tc trafikshaping
Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-03 12:54

Jeg har et net med lokale 192.168.0.0 adresser.
Så en linuxgw, der natter ovennævnte adresser. eth0=public, eth1=192.168.0.1
Derefter et netværk med maskiner med offentlige adresser.
Derpå en cisco til internettet.

cisco'en er default gw på linuxgw.

Jeg ønsker at begrænse de lokales mulighed for at suge alt kapaciteten på
linien til internettet, uden at påvirke adgangen til vores egne offentlige
maskiner.

linuxgw'en kører 2.2.18 kerne, debian 3.0

Det, jeg kunne tænke mig var at sætte tc på default gateway.
F.ex. skulle der efter 10MB lukkes ned til 64kb/s
En løsning, der kunne have forskellig trafikbegrænsninger for forskellige
maskiner indenfor, ville være en fordel.

Leif

Skal musik- og edb-industrien have ret til fratage forbrugerne deres
rettigheder i henhold til Ophavsretloven, begrænse konkurrencen og
fremme monopoldannelse ved hjælp af tekniske midler? Sig nej! Nu!
Støt underskriftsindsamlingen på http://www.digitalforbruger.dk

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 16-02-03 13:38

Leif Neland wrote:
> [...]
> En løsning, der kunne have forskellig trafikbegrænsninger for forskellige
> maskiner indenfor, ville være en fordel.

Der lidt svært at fortælle dig hvilke løsning du "skal" have da Linux'
tc kan mange ting.

Hvis jeg var dig ville jeg tage et kig på LARTC HowTo. Den finder du
her: <http://lartc.org/howto/>.

Er der et specifikt problem du vil have løst? For høje svartider? For
megen download primetime?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Leif Neland

Dato : 16-02-03 14:47

"> >

> [...]
> her: <http://lartc.org/howto/>.
>
> Er der et specifikt problem du vil have løst? For høje svartider? For

Problemet er, at nogen indefra bruger al den tilgængelige båndbredde, så
andre servere ikke kan komme til. Der skal altså være begrænsning fra
inderzonen til internettet, efter en rimelig mængde er blevet hentet. Men
ingen begrænsning fra inderzonen til dmz.

Så det ser ud til at jeg gerne vil bruge tbf, men jeg kan ikke lige se,
hvordan jeg sætter begrænsning på, og det skal være både ind og ud.

Leif

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-02-03 12:45

"Leif Neland" <leif@neland.dk> writes:

> [...]
> inderzonen til internettet, efter en rimelig mængde er blevet hentet. Men
> ingen begrænsning fra inderzonen til dmz.

http://wipl-wrr.sourceforge.net/ ?

Den deler den tilgaengelige baandbredde mellem de aktive brugere i
lige store klumper - og deler ubrugt baandbredde ud til folk, der
bruger hele deres andel.

/Rasmus

There is no insanity, just different perceptions of reality.