NTFS - drev
Fra : Niels Frahm

Dato : 26-02-03 19:03

Jeg har lige fulgt en "opskrift" på at få mountet mit NTFS drev
- og det virker, men nybegynder som jeg er kan jeg kun få det
til at virke i et konsol vindue.
Jeg har komandoen:
mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -r -o umask=0222
(hvad betyder de enkelte komandoer ?)
jeg vil gerne:
have det til at virke når jeg starter min RH 8 - altså den skal ind i min
fstab fil - men hvordan skrives den ind - og i hvilken form, rækkefølge
min fstab lyder sfl.:

LABEL=/ / ext3 defaults 1 1
LABEL=/boot /boot ext3 defaults 1 2
none /dev/pts devpts gid=5,mode=620 0 0
LABEL=/home /home ext3 defaults 1 2
none /proc proc defaults 0 0
none /dev/shm tmpfs defaults 0 0
/dev/hdb5 swap swap defaults 0 0
/dev/cdrom /mnt/cdrom iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/fd0 /mnt/floppy auto noauto,owner,kudzu 0 0
/dev/hdb6      /Deltdrev2      vfat   defaults    0 0
/dev/sda1      /mnt/kamera      auto   defaults   0 0
/dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0

- forøvrigt - den første del (LABEL=/ ) - kan jeg her "navngive" min RH (
- f.eks. som Niels ?)

på forhånd TAK

Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 26-02-03 19:21

Den Wed, 26 Feb 2003 19:02:39 +0100 skrev Niels Frahm:
>Jeg har komandoen:
>mount /dev/hda1 /mnt/windows -t ntfs -r -o umask=0222
>(hvad betyder de enkelte komandoer ?)

Disken /dev/hda partition 1 skal mountes på /mnt/windows, med -typen
ntfs -readonly -option umask=0222 som angiver at alle må alt undtagen
at skrive til disken (2 = write)

>jeg vil gerne:
>have det til at virke når jeg starter min RH 8 - altså den skal ind i min
>fstab fil - men hvordan skrives den ind - og i hvilken form, rækkefølge
>min fstab lyder sfl.:

/dev/hda1 /mnt/windows ntfs ro,umask=0222 0 0

>- forøvrigt - den første del (LABEL=/ ) - kan jeg her "navngive" min RH (
>- f.eks. som Niels ?)

Den første del fortæller hvilken partition den skal finde filsystemet
på, og LABEL= systemet bruges i stedet for faste device-navne, for
at systemet selv finder de rigtige partitioner. Så bort set fra
boot/root disken, kan man flytte rundt på diskene som man har lyst
til.

Hvis du fx har prøvet at have en windows-maskine med C: på primary
master og D: på secondary master, har du nok opdaget at hvis du
så putter en disk på primary slave, så får den nye disk D: og den
gamle skifter navn til E:

Den type problemer undgås helt ved at bruge "LABEL=".

(Problemet forekommer ikke så tit på IDE-diske under linux, fordi
device-navnene ligger fast, men på SCSI, specielt med mere end en
controller, er det nemt at løbe ind i problemet).

Mvh
Kent
--
Indlæringskurven til Linux er stejl, til tider lodret... Men for katten
hvor er udsigten på toppen dog fantastisk

Fra : Niels Frahm

Dato : 26-02-03 19:45

On Wed, 26 Feb 2003 18:20:58 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

saks

> [...]
>at systemet selv finder de rigtige partitioner. Så bort set fra
>boot/root disken, kan man flytte rundt på diskene som man har lyst

- mange tak for en rigtig god forklaring !!!!
- den kan jeg lige bruge
- og lige et exstra : hvordan navngiver man så ens linux - så som i
windows hvor jeg kan angive at min maskine hedder f.eks. Niels ?

Niels

Fra : Jan Larsen

Dato : 26-02-03 20:11

> - og lige et exstra : hvordan navngiver man så ens linux - så som i
> windows hvor jeg kan angive at min maskine hedder f.eks. Niels ?
I /etc/hostname eller kig på man hostname.

Mvh Jan

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 26-02-03 21:44

Niels Frahm wrote:
> [...]
> - og lige et exstra : hvordan navngiver man så ens linux - så som i
> windows hvor jeg kan angive at min maskine hedder f.eks. Niels ?

Rediger /etc/sysconfig/network og /etc/hosts. Derefter genstarter du
eller skriver hostname mithostname. Du bliver nød til at logge ud fra X
efter at du ændrer det.

/Esben