er der så en der gider svare på den her
Fra : Karsten Strøm

Dato : 14-02-03 09:39

jeg har en gammel pc til at stå.
486 DX4-s 120 MHz
28 Mb ram
S3 dx grafikkort
850 Mb hd
250 Mb hd

hvilken linux er bedst at ligge ind på sådan en gammel svend, det skal være
med enten gnome eller kde, som grafisk brugerflade + spil

Calendera linux, vil den overhovede kunne køre på den, eller skal jeg tænke
i andre banner..
"den skal ikke have adgang til internettet, eller køre som server"
pc´en skal bagefter op og stå hos et par ældre mennesker, så er vilde med at
sidde og spille på pc´en, og da der følger en masse spil med linux i forhold
til windows, vil jeg helst gerne have linux ind på den

--
Karsten Strøm
registered Linux user #304546

---

Fra : TH

Dato : 14-02-03 09:44

Hej,

"Karsten Strøm" <faerk@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
være
> med enten gnome eller kde, som grafisk brugerflade + spil

Du får _ikke_ gnome eller KDE til at køre på den gamle PC....desværre. Der
skal du have fat i en minimalistisk manager...og det er vist ikke det du er
ude efter.

/TH

---

Fra : Karsten Strøm

Dato : 14-02-03 10:33

"TH" <th@cogito.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal du have fat i en minimalistisk manager...og det er vist ikke det du

det skal du ikke fortælle min pc, for den har kørt med rh 6.0 inkl. kde for
en del år siden, så må jeg nok nøjes med at ligge rh 6.0 ind på den igen ;-(

---

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-02-03 11:26

TH wrote:

> Du får _ikke_ gnome eller KDE til at køre på den gamle
> PC....desværre. Der skal du have fat i en minimalistisk manager...og
> det er vist ikke det du er ude efter.

Vær ikke så sikker. Jeg har haft en ganske brugbar Gnome til at køre på
en Pentium 75 med tilsvarende mængde RAM. Det er måske værd at prøve KDE
3.1, da den *virker* betydeligt hurtigere end hele KDE 2 linjen (IMHO).
Den lille disk kan passende bruges til swap, da der nok bliver brug for
en del. Dog vil det faktum at der ikke skal køre meget andet hjælpe
betydeligt på det.

Med en så gammel computer vil den nemmeste måde at installere den næsten
være at stoppe disken i en hurtigere computer og så installere derfra.
Husk kun at bruge i386 eller i486 pakker! Med en custom installation af
Mandrake, Red Hat, SuSe eller noget lignende skulle det kunne lade sig
gøre at få alt ned på den begrænsede plads.

Held og lykke!

--
PeKaJe

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 14-02-03 13:38

Peter Jensen wrote:
> Med en custom installation af
> Mandrake, Red Hat, SuSe eller noget lignende skulle det kunne lade sig
> gøre at få alt ned på den begrænsede plads.

MAndrake er så vidt jeg husker i586 som minimum.

--
Magnus Pedersen

....but not a real green dress,
thats cruel.

Fra : TH

Dato : 14-02-03 14:04

Davs,

"Magnus Pedersen" <mgpeder@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> MAndrake er så vidt jeg husker i586 som minimum.

Også det :)
Og ellers er der jo også temmelig stor forskel på en P75 og en 486DX.

/TH

---

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-02-03 16:33

TH wrote:

> Også det :)

Korrekt. Den skulle ikke have været på listen. Red Hat er dog i386, hvis
jeg husker ret. Man kan også bare bruge Gentoo for at optimere til
arkitekturen. Det kræver bare lidt tålmodighed

> Og ellers er der jo også temmelig stor forskel på en P75 og en 486DX.

Noget forskel er der selvfølgeligt, men hvis programmerne nu er
optimeret til i386, mon så ikke den grundlæggende forskel i
clockfrekvens (486'eren var vist 120 MHz) ville have en del at sige? Jeg
har dog ikke lige en liste over de forskellige CPU'ers tidsforbrug
liggende. Dog lyder det forkert at en Pentium 75 MHz skulle være
hurtigere end en 486 120 MHz. Havde jeg sagt Pentium 100 MHz, så var det
en anden sag.

--
PeKaJe

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 14-02-03 17:22

Peter Jensen wrote:

<snip>

> [...]
> Pentium 75 MHz skulle være hurtigere end en 486 120 MHz. Havde
> jeg sagt Pentium 100 MHz, så var det en anden sag.

P75 /er/ hurtigere end 486DX-120 i langt de fleste tilfælde, at
det så mere skyldes bundkortet end CPU'en er en anden side af
sagen (486-boards er noget frygteligt noget, hvorimod P75 oftest
sidder på noget bedre boards).

Jeg ville vælge debian og IceWM til en så lille maskine -
specielt mængden af RAM udelukker de mere forslugne window
managere, for der er ikke meget ved en maskine der begynder at
swappe som en gal bare man starter X + windowmanager.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu ét totalt systemnedbrud siden 1997...

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-02-03 17:43

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> [...]
> det så mere skyldes bundkortet end CPU'en er en anden side af
> sagen (486-boards er noget frygteligt noget, hvorimod P75 oftest

Det kan der nok være noget om. Det er længe siden jeg sidst havde
mulighed for at sammenligne to oldsage som dem dér ...

> [...]
> managere, for der er ikke meget ved en maskine der begynder at
> swappe som en gal bare man starter X + windowmanager.

Der skulle vel heller ikke være noget i vejen med at bruge KDE og Gnome
spil, så længe de relevante libraries stadig er til rådighed. Ekstra RAM
skader heller aldrig. Jeg ved dog ikke nok om emnet til at kunne udtale
mig kvalificeret. Jeg sidder selv med en 1800+ athlon-xp lige for tiden

PeKaJe

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-02-03 17:49

On Fri, 14 Feb 2003 17:43:27 +0100, Peter Jensen wrote:

> [...]
> rådighed. Ekstra RAM skader heller aldrig. Jeg ved dog ikke nok om
> emnet til at kunne udtale mig kvalificeret. Jeg sidder selv med en

Hvis gnome og kde libraries er installeret, kan man sagtens benytte
applikationer til gnome og kde. De integreres perfekt i menuen med
icon. Forskellige screen shots kan ses her:
http://www.icewm.org/index.php?page=shots

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 14-02-03 17:14

Magnus Pedersen wrote:

> MAndrake er så vidt jeg husker i586 som minimum.

Det er korrekt. Dog er enkelte af versionerne oversat til 486.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 14-02-03 15:36

On Fri, 14 Feb 2003 09:38:34 +0100, Karsten Strøm wrote:

> [...]
>
> hvilken linux er bedst at ligge ind på sådan en gammel svend, det
> skal være med enten gnome eller kde, som grafisk brugerflade + spil

Jeg ville anbefale debian, og som window manager ville jeg anbefale
blackbox, fluxbox eller iceWM. Før den mindre rutinerede bruger,
ville jeg nok forestlå iceWM, da der følger gui'er med til
konfiguration og opsætning af menusystem.

Fra : Karsten Strøm

Dato : 14-02-03 22:00

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> ville jeg nok forestlå iceWM, da der følger gui'er med til
> konfiguration og opsætning af menusystem.

tak for alle de forskellige forslag, så det bliver rh 5.2 og kde.
og du skal ikke kalde mig mindre rutinerede bruger.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-02-03 00:07

On Fri, 14 Feb 2003 21:59:59 +0100, Karsten Strøm wrote:

> tak for alle de forskellige forslag, så det bliver rh 5.2 og kde.
> og du skal ikke kalde mig mindre rutinerede bruger.

Nu var det ikke hæftet på dig personligt, men en mere generel
betragtning - jeg ved jo ikke, hvem der læser mine indlæg