Kernel newsbis på Debian
Fra : Jan Larsen

Dato : 15-02-03 15:18

Hej

Nu vil jeg prøve at oversætte min egen kernel, jeg har kigget i
Debianguiden, men jeg har lige et par spørgsmål....

1. Jeg har med apt-get hentede kernel-source-2.4.20, kan jeg bruge den
???
2. Jeg bruger i dag et kernel-image-2.4.20-686, kan jeg bruge
config..filen i /boot, så jeg som udgangspunkt har samme kernel. ???
3. Hvilken pakker skal jeg installer hvis jeg vil bruge make xconfig. ???

Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 15-02-03 19:48

Jan Larsen wrote:

> 1. Jeg har med apt-get hentede kernel-source-2.4.20, kan jeg bruge den
> ???

Jeg ville følge debianguiden slavisk hvis jeg var dig. Altså hente
kernen og lave et image " the debian way".

> 2. Jeg bruger i dag et kernel-image-2.4.20-686, kan jeg bruge
> config..filen i /boot, så jeg som udgangspunkt har samme kernel. ???

Hvis du allerede kører 2.4.20 skal du huske at rydde op først som
beskrevet. Jeg rydder også op i /lib/modules.

> 3. Hvilken pakker skal jeg installer hvis jeg vil bruge make xconfig. ???

Der er en fin hjælp i xconfig til at læse hvad pakkerne kan. Nu har jeg
prøvet det en del gange efterhånden , dels fordi jeg ville øve mig, men
også fordi jeg et par gange eller 3 simpelthen har glemt nogle ting. Så
det er egentligt godt at planlægge forløbet inden og skrive op hvad du
vil have med.

Powermanegement til at slukke maskinen, evt joystick, ubs, brænder og
naturligvis netkortet, lydkortet , evt direct rendering,osv.

hilsen Claus

Fra : Jan Larsen

Dato : 17-02-03 00:35

Hej

Så lykkes det at compile min kernel " the debian way ".

Men da jeg installeret den ville den ikke boot......
Jeg måtte køre mkinitrd + manuelt lave symlink /vmlinuz til
/boot/vmlinuz-2.4.18-bf2.4 + /initrd til /boot/initrd.img, skulle det ikke
komme af sig selv når det er gjort " the debian way "...???

Mvh Jan

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-03 09:38

On Mon, 17 Feb 2003 00:34:52 +0100, Jan Larsen wrote:

> [...]
> /boot/vmlinuz-2.4.18-bf2.4 + /initrd til /boot/initrd.img, skulle
> det ikke komme af sig selv når det er gjort " the debian way "...???

Hvis du beskrev hvad det er du opfatter som "the debian way", altså
hvad du gjorde, så er det måske muligt at besvare dit spørgsmål.

Mvh.

--
"Look at that guy in those tight leather pants Adam Sjøgren
He can't sing and you can see he can't dance" asjo@koldfront.dk

Fra : Jan Larsen

Dato : 17-02-03 10:43

> Hvis du beskrev hvad det er du opfatter som "the debian way", altså
> hvad du gjorde, så er det måske muligt at besvare dit spørgsmål.

Som det er beskrevet i Debianguiden.

Mvh Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 17-02-03 11:12

> Som det er beskrevet i Debianguiden.

Med make-kpkg --revision=xxxxx.1.0 kernel_image
og der efter dpkg -i xxxxxxxxxx
Mvh Jan

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 17-02-03 13:56

Jan Larsen wrote:

> Med make-kpkg --revision=xxxxx.1.0 kernel_image
> og der efter dpkg -i xxxxxxxxxx
> Mvh Jan

Det plejer at køre helt af sig selv. Når det ikke går som det skal er
det somregel mangel på oprydning.

Det kan være nødvendigt at køre igennem et par gange for at kende
proceduren.

Hilsen Claus

Fra : Mogens Dybæk Christe~

Dato : 18-02-03 00:15

Claus Christian Larsen <tip@tophygiejne.dk> writes:

> Det plejer at køre helt af sig selv. Når det ikke går som det skal er
> det somregel mangel på oprydning.
>
> Det kan være nødvendigt at køre igennem et par gange for at kende
> proceduren.

Er der krav om, at top-dir for source skal hedde noget bestemt,
f. eks. /usr/src/kernel-source-2.4.18-bf24 ? Jeg udpakkede den
..bz2-fil der kom fra NONUS CDen, så direktoriet hedder bare
/usr/src/kernel-source-2.4.18. /usr/src/linux er en symlink til denne.

Jeg har så hældt bf24 oveni med

apt-get source kernel-image-2.4.18-bf24

som jeg fandt omtalt i Debian-arkivet. Lige meget hjælper det, jeg får
2 lib-træer når jeg oversætter og installerer som ovenfor:

/lib/modules/2.4.18 # mit nye
/lib/modules/2.4.18-bf2.4 # det oprindelige

Når jeg prøvede at loade moduler med insmod efter en build, fik jeg
fejl på, at det var en forkert kerne, og dem den fandt, var fra det
gamle træ??

Ved den seneste build i går huggede jeg endda den oprindelige .config
fra /boot og fik make menuconfig til at loade den som
udgangspunkt. Rettede så CPU-type og de ting Debianguidens FAQ angiver
for at få CD R/W til at virke (SCSI emulering etc.). Stadig intet held
i sprøjten! Jeg kom bare til at mangle en masse moduler, så bl. a. min
firewall forsvandt. Der er kørt update-modules efter hver build.

LIge nu har jeg klasket symlink fra /vmlinuz tilbage til
/boot/mlinuz-2.4.18-bf2.4. Så kører "alt" undtagen CD R/W.

Skal jeg rename /usr/src/kernel-source-2.4.18 så den ender på -bf2.4
for at den kan forstå at den er sådan en?? Det er snart det eneste
jeg ikke har prøvet.

Måske Claus kan give en liste med de step du gør? Jeg har misset et
eller andet, men hvad?

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Karsten Jensen

Dato : 18-02-03 03:14

mdc@mail.tele_.dk (Mogens Dybæk Christensen) writes:

> [...]
[snip]
prøv med
make-kpkg --revision=xxxxx.1.0 clean først

Karsten Jensen

Fra : Claus Christian Lars~

Dato : 18-02-03 09:54

Mogens Dybæk Christensen wrote:

> Er der krav om, at top-dir for source skal hedde noget bestemt,
> f. eks. /usr/src/kernel-source-2.4.18-bf24 ?

Nææ det er der ikke. Bortset fra det ved du vist mere om linux end jeg.
Jeg følger blot debianguiden:

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/kernel-compile.html

> [...]
> .bz2-fil der kom fra NONUS CDen, så direktoriet hedder bare
> /usr/src/kernel-source-2.4.18. /usr/src/linux er en symlink til denne.

Afsnittet har et kapitel om at patche kernen, er det ikke det du vil ?

> som jeg fandt omtalt i Debian-arkivet. Lige meget hjælper det, jeg får
> 2 lib-træer når jeg oversætter og installerer som ovenfor:
>
> /lib/modules/2.4.18 # mit nye
> /lib/modules/2.4.18-bf2.4 # det oprindelige

Hvis der er gået ged i den har jeg gode erfaringer med at slette den
kerrne der er ged med, i /lib/modules og så begynde forfra.

Selve kernen henter jeg som beskrevet hos www.kernel.org

Prøv lige at læse kapitlet en gang til. Du kan sagtens finde ud af det.

hilsen Claus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 17-02-03 13:43

On Mon, 17 Feb 2003 11:12:26 +0100, Jan Larsen wrote:

> Med make-kpkg --revision=xxxxx.1.0 kernel_image og der efter dpkg -i
> xxxxxxxxxx

Når jeg gør sådan laver den selv symlinket (eller, opdager at det er
der i forvejen, og skipper det), så hut jeg visker.

Mvh.

--
"det sista som skall tystna Adam Sjøgren
är musiken i mitt huvud" asjo@koldfront.dk

Fra : Jan Larsen

Dato : 17-02-03 14:16

Tak for svarene, jeg prøver bare i gen...

Mvh Jan

Fra : Jan Larsen

Dato : 18-02-03 23:34

Hej

Nu er det hele med...
Jeg køre ' make-kpkg clean' og så 'make-kpkg --initrd --revision=xxxxxxx
kernel_image'

Mvh Jan