Et par råd angående programmer
Fra : Gonex

Dato : 20-02-03 19:04

Hej gruppe jeg vil gerne høre om i har nogle programmer i kan foreslå til
følgende under GNU/Linux.

1. En icq klient

2. En binær news reader der understøtter yenc filer.

3. Et brænder program. (Evt. grafisk interface til cdrecord)

og så vil jeg til sidst høre om der er en måde automatisk at slette hele
programmer installeret med.

../configure
make
make install

princippet eller om eneste måde er at slette filer/biblioteker manuelt?

mvh Mikael Heinze

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 20-02-03 19:34

Gonex wrote:

> Hej gruppe jeg vil gerne høre om i har nogle programmer i kan foreslå til
> følgende under GNU/Linux.
>
> 1. En icq klient
sim

--
Magnus Pedersen

....but not a real green dress,
thats cruel.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-02-03 19:35

I dk.edb.system.unix, skrev Gonex:
> Hej gruppe jeg vil gerne høre om i har nogle programmer i kan foreslå til
> følgende under GNU/Linux.
>
> 1. En icq klient

PSI ( Med en tilfældigt icq-transport )
Også er du på jabber-nettet samtidigt

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 20-02-03 20:12

Gonex wrote:
> Hej gruppe jeg vil gerne høre om i har nogle programmer i kan foreslå til
> følgende under GNU/Linux.
>
> 1. En icq klient

Licq?

> 2. En binær news reader der understøtter yenc filer.

Jeg ved ikke om der er yencsupport, men Pan?

> 3. Et brænder program. (Evt. grafisk interface til cdrecord)

Xcdroast?

> [...]
> make
> make install
>
> princippet eller om eneste måde er at slette filer/biblioteker manuelt?

Af og til er der en "make uninstall"-mulighed.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Martin Schultz

Dato : 20-02-03 20:13

"Gonex" <nospam@for.me> writes:

> Hej gruppe jeg vil gerne høre om i har nogle programmer i kan foreslå til
> følgende under GNU/Linux.
>
> 1. En icq klient
GAIM eller LICQ

> 2. En binær news reader der understøtter yenc filer.
>
> 3. Et brænder program. (Evt. grafisk interface til cdrecord)
xcdroast

> og så vil jeg til sidst høre om der er en måde automatisk at slette hele
> programmer installeret med.
>
> ./configure
> make
> make install

make uninstall men det virker ikke altid.

Martin

--
Besøg http://adsltips.crunzh.com for guider
til ADSL og opsætning af CISCO router.

Fra : Peter Jensen

Dato : 20-02-03 21:26

Gonex wrote:

> 1. En icq klient

sim (http://sim.shutoff.spb.ru/), licq (http://www.licq.org), kxicq2
(http://www.kxicq.org), etc. (der findes et mindre hav af ICQ klienter
til Linux)

bnr2 (http://www.bnr2.org)

gcombust (http://www.abo.fi/~jmunsin/gcombust/)

> og så vil jeg til sidst høre om der er en måde automatisk at slette
> hele programmer installeret med.
>
> ./configure
> make
> make install

make uninstall, *hvis* programmøren har været forsigtig. Ellers må du
kigge i makefilen for at finde ud af hvor "make install" smider tingene
henne. Det kan godt gå hen og blive rodet, hvilket er grunden til at jeg
foretrækker Gentoo's portage.

En anden mulighed er at du kører checkinstall
(http://asic-linux.com.mx/~izto/checkinstall/) på dine installationer.
Dette program er i stand til at generere en Slackware, RPM eller Debian
pakke, så disse pakkesystemer kan håndtere en sikker afinstallation.
--
PeKaJe

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 21-02-03 16:01

Peter Jensen wrote:

> [...]
> Dette program er i stand til at generere en Slackware, RPM eller Debian
> pakke, så disse pakkesystemer kan håndtere en sikker afinstallation.

../configure
make
touch /tmp/jeginstallerernu
sudo make install
sudo find / -newer /tmp/jeginstallerernu > filer

Kig i 'filer' for at se hvad der blev installeret (og evt senere fjerne
det igen).

Vh,
--
Ole Michaelsen, Darmstadt, Germany
http://www.fys.ku.dk/~omic

Fra : Valery Kotchiev

Dato : 21-02-03 22:58

Ole Michaelsen wrote:
> ./configure
[...]
> sudo find / -newer /tmp/jeginstallerernu > filer
> Kig i 'filer' for at se hvad der blev installeret (og evt senere fjerne
> det igen).

I nogle få tilfælder vil man komme til at gå glip af nogle filer hvis
installationsproceduren laver en baglæns 'touch' på et par af filerne.
Derfor kan det være en fordel at bruge:
make prefix=/tmp/bla install
cd /tmp/bla ; find .
for at få en liste af alle filer programmet installerer. Her forudsættes
selvfølgeligt at makefilen er genereret af automake som gør det muligt
at overskrive 'prefix' variablen fra kommandolinien.

--
If you pull the pin, mr. Grenade will no longer be your friend.

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 23-02-03 13:38

Valery Kotchiev wrote:
> [...]
>
> I nogle få tilfælder vil man komme til at gå glip af nogle filer hvis
> installationsproceduren laver en baglæns 'touch' på et par af filerne.

Hey Val,

Interessant at du naevner det. Jeg har netop vaeret ved at lave
solaris-pakker af perl-moduler - og der oplever jeg netop dette.
Undrede mig faktisk over det.

Fra : Gonex

Dato : 21-02-03 12:41

Takker for svarende.

Med de kvalitets krav jeg har til et produkt virker SIM som en rigtig god
icq klient. I hvert fald ved første øjekast.

BNR2 virker også som en acceptabel newsreader. Det er den bedste jeg endnu
har set på GNU/Linux men synes dog desværre den mangler noget i forhold til
dem der findes på den platform jeg overvejer at skrotte. Har ikke set PAN i
aktion da den kræver GNOME og jeg er til KDE.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-02-03 15:26

"Gonex" <nospam@for.me> writes:

> [...]
> dem der findes på den platform jeg overvejer at skrotte. Har ikke set PAN i
> aktion da den kræver GNOME og jeg er til KDE.

Derfor kan du da sagtens bruge den mens du koerer KDE.

/Rasmus

God, root, what is difference?
God is more forgiving.

Fra : Karsten

Dato : 23-02-03 23:02

http://kopete.kde.org/

http://pan.rebelbase.com/

http://www.xcdroast.org/

> [...]
> make
> make install
>
> princippet eller om eneste måde er at slette filer/biblioteker manuelt?

make uninstall virker som regel.

/Karsten