Nagios igen (database support fra ports?)
Fra : Jørgen J.

Dato : 19-02-03 15:02

Jeg sidder her i tiden og ser hvad Nagios kan og vil gerne have
understøttelse for MySQL database således, at vi selv kan udtrække data fra
Nagios. Men hvordan får jeg dénne MySQL understøttelse, når jeg installere
fra ports? Og kan jeg overhovedet ændre det nu, hvor jeg allerede har
installeret det fra ports (FreeBSD v4.7)?

En biting - når der kommer en nyere ports med Nagios (i en nyere version),
kan jeg så opgradere min "gamle" Nagios? (hvordan?)

Jørgen

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-02-03 16:59

"Jørgen J." <nonexistent@nonexisistent.com> writes:

Hej,

> [...]
> fra ports? Og kan jeg overhovedet ændre det nu, hvor jeg allerede har
> installeret det fra ports (FreeBSD v4.7)?

Jeg tror ikke umiddelbart, du vil få noget 'fornuftigt' ud af at
installere Nagios med db-support. Den holder kun nogle meget få data i
databasen - ikke alarmer og så videre..

--
Ole Hansen

Fra : Jørgen J.

Dato : 19-02-03 17:16

> Jeg tror ikke umiddelbart, du vil få noget 'fornuftigt' ud af at
> installere Nagios med db-support. Den holder kun nogle meget få data i
> databasen - ikke alarmer og så videre..

?? Hvad bruger den dog så DB til? Jeg havde håbet lidt på, at jeg selv kunne
have en statusside som kunne udtrække data fra MySQL DB, udfra f.eks. om en
given host/service er nede?

Jørgen

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-02-03 17:27

> ?? Hvad bruger den dog så DB til? Jeg havde håbet lidt på, at jeg selv kunne
> have en statusside som kunne udtrække data fra MySQL DB, udfra f.eks. om en
> given host/service er nede?

Downtime, comment, status (nuværende), rentetion og extended
data.. Du kan godt bruge de informationer til at brygge din egen
status-side, men du kan kun se nuværende status, men det er jo også
det du vil, hvis jeg forstår dig ret. Jeg savner at kunne gemme
alarmer og andre historiske data i en DB. (At det så nemt kan klares
ved hjælp af en event-handler er så en anden sag :) )

--
Ole Hansen

Fra : Jørgen J.

Dato : 20-02-03 09:50

> [...]
> alarmer og andre historiske data i en DB. (At det så nemt kan klares
> ved hjælp af en event-handler er så en anden sag :) )

Men tilbage til mit spørgsmål.. hvordan får man MySQL support fra en ports?
Kan man selv gå ind i Makefile og tilføje noget og så kompilere igen?

Jørgen