Debian woody: lilo opdaterer ikke boot rec~
Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 23-02-03 15:54

Jeg troede mit problem var compilering af kerne og moduler, men efter
utallige forsøg fik jeg indkredset det egentlige problem.

lilo bliver ved med at loade den oprindelige kerne 2.4.18-bf24!

Jeg har bygget nye kerner med make-kpkg og installeret med dpkg -i
(som beskrevet på www.debianguiden.dk), men bæstet booter stadig den
oprindelige kerne! De nye kan bootes fra diskette.

Så begyndte jeg at grave i lilo.conf m.v. Den vil gerne boote
/vmlinuz, som er en symlink til den senest installerede kerne. OK.

Men det der kommer op er den gamle. liloconfig giver en warning på, at
den ikke kunne verificere skrivningen. lilo kørt fra en prompt
klager ikke. Laver jeg 2 image-entries i lilo.config lister den også
dem. Men når jeg rebooter og går ind i boot menuen er der kun en
entry, som viser sig igen at være den gamle kerne!

Jeg kører dual-boot med Win NT, og boot er som beskrevet i
http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html
D.v.s. at NT-loaderen bor i MBR, lilo i min root disk.

Det har virket uden problemer i 2 - 3 år, hvor jeg kørte Slackware. Nu
er Debian installeret i fysisk den samme partition, men lilo er jo en
nyere version.

Af en eller anden grund kom det til at virke ved den allerførste
installation af Debian, derefter ikke mere.

Min Slackaware kørte uden lba32, men med compact ifølge den backup jeg
har. BIOS er Award ca. 1999. Den nye lilo 22.2 giver warning på
compact kombineret med lba32 eller linear.

Er der nogen der har et hint?

Mogens

Min nuværende opsætning er her:

----- /etc/lilo.conf
linear
##lba32

# Generated by liloconfig

# Specifies the boot device
boot=/dev/hda2

# Specifies the device that should be mounted as root.
# If the special name CURRENT is used, the root device is set to the
# device on which the root file system is currently mounted. If the root
# has been changed with -r , the respective device is used. If the
# variable ROOT is omitted, the root device setting contained in the
# kernel image is used. It can be changed with the rdev program.
root=/dev/hda2

# Enables map compaction:
# Tries to merge read requests for adjacent sectors into a single
# read request. This drastically reduces load time and keeps the map
# smaller. Using COMPACT is especially recommended when booting from a
# floppy disk.
##compact

# Install the specified file as the new boot sector.
# If INSTALL is omitted, /boot/boot.b is used as the default.
install=/boot/boot.b

# Specifies the number of _tenths_ of a second LILO should
# wait before booting the first image. LILO
# doesn't wait if DELAY is omitted or if DELAY is set to zero.
delay=50

# Specifies the location of the map file. If MAP is
# omitted, a file /boot/map is used.

map=/boot/map

# Specifies the VGA text mode that should be selected when
# booting. The following values are recognized (case is ignored):
# NORMAL select normal 80x25 text mode.
# EXTENDED select 80x50 text mode. The word EXTENDED can be
# abbreviated to EXT.
# ASK stop and ask for user input (at boot time).
# <number> use the corresponding text mode. A list of available modes
# can be obtained by booting with vga=ask and pressing [Enter].
vga=normal

image=/vmlinuz
   label=Linux
   read-only
   append="hdd=ide-scsi"

image=/vmlinuz-original
   label=Linux-bf24
   read-only

# If you have another OS on this machine (say DOS),
# you can boot if by uncommenting the following lines
# (Of course, change /dev/hda2 to wherever your DOS partition is.)
# other=/dev/hda2
# label=dos

-----
--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-02-03 16:02

"Mogens Dybæk Christensen" wrote:
> [...]
> http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html
> D.v.s. at NT-loaderen bor i MBR, lilo i min root disk.

Hvilken partition forsøger NT at indlæse?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 23-02-03 16:22

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Hvilken partition forsøger NT at indlæse?

Fra fstab:

/dev/hdb2   /boot   ext2   defaults   0   2
/dev/hda1   /dos_c   vfat   defaults   0   0
/dev/hdb1   /dos_d   vfat   defaults   0   0
/dev/hda5   /nt_e   ntfs   ro   0   0

Som det ses er hda1 en gl. DOS-partition, det er den der bootes til
først.

Var det det du spurgte om?

Når NT-loaderen kommer op, tilbyder den at boote til enten NT eller
Linux. (DOS kan den også!)

Men måske jeg skulle gentage steppet med at lægge boot-partitionen
over i en fil i DOS C: ? Kapitel 5 i den omtalte HOWTO.

Det prøver jeg lige.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-02-03 16:53

> [...]
> /dev/hdb1 /dos_d vfat defaults 0 0
> /dev/hda5 /nt_e ntfs ro 0 0
> Som det ses er hda1 en gl. DOS-partition, det er den der bootes til

Næ, men de symptomer, du beskriver, kan skyldes at NT-loaderen indlæser
en anden lilo-boot-record, end den du skriver til (hda2).

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 23-02-03 17:15

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Næ, men de symptomer, du beskriver, kan skyldes at NT-loaderen indlæser
> en anden lilo-boot-record, end den du skriver til (hda2).

Ja, du fik mig på sporet! Nu har jeg lavet et lille script så det er
nemt at lægge boot recorden over på DOS C:, hvor NT-loaderen kigger.

Så kan jeg styre hvad der er med i lilo-menuen, men min nye kerne går
ned med kernel-panic: Cannot open root device 302 or 03:02.

De mystiske tal kommer nok fra /boot/boot.302, som tilsyneladende er
lilo "selv".

Hmm.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-02-03 17:36

"Mogens Dybæk Christensen" wrote:
> Så kan jeg styre hvad der er med i lilo-menuen, men min nye kerne går
> ned med kernel-panic: Cannot open root device 302 or 03:02.
> De mystiske tal kommer nok fra /boot/boot.302

Nej, de kommer fra kernen.

Den kan ikke bruge /dev/hda2. Har du understøttelse af det filsystem du
bruger, i den nye kerne?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 25-02-03 00:58

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Nej, de kommer fra kernen.
>
> Den kan ikke bruge /dev/hda2. Har du understøttelse af det filsystem du
> bruger, i den nye kerne?

Ja, har checket flere gange. ext2 er med. Lige nu er maskinen ved at
bygge en ny kerne igen. Denne er som den originale 2.4.18-bf24 bortset
fra at CPU er sat til Pentium MMX og at SCSI er sat til modul som
angivet under CD R/W i Debianguidens FAQ. Genbrugte bf24's .config.

Jeg har lavet forsøg med at skifte fra lba32 til linear i
lilo.conf. Det hjælper heller ikke.

Men iøvrigt tak for hjælpen. Nu fik jeg da styr på lilo, og kan så
vælge den gamle kerne indtil videre.