Nagios og tilslutning af "rigtigt" GSM mod~
Fra : Jørgen J.

Dato : 18-02-03 16:44

Jeg sidder og roder lidt med Nagios (i nyeste version fra ports i FreeBSD
v4.7). Det ser jo ganske lovende ud, men jeg vil gerne have at min FreeBSD
(sammen med Nagios) kan sende en direkte SMS til min mobil tlf. Hvordan
gøres dette smartest?

Jeg tænker specifikt på et Simens M20 modem men har bestemt ingen erfaring
med det (øv).

Jørgen

Fra : Thomas Corell

Dato : 18-02-03 16:53

Jørgen J. wrote:
> [...]
> (sammen med Nagios) kan sende en direkte SMS til min mobil tlf. Hvordan

http://www.gnokii.org/

Eller /usr/ports/comms/gnokii/

--
Don't waste space

Fra : Jørgen J.

Dato : 19-02-03 12:16

> http://www.gnokii.org/
> Eller /usr/ports/comms/gnokii/

Nu har jeg installeret den via ports og Siemens GSM modem påsat og fungere
fint (kan køre nogle AT kommandoer af og få den til at ringe op fra en
terminal).

Hvis jeg køre:

su-2.05b# gnokii --identify
GNOKII Version 0.4.3
Initializing AT capable mobile phone ...
IMEI : +CGSN: 44578xxxxxxxxxx
Manufacturer : +CGMI: SIEMENS
Model : +CGMM: M1
Revision : +CGMR: Ver.04.003 01.04.97

Men hvis jeg køre:

su-2.05b# echo "TEST" | gnokii --sendsms xxxxxx --smsc 40590000
GNOKII Version 0.4.3
Initializing AT capable mobile phone ...
usage: gnokii --sendsms destination
[--smsc message_center_number | --smscno
message_center_index]
[-r] [-C n] [-v n] [--long n] [--animation
file;file;file;file]
[CUT]

Den sender altså ikke noget, men udskriver istedet "usage" hjælp!?
Hvis jeg skriver:

su-2.05b# gnokii --sendsms xxxxxx
GNOKII Version 0.4.3
Initializing AT capable mobile phone ...
Please enter SMS text. End your input with <cr><control-D>:TEST
SMS Send failed (Command timed out.)

Jeg har prøvet med både med og uden +45/45. Hvad kan der være galt?

Jørgen

Fra : Jørgen J.

Dato : 20-02-03 15:45

> Nu har jeg installeret den via ports og Siemens GSM modem påsat og fungere
> fint (kan køre nogle AT kommandoer af og få den til at ringe op fra en
> terminal).

Jeg er kommet videre med det og har nu fået "gsmlib" til at kunne afsende en
SMS til min telefon og det virker også perfekt, hvis jeg gør det fra
kommandolinien. Det virker bare ikke når Nagios sender meddelelsen :-/

Jeg kan se i notifikations loggen, at der bliver sendt en besked og hvis jeg
ser under "View config" ser det også helt rigtigt ud. Lige først min
opsætning:

# 'notify-by-epager' command definition
define command{
command_name notify-by-epager
command_line /usr/bin/gsmsendsms -d /dev/cuaa0 -b 19200 -I
"+cnmi=0,0,0,0,0" +45xxxxxxxx "TEST"

Jeg har hardcoded mobilnummeret og teksten her i starten, så det i hvert
fald ikke er dét der fejler, men lige lidt hjælper det.

Jeg har selv lidt en mistanke om, at det kunne være rettighederne til
eksekvering på filen, men der står "r-x" på både ejer/gruppe/alle - præcis
som "printf" i samme mappe (gør der også på mappen).

Hvad kan det være?

Jørgen

Fra : Ole Hansen

Dato : 19-02-03 09:49

"Jørgen J." <nonexistent@nonexisistent.com> writes:

> [...]
> (sammen med Nagios) kan sende en direkte SMS til min mobil tlf. Hvordan

Du kan prøve med gsmlib - http://www.pxh.de/fs/gsmlib/ - den er godt
nok skrevet til Linux, men der står på siden at den også er portet til
FreeBSD.. Måske er den endda klar i /usr/ports?

> Jeg tænker specifikt på et Simens M20 modem men har bestemt ingen erfaring
> med det (øv).

Den skulle være understøttet.

--
Ole Hansen

Fra : Jørgen J.

Dato : 19-02-03 12:17

> Du kan prøve med gsmlib - http://www.pxh.de/fs/gsmlib/ - den er godt
> nok skrevet til Linux, men der står på siden at den også er portet til
> FreeBSD.. Måske er den endda klar i /usr/ports?

Nu har jeg også installeret denne, via ports, og den kan (som Gnokii) godt
initialisere modemet, men kan ikke sende SMS. Den kommer med en
"Segmentation fault" hver gang.

su-2.05b# gsmsendsms -d /dev/cuaa0 -b 19200 xxxxxxxx "Test"
Segmentation fault (core dumped)

Jørgen