Problemer med load af forkerte modules
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 22-02-03 16:17

Jeg har lavet en installation på en anden harddisk, og har tilføjet den
nye installation i min lilo.conf:

boot=/dev/hda
map/boot/map
install=/boot/boot.b
default=linux
keytable=/boot/dk-latin1.klt
lba32
prompt
timeout=50
message=/boot/message
menu-scheme=wb:bw:wb:bw
image=/boot/vmlinuz
   label=linux
   root=/dev/hda1
   append=" devfs=mount"
   read-only
image=/boot/vmlinuz
   label=mandrake91
   root=/dev/hdc1
   append=" devfs=mount acpi=off"
   read-only

Problemet er, at jeg under opstart fra hdc (min nye installation) har
referencer til /lib/modules/2.4.8 som stammer fra den oprindelig
installation på hda og ikke som det skulle være /lib/modules/2.4.21 som
ligger på hdc.

Installationen blev foretaget imens hda var koblet fra.

Hvor skal jeg rette, så de rigtige referencer er på plads ? Det virker
hvis jeg boot'er uden at have hda disken med, men jeg vil gerne have
begge diske med.

Jørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 23-02-03 13:40

Jørn Hundebøll <newsuser1@dblue.dk> writes:

> [...]
> image=/boot/vmlinuz
>    label=linux
>    root=/dev/hda1
>    append=" devfs=mount"
>    read-only
> image=/boot/vmlinuz
>    label=mandrake91
>    root=/dev/hdc1
>    append=" devfs=mount acpi=off"
>    read-only
>

> Problemet er, at jeg under opstart fra hdc (min nye installation) har
> referencer til /lib/modules/2.4.8 som stammer fra den oprindelig
> installation på hda og ikke som det skulle være /lib/modules/2.4.21 som

Du skal boote med den kerne, der hører til den nye installation eller
kopiere modulerne fra den gamle kerne over til den nye installation.

Du skal formentlig mounte din nye boot-partition og henvise til kernen
på denne i lilo-conf.

/Rasmus

"Nothing would please me more than being able to hire ten programmers
and deluge the hobby market with good software."
-- Bill Gates 1976
We are still waiting ....

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 23-02-03 22:05

Rasmus Bøg Hansen <moffe@amagerkollegiet.dk> wrote in message

> Du skal boote med den kerne, der hører til den nye installation eller

Det mener jeg også jeg burde gøre med andet punkt i min lilo.conf.

> kopiere modulerne fra den gamle kerne over til den nye installation.

Det virker lidt forkert at bruge de gamle moduler på en helt nye
installation.

> Du skal formentlig mounte din nye boot-partition og henvise til kernen
> på denne i lilo-conf.

Det lyder MEGET rigtigt - hvordan gør jeg det ???

Jeg har i mellemtiden lavet en helt ny boot-diskette, hvor jeg bootede kun
med hdc disken i, og lavede en mkbootdisk til fd0. Det virker sådan set
fint, men jeg ville gerne have muligheden for at kunne boot enten fra første
harddisk eller fra anden harddisk (hdb er CD-ROM) fra den samme lilo menu -
hvordan gør jeg det ??

Jørn

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 25-02-03 12:38

"Jørn Hundebøll" <news1@dblue.dk> writes:

> Det mener jeg også jeg burde gøre med andet punkt i min lilo.conf.

Nej. Du booter de to distributioner med samme kerne (formentlig den
gamle).

> Det virker lidt forkert at bruge de gamle moduler på en helt nye
> installation.

Ja, det er bestemt ikke den bedste maade at goere det paa.

> Det lyder MEGET rigtigt - hvordan gør jeg det ???

Du saetter noget i stil med dette i /etc/fstab:

/dev/hdc1 /mandrake91 ext3 defaults 0 2

Dette forudsaetter, at du har /boot paa din rodpartition og ikke har
en saerlig boot-partition. Du skal saa lige oprette mount-punktet og
mounte partitionen. Herefter henviser du til den nye kerne i
/etc/lilo.conf:

image=/mandrake91/boot/vmlinuz

og koerer "/sbin/lilo -v".

Saadan i grove traek (men jeg har ikke selv proevet det efter).

/Rasmus

A computer without Windows, is like a fish without a bicycle.