahm" <nf-fjern-@stofanet.dk> wrote in

> [...]
> firkanter ! - hvilket er ret forstyrrende - hvordan kan jeg ændre
> det - jeg har prøvet at ændre lidt hist og her - men uden resultat

Det er en møj irriterende detalje ved Mozilla. For den aktuelle side kan
du gå til View/Character Encoding og vælge Western 8859-1. Men det
gælder kun indtil du hopper til en ny side...

Selv når man i Edit/Preferences/Navigator/Languages sætter Default
Character Encoding til Western 8859-1, virker det ikke.

Det skal dog siges til Mozillas forsvar, at fejlen kun opstår med sider,
der ikke overholder nyere HTML standarder. Alle sider med:

i headeren virker korrekt.

Michael

Fra : Jesper FA

Dato : 02-03-03 20:29

Niels Frahm wrote:

> Jeg bruger Mozilla 1.0.1 som browser i RH 8 (finders et bedre valg ??) -
> programmet vil ikke viser æøå korrekt - Mozilla viser æøå som firkanter !

Jo, det vil den godt, hvis siderne er skrevet korrekt.
Problemet er at der er folk der tror at det er korrekt hvis det ser ud som
de forventer i IE.

--
Jesper
20:27:11 up 23 days, 1:00, 3 users, load average: 2.13, 1.84, 1.91